Liv's vannverden (side 75)

Får håpe det, stakkars fisk. Nesten så en blir fristet til å barmhjertighetskjøpe dem - men ikke til den prisen gitt.

Siden vi driver hobby og ikke butikk så syns jeg prisen skal bidra til å dekke utgifter ved oppdrett og oppforing, ikke hva markedet er villig til å gi. Sikkert ikke alle som er enige med meg der, men sånn tenker jeg i ale fall. Siden disse gjerne tar 6 mnd å få i salgbar alder så blir det jo litt kostnader og arbeid med det.
Liv H
Får håpe det, stakkars fisk. Nesten så en blir fristet til å barmhjertighetskjøpe dem - men ikke til den prisen gitt. Siden vi driver hobby og ikke butikk så syns jeg prisen skal bidra til å dekke utgifter ved oppdrett og oppforing, ikke hva markedet er villig til å gi. Sikkert ikke alle som er enige med meg der, men sånn tenker jeg i ale fall. Siden disse gjerne tar 6 mnd å få i salgbar alder så blir det jo litt kostnader og arbeid med det.

Det er desverre sånn at verdien på en fisk måles for mange ut fra hva den kostet. Fisk som koster litt får ofte litt mer optimale forhold og pleie enn den til 50 kr fordi kjøperen kanskje velger å sette seg inn i arten for å sikre investeringen.
Jeg mener at de som ikke er villige til å betale litt for en Channoides sannsynligvis også er lite villig til å legge sin lidenskap i å holde arten. Og bør heller kjøpe kampfisk eller noe annet vanlig i stedet, men det er nå min mening.

En fremtid der vi ser spørsmålet "Kan du putte en sånn derre slangekampfisk i en vase?" ville vært forferdlig for meg og ikke minst for en særdeles spennende art på vei i kloakken.
Der er vi enige, prisen bør absolutt være såpass at det er seriøse kjøpere som skaffer seg dem.
Nå har jeg vært og hentet en hann til bivitattum damen min Det var Tom C som var så snill å ta med en til meg, han hadde sett annonsen min
Blir spennende å se om det betyr at det kan bli flere etter hvert. Har satt dem i karet med de gule rekene nå, hunnen har hittil gått med klovnkilliene.
Lille purpurkampis flyttet også over hit i går etter å ha tilbragt et par dager nærmest oppå lotusbladene i 96 literen. Den tassen var jo redd dvergtannkarpene jo hehe... liten pysekampfisk. Den ble imidlertid fort trygg i rekekaret og har nå saumfart de nye killi samboerne fra topp til tå. Han er nok ørselite usikker på hannen som jo har litt "slørhale" Får håpe de finner ut av det og ikke begynner å krangle.
Et par bilder av den vakre bivittatumen (litt for lyst ute, så får ta noen bedre bilder senere) og noen andre vakre som jeg ikke klarte å la bli igjen på Dyrego. Det ble en stim på 11 gitt
ser ut som pennefisker det gitt vakre fisk, håper du får dem til å trives.
mine trives ikke, så jeg skal se om jeg får omplassert de 6 jeg har igjen...
Liv H
og noen andre vakre som jeg ikke klarte å la bli igjen på Dyrego. Det ble en stim på 11 gitt :-D

Nanno!!!
Jepp, Eques Helt nydelige og sånn som de stimer
hm, mine stimer ikke. holder seg alene, i par eller i trio, og mest i ro. men kan jo ha noe med at de ikke trives... måtte jo avlive to av de =/
de leker forresten ikke i stim, men danner par. merker at hannene mine kan være litt iltre og kjeppjage en fisk nå og da.
Mine er helt nysluppet, så det er nok ikke sikkert de stimer like fint når de er blitt tryggere Har du funnet noe ut av hva som gjør at de ikke trives?
Liv H
og noen andre vakre som jeg ikke klarte å la bli igjen på Dyrego. Det ble en stim på 11 gitt :-D


Så dem på oslo City i ettermiddag. Har veldig sansen for hvordan de står i vannet, på skrå Kul fisk! Blir den større?
Ja, de er skikkelig morsomme. Står 5 cm i basen her, så da blir de ikke stort større.
åssen fisk var dette?? fikk det ikke helt med meg.
Nannostomus Eques

Noe av det morsomste med kampfisk er å se oppførselen når det kommer ny fisk i karet. Hannen i 180 literen svermer rundt nannostomusene og gjør en grundig vurdering Han rister litt på hodet over at de svømmer så skrått i vannet, tullinger ser jeg han tenker. Lite interessante og ingen trussel mot tronen min er konklusjonen Det blir live and let live.... men ikke kom nær boblene mine.
Liv H
Mine er helt nysluppet, så det er nok ikke sikkert de stimer like fint når de er blitt tryggere :-) Har du funnet noe ut av hva som gjør at de ikke trives?


nei, jeg skjønner ikke mye av det. eneste må vel være varierende ph verdier, men det er jo etter at jeg begynte å justere vannet skikkelig at jeg oppdaget de to syke.. vidt forskjellige symptomer, og da karet var overgrodd av cornutaen oppdaget jeg det altfor sent..
de resterende fiskene er ganske passive og rolige, men kjappe om de vil. de har matlyst alle sammen, får avskallet artemiaegg, røde myggiser og oppmalte diskusbits. noe trege til å angripe maten noen av dem, men spiser bra. skal nok slenge ut en annonse, og håpe på at de kommer til noen som greier å få dem til å trives. men nydelige fisk, det er de
Får håpe jeg får dem til å trives hos meg. De er utrolig morsomme å se på, stimer fortsatt fint.
I går var en trist kveld, min nydelige kampfisk hadde fått bukvannsott og måtte avlives. Det er et plaster på såret at jeg har avkom av den som er nesten prikk lik, men trist likevel. Er noe eget med kampfisk. Får se om jeg finner en ny match til røde damen nå, hun er en skikkelig alfa-hunn, så det må en riktig tøffing til for å bo sammen med henne.
Den vakre channoides damen min ble godkjent i fiskebasen gitt Ligger som bilde 2. Må prøve å få tatt et blinkskudd av rugende hann en gang også, det er et flott syn
Liv H
Den vakre [URLBLOCK1]min ble godkjent i fiskebasen gitt :-) Ligger som bilde 2. Må prøve å få tatt et blinkskudd av rugende hann en gang også, det er et flott syn :-D


Grattis, en liten seier det å komme gjennom nåløyet der! Flott fisk altså
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap