Tante Astrid´s undervannsverden (side 77)

Så utrolig leit, Astrid! Leopold var en utrolig nydelig fisk, og kampfisker er fisker man lett blir knyttet til. De har så utrolig mye personlighet. Jeg føler virkelig med deg.

Jeg mistenker at dette er en svakhet hos kampfisker. Jeg har mistet flere kampfisker på samme måte.
Inger Anne
Jeg mistenker at dette er en svakhet hos kampfisker. Jeg har mistet flere kampfisker på samme måte.



så du mener det er en vanlig sykdom hos kampfisker??
isåfall veldig leit.
Det var utrolig trist med Leopoldi Tror mange her kommer til å savne fortellinger om han.

Men du må jo bare få deg en ny kampfiskhann, Astrid?? Ikke en Leopold II, men en helt ny og spesiell en ? Kan ikke la Clothilde være alene, vet du. Kanskje du finner en ny og spesielt vakker kampfisk en dag.
Håper også at du ikke tar skrekken av å ha mistet han. Kampfisk er en altfor spennende fisk å gå glipp av. Sånne ting skjer dessverre av og til. Veldig trist, men det finnes masse flotte kampfisk der ute som trenger det fantastiske gode hjemmet de får hos deg
Takk for støtten alle sammen! Det hjelper med litt trøst.

Akkurat nå så frister det ikke med noen ny fisk, men lover å tenke på det. Clotilde oppfører seg veldig merkelig og henger faktisk i dag like mye på "reirplassen" som Leopold pleide å gjøre. Jeg vet ikke om det er et tegn på at hun leter etter han eller rett og slett fordi hun aldri har fått lov å komme dit bort før. For hennes skyld burde jeg kanskje få tak i en ny, men for egen del så burde jeg kanskje holde meg til stimfisk.

Har lest litt rundt og lett etter mulig årsak og har landet på at det muligens har dreid seg om en type iridovirus som er vanlig på blant annet dvergguramier. Dette kan forårsake lokal hevelse i buken pga væske i bukhulen og forstørret milt. Er forresten nært beslektet med et virus som kan gi bukvannsott. Dette er smittsomt så jeg håper bare ikke Clotilde også blir rammet. Sånn sett var det veldig bra jeg fikk avlivet han før han eventuelt døde og ble "åpnet" av åtselspiserne i karet. Det ville forårsaket et enda større smittepress vil jeg tro.
Huff så trist, Astrid

Vet ikke hva annet jeg kan si, egentlig. Skjønner godt at du ikke har lyst på en ny kampfisk akkurat nå i det minste, men det kan jo hende at Clotilde overtaler deg til å endre mening. En så vakker dame fortjener egentlig en mann ved sin side
Hadde det ikke vært for at du er litt langt unna skulle du få valgt på øverste hylle blant gromgutta jeg har drettet.
Huff det var trist å høre, jeg hadde jo en kampfisk med svulst og den hadde det fint lenge, måtte bare passe på at han ikke forspiste seg, for da så det virkelig ikke bra ut, men ellers hadde han det helt fint.
Takk til dere også! Kommer uansett ikke til å kjøpe noen ny med det aller første siden jeg er redd for at smitten ligger i karet. Skal ihvertfall vente å se hvordan det går med fruen. Hun er forresten fortsatt veldig stille av seg. Er ikke den vanlige fartingen på henne i dag. Hadde jeg bodd nærmere deg Humunukuapuaa så spørs det om jeg har falt for fristelsen uansett. Du har noen flotte kampfisker.

Var innom Bettysplendens og leste litt og det er tydeligvis vanlig vanlig med svullen buk/bukvannsott/dropsy hos kampfisk. Hun mener også å ha lagt merke til at enkelte linjer kan være arvelig disponibel for smitte.

Er litt fristet til å handle inn noen pygmegurami istedenfor nye kampfisk, men må likevel vente en stund å se om det dukker opp flere tilfeller i karet.
Trist når man mister spesielle "kjeledyr" ,den var jo så flott også.
Har erfart selv at kampfisk ofte får bukvattsott uten at jeg vet hvorfor.Men har hatt noen opp igjennom årene og noen av de har fått det dessverre.
Er faktisk en liten trøst at det er såpass vanlig på arten. Har ellers en tendens til å tro at det er noe jeg har gjort feil når noe skjer med kjæledyrene mine. Har visst medfødt dårlig samvittighet ;b
Tante Astrid
Var innom [URLBLOCK1] og leste litt og det er tydeligvis vanlig vanlig med svullen buk/bukvannsott/dropsy hos kampfisk. Hun mener også å ha lagt merke til at enkelte linjer kan være arvelig disponibel for smitte.

Det ante meg, ja. Og når man vet at det ikke er de av best kvalitet som havner i butikkene (jeg aner ikke om det var sånn med Leopold, altså), så skulle det ikke forundre meg om det også bidrar til det høye tallet. Som sagt, jeg har mistet mange kampfisker på denne måten.

Er litt fristet til å handle inn noen pygmegurami istedenfor nye kampfisk, men må likevel vente en stund å se om det dukker opp flere tilfeller i karet.

Selv er jeg konsekvent skeptisk til guramier, da de ofte drar med seg mye sykdom. Pygméer har jeg riktignok ikke noen erfaring med, men det er da guramier...
Inaktiv bruker
nei så kjempekjipt og han som var en så fin kampfiskhan og stakars Clotilde hun griner velhu å etter å ha mistet kjæresten sin Leopoldi =;-C

sener deg en god trøsteklem Astrid =

ps.du må bare ikke gleme di glade minene om Leopoldi Astrid =
Inger Anne
Selv er jeg konsekvent skeptisk til guramier, da de ofte drar med seg mye sykdom. Pygméer har jeg riktignok ikke noen erfaring med, men det er da guramier... ;-)

Er prinsipielt enig, men det er svært lite negativt å lese om pygmèene så de er forhåpentligvis et heldig unntak fra regelen

Takk for trøsten David.
Tante Astrid
Er prinsipielt enig, men det er svært lite negativt å lese om pygmèene så de er forhåpentligvis et heldig unntak fra regelen ;)

Pygmegurami er kjempefin fisk.
Jeg tenker at det nesten er litt slemt av meg å skrive dette nå, men erfaringer er til for å deles i alle stunder.
Min erfaring om enn veldig kort: Jeg kjøpte et par Trichopsis pumila der jeg etter kort tid oppdaget én hvit prikk på nebbet/overkjeven til den ene. De hadde perfekte forhold, mao. masse planter å gjemme seg i, så jeg kunne ikke se dem så ofte, men gledet meg over å ha en fisk med en fjerde dimensjon og å kunne høre at de var der. Plutselig en dag ser jeg at der prikken var er det nå ingenting. Fisken manglet overkjeve! Det ble kort prosess. Den andre gikk bort uten noe synlige spor litt senere. Jeg tar dette som uflaks, for jeg liker denne fisken og skal ha den igjen.
Jeg vet at en butikk måtte holde de i karantene i flere uker for å få bukt med sykdom, men det var bare noen få individer som aldri ble helt friske. Så det gjelder kansje å velge de åpenbart friske og sterke individene, og ikke la seg friste til å velge de som er ekstra pygmé.
Får håpe dine var unntaket fra regelen I forhold til alt som rapporteres på en del andre guramiarter, som for eksempel dvergguramien, så er jeg ikke særlig skremt. Er jo forsåvidt like stor sjanse til å få en kampfisk med bukvannsott igjen.

Det stod mellom kampfisk og pygmèer da jeg skulle starte opp akvariet. Nå som Leopold er borte så får jeg kanskje anledning til å holde denne arten istedenfor. Skal vente en stund for sikkerhets skyld før nye fisk settes i karet så jeg får bruke tiden til å tenke litt over det.

Synes ihvertfall disse er utrolig fine og regner med at jeg har plass til flere par. Vet de ikke bør gå sammen med kamfisk-hanner (finnenapping), men antar at de skal kunne gå greit sammen med Clotilde i såfall.
Heldigvis er det ikke alltid sånn Til Asia karet mitt skaffet jeg meg i juni 7 pygmeguramier - samtlige 7 er i full vigør ennå. Kjøpte samtidig 2 lakrisguramier som er like friske og fine. I desember kjøpte jeg to dvergguramier, ingen problemer med dem heller. Så... guramier kan ikke være helt håpløse

Er utrolig glad i pygmeguramiene mine som er mye fremme og aktive, dvergguramien er også utrolig underholdende med redebyggingen sin. Lakrisene er helt nydelige, men lever litt mer tilbaketrukkent.

Kan også nevne at jeg på et tidspunkt fikk nitrittbombe i dette karet uten at noen av dem så ut til å ha tatt skade.

Så jeg ville i alle fall ikke vært redd for å skaffe meg guramier igjen. Selvsagt sett etter friske fargesterke og flotte eksemplarer i butikken

Det høres beroligende ut Liv Hvilke vannverdier holder du dine i?
Hei Astrid!
Jeg må bare si som alle andre at det var veldig trist med Leopold! Vet jo du var så glad i han! Desverre rakk jeg aldri å bli ordentlig kjent med han, men det er et fantastisk fint bilde av han i fiskebasen, så jeg skjønner at han var usedvalig pen!
Har slitt med at ph har gått litt for lavt så den har vært godt nede på 5-tallet. Prøver å holde den rundt 6,5. GH er vel 2-3 og KH 1-2 her i Oslo. Har hevet KH noe for å stabilisere PH ved hjelp av Amtra PH constant. Ser for meg ut som de trives like godt i vann fra 5,5 og opp til nærmere 7. Altetende og grei fisk å holde, utrolig morsomt når de lager "kneprelydene" sine. Har også kampfisk sammen med dem - og miniatyrrasboraene mine. Litt overbefisket i karet, men fredelig og rolig og gode vannverdier, så det går fint
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap