Liv's vannverden (side 74)

Den blomsten var bare nydelig, Liv!!

Får håpe det vokser opp noen små hos deg, da

Godt å høre at du føler deg bedre, forresten. Helt utrolig til uflaks å få så mye skitt på en gang
Det hadde vært gøy om noen klarte seg ja. Stakkarene har slitt skrekkelig lenge uten å få det til nå, og det blir nesten skilsmisse hver gang det går galt. Skikkelig isfront.

Formen kom seg veldig fort her når jeg omsider fikk riktig antibiotika. Hadde fått en bakterie som er resistent mot de vanligste antibiotikaene Deilig å være fit for fight igjen

Kommer nok flere blomsterbilder når knoppen springer ut her Lotus er min soleklare favoritt blant akvarieplantene
Huff, å gå så lenge fordi det er feil antibiotika Takk og pris at de traff riktig til slutt!

Jeg har ingenting imot noen flotte blomsterbilder! Når jeg ser slikt får jeg lyst til å rive av lystoppene på karene mine og få åpent akvarie hehe
Ja, det er nydelig med åpne akvarier Som det er nå har de lett for å svi seg i lysrørene før de er blitt såpass lange at jeg får lurt dem ut et eller annet sted i lokket. Masse bilder loves

Så kjipt med den pakken din. Du må klage, det tar tid dessverre men lønner seg. Fikk igjen pengene for en sending til Spania som de dreit seg skikkelig ut på. Skulle ta 3-5 dager og tok like mange uker. De fleste av ukene klarte de ikke å få pakken ut av Oslo en gang. Surrehuer. Ikke var pakken scannet som den skulle heller (posten Spanias feil), så de klarte ikke å trace om den var levert eller ei. Makan!!
Hmm, nå har jeg oppdaget at det er alt for tørr luft i kåken så kanskje jeg skal åpne opp akvariet med lotusen i... Virkelig nydelig blomst på den! men for å få den til å blomstre må du vel la den få flytebladene?
Ja, den må ha flyteblader for å blomstre. Begge gangene det har skutt blomst hos meg har hele vannflata vært dekket av digre flyteblader.
Et lite bilde av året lotusknopp. Skal ta lokket helt av og ta noen skikkelige bilder når den er i full blomst.
Channoides ungfisk
Det er mye fremvisning blant de unge channoidesene som nå går i hovedkaret med foreldrene (hannen står i yngelnett nå) Er så jeg nesten begynner å lure på om det er en eller to hanner blant dem likevel. Tiden vil vise. Her er i alle fall bilde av 3 av dem. Syns særlig den under filteret (bilde 2) kan vise tegn til å være en hann.
Min utrolig vakre kampfisk yngel - eneste overlevende av et kull med blålilla hann og knallrosa hunn. Fargene kommer dessverre ikke godt frem på bildet, men finnene er fantastisk purpurfarget. Gleder meg til den blir større og mer utfarget, den er foreløpig bare vel 3 cm. Antar det er en hann, den har levd helt i skjul i 180 literen - ikke så rart siden det går en voksen hann der. I tillegg har den allerede ganske store finner i forhold til størrelsen. Har tatt den over i et annet kar nå, men den er fortsatt sky og gjemmer seg blant lotusbladene.
Og mine skjønne badis badis
Åååå... så søte de er! ) Gleder meg!

Liv H
Det er mye fremvisning blant de unge channoidesene som nå går i hovedkaret med foreldrene (hannen står i yngelnett nå) Er så jeg nesten begynner å lure på om det er en eller to hanner blant dem likevel. Tiden vil vise. Her er i alle fall bilde av 3 av dem. Syns særlig den under filteret (bilde 2) kan vise tegn til å være en hann.
I dag var det et nytt kull channoides yngel i nettet til hannen Det var vel en 30-40 stk som nå er satt i yngelnettet sammen med de andre av de minste kullene.

Hannen er tilbake i hovedkaret og det skapte umiddelbar reaksjon hos fruen
Hehe. Jeg drukner i cory - du i channoides! Det må da bli veldig mange yngel etter hvert. Vil de bli spist om du lar hannen gå i karet? Regner med det.

Tenker bare at dette må bli et dilemma etterhvert. Får foreldrene gå sammen og naturen får gå din gang kommer han vel til å sulte ihjel :s
Det ser faktisk ut som han tar noen naturlige pauser, er en stund siden forrige kull nå

Er ganske sikker på at det tar kort tid før hannen (og hunnen) går løs på yngelen. Av de to-tre første kullene mine var det kun 1-2 overlevende. Stemmer også med hva jeg har lest om dem. Kommer nok til å få litt plassproblemer jeg også etter hvert ja :-S Blir nok å la naturen gå sin gang igjen etter hvert. Det er litt frafall på yngelen, men jeg har nok ca. 100 - kanskje mer. Siden det ikke ser ut til at jeg ser kjønnsforskjell før de er voksne så kan det bli plasskrevende. Men, det er vel et luksusproblem
Ah, det var oppklarende, tusen takk

Egentlig logisk at de tar seg naturlige pauser, de hadde jo ikke kunnet holde på slik i naturen.

Hvor gamle tror du de må være før du ser forskjell på hanner og hunner? "Helt til de er voksne" høres liksom fryktelig lenge ut

Og wow, 100 yngler! Det var neimen ikke dårlig. Helt enig i at det er et luksusproblem, ja. Får bare bytte mer vann.
De vokser ulidelig sakte så det tar tid. De første kullene fikk jeg vel i september tror jeg, ennå klarer jeg ikke kjønnsbestemme. Kan være jeg begynner å selge grupper av ungfisk fremfor par. Hvis ikke så kan jeg ikke selge før de er langt over 6 mnd.
100 channoides i byen til sommeren? Det blir krakk og omkategorisering til brødfisk det.
Da skal jeg le høyt av Tam Alna som tar 8-900 kr paret
Liv H
Da skal jeg le høyt av Tam Alna som tar 8-900 kr paret :-D


Det er jo helt syk pris. Men hvis de bruker 3 gangen på innkjøpspris blir det 2-300,- pr stk innpris. Du kan jo stikke dit og selge 100 på en gang til 200 kr stk.He he du hadde tjent godt på de da. Bruker de 4 gangen er det fortsatt mye penger det er snakk om
Ja, ikke sant De kosta 500 for paret på Jan Holt også, så de er dyre i salg. Skjønner tildels hvorfor når jeg ser hvor lang tid det tar før de er i salgbar størrelse, men 8-900 er jo sykt.
At prisen for det omtalte paret er litt drøy bevises ved at de har stått der en god stund. I tillegg står de i et bittelite kar på en disk og er usynlige inne i plantene. Så for at det paret blir solgt må det dukke opp en kunde som er spesielt interessert i både bittesmå kar og i andre bettaer enn kampfisk og i tillegg ikke vite at prisen er litt vel stiv.
Etterspørsel og tilbud er det som styrer markedet. Akkurat nå er det det eneste paret jeg vet om som er til salgs. Håper noen snart kjøper dem og gir de litt bedre forhold enn det de har nå. 980,- Det hadde jo vært en fin sistenotering å gå ut i fra når du skal sette prisen for dine par. Men det blir liksom litt mindre sjelden fisk når man vet det bobler over av arten borti gata. Hvis ikke de fleste "faller fra" underveis da?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap