Tante Astrid´s undervannsverden (side 76)

fiskeren
ja de amanorekene er skjønne, de er ikke så fargerike men er ganske pene og kjempegode renholdere, har kun en nå, men tror det blir flere etter sommer.

Det vil nok din ene sette stor pris på. De liker seg helst i grupper.
Tørrfisk
Jeg er jo egentlig på kamerajakt, men pengene strekker skjeldent til:/ Men det er noe jeg virkelig ønsker meg spesielt ved tanke på hund og fisk;) Jeg har funnet ut at jeg ikke kan ha speilrefleks da kameraet blir for tungt. Derfor tenkte jeg på en kombi-løsning der det er kort lukketid. Jeg fant ett og hadde tenkt å kjøpe det, helt til jeg kom på butikken og fikk beskjed om at de hadde økt prisen på det med 1500kr etter nyttår:(

Så ergelig! Var ikke akkurat billig mitt heller og dyrere ble det siden jeg kjøpte det via Ellos på avbetaling. Eneste muligheten jeg hadde til å skaffe meg et slikt kamera. Det er dyrt å være fattig.
Jeg har jo alltid strevd med veldig lav nitrat i mine kar. Den har for det meste rett og slett ikke vært målbar. I går oppdaget jeg at innsuget til pumpen i 180 literen var gått helt tett, det var så vidt det piplet litt. Fikk fjernet blokkeringen, en diger klynge sandsnegler inni blåsvampen på innsugslangen, og filteret fungerte som normalt igjen.

Tok for sikkerhets skyld en rask testrunde og jeg fikk nesten sjokk! Nitrat på rundt 50! Tok et vannbytte i går og verdien er nå sunket til mellom 25 og 50 så jeg skal bytte enda en gang i dag.

Kan ikke skjønne at den høye verdien har noe med filtergjennomstrømmingen å gjøre, men muligens hvirvlet det opp masse bøss den dagen jeg fisket opp tetraene for avliving. Det kan være en mulig forklaring. Får ihvertfall følge med å skifte vann noen dager fremover. Liker ikke at nitraten kommer stort over 15.
Tante Astrid
[QUOTE=fiskeren]ja de amanorekene er skjønne, de er ikke så fargerike men er ganske pene og kjempegode renholdere, har kun en nå, men tror det blir flere etter sommer.

Det vil nok din ene sette stor pris på. De liker seg helst i grupper.

ja vet det. hadde to. det var alt de hadde når jeg kjøpte. og den andre døde jo. så sitter igjen med en.
men vanskelig å få rota seg til å kjøpt flere
Å nei, å nei, å nei

Har syntes at Leopold har vært litt stille av seg den siste tiden. Han pleier å henge litt under reiret sitt i bakkanten av akvariet så det er ikke alltid så lett å studere han. Nå fikk jeg derimot anledning til å ta en skikkelig titt på ham og jeg synes han ser veldig svullen ut i magen. Dette ser mer ut som en svulst enn bukvannsott siden det bare er akkurat rundt kulen at det er litt strittende skjell. Resten av kroppen er fin. Har syntes at han var litt rund rundt magen før også, men har antatt at han har spist litt mye, men om det er en svulst så må den ha kommet fort. Kan ikke tenke meg at det er forstoppelse heller siden han spiste i dag, riktignok bare en kule mot de vanlige to, men likevel.

Stakkars syke fisken
hvis det er en svulst trenger det ikke være farlig, hvertfall ikke veldig fort. gjelder hvertfll med mennesker og andre dyr.
Tante Astrid
Å nei, å nei, å nei :( Har syntes at Leopold har vært litt stille av seg den siste tiden. Han pleier å henge litt under reiret sitt i bakkanten av akvariet så det er ikke alltid så lett å studere han. Nå fikk jeg derimot anledning til å ta en skikkelig titt på ham og jeg synes han ser veldig svullen ut i magen. Dette ser mer ut som en svulst enn bukvannsott siden det bare er akkurat rundt kulen at det er litt strittende skjell. Resten av kroppen er fin. Har syntes at han var litt rund rundt magen før også, men har antatt at han har spist litt mye, men om det er en svulst så må den ha kommet fort. Kan ikke tenke meg at det er forstoppelse heller siden han spiste i dag, riktignok bare en kule mot de vanlige to, men likevel. Stakkars syke fisken :(


Huff, håper ikke det er noe alvorlig!!
Søren klype!
Får håpe det er en godarta svulst i såfall !

mvh
Er redd for at det bare er en utvei på dette. Ligner veldig på fisken til Mona i denne tråden. Venter og håper på et mirakel til i morgen, men noe særlig lenger bør jeg nok ikke la fisken gå med dette.
Krysser fingrene for at han klarer seg. Så trist. Han som lyser så fint opp som månedens bilde og alt!
Å nei, Astrid Så trist.

Får håpe i det lengste at det går over av seg selv, men... du vet jo hva man skal se etter, så det lover vel ikke godt, dessverre.
Nei, håper ikke dette er slutten på kjendisens liv.
men han rakk hvertfall bli kjendis fisk og vinne månedens bile. ikke alle fisker som får til det ;D
RIP Leopold

Jeg greide ikke vente til i morgen. Han strevde slik med å holde seg nær nok overflaten slik at han fikk puste. Så nå er altså skjønnheten borte og Clotilde svømmer rundt i området der han pleide å ha skumreiret sitt. Hun lurer nok på hvor det er blitt av ham.

Første gangen jeg har grått etter avliving av fisk. Blir ihvertfall ikke flere kampfisk her i gården. De er rett og slett altfor lette å bli glad i.

Prøvde å se om det var noen svulst, men det var det ikke. Nå er det vanskelig å se noe i det hele tatt når fisken er så liten, men det så ut som om milten kanskje var noe større en vanlig. Noe sprengte ihvertfall ut magen. Den var større enn på Monas fisk. Orket ikke ta noen bilder av den.

Selv om utfallet nok hadde blitt det samme så har jeg så dårlig samvittighet for at jeg ikke har lagt merke til den forvokste buken den siste tiden. Har rett og slett ikke studert fiskene på nært hold, bare lagt merke til at han ikke har vært så mye framme som han har pleid å vært tidligere. Vel, ikke noe å gjøre med det nå. Clotilde får kose seg i karet helt alene som kamfisk heretter.
Uff, så trist Han hadde hvertfall et godt liv i store karet og med dame
Hei tante astrid.

Dette var virkelig triste nyheter, jeg føler virkelig med deg. Også er det desverre litt typisk da, at blant nesten 100 fisker så er det den ene, som du er mest glad i, som dør. Nå ble jeg litt bekymret for min nyankomne kampfisk, Djengis Kahn, jeg så tråden til Mona du henviste til, og håper at dette ikke er typisk for kampfisk.

Jon
Det var skikkelig trist å høre.
Huff og huff. Gi det noen dager så vil du sikkert ha en ny kampfisk? Tenk så fint den får det hos deg, det må du ikke glemme
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap