Sissis våte drømmer (side 77)

Det er litt enten eller med ryggfinnene til concolor. Noen har det, og andre ikke. Den opprinnelige gruppen min har ikke høye ryggfinner. Men så kjøpte jeg noen flere fra en annen selger, og de viste seg å få denne lange, flotte ryggfinnen da de vokste til. De er bare griselekre!

Når det gjelder kampfiskdamer, kan man se når de er klare for lek, ved at de får vertikale striper på kroppen, i motsetning til de horisontale de ofte har.
Veldig metallisk farge på alle kampfiskdamene jeg har egentlig, så vanskelig å se striper. Ikke antydning til stripe på Lene ihvertfall, da hun og Kåre lekte. Sånn blir det vel med denne voldsomme avlen; mye av det naturlige blir borte...

Når det gjelder disse nye, så er jeg spent på om de er gamle nok rett og slett, for de er så små! Men de er interesserte i hannen der han står å gjør seg til i EB-boksen. Og nå er hele overflaten dekt av et tykt lag skum. Han bruser seg ikke opp i det heletatt, og det gjør ikke damene heller, så lurer på om jeg skal slippe ham oppi til dem i morra. Karet er fult av planter, og da særlig ferskvannstang, så det er ikke noe problem å gjemme seg ihvertfall.

Var forresten innom TAM Lade i dag for å kjøpe noe godt til kattene. Måtte selvfølgelig titte på fiskene, og det var desverre mye dødt denne gangen også. Så en kampfisk med nydelig mørk grå-lilla farge, men vanskelig å få noe skikkelig inntrykk når de står i disse mikroskopise koppene. Han skulle være half-moon, men var vel mere kvart-moon, og finnene var ganske ødelagte, så jeg stod over.
Da er Odd Kampfisk sluppet over til damene (Märtha og Lilja), og det ser ut til å gå fint. Han angriper ikke, bare svømmer etter, og damene har ingen problemer med å svømme fra ham når de vil. Lovende...
Koser meg med å følge med på stor aktivitet hos de grønne, de svarte og venezuelanusene. Ivrige beilere flørter med alle sjekketriks i boka, og klenger seg innpå de runde damene. De på sin side, stapper snuten så laaangt de kan nedi sanda når det ikke funker å svømme vekk. De er sååå søte ;D

Atle, den unge L144 hannen fra Dokka, har funnet seg ei hule han styrer noe aldeles vannvittig med. Spørs om han klarer å lokke Gulla(rs) inni dit, for jeg tviler litt på at det blir plass til begge inni der. Han ligger ihvertfall å øvingsvifter...
Nå begynner jeg å bli litt lei av den grønne ulla i Trollskogen! Mulig amanoer kan hjelpe på dette, men kan de utgjøre en trussel for cory-yngel tro?

Har bestilt fosfat-test, og har planer om å montere et lysrør til, bare for å prøve alt. Syns ikke det er spesielt pent nei...

Ellers gleder jeg meg enormt til å få flere coryer i hus! Har sendt bestilling til Aquamanias, men har ikke fått svar/ faktura enda. Han svarte på mail at han hadde igjen både habrosuser og concolor, så da satser jeg på at alt går i orden. *Krysser alt jeg har*

Og nå som det ser ut til at jeg endelig får tak i ønsket mengde habrosuser, så dukker de selvfølgelig endelig opp på lista til Imazo! Men nå kan de bare ha det så godt.
Har du kalt L144-hannen Atle )) Vår jevngamle (kullbror) er allerede far han, men ciklidene i karet gjorde kort prosess med yngelen.

Har coryynglene begynt å farge ut?
Så klart Rita, han måtte jo bare hete Atle! Og han ligger pal inni hula, kommer ikke ut for å spise en gang. Han er veldig lite hissig mot de mindre gule, så jeg vet ikke helt om han har lykkes å overtale damen. Morro å følge med på ham er det ihvertfall

Det har utpreget seg en stor hanne hos super-rotene også, så jeg venter spent på at det skal skje noe der. Han har okkupert ei hule i korte perioder, så da spørs det om noen av damene lar seg sjarmere etterhvert...

Cory-ynglene farger mer og mer ut, og de to største er veldig tydelig venezuelanus. Ser aldri alle på en gang, så det er vanskelig å holde oversikten, men jeg er ganske sikker på at det er 4 i ulike størrelser ;D
Studerte super-rotene litt nøyere i kveld, for å prøve å finne ut av kjønnsfordelingen. Den største begynner å få ganske bra bartevekst, så dette er definitivt en ung herre. De tre andre som viste seg fram er glatte som (såre) barnerumper. Den siste så jeg bare halen på, der den hang på undersiden av ei rot. Håper at dette også er en hanne, slik at det er 2+3. Litt dumt pm det viser seg å være bare en hanne, med et harem på 4...
[External Image]
[External Image]
Er alle dine super rot like i fargene? Ser at dine er ganske sotene i fargen, akkurat som mine. Skulle ønske jeg fikk tak i noen som var rødere, men det er sikkert vanskelig. Har skilt mine Super rot, da ynglene vokser dårlig, mye dødsfall og i tillegg er mer brunrød i fargen enn det jeg liker. Ikke noe å avle videre på, med andre ord. Tror det har vært mye innavl på disse for å få fram den røde fargen, og derfor er ynglene svakelig.

Dine kommer fra Dokka?
Mine kommer fra Dokka ja, og er alle ganske sotete. De er litt mer orange enn de ser ut på bildene da. Vet de bytter hanner der oppe, for å prøve å få fram en renere farge, og da får de jo inn nytt blod samtidig.

Er vel fare for uheldige konsekvenser når man driver selektiv avl på fisk også regner jeg med, selv om det ikke er et populært syn i akvarieverden har jeg skjønt. Orker ikke blande meg inn i den "diskusjonen" der, men vet at vi som har hatt "husdyrproduksjon" og "avlslære" som fag har våre meninger om det Cara79...
Yngelen som jeg har fått fram varierer mye i farge, så det er nok mye å hente på å selektere på ren farge, i alle fall på mine. Flotte er de i alle fall, de rødorange lyser fint opp i karet, syns jeg :o)
Slettet innlegget ditt jeg Mona, slik du foreslo. Det er akkurat denne diskusjonen jeg ikke orker å blande meg i. Det er mye lettere å argumentere for at jorda er flat, enn at den er rund, så... Og "alle" har hørt om noen som... Orker virkelig ikke, selv om jeg har faglig grunnlag...

Det føles ikke nødvendig å ta denne diskusjonen heller, for det er vel få som ikke er enig i at det er en fordel med nytt blod innimellom, og at leksgruppe er bedre enn lekspar...
Skal si det myldrer av snegler i Kjøkkenøya! De eneste jeg har hatt oppi der med vitende og vilje er de svarte sandsneglene. Det er en del damsnegler, og de kunne jeg forsåvidt vært foruten, selv om de er vakre. Men de det virkelig myldrer av er posthorn! Disse har garantert kommet inn som småttinger og egg med mosen, og krydrer karet som vakre smykker. Det er virkelig et utrolig fargespekter på de;
-perlemorshvite, og noen av de med blå prikker
-gyldne, nesten gule
-rosa
-rustrøde
-burgunder med mørke flekker
-lilla
-blå
Har gitt 25 stk til Ohr i bytte mot reker, og alikevel er det maaange igjen ;D

[External Image]
I bakgrunnen her er en av de skikkelig mørke rekene. Lurer på om de er krysninger av kirsebær og blå reker?
[External Image]
[External Image]
Snegler er herlige flotte de blå!
Kan jeg spørre hvilken vannverdier du har i kjøkkenøya med slik snegle oppblomstring?
ooo, fine blå posthornsnegler !

ikke se bort i fra at det var posthornegg på mosedottene fra meg...
Sneglene er kjempeflotte ;D

Men vannverdiene er egentlig tilpasset lakriser, og ikke snegler... Ph er 6,4 og gh er 4...
Hei Sissimor
Tenkte jeg skulle legge igjen en liten hilsen jeg også for en gang skyld.
Du vet jo jeg er daglig leser uansett=)
I dag så jeg en knøtt liten Corry yngel. Om den klarer seg blir spennende å se, får håpe den finner seg noe å spise
Ellers kommer det reker støtt og stadig og titter frem
Ellers har jeg fått tak i en flott malletype til og venter på ennå en ny type
Ha en fortsatt fin kveld

Mvh Petter
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap