Lettere øvet nybegynner :) (side 75)

Da er jeg vist ikke helt alene om å like små fisker i store karr, men det viste jeg jo.

Da ble jeg eier av 6 L-201 igår, dessuten plukket jeg opp den bilen på veien og et akvarie som Rinamor hadde lånt.
Men etter å ha vasket det og satt det opp i all hast, fant jeg ut at jeg ikke tar sjansen på å sette fisker oppi der før jeg er sikker på at det er innkjørt.
Så da kan jeg diskutere litt frem og tilbake med meg selv ang innredning, lys sand, svart sandgrus, røtter, steiner, en blanding, planter, etc.

Men først må jeg gå over lyset slik at det virker og se hvor mye lys det blir i karret, deretter kan jeg se om jeg ønsker å bruke mørkt bunnlag eller ikke.
Lyst bunnlag og mørk innredning er jo litt kult.

Nei her blir det valgets kval.

Imens går småttisene sammen med habrosusene, og jeg lurer på å bytte ut rota som står der, med den rota som fulgte med karret jeg hentet igår.

Ja mye å tenke på.

Dessuten har jeg nok hastet litt med bilkjøpet, den sier nemlig Tjikk tjikk tjikk når jeg kjører, registerreima er ikke byttet, så det er vel den det da. Den må byttes, utenom det, så virker ikke anlegget og håndbrekket må strammes, men det klarer jeg å gjøre selv.
Anlegget er vel bare en sikring som har gått eller no. (håper jeg)

Ellers er bilen utrolig lett og fin å kjøre, den trenger litt turtall når man starter, men dette er jo tross alt ingen traktorhybrid, slik som jeg er vant med. ;D
Jeg er så glad for fiskene jeg kjøpte av Kai, de er virkelig nydelige. L-maller er jo mest nattaktive og jeg ser ikke så mye til dem, men det er nok bare å se de svarte kroppene med de hvite prikkene som stikker ut der de har gjemt seg.

Jeg tror jeg har funnet ut hvordan jeg skal gjøre det med innredning i karret de skal gå i, har tenkt mye på det, men siden de fiskene liker litt mørk beslysning, så kan jeg like så godt benytte meg av den lille led lampa jeg kjøpte i sverige, jeg har jo ikke tenkt til å ha noe planter her.

Så da blir oppsettet, utrolig fin sand fra biltema, mørke røtter og et skifertårn. Skal spørre Mioo om hun kan tenke seg å lage til noe og hvor mye hun skal ha for det, og den lille lampa, som lyser sånn blåaktig hvitt.

Jeg viste bilder av smuglefiskene mine og Thor på Dahls mente det er imbellis, så da kan jeg flytte de over til imbellisene til Jrr, som han har vært så snill å forære meg.
Eventuelt sette opp katastrofekarret på nytt og ha de der.

Dessuten har jeg funnet en ny art jeg kunne tenkt meg, nemlig pygmy sunfish.
De er skikkelig fine, også blir dem jo ikke så atlfor store. ;D
Sitter og pusler med hvordan jeg skal gjøre det med malle huler. Tenkte å utnytte litt av høyden i akvariet og bygge et slags mallehuletårn/fjell.

Så da sitter jeg og skrabler i paint, hvor pent det blir er ikke så viktig, det viktigste er at man ser tanken bak.

Firkantet, rett opp og ned er jo litt kjedelig, men en slags mellomting kanskje, eller blanding!
Gjerne med litt kantete biter og sånn.
Hei Galemor!

Jeg ønsket tidligere å få til noe i høyden i mitt eget akvarium, og endte opp med en del røtter jeg festet med sugekopper. Røttene lå "vannrette" bortover, og gav mallene mine flere lag/høyder de koste seg i. Ble liksom mere liv i hele karet. Kanskje det går ann å kombinere? Lykke til videre

S
Hmm der ga du meg ennå en idè. ;D

Noe alle dette kanskje.

Jep! Det var slik bakveggen min var. Hadde nok blitt mere ekstremt etterhvert, men har forlatt malleriet - til fordel for Apistoer. Håper du legger bildet ut når du er ferdig med karet... spennende å se hva det ender opp med.

S
Hmm jeg får vel ta bilde av hvordan det ser ut nå, og så når oppsettet er ferdig.
Bilder er alltid morro å se

Satser på at det blir bra dette her.

Du har fortsatt noen Betta imbellis gående her. Regner med å kunne flytte de over til Reolen jeg rigger ned fra saltvann og gjør den om til ferskvann. Vil du ha de i toppetasjen i 54 liter eller i midten eller nederst i 64 litere?

Satser på at reolen med de 9 Resun Mini Garden 15 literne skal bli en ren killireol etterhvert her. Holder på å flytter noen guppy opp i stua i det rare (Red Sea aquavase) karret på dvd hylla.

Skal også tømme ned det Cocoon karret på databordet her. Skal flytte padlerekene og den store viftereka fra Gabon over i Akvaterrariet etterhvert som det blir klart også.

Har derfor i den anledningen noen corydoras habrosus og noen ottocinclus maller til overs her. Ville du fortsatt ha de?

Mvh JRR
Ja
Ottoer som jeg alltid har hatt lyst på men ikke kjøpt ennå.
Det blir en god gjeng med habrosuser da.

Hva liker imbellisene da, varmt eller kaldt, er jo gjerne 2-3 graders forskjell i de forskjellige karrene i reolen, med tanke på at varmen trekker opp.

Vet ikke hva jeg skal ha i de andre karrene heller, kanskje prøve å yngle noe?
Nei nå er det mat, middag til nogenlunde normal tid.

Hei!

Imbellisen skal ha det varmt ja: 28-31o C

Så da er det like greit å sette disse på toppen. Regner med å fjerne avrenningen ned til sumpa og bytte denne ut med et karr på 64 liter. I dette karret går jo gullfiskene til din mor, så de skal jo ha det kaldere enn disse bettaene da

Det ordner seg nok skal du se.

Ha en god middag

Mvh JRR
Første dag på ny jobb overstått, gikk forbausende greit å stå opp halv 6 idag. Våknet halv 4 og tenkte nei det er fortsatt to timer igjen og klarte faktisk å sovne igjen og sove godt til vekkerklokka ringte.
Våknet tålelig uthvilt og klar.

Fiskene måtte vekkes mye tidligere enn de er vant med, men de brydde seg ikke så mye, det har tross alt pleid å lysne på den tida likevel.

Når jeg kom på jobb 10 på 7 var alle samlet på kjøkkenet/ pauserommet for morgenmøte. Deretter var det nærmest og bli kastet litt ut i det. Jo jeg skulle kjøre til Sandefjord med fimrabilen til avdelingslederen min og plukke opp han, fordi han skulle kjøre en traktor ned.

Hvor skal jeg hen da, jo veraåsen eller no i Sandefjord, greit det, jeg kunne følge etter en annen, men før jeg fikk snudd bilen hadde han reist i den tro at bilen som fulgte etter han var meg. Men jeg vet jo hvor Sandefjord er, så jeg kjørte avgårde på egenhånd. Prøvde meg på E18, men der var det stillestående, så kjørte over på gamleveien istedet og iløpet av den tiden hadde han med traktoren kommet nesten til stokke, for der havnet jeg bak han.

Men en traktor går ikke fort og derfor ble jeg sluppet forbi, han skulle jo også hente grus. Så jeg kjørte videre til Sandefjord, tastet inn veraåsen på mobilen og durte i vei. Men den dumme skjermen slår seg jo av etterhvert, men det så jo så langt ut igjen, så jeg kjørte på og når jeg sjekket nestegang var jeg plutselig kjørt veeeeldig for langt.

Så da var det å snu og kjøre tilbake, Aha, problemet var at jeg hadde kjørt øvre vei. Så var det å stå utenfor Jotun og vente da, for der var jeg ikke sikker på hvor jeg skulle videre. Men det var jo knappe 150 meter unna, oppå åsen ved Veraåsen barnehage. :P

Jada, så kom han jo og jeg fulgte etter. Opp åsen og der de andre var, så var det å kjøre videre, bilen trengte diesel og jeg fikk gått på do. Klokka var knapt 9, huff dette blir en lang dag tenkte jeg.

Men så var det å kjøre fra sted til sted å gjødsle og tida fløy. Plutselig var det pausetid. Vi sto koselig parkert under ei bru på sykkelstien, men sånn kan man når man er i arbeid vettu.

Så var det mer gjødsling, mer kjøring, flere oppgaver. Tror aldri jeg har vært på så mange forskjellige plasser iløpet av en dag før. Vi var overalt mellom larvik og undrumsdal, på alle de gamle veiene.

Var ferdige og tilbake på jobben halv 4, han skal lære meg litt om timelister og slikt imorgen. Man skal jo skrive opp antall timer på hvert prosjekt man har vært på, slik at det blir riktig. Vi var på 4 eller 5 forskjellige prosjekter.

Jeg var utrolig glad for at jeg hadde kledd meg etter forholdene, med masse klær på.
Ullgenseren var nok det beste jeg hadde på. For selv med regntøy hadde jeg et vått merke fra halsen, ut mot armene og nesten ned til navelen på genseren min. Dessuten våt på endene av ermene, men ullgenseren holdt meg tørr og varm likevel.

Tjukke sokker med ullsokker utenpå, superstilongs med flis stilongs utenpå, så arbeidsbuksa, deretter regnbukse. En tynn genser, en stor T-skjorte, ullgenser og arbeidsgenseren også regnjakke.
Også lua selvfølgelig og hansker. Joda holdt meg varm jeg. ;D

Så var det biltema på vei hjem og handle litt greier til bilen, kjørte en tur til Rinamor og fikk no mat der mens jeg ventet på at hun skulle bli ferdig og sitte på til jarlsberg.

Vel hjemme var det å henge fuktige klær til tørk, skifte til joggebukse og sånn, hoppe i badekarret og få en velfortjent dusj. Så sitte her og fortelle om dagen idag da selvfølgelig. ;D

Kjenner jeg er trøtt men lykkelig, regner med at det blir tidlig kvelden på meg.

Wow!

Vilken første arbeidsdag da gitt

Regner med at du får gps til den bilen etterhvert

Morsom lesning var det jo Gratulerer så mye med ny jobb iallefall

Mvh JRR
Idag har jeg egentlig vært på en plass hele dagen, på gamle E18 ved rundkjøringa i undrumsdal (eller no). De trærna som står der skulle få kompost, en meter i diameter, 5-7cm tykt lag.
Det ekke så ille det men komposten var tung, våt og kladdete av regnet igår.

Kjenner at jeg allerede nå er klar for senga, lagde meg deilig kotelett og stekte poteter. Når det var spist opp blei jeg som en liten unge, bare ZZzzzzzZZZZZzzz på benken her.

Har fått byttet sikringen til cd spilleren og der var det jammen lyd. O.o
Må få fikset bilen, er livende redd for at registereima skal gå føyka, for da går nemlig hele motoren også. O.O

Skal gi fiskene litt frossenfor idag, tubifex som er tynnere og MYE lengre enn røde mygglarver. Fiskene digger det, men det blir bare litt voldsomt når man har mikrofisk.

Nei krabbe oppi loppekassa da?

Endelig helg, idag har jeg jobbet med parkeringstripene på ene rasteplassen mellom sky og langangen. På nye E18, det blir nok skikkelig fint når det er ferdig, men mye tyder på at en arkitekt har fått frie tøyler og pengepung i utformelsen av disse plassene.

Spent på hva jeg må gjøre til mandag.
Er litt kasteball i systemet akkurat nå, men regner med at det ordner seg utover, jeg må bare lære meg å slappe av og ikke presse meg selv for mye.
Er det ikke noe å gjøre, så er det lov å slappe av litt.

Vi hadde grilla pølser til lunsj, det var deilig det.
Dessuten dukket sola opp og man kunne kjenne et snev av sommer i vinden.

Det er så deilig at det er helg, utrolig glad første uka kun var på 4 dager. Kjenner at jeg har brukt kroppen, dessuten blitt kjent med flere typer muskler. Jeg innbilte meg at jeg var i god form, til og med litt sterk og det er jeg absolutt ikke. :P

Men tenker jeg skal prøve å stable litt stein og skifer i helga, kanskje lime sammen no greier også. Får se hva jeg får til. Kanskje jeg også får gjort noe med dammen, bare været holder seg nå da.

Skal slå av alt av vekkerklokker imorgen og prøve sove lenge, iallefal ligge å dra meg en god stund. ;D
Huff da, glemte og slå av lyden på radion, så ti over halv 6 satte den igang. :P Men jeg ble likevel liggende til 8, det var skikkelig deilig. Kjenner jeg er i helgemodus, ikke gjøre så mye, iallefal ikke stresse.

Men akvariene har fått sitt vannbytte idag, den ene 30 litern begynner å bekymre meg litt, har både BGA og trådalger der. Det kan jo komme av næringa jeg har under sanda, som sniker seg ut og legger seg oppå sanda istedet. :P

Jeg har jo også brukt litt flytende plantenæring, men ikke hver dag, kanskje det har blitt noe feil der?
Ja ja, fiskene bryr seg jo ikke og gaffelmosen problemet sitter i, kan jeg jo
bare kaste oppi til rekene i habrosuskarret.
Evnt får jeg ta en lite shinings i karret og skifte ut sanda.

Får nesten spørre Jrr om padlereka mi kan bo hos han, enten så misstrives den så fælt at den går istykker, eller så er det skader fra den rømte.
Dessuten skal jo smuglefiskene mine flytte inn til imbellisene hans/mine, så får vi se om de faktisk er samme art eller ikke.

Nå er det oljeskift på bilen, sjekk av registerreim, må jo se hvor lenge det er til den kanskje ryker, om den ikke ryker når jeg starter idag da.
Den skulle jo vært byttet ved 140 000, nå har bilen gått 199 000, så jeg er livende redd for at det skal skje når som helst. :P
Halla!

Du får bare komme med den padlereka. Går sikkert greit sammen med de to jeg har her fra før

Har vært på farten hele helga her så jeg har ikke rukket å få gjordt så mye nede enda. Men det er muligheter til uka en gang med de imbellisene eller hva det nå var du hadde med hjem i kofferten fra Thailand.

Mvh JRR
Ble vist ingen tur til Horten i helga, lørdag og søndag gikk til bilskruing. Søndag helt alene faktisk.

Dessuten hadde padlereka bestemt seg for å være usynelig og dukket ikke opp før jeg slo av lyset i 9 tiden. Da ble det litt sent å skulle stresse med sånt, så får heller prøve å få til noe neste helg.

Ser ut som det kanskje blir treff for blob blob gjengen igjen, det blir koselig.

Vennene mine må vist klare seg uten så mye lyd fra meg for tiden. Jobben som annleggsgartner er tung, iallefal når man ikke har lappen på ditt og datt og dermed må bruke rå fysisk kraft for å få jobben gjort.

Idag har jeg kjørt lass på lass med grus i en skjev trillebår og ja, jeg måtte jo skuffe grusen oppi trillebåra. Dessuten kjøre stein til de to som satt og banket brostein bak det nye bygget på kjelleveien 21.

Venstre side får juling, den er jo ikke vant til å måtte brukes så mye, og det merkes.

Så selv om jeg er ferdig på jobb halv 4, så blir det ikke tid til mye på ettermiddagen. Jeg ramler utslitt inn døra, skifter, hopper i badekarret, varmt vann må til for å løsne på verkende muskler. Så er det å få i seg no mat og når det er gjort, da sitter jeg godt plassert på stolen med en lett foroverbøyd stilling og med trynet trygt plassert oppi tallerkenen, ZzzZZZzzzz..
Så lenge varte jeg.

Synes jeg er sosial nok bare jeg er innom facebook og her jeg. Da har jeg lissom fått min daglige dose med kjent og kjært.

Så til vennene mine, lei for at det er så stille, men jeg må bli litt innkjørt i detta her før overskuddet kommer tilbake. Fysisk sliten, men det er egentlig bare deilig.

I 30 litern med galaxyene har jeg funnet ut at jeg vil ha gobier, tror 3-4 stk kan få plass på bunnen. Da kan de virvle opp litt grums så pumpa får sugd det inn.
Ellers vil jeg ha en amanoreke eller to, som kan gå å pelle i mosen og på plantene og holde alt ved like, uten at de risikerer å bli fiskefor.

Idag var det møte på jobben ang om de skal organisere seg eller ikke. For de oppe i årene er det veldig fristende, men tanke på AFP pensjon. Dette er jo ett yrke hvor man kanskje ikke varer lenger enn til 62 år.

For min del blir det mye penger ut og ikke så mye mer inn. Til det er jeg for ung, men det er kanskje no benefits alikevel. Men så er jeg kun sesongarbeider nå og ja, jeg vet ikke.
Merket ikke så mye på noenting sist jeg var fagorganisert, jeg satt kun og betalte.

I tilegg kom jeg for sent, for jeg hadde fått med meg noe med 5, men ikke halv 5. Så jeg gikk kanskje glipp av mye informasjon. :/

For tiden er jeg også mest kasteball i systemet der, pga snøen på mandag og at min avdelingsleder også er brøyteansvarling. Jeg møter opp kontoret hver dag kl 7 jeg, også ser jeg hvor jeg ender opp.

Nå kjenner jeg at det er sovetid, fy så trøtt man blir av å stå opp tidlig og drive med masse praktisk arbeid.
På tide med litt oppdateringer.
Endelig helg, startet dagen med en bok og avslapping. Er deilig å kunne våkne av seg selv halv 8, helt grei tid å våkne på, da kan man ligge litt lenger og slappe av før man trenger stå opp.
Når Bajas dessuten snirkler seg sammen i armkorken, da er det ikke lett å stå opp.

Igår fant jeg også den siste padlereka inntørket på gulvet, planen var og ta den med til Jrr idag eller imorgen, slik at den kunne gå sammen de to han har.
Desverre gikk det ikke sånn. :,(

Men jeg får jo nesten komme meg bort med de to imbellisene (tror vi det er) smuglefiskene mine. Sånn at de kan gå sammen med de han har fra før også får vi jo se om det fungerer eller ikke.

Ifølge flere bilder, slik som dette. Ligner det jo veldig.

Jeg gleder meg til å se hvordan de reagerer når de kommer oppi til de andre.

Ellers skal jeg få en haug med reker, om det er krysninger eller kun reker som har "mistet" fargen, vet jeg ikke. Men jeg synes det er kjempespennende og se hva som dukker opp etterhvert. Dessuten så jeg to av rekene mine med egg igår.
Om det er krystallreker, eller biereker kan jeg ikke si med sikkerhet, må sjekke om de i tilfelle kan krysse seg likevel.
Kjøpte de siste som krystaller i sverige, men synes de er så fine at de minner mer om bier.
Var grad A, men likevel.

Nå har jeg jo fått en sending fra Michael Niesar med mineralpulver og brennelsepellets. Så nå er jeg klar.

Tenkte jeg skulle ha seilfinnemollyene sammen med L 201 i mallekarret, men så kom jeg på at det kanskje ikke er så lurt hvis jeg samtidig har tenkt til å holde reker der å.
Ser for meg at mollyene spiser de rekene rimelig lett. Men hvem vet?
Mollyene holder seg jo mest i toppen, mens rekene er overalt.

Jeg tror jeg får jeg god jobb med å få L 201 over i det andre karret. De sitter pal inni en sprekk i rota der de er nå. Med unntak av da jeg slapp dem ut, så har jeg ikke sett dem noe annet sted.
Men fine er de likevel, selv om alt jeg ser er kun en svart halestump med noen selvlysende hvite prikker på. ;D

Bilen jeg kjøpte går fremdeles og jeg oppdager mer og mer som må/burde gjøres. :P
Pengene er det litt trått med for tiden, gleder meg til første lønning.

Jobben er hard, mye tyngre enn jeg trodde. Etter å ha raket ca ett mål med jord til å bli klart for plensåing. Så kjenner jeg det i både rygg og armer. Ryggen er det jeg er mest bekymret for, men det er bare ømme muskler.

Jeg trenger ikke dra på noe treningsstudio før sommeren, for det første spørs det om det blir varmt nok til at jeg kommer til å kle meg i annet enn tykke klær og med den jobbinga jeg gjør nå, så kommer jeg til å ha super kropp om det blir vær til å kle seg i kjoler og shorts.

Da vi var og jobbet i en privathage i et rikt strøk i Sandefjord, fant jeg det jeg tror blir min fremtid. Men jeg vil ikke dele det her sånn at noen andre "stjeler" ideèn min. ;D
Først må jeg begynne på den, så kan andre starte med det samme.

Det kan være det ikke er mer enn nok en vill drøm fra min side, slik Thailand butikken kun ble, men samme det. Jeg skal jobbe mot målet iallefal.
Ble med mamma på en visning på et hus/ hytte i Høyjord, fy flate det var fint, masse plass også.
Bare litt over 2mill, men det er mer enn jeg får råd til likevel, dessuten er det jo drømmeplassen jeg på en måte har valgt meg ut og der kan dere tru det var stokkmaur invasjon. :P
Det huset er nok mer jobb enn jeg først trodde, men så er også plassen større enn jeg har husket.

Jeg har så lyst på det stedet altså. :/

Ellers har jeg sittet og sett på trailere og lastet ned filmer.
Noen som husker Legends off the fall med Brad Pitt til hest?
The cider house rules og all the pretty horses er også to filmer verdt å få med seg.
For oss akvarister må jo Fish tank også være en film vært å få med seg, selv om den ikke akkurat handler om fisk, så er traileren rå og filmen sikkert ennå bedre.

Så tregt nettet er her kan jeg nok glede meg til filmer hele uka.
Laster ned iallefal 15 filmer.

Nå får jeg nestn gå ut og fortsette med korkbarkbakgrunnen jeg skal ha i rekekarret jeg planlegger å sette opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap