Lisbeth sine småfisk :) (side 75)

Jeg viser også kurvene jeg fikk tak i på Åhlens, ble så fryktelig fornøyd med dem. Passa tilfeldigvis helt perfekt inn under benken!

[External Image]

[External Image]

Fikk rydda masse akvariestæsj ut av soverommet. Fikk fylt begge kurvene og to baljer med stæsj jeg ikke har bruk for. Skal snart legge ut en annonse for salg og noe skal gis bort. Utrolig godt å få alt dette vekk fra soverommet

[External Image]
Lisbeth
Ekstraktet ble også så mørkt at det ikke var mulig å måle PH direkte av ekstraktet.

Bruker du dråper eller pH-penn?
Humunuku
[QUOTE=Lisbeth]Ekstraktet ble også så mørkt at det ikke var mulig å måle PH direkte av ekstraktet.

Bruker du dråper eller pH-penn?

Går foreløpig bare i dråper her i huset...
Det der armaturet så interessant ut! Hvis du skal selge det, hehe.. Kontakt meg gjerne på mail hvis du vil. Den ser ut til å passe fint på en 80liter, men vet ikke (?) Foreløpig er det bare 2 sparepærer som lyser opp 80litern.. huff.. hehe

utrolig smart løysning forresten. skulle tro de der kassene var laget til benken din ;p
Ronny-André
Det der armaturet så interessant ut! Hvis du skal selge det, hehe.. Kontakt meg gjerne på mail hvis du vil. Den ser ut til å passe fint på en 80liter, men vet ikke (?) :) Foreløpig er det bare 2 sparepærer som lyser opp 80litern.. huff.. hehe utrolig smart løysning forresten. skulle tro de der kassene var laget til benken din ;p


Armaturet brukte jeg selv på en 85 liter jeg hadde før. Men tror det var litt kort sånn at jeg måtte bruke dekkglass. Det bør man jo uansett når man bruker lamper som dette som ikke har vanntette rørfester. Jeg kan ta mål av lampa når jeg kommer hjem og sende deg en mail. Dette er ikke gibort-vare forresten
Jeg banner kanskje i kjerka her na, men jeg synes faktisk det var litt fint nar karret var algebefengt jeg, sa utrolig naturlig ut, men jeg hadde nok ikke likt det selv heller, uannsett hvor fint det ser ut.
Vil man ikke ha alger, vel da vil man ikke ha det

De kurvene gjorde seg, kjekt å få utnytta plassen til lagring. Karet ble veldig fint og
Galemor
Jeg banner kanskje i kjerka her na, men jeg synes faktisk det var litt fint nar karret var algebefengt jeg, sa utrolig naturlig ut, men jeg hadde nok ikke likt det selv heller, uannsett hvor fint det ser ut. Vil man ikke ha alger, vel da vil man ikke ha det ;)

Ganske så enig, litt for mye var det men for meg penere
De kurvene må være lagd fo det akvariebenken stiiiilig

Mvh Per
PS 540'n er 1.6 meter (mobbe) :p
Well, når det gjelder akkurat denne kuhliilandsbyen var jeg jo for en gangs skyld ute etter noe som ikke så naturlig ut! Når alt var så algebefengt så man jo verken de kunstige hulene eller de kunstige trærne. Og det blir jo litt bortkastet..

Men jeg liker jo ikke så mye alger i mine "naturlige" innredede kar heller da. Litt alger er helt ok, men når det blir så mye er det stygt. Dessuten stinker det i hele leiligheta ved vannbytte, av alger! Æsj
blondviking
PS 540'n er 1.6 meter (mobbe) :p


Hehe, tror ikke du klarer å få meg misunnelig på de 10 ekstra cm når du har den type fisk som du har. 30 cm fisk på 1,6m gjør ikke store greia for meg
Hadde du derimot hatt labyrinter i karet skulle jeg vært misunnelig. Frøkna her ønsker seg minst 2m til sine labyrinter så karra blir fort små

Gubben er faktisk litt redd for å kjøpe leiligheta vi leier. (skal visst legges ut for salg)
For da er han redd jeg gjør alvor av min drøm om et spesialsydd laaangt akvarium :P
Sphaerichthys vaillanti

[External Image]

Sphaerichthys selatanensis

[External Image]


Sphaerichthys selatanensis/osphromenoides

<embed src="http://www.youtube.com/v/m6DL9JuF17Q&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

æææsj nytter ikke å mobbe deg jo hehe

Mvh Per
Jeg er overrasket og veldig glad nå. Den ene lakrishunnen min har i flere mnd slitt med å holde seg på rett kjøl når hun svømmer. Hatt krokrygg i flere mnd. Jeg var helt sikker på at hun kom til å dø i jula, men nå driver hun å blir mye bedre! Fra å svømme 90% av tiden med hodet opp og kroppen hengende ned har hun nå klart å få retta opp kroppen igjen. Hun er fortsatt litt krøllete i kroppen, men svømmer jo normalt. Jeg har faktisk et håp om at hun kan bli helt fin igjen

Hun har blitt passa på av den veldig blå hannen hele tiden så hun er nok av samme art som den. Han er også den tøffeste lakrisen så hun har hatt god beskyttelse. Jeg tror nok hennes flaks er at hun er en hunn. Hadde det vært en hann med de skavankene hadde nok den blitt mobbet til døde ganske raskt.

Hunnen for en mnd siden:

<embed src="http://www.youtube.com/v/mujROXC9uRg&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

I går:

<embed src="http://www.youtube.com/v/eeMixt_zTQM&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Når jeg satte opp kuhliilandsbyen på nytt hadde jeg oppi algemiddel for å unngå at trådalgene skulle blomstre opp med en gang igjen. Men når jeg skulle ta vannbytte så jeg jo at det bare etter en uke hadde kommet masse trådalger! Jeg måtte lese på flaska igjen og der stod det at man ikke skulle ha karbon i karet når middelet brukes.

Det tok et par minutter før jeg kom på hva karbon er, men det er jo kull. Og hva la jeg bakerst i akvariet for at kuhliiene skulle ha noe å gjemme seg i? Jo, forkullet bambusrør! Ja ja, ut med det og på med ny dose algemiddel. En uke forsinket men det går sikkert bra.
Dette ser skummelt ut, men jeg krysser fingra for at algemiddelet lever opp til min forventning..

[External Image]

Jeg har vært borte i et par dager og når jeg kommer hjem finner jeg den ene lakrishannen min med rift på halen og en av sjokoladene med rifter på finnene. Jeg ser den tøffeste lakrishannen jager den andre litt, men tror ikke den sloss med den. Jeg lurer faktisk på om det er vaillantihunnen som blir så sur av og til at hun skader de andre. Hun er veldig brysk, men har jo ikke sett at hun er så harhendt. Jeg får følge med dem, hvis det er hun som gjør dette må hun ut! Hun får bare være så vakker hun vil. Jeg har tenkt på en mulighet og det er å sette henne og hannen i karantenekaret om en mnd. Se om det kan skje noe morsomt når de blir helt alene de to. Ville være dumt å bare gi dem vekk uten å prøve det når jeg har et ledig kar til dem. 60L er helt sikkert nok for de to

Et par dårlige bilder av de to som er "skadet"

[External Image]

[External Image]
Sporet i halen på lakrisen ser umistenkelig ut som formen på munnen til en Vaillanti.
Rett i på oversiden og skrå under. Jeg så slikt på S. osphromenoides som ble jaget av ei Vaillantidame.
Humunuku
Sporet i halen på lakrisen ser umistenkelig ut som formen på munnen til en Vaillanti. Rett i på oversiden og skrå under. Jeg så slikt på S. osphromenoides som ble jaget av ei Vaillantidame.

Ja der sier du noe... Well, da får jeg finne ut av dette i løpet av en mnd, når karantenetiden er over, også fanger jeg inn vailantiene før jeg slipper utsjokoladene. En gjeng på 8-10 stk sjokolader bør ha 150L. Så med to gjenger med sjokolader vil jo en 450L raskt bli liten når denne vaillantidamen gjør livet kjipt for resten. Det varierer veldig, men når hun er på sitt rødeste er hun også slemmest. Jeg er bare glad vallisneria-skogen er så stor som den er, den vokter hun med alle finner, men kan ikke passe på hele
Da er labyrintfisk-dagen (kvelden) unnagjort på Dahls dyrerike. Jeg la unna 1000 spenn og gikk faktisk bare 70 kr over budsjettet Men med de gode prisene vi fikk av butikken er det ikke rart. Jeg har aldri opplevd noe sånt som dette jeg. Bli invitert til en butikk etter stengetid, få servert mat og drikke og fisk til en meget god pris. Dette var vinn - vinn for meg! Veldig hyggelige folk

Det som står til akklimatisering nå er:

8 x Hara jerdoni
8 x Parosphromenus sp. ´Blue Line´
4 x Hippichthys spicifer (tror jeg)
1 x Stiphodon atratus (en hunn. Har en hunn og en hann fra før, men dama trenger litt avlastning)

Veldig fornøyd med dette kjøpet. 2 impulskjøp ble haraene og nålefisken. Håper jeg ikke har valgt riktig nålefisk i profilen for den blir litt for stor for meg. De skal over i 450 litern etter karantene, men likevel...
Hmm, trodde det var Hara Hara han hadde inne?
Joanna & Pål
Hmm, trodde det var Hara Hara han hadde inne? :-)


Nei jeg er rimelig sikker på at det var ingen som kalte den hara hara. Dessuten skulle dette være den minste av dem og der er jerdoni. Hara hara blir hele 13 cm mens jerdoni ikke blir mer enn 5. passelig corystørelse liksom
Da vi var på Dahls Dyrerike tidligere denne uken var Thor veldig sikker på at det var Hara Hara han hadde fått inn. Det som står i basen på akvaforum mht størrelse tror jeg må være feil. På planetcatfish og i flere bøker jeg har lest står det at Hara Hara ikke blir større enn ca. 6 cm nemlig. Det kan derfor være vanskelig å skille disse to artene etter slik jeg fortstått det
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap