Lettere øvet nybegynner :) (side 77)

Jeg har bestemt meg for å pelle ned 50l, den er lissom ikke brukenes til noe.
Nå er de nye redmoor røttene innkjørt, de har sunket og er fulle av det hvite belegget disse gjerne får.

Egentlig burde jeg hatt mallene til å gå og kose seg med det, opplevd før at fiskene synes dette er snadder.

Jeg jobber og jobber, blir nok jobbing igjen denne lørdagen også, og søndag er det konfirmasjon. Jeg kommer til å være utslitt til neste helg. Heldigvis er det 17 mai neste uke og for meg er det en dag jeg skal slappe av på.
Se på toget hvor tantebarna går og være med på lekene her nede på skolen.
Ellers blir dette en hente inn krefter dag, bare slappe av og stresse minst mulig.

Hadde håpet og få plantet ferdig på ene rasteplassen på nye E18 (sky-langangen). Men med to late ungdommer som sutrer og klager på ALT, så må en gjøre jobben sjøl.
Det er helt greit at de suser rundt, men de eier jo ikke respekt for andre. Sitter på med han ene og han er ok. Han har en viss form for arbeidsmoral.
Men de to andre skulle også sitte på idag og det var slitsomt. :P

Jeg kjenner at det er deilig å være "voksen", eller i det minste blitt oppdratt med en respekt for de som er eldre enn meg.

Ble en time senere igang med jobb, siden han jeg sitter på med måtte kjøre rundt og hente de andre også.
Men jeg har gravd huller og plantet Eføy til den store gullmedalje idag. Ble ferdig med det ene store bedet. Hadde håpet å få ferdig de to små også, men som sagt, var kun meg og en annen som jobbet, mens de to suste rundt.
Han jeg hadde hjalp mye til, men du så treeeeg. ATST alt til sin tid. :P

Men var deilig å ikke måtte jobbe overtid akkurat idag, vært 2 timer overtid de andre dagene. Men der er det lite stress, han jobber opp så han har fri på fredagene, siden han egentlig bor på andre siden av fjorden.

Blir nok veeldig tidlig i seng på meg idag, må ennå tidligere opp imorgen. :P
Begynner å tenke på andre muligheter for å lære det jeg trenger for å kunne drive med det jeg ønsker.
Men man kommer ikke unna at man trenger penger, så det er bare å fortsette. :P

De korkbark bitene jeg lagde bakgrunn av ser ikke ut til å farge av noe særlig, så det er fristende og sette opp det karret. Men ikke idag, er mye stress når vann skal bæres opp osv.

Det begynte og regne mens vi hadde lunsj og etterpå var bedet en stor gjørmepøl, så der vasset jeg rundt i kompostgjørme, med bøyd rygg, noe småfrysen i regnet mens jeg rev løs ørten plastikkfester på plantene.
Eføyen skal ligge ned og dekke marken som et grønt teppe, ikke stå oppover en pinne. :P

Ble ikke noe overtid idag heller.

Jeg kommer nok til å jobbe lørdag og kanskje også overtid imorgen, for da slutter vi egentlig halv 2. Men er været fint kan jeg jobbe til halv 4 feks.

Fiskene står på vent, redet hadde løst seg opp idag, men nå vet jeg at han kan.
To reker går med egg og den ene ser ut til å slippe dem når som helst.

Mallene ligger i sprekken på rota og er kun ute etter det er helt mørkt. Men man ser på rota at de gnager i seg det de vil.
Av det lille jeg får se av dem, kan jeg se at de har vokst.

Hvorfor jeg skal trenge å holde de i ett større karr skjønner jeg ikke, de beveger seg jo knapt. :P

Ser 5 seilfinnemolly yngel i karret til mor, de har blitt tøffe og svømmer rundt i hele karret nå.
Inni hula til mallefar bor det masse yngel, det kan jo være yngelen holder til der, hvis det ikke er ennå ett kull. Mallefar fyker iallefal ut når det er mat å få.

Men nå er det på tide og stelle seg og krype til køys, er på'n igjen kl 5 imorgen. :P

Idag er det konfirmasjon i familien, så kl 3 blir det deilig mat.

Været er flott, men det er som vanlig altfor kaldt, har fremdeles 2 stilongs og ullgenser på jobb. Nå er det til vask og jeg lurer på å krype inn i termodressen så jeg kan holde på ute.

Ser ikke ut som vannet i karret med korken blir mørkere, så da er det vel ferdig trekt og jeg kan sette det opp.
Hadde vært i full gang allerede jeg, hadde det bare vært varmere.
Jeg er som øgler, jo varmere det er, jo raskere er jeg.

Lurer på å få satt opp 60l til mallene, der er det nesten bare å fylle vann og sette over rota de holder til på.
Kan flytte over ett av filtrene som er i bruk også.

Men først og fremst må jeg fylle vann i dunkene mine.

Nei spise litt til og så kle på seg litt mer og sette igang.
Da er to akvarier satt opp, to akvarier har fått vannbytte, og et akvarie er tømt.

Er varmere oppe i leiligheten min enn her inne hos mor og far, så der får jeg gjort litt mer.

Jeg har 5 pumper stående og gå nå og kun 4 akvarier, når tempen er passe i 60l, så flytter jeg hele rota med fisk og det som blir med rett over.
Pumpa som går i det karret følger også med tenker jeg.
Så peller jeg ut de to pumpene som går der nå, hmm egentlig trenger jeg ikke de to pumpene da de er for store til å passe i mine andre akvarier. :/

Trenger kun hang on, siden de tar minst plass oppi akvariene.
Har ett ekstra jeg kan starte opp.

Nei, gjøre seg fin til konfirmasjon da?
Må jo nesten gratulere alle med dagen idag. Toget kommer om 5 min nedi gata her, men jeg tenker jeg skal stå på verandaen i andre etasje og se på.

Skulle lissom sove lenge, men siden vi har en forvirret hannkatt gående rundt husene her og tror han får seg noe av våre kastrerte gutter, så blir det til tider en del bråk.
Nå er jo den en katten vår tvekjønna, så det er nok det den reagerer på.

Nå begynner imbellisene og koble meg og mat, de får mat på morran når jeg slår på lyset, og noen ganger også litt på kvelden før lyset slåes av.
Jeg kunne kanskje bruke dagen til å sette over mallene i det nye karret dems, og fikse opp karret til habrosusene.

Men merker at jeg har brukt meg hardt to dager på rad nå, kroppen er tung og treg. Når man trener, eller jobber hardt, så brytes musklene ned og bygger seg opp større og sterkere (hvis de får muligheten til det), dette krever en del energi og man merker at musklene er svakere under oppbyggingsprossesen.

Men imorgen vil jeg føle meg mye bedre.

Denne helga her kommer jeg iallefal til å si nei til å jobbe. Blir jobb imorgen, det får være nok.

Kos dere masse idag alle sammen og nyt dagen.
Hipp Hipp HURRA
Blir ikke flytting av mallene idag, da det ga utslag på nitritt i karret de skulle flytte til, så da får filterene gå i fred og kjøre seg inn litt lenger.

I karret rekene skal flytte til er det ikkeno filter ennå, tenkte bare å flytte over et ferdig innkjørt. Men der var det surt og ingen utslag på verken KH eller GH, så da var det å blande inn litt mineralpulver til reker og sjekke igjen imorgen.

Dessuten var det skikkelig tykt lag med overflatehinne, men et stykke avispapir gjorde susen.

Tror temperatur må til for å få igang utskillelsen av farge fra korkbakgrunnen. Etter jeg tok det inn å satte inn varmekolbe er nå vannet kaffefarget, så da får jeg bare bytte vann og styre på en stund til.
Hvordan jeg skal gjøre det med lamper til hvert akvarie er også en liten gåte.
Det store karret mallene skal over i, har så tykke kanter at det er vanskelig å få festet den lampa jeg hadde tenkt å bruke.

Rekekarret skal få den lampa som er hos habrosusene, da det mest sannsynlig blir en del planter i det karret.
Om jeg skal ha en del planter i habrosuskarret vet jeg ikke helt ennå.
Men jeg burde ha byttet om lyset som er på galaxykarret med den ene jeg fikk med fra Jrr.
Siden det er ett plantekarr.

Ikke lett det her altså.
Har masse lamper, men om de er bra nok eller ikke er en kabal å få til å gå opp. Dessuten begynner det å bli en liten kabal ang pumper også. De to som går i 63 litern mallene skal flytte inn i, er jo altfor stor for de andre karrene jeg har.
Ikke vet jeg om det er plass til dem i karret når rota flyttes over heller.

Det ble ikke noe mer av redet til Imbellishannen, men de er mye tryggere nå og kommer når det er mat.
Jeg skulle ønske jeg kunne hatt en reol med disse små lange karrene. De gir fiskene mye plass selv om de er kun 30-40 liter pga av lengden på 60 cm.
Fiskene får på en måte plass til å komme unna og lage grenser.
I ett kortere karr vil de ikke kunne svømme vekk, de blir på en måte svømmende rundt og rundt.
Idag foret jeg gullfiskene i dammen for første gang siden de ble satt ut.
Det var endelig 15 grader i vannet og jammen så det ut som de holdt på med lek også.
Den største fisken med 3 innpåslitne i en hale etter, masse gnukking på sidene hennes.

Idag kunne jeg endelig gå i t-skjorte uten å fryse, selv om det blåste litt.
Hvis det fortsetter sånn, så blir jeg veldig glad, skal si jeg har savnet varmen vi hadde i slutten av februar, begynnelsen av mars.

Blir nok en tidlig kveld, trøtt, ble altfor sent igår og fikk lissom ikke sove heller. Sov som best da vekkerklokka ringte. ;P
Det er nok mange som plages like mye av varmen som jeg gjør av kulda, men siden det er færre varme dager enn kalde dager i dette landet. Så skulle jeg ønske de kunne latt oss frysepinner ha gleden i fred.

Idag har jeg blitt stukket av mygg, jeg har luktet sur svette hele dagen, jeg har jobbet ute i steikende solskinn i 10 timer, men jeg klager ikke.
Jeg gleder meg over mine solbrente skuldre, gleder meg over klær som er fuktige av svette, tar svettelukta med ett skuldertrekk og kjøler meg ned med vann i arbeidstida.

Ifølge radioen vil det bli dårlig vær igjen allerede på tirsdag, så jeg skal nyte hver dag sola skinner og varmen som er til å ta og føle på.

Er sikkert mange som er plaget av høye temperaturer i akvariene sine, sjekket selv for en time siden og da var det 28 grader i mine, men fiskene ser bare ut til å kose seg ekstra mye.
Til vanlig ligger de på 22 grader.
Tror nok også at måten garasjen er bygd opp, så blir det kjøligere enn inne i et vanlig hus.

Etter å ha bodd i Thailand noen år, så har jeg utviklet metoder for å holde meg avkjølt. Feks kan man fukte klærne sine i springen før man tar de på, man kan legge isbiter i et håndkle og ha over nakken, man kan åpne vinduer så det blir trekk, eller sette på en vifte. For jenter med langt hår kan man også ha håret vått.
Ute bruker man kanskje caps, denne kan også gjøres våt før man tar den på.

Jeg sov i et rom som hadde temp på 30grader om natta, da sov jeg med et teppe og ei vifte som beveget luften, det er nok det, og om man i tillegg har fuktige klær på seg.

Jeg ser iallefal at alle fiskene her trives like godt i de forhøyede temperaturene som det jeg gjør. Gullfiskene er meget aktive og grumser til dammen som bare det.

Jeg sover fremdeles med dobbel vinterdyne, men her i norge blir det fremdeles kjølig om natta og når da vifta står på i tillegg, da blir det kaldt for en frysepinne som meg. ;D

Og hvis man blir for varm inne, så får man heller flytte seg ut i skyggen ute ett sted det lufter litt. De fleste arbeidsplasser har vel ei vifte eller til og med aircon, så da plages man ikke så ille likevel.

Nyt varmen mens den er her, den varer kanskje ikke så lenge.
Er den korkbakgrunnen din noe ala den som det finnes en artikkel om her ett sted? Jeg kunne tenkt meg å prøve det selv endag, (eller bruke store biter av røtter) Håper du poster bilder av den bakgrunnen når det kommer sålangt. Blir spennende å se!
Godt sagt ,vi burde egentlig ikke klage i det hele tatt når vi omsider har fått litt fint vær

Selv har jeg problemer når det blir for varmt , holder meg da i skyggen og inne hvor jeg kan ha varmepumpen på kjøling. Men ville ikke unnvært finveret for det ,deilig å kunne sitte ute om kvelden og nyte fin temperatur.

Prøver å gjøre det mest mulig levelig for fiskene ,det er de jeg tenker på først og fremst når det blir skikkelig varmt ,ja og så vovsen de.
Prøvde å legge ut bilder igår, men det ville den ikke helt være med på.

Jobber lange dager og har nå et rimelig fint skille på ryggen, kjente for sent at jeg burde tatt på t-skjorte igjen. Så da ble det innkjøp av solkrem, men fikk ikke bruk for den igår da jeg ikke kunne ta av t-skjorta likevel.
Gjorde den våt og det gikk kun en time før den var tørr igjen.

Den vil vist ikke legge ut bilder. Vet ikke om det er internettkoblinga eller hva det kan være for noe. Kanskje bildene er for store...
Fiskene går for lut og kaldt vann igjen. Jobber mye nå og mye annet som skjer for tiden også. Helga brukte jeg i godt selskap og to dager føltes som en hel ferie.
Siden været var som det var igår, brukte jeg dagen med filmer og avslappning.
Idag var jeg jammen glad for at jeg hadde tatt på stilongsen og ullgenseren igjen, det blåste surt, selv om det ble mer og mer levelig utover dagen.

Nå sitter jeg tullet inn i tepper for å holde meg nogenlunde varm. Tror kanskje jeg må slå på ovnen igjen så ikke fiskene skal fryse halvt ihjel. Vinduet er iallefal lukket, så det ikke er gjennomtrekk lenger.
Trekk er bare greit når det er varm luft.

Etter å ha nytt de deilige dagene i forrige uke, så må jeg si det frister å drite i alt og flykte ned til varmen i Thailand igjen.
Jeg er så himla lei av å fryse, det å hele tiden måtte kle på seg en masse klær.
I helga, når jeg kunne bruke shorts hele dagen, gå barbeint og kjenne sola varme i nakken. Sånn vil jeg gjerne ha det.

Fiskene er enig med meg. ;D
Jeg må få litt orden i akvariene, når det blir flere sånn som nå er det greit å ha de samlet litt.
Vil gjerne få mekket en reol til de to 30l jeg har.
De er 60*25*25.
Sitter og tenker på hvordan dette skal mekkes.

Hvis jeg bruker 2"4 i endene, og lager ett spor der slik at jeg kan felle inn langsgående ..... eller nei....
Bedre å bruke 2"4 i lengderetningen og heller, nei jeg er ingen snekker. Kan godt sette sammen et puslespill, men å lage det her, så blir jeg helt tom i hodet, finner ikke løsningene.

Så kom gjerne med tips.
Jeg har maks høyde å gå på: 115cm
Maks lengde: 75cm

Jeg trenger iallefal 15cm mellom akvarie og hylla over til plass for stell.

Så tanken er 40cm fra gulvet og til toppen på første hylle. Så fra toppen på første hylle og til under hylle nr to: 40cm.
Det øverste karret havner under skråtak og derfor gjør det ikke så mye med plassen, ene siden vil være trang, andre siden vil være høyere.
Håpe jeg får lagt med tegninga av hvordan jeg har tenkt meg det.
Fra tanke til handling, nå er det kuttet, pusset og malt. Jeg har blitt litt bedre kjent med meg selv i tillegg, feks.

Det er kjedelig å pusse og sånn fin greie styring.
Jeg sager rettere for hånd enn med sirkelsag med lasersikte.
Jeg kan ikke bli maler, da jeg griser altfor mye, som vanlig var det nesten mer maling på mine hender enn bitene jeg holdt på med. ;D

Jeg har liten tålmodighet. :P

Imorgen skal jeg male det siste og når det er tørt kan det skrus sammen, så er det å få ommøbbelert og få det plassert.
Det blir svart.

Jeg gleder meg til det er satt opp.

Delene er malt, nå er det bare å skru det sammen, jeg har lyst til å bolte det, men hvis pappa ikke har det, så får det holde med skruer.

Jeg håper det holder sånn jeg har tenkt meg det nå, ellers må jeg trå til med en liten forsterker. Det blir vel en dag dedikert til akvariene idag da.

Det er treff i Oklungen den 15 juni, det gleder jeg meg til, men fortsetter været slik det har vært denne uka, så skal jeg ha med termodressen.

Jeg er som en tropefisk, jeg klarer lissom ikke helt å aklimatisere meg til kulde. Jeg går bare inn i en slags giddalaus dvale og har egentlig ikke lyst til å gjøre noe annet enn å sløve. :P
Tror den lille reolen din blir super jeg
Sissimor
Tror den lille reolen din blir super jeg ;)

Her har du forresten bilde av den. Knabba bildet av galemor fra face
Bare å knabbe bilder, jeg vet ikke hva som er galt, men her vil ikke pc'n laste de opp. :/
Så fin fint om andre legger ut bildene.

Litt problemer med reolen, hadde gått ut fra at akvariene var 60cm lange, de er 61,5 cm lange, derfor måtte platene byttes. Men skjønner jo at det var en mening med sånn det er satt sammen.

Det kan virke som det vil bue på midten, men jeg kan forsikre om at det vil det nok ikke, jeg satt oppå der og det merkes nesten ikke, jeg veier 60kg, akvariet kun 40.

Nå har jeg fått i meg litt mat (sjokoladepudding med vaniljesaus) så nå er jeg klar til den store tømme, flytte og styre greia. Hvor jeg skal ha hva i ettertid, det er jeg ikke helt ferdig å planlegge ennå, men det faller nok på plass sånn etterhvert.

Tilfeldig bekjentskap
© Hilde Ertsås
Reklame for plussmedlemskap