Leifs verden (side 74)

Titter bare innom med noen nye Cory bilder jeg.......

1. Come on folks, here we go for some JBL Novo Fex...
2. Kan ikke gjemme oss her heller.... han finner oss uannsett jo!!
3. Ja vi er et sabla gjæng........
Fint det,så lenge det ikke er frimerker...
frosken
Fint det,så lenge det ikke er frimerker...




???????
LOFFA
Er plaget med grumsete vann for tiden og har nesten gitt opp hele prosjektet. Hadde noen vannbytter i dag også, i di værste karene. Det er spesielt 4 av karene i den dobble reolen. Aner ikke hva det kan være, men får satse på at det bedrer seg med vannbytter. Ellers gir jeg opp, og begynner heller med frimerker......
frosken
[QUOTE=LOFFA] Er plaget med grumsete vann for tiden og har nesten gitt opp hele prosjektet. Hadde noen vannbytter i dag også, i di værste karene. Det er spesielt 4 av karene i den dobble reolen. Aner ikke hva det kan være, men får satse på at det bedrer seg med vannbytter. Ellers gir jeg opp, og begynner heller med frimerker......




Hm, ikke helt med her ;-=)
Mener du det er greit at jeg gir opp akvariene, og heller begynner som samler? Bare ikke på frimerker....

Ser forøvring ikke store bedringen i dag i disse karene. Mulig det er noe galt som ikke er riktig, hehe. Får se om jeg finner noe om dette i basen. Ellers blir det en billig reol til salgs snart......
Nei ønsker deg ikke som avtrappende akvarist.Så kjedelig ting hadde blitt da.
Du" truet" jo med å gi opp og begynne å samle frimerker i stedefor (som jeg linket til over her) ...
Når du nå hadde fine bilder fra karrene dine,så mente jeg at det er mye bedre med enn å samle frimerker...

Om du ikke skjønte det nå,så får jeg ta det muntlig på neste DAK møte
Hæ?? Neida frosken, fikk det med meg nå. To av karene er så ille at en knapt ser fisk i det nå om dagen. Stakkars ancitrusene og pandaene mine. Fusorier eller noe i den duren, er det ikke noe som heter det mon tro? Prøvde å søke på grått vann, men fant ikke noe. Det ender vel med at jeg tømmer og rengjør alt i de 2 værste karene antar jeg. Orker ikke ha kar som ser slik ut. Er en skam både for meg og hobbyen min. Håper dette er et unntak som bekrefter at selv om en er nøye med sine kar, kan ting gå litt skeis av og til. Vil ikke legge ved noen bilder av det da det vel ser ut som vaske vann fra en annen verdens del, desverre
Det er full rulle i karet til F1 Apistoene mine nå. De siste par timene har hua, som i sin skjønneste gulfarge prakt, prøvd å få med seg hannen, som også er flott, inn i hula for leik. Jo da han er flott, men hvorfor gjøre seg så kostbar? Han har ingen konkurrenter, heller ikke henne. Trodde det var omvent jeg da, at det var damene som gjore seg kostbare. Hm... det er iallefall min erfaring....... Har mørklagt noen kar her og det er på andre dagen. Håper at dette ville hjelpe på tidligere nevnte problemer. Leser at 3-5 dager som regel hjelper. Om ikke renser jeg alle de karene helt tomme og begynner forfra, Ellers ikke mye nytt som har skjedd.

Legger ved noen nye C125 bilder
LOFFA
Fusorier eller noe i den duren, er det ikke noe som heter det mon tro?


Infusorier er kanskje ordet du leter etter?
Stine Sofie
[QUOTE=LOFFA]Fusorier eller noe i den duren, er det ikke noe som heter det mon tro?


Infusorier er kanskje ordet du leter etter?



Jepp, Sine Sofie. Fant ut av det til slutt og har derfor mørklagt disse karene. Har lest flere innlegg om mørkelegging, og det er litt delte meninger om dette. Leste også et innlegg fra Mona for et par år siden om et middel hun brukte med hell. Men dette middlet er nå ikke lenger i handel i Norge. Husker ikke navnet på det, men hadde nr 15 etter navnet. På den tiden innlegget ble skrevet, måtte en ha resept på dettefra dyrlege.

Hua sliter fortsatt med å få hannen inn i kokkosnøtta deres. Men nå er rollene litt snudd. Virker som han blir oppgitt over hennes mas (kjenner meg igjen der,,,) og det er nå han som jager henne vekk. Hun tar sine turer inn i hula og det virker som henne venter i åpningen av hula, på at han skal komme. Hun er nok MER enn klar for leik og egglegging. Tipper det ligger egg der i morgen når jeg kommer fra jobb. Det gikk kun 11 dager mellom di to siste eggleggingene, så de smir mens jernet er varmt. 11 dager for å produsere nye egg, det er "produktivt" etter min mening. Dette paret er kjøpt som ungdyr og har lagt egg 2 ganger tidligere, uten at det har lyktes å få frem yngel, Dvs at når eggene har blitt klekket, er det det siste jeg har sett til dem. Denne ganger har jeg plassert dem i et 6 kant kar på 50-60L. Ikke helt ideelt med henhold til at det er grus og ikke sand i det karet. I frykt for å miste dette paret pga problemer med flere kar her, ble dette løsningen. Dette er avkom av VF fisk (F1) og er ikke ofte å se til salgs, derfor ønsker jeg ikke ta noen risiko og miste dem.
Denne gangen kommer jeg til å ta ut hannen etter at eggene er lagt, for å se om det kan hjelpe på å beholde yngel etter klekking. Ble anbefalt av selger ikke å gjøre dette, men alt må prøves for å prøve å få frem noen levedyktige yngel. Om det skjer for tredje gang at yngel blir borte etter klekking, kan jeg utelukke at det er han som tar dem
LOFFA
Tipper det ligger egg der i morgen når jeg kommer fra jobb.



Jepp og hurra jeg fikk rett (til en forandring). Det tusser av egg i hula nå, og det ser ut som det blir flere og flere for hver gang det legges nye egg. Vil anta at det er rundt 50-60 egg der. Vanskelig å telle så bittesmå egg. Kan vel trygt si det er enklere å telle cory egg, hehe. Har flyttet hannen over i 100L til den ene cory gruppa mi.
Da fikk jeg også tatt noen bilder av hannen (Apistogramma Cacatuoides F1). En skjønnhet etter min mening. Håper fargene kommer godt frem på bildene. Han har allerede plukket seg ut den ene kokkoshula av de to som er i det corykaret, som dere ser. Håper om kort tid at han kan kalle seg pappa, og at ikke hua tar knekken på ungene sine for tredje gang.
Kjempefin er han, så jeg håper du får til yngel som vokser opp!
Tenker litt på å skaffe meg apistogramma av et eller annet slag jeg også. Har ikke funnet ut akkurat hvilken, det er jo så utrolig mange fine å velge i!:O
MarenB
Kjempefin er han, så jeg håper du får til yngel som vokser opp!:) Tenker litt på å skaffe meg apistogramma av et eller annet slag jeg også. Har ikke funnet ut akkurat hvilken, det er jo så utrolig mange fine å velge i!:O




Hei MarenB
Ja det er vel første gang i dag jeg har sett han sååå fargerik. Kjøpte disse tidlig i sommer som ungfisk og de har fått utvikle seg i artskar her hos meg. Kjøpte i utgangspunktet 2+2 men solgte det andre "paret" når jeg fikk et leikspar ut av de to jeg har nå. Dette er tredje gang de legger egg og håper alle gode ting er tre. At det denne gangen blir yngel også. Har skilt paret nå, så da er det bare en trussel igjen, mor sjæl. Krysser fingrene her. Om jeg ikke husker feil er disse frittsvømmende etter 6 dager. Har også tidligere hatt en trio med den vanlige oppdrettsvarianten. Som du sier Maren, finnes det mange Apisto-typer og veldig mange av dem er flotte. Selv kunne jeg tenke meg en ny trio av et annet slag. Øverst på ønskelista står enda en gruppe med Aspidoras. Jeg har en gruppe med C125 som du kanskje har lest her, og de er jeg villt og hemningsløst forelsket i ;- =) Kunne også tenke meg en gruppe til med disse da de bare er så skjønne, artige, hyper og tamme. Når jeg holder på nede på bunn i karet med hånda, kommer de å stryker hånda mi. Kan faktisk håndmate dem. En virkelig trivelig gjeng. Leiksgruppa mi består av 15 individer, og har de i en 120L. Les gjerne artikkelen jeg har skrevet her på forumet om mine C125. Legger ved et par nye bilder av dem her nå,
Hærlig!:d
Ingen tvil om at du elsker dine C125 etter å ha lest artikkelen og i tråden din, Leif! Jeg får jo utrolig lyst på slike hærligheter selv når jeg leser, og det får jeg for så vidt kanskje anledning til også.

Jeg er egentlig en labyrintelsker og har hatt mest bettaer og guramier i tillegg til 3 grupper med coryer. Jeg har egentlig lagt ned, men har 1 reol med 3x54liter igjen som ikke er tømt og kjenner det at jeg ikke klarer å legge ned hobbyen helt likevel:p
Per i dag har jeg 1 kar som er ledig og 2 med fisk fra eget oppdrett som jeg driver og selger. Derfor vil jeg snart ha 3x54litere ledig Aspidoras er jo en ganske liten art i størrelse og jeg kan vel ha ei gruppe i en 54 liter?
Jeg har samtidig lyst å prøve meg på noe helt nytt, som apistoer, så det er ikke så lett å velge her...

Du skrev i artikkelen at aspidoras er vanskelig veldig vanskelig å skaffe, så da er det vel ikke bare bare å finne noen heller da..?

Uten å ha lest igjennom hele tråden din enda så må jeg si at den virker veldig spennende og er selvfølgelig lagt under "mine favoritter"!

Jeg krysser fingrene for de eggene!XX

Edit: Veldig bra artikkel forresten, sjønner ikke hvorfor jeg ikke har sett den tidligere!
MarenB
Ingen tvil om at du elsker dine C125 etter å ha lest artikkelen og i tråden din, Leif!:D Jeg får jo utrolig lyst på slike hærligheter selv når jeg leser, og det får jeg for så vidt kanskje anledning til også. Jeg er egentlig en labyrintelsker og har hatt mest bettaer og guramier i tillegg til 3 grupper med coryer. Jeg har egentlig lagt ned, men har 1 reol med 3x54liter igjen som ikke er tømt og kjenner det at jeg [I]ikke[/I] klarer å legge ned hobbyen helt likevel:p Per i dag har jeg 1 kar som er ledig og 2 med fisk fra eget oppdrett som jeg driver og selger. Derfor vil jeg snart ha 3x54litere ledig:) Aspidoras er jo en ganske liten art i størrelse og jeg kan vel ha ei gruppe i en 54 liter? Jeg har samtidig lyst å prøve meg på noe helt nytt, som apistoer, så det er ikke så lett å velge her... Du skrev i artikkelen at aspidoras er vanskelig veldig vanskelig å skaffe, så da er det vel ikke bare bare å finne noen heller da..? Uten å ha lest igjennom hele tråden din enda så må jeg si at den virker veldig spennende og er selvfølgelig lagt under "mine favoritter"!:) Jeg krysser fingrene for de eggene!XX Edit: Veldig bra artikkel forresten, sjønner ikke hvorfor jeg ikke har sett den tidligere!



Jo, men har du cory så er jo det i og for seg en meget god erstatning for aspidoras. Har selv akkurat nå 5 corygrupper. Aspidoras er desverre vanskelig å komme over og er nærmest nødt til å kjøpe privat oppdrett. Men er heller ikke ofte de er å se privat heller. Jeg har ved et par anledninger hatt ute annonse på mine C125. Akkurat nå er det ikke veldig mye yngel her, men en ca 10-15 stk som om ikke alt for lenge skal finne nye hjem. Mange har meldt sin intresse og klarer ikke dekke etterspørselen, desverre. Derfor hadde det vært gøy å fått tak i en gruppe til av disse. Kunne også beholdt de ynglene og laget en gruppe ut av dem. Men helst vil jeg spre disse hyper aktive skjønnhetene rundt omkring i nye hjem. I en 54L med grunnflate på 60x30 kunne du greit hatt en gruppe på 10 stk. Hannene blir 3,5cm og huene 4cm så de er jo nær en halv sterbai, hehe. Disse blir små dverger i forhold, men enda artigere.... Skjønner godt at du ikke har noe lett valg av fisk. Er også veldig mange flotte apistoer som sagt. Både VF og oppdrettsvarianter. Er også hyggelig å høre at tråden her er lagt under dine favoritter. Veldig positivt med tilbakemeldinger, noe som gjør at en får litt mer giv oppi det hele. Tror jeg fikk med meg alt her da, hehe. Begynner å bli sent og ble lite søvn sist natt, før jeg reiste på jobb 04.30 i dag tidlig.....

Se de flotte bartene på bilde tre......
Nå har antallet unike brukere som har lest tråden min rundet over 5000. Så det tyder på at det finnes litt fornuft og intresse for det jeg skriver og legger ut av bilder. For å begynne i rette enden av dagen, har jeg vært avgåre å levert noe fisk igjen. For første gang ble jeg spurt om jeg ville ha kontanter, men takket nei i butikken. I bytte fikk jeg masse røde mygglarver, en pakke hvite mygglarver, trio med sort molly til stuekaret, et par planter og tre apistogramma macmasteri. Men er nå faktisk litt i tvil om jeg valgte rett. Plukket det jeg trodde var en hann, samt 2 huer. Leste et sted at hannen får ei rød stripe over og under på halefinna si. Ser ut som iallefall 2 av disse har dette. Noen som vet om hua også kan få dette? Trym, om du er innom vet jeg du har denne typen og håper du kan bekrefte hva som er rett.

Har ellers hatt vannbytter i ettermiddag/kveld og gjort om en del i karene, slik at jeg har to kar ledige!!!! I butikken i dag så jeg den flotteste fisken jeg noen gang har sett, APISTOGRAMMA HONGSLOI, var det rett stavet mon tro. De jeg allerede hadde valgt, og som var pakket inn ble som hvite laken i forhold. Har sett litt på bildene her i basen, men disse lyver..... De er enda flottere. Den hannen jeg så var bare så skjønn, men hadde ikke økonomi til å kjøpe enda et par av disse. Men neste gang, om den er der blir den min, sammen med min ei hue. Tidligere tenkte jeg sjeldent på penger eller plass til fiskene, og bare kjøpte. Men har funnet ut at det ikke alltid er like lurt.... Prøver å holde meg til artskar, men i løpet av kvelden har jeg samlet opp litt i et par kar. Dette er bare yngel/ungfisk, så er ikke redd for noe jeg IKKE vil ha. Det ble samlet 10 corydoras black, 5 corydoras C001 og 5 corydoras arcatus. Ynglene av C125 er satt i reolen og fått bedre plass. Der er det fra før ca 20 ancistrus super rot og 30-40 sverddrager yngel. De lever et rolig harmonisk liv sammen. Byttet bort en cory gruppe i dag og antallet med "super rot" er derfor økt siden sist jeg nevnte disse. Har også fått byttet om plassen på 54L og 100L i den enkle reolen. Var veldig liten plass tidligere til å "jobbe" i 100L og ble mye bedre. Yngel karet til C125 ene er nær tomt og skal rengjøres grundig i morgen, klart for nye egg. På tide med en gog klynge igjen hos dem. Legger ut noen bilder, noen med kommentarer

bilde 1 C125 yngel og super rot
bilde 2 Apistogramma cacatuoides F1
bilde 3 Apitogramma Macmasteri. Dette er jeg sikker på er en hann, pga str

flere bilder følger
LOFFA
I butikken i dag så jeg den flotteste fisken jeg noen gang har sett, APISTOGRAMMA HONGSLOI, var det rett stavet mon tro. De jeg allerede hadde valgt, og som var pakket inn ble som hvite laken i forhold. Har sett litt på bildene her i basen, men disse lyver..... De er enda flottere.


Jeg er stadig innom her, men kan jo bli litt flinkere til å legge igjen spor

Apistogramma hongsloi er en av de vakreste apistoene jeg vet om. De kommer på en tett 2.plass etter A. borellii. Skjønner helt klart at du forelsket deg i disse!
Flere bilder

bilde1 corydoras black
bilde2 Dette trodde jeg var ei hue av apistogramma macmasteri, men er det det?
bilde3 Hei du, kan vi være kompiser?
Noen til....


bilde1 Endlers frue som nok trenger en str større i skjørt etter å ha tatt godt av matfatet med røde mygglarver

bilde2 C125. Er nok ikke bare den fruen som trenger det......

bilde3 The black gang
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap