Tante Astrid´s undervannsverden (side 78)

Ligger vel på underkant av 7 i ph hos meg og kh og gh på rundt 2 så det blir ikke så langt unna det du har. Hva med temperaturen?
Ligger på rundt 26. Jeg hadde jo disse i sommer under tropevarmen, og det så ut som de tålte varmen godt også Godt med litt hardfør fisk
Takk Skulle tro de kunne fungere fint her hos meg da. Får sove på det
Sov godt, og drøm at du hører Pygméguramiene.
Nesten den fineste guramien det der vet du.
Humunukuapuaa
for jeg liker denne fisken og skal ha den igjen. .


Hadde flere av dem på Tam Alna på mandag. Så fine ut også. Holdt selvfølgelig på å ta med meg noen, men fornuften seiret heldigvis. Kan ikke belaste karantenekaret mere akkurat nå
Jeg lo så jeg nesten falt av stolen av et bilde postet i en annen tråd her på forumet. Sjekk ut innlegg 55!
HeHe, bra du ikke falt ut da

Dette hadde han skrevet når jeg fikk bildet i mail:

" Her kommer en liten skøyersak. Kom på at Snoopy har en van Gogh
i hundehuset, så da skulle det bare mangle at ikke ungdommene dine
skulle ha en."

Så inspirasjonskilden var altså Snoopy av alle ting.. ^^
Utrolig oppfinnsom den faren din. Må si du har vært heldig med ham
Hør på disse skjønnhetene. Spørs om jeg lar meg friste om de dukker opp noe sted i nærheten

Fant også denne filmen på youtube. Må si disse fiskene var helt ukjent for meg, men morsomme var de.
Jøss, de var jo fantastisk skjønne sammen da
Grr, man har jo lyst på så masse..
Lydfisk er stort, og spesielt Trichopsis pumila som er så liten og fin og i tillegg kan høres over hele huset.
Tante Astrid
Fant også [URLBLOCK1] filmen på youtube. Må si disse fiskene var helt ukjent for meg, men morsomme var de.

Garra flavatra ser ut til at noen AF'ere holder den. Og det er en tråd om den fra 2006 her på AF.

Det som var utrolig kult med innlegget ditt astrid var at jeg pga. Garraen kom over en side om Garra Rufa som psoriasisfisk/doktorfisk. Så utrolig kult å holde en skikkelig nyttefisk som kan hjelpe ved psoriasisutbrudd og som Japanarnes bruksområder, spise død hud på føttene.
Den lyden hørtes kjent ut ja Utrolig herlig å høre på.
De garraene var morsomme Hvordan går det med Clothilde?
Så morsomt at doktorfiskene har dukket opp i Norge også. Den har vært omtalt et par ganger tidligere her inne på forumet. Er visst ikke helt billige i innkjøp. Litt skummelt å sitte på youtube for lenge. Det er så utrolig mye spennende filmer å finne

Clotilde er fremdeles merkelig synes jeg. I dag virket hun ikke sulten heller og hun henger i Leopolds hjørne. Synes hun har litt stor mage også, men det kan hende jeg ser spøkelser på høylys dag ;b Ble forresten litt skremt her tidligere i dag da hele karet plutselig så fisketomt ut i flere minutter, men det ser ut til at alt er i orden. Kuhliiene har roet seg den siste tiden og stjernene var inni "skogen" og drev med noe "hanky panky" går jeg ut fra
*Smelt* de guramiene er sånn som mine Trichopsis schalleri, det er så hærlig fisk, er vel min yndlingsfisk

Garraen var tøff! Fikk litt lyst på de jeg...
Hei Tante Astrid!Nå har jeg tråla tråder for om mulig å finne svar på plante-transport.Jeg skal til min datter i Elverum i påska og skal ta med akvarie-planter om det lar seg gjøre.
Har søkt på de plantene det er aktus å ta med,men lurer på hvordan jeg skal transportere de.Da tenker jeg på temp og fuktighet.Tempen i bilen blir ikke under 20,selv om jeg stopper og sover litt,drar om kvelden og det blir natta før jeg er fremme.

Jeg er takknemlig for råd om du har !

mvh
Planter er det heldigvis ikke noe problem å frakte. Putt dem i plastposer og lukk dem på en slik måte at det er en del luft i posen slik at den spiles ut. Det gjør at plantene ikke blir klemt underveis. Det er ikke nødvendig med noe særlig vann i posene. Det er nok at plantene er fuktige. For å hindre at det blir for raske temperaturendringer så kan du pakke inn posene i avispapir. De tåler å ligge i mange dager innpakket på denne måten.
Tusen takk for svaret,nå blir dattera mi glad!Det skal bli godt å få tatt ut noe fra mine kar
Har nok fått en eller annen ubalanse i kara mine,og har bestillt flere typer tester:jern,ammoniakk og fosfat,samt flytende ferrogan.Når andematen plutselig ikke ville bli flere,da måtte jeg ta til og jakte for om mulig å finne årsaka.Lurer på hvor mange timer jeg bruker her inne ?"Hekken" blir flatere og flatere ;=0 Har snart stolsete-merke ...

Takk igjen !
Det å finne en god balanse i karene er ikke lett, men det hjelper litt å ta noen tester for å sjekke ut det mest åpenbare. Jeg har måttet bytte til gjødsel med nitrat og fosfat fordi jeg har for lite av disse stoffene og i tillegg passet på å øke dosen når plantene ser ut til å behøve det. Pussig, men økt gjødselmengde betyr ikke automatisk økt algevekst. Det er ett lite unntak, gir du for mye jern/ferrogan så dukker det garantert opp trådalger.

Når det gjelder problemet med stolmerker så hjelper det med naturlig polstring
Til dere som skrev i denne tråden at dere ikke hadde lagt merke til "annonsen" til fotokonkurransen: nå er den å skue på høyre side av bildet. Slik ser den ut hver gang.

(beklager at jeg tar det her, Astrid, men det var her spørsmålet kom opp i utgangspunktet.)
Problemet er at folk etterhvert har trimmet underbevisstheten til å overse annonselignende ting som invaderer skjermene våre. Det er derfor dumt å presentere redaksjonelt innhold som annonser.
Jeg la f.eks. ikke merke til den nye annonsen for fotokonken før jeg så det nevnt i innlegget her.
Jeg tror min underbevissthet har et mer eller mindre permanent filter på AF's 3 kolonne, da det aldri er noe relevant å finne der. Dessuten er vi mye mindre flinke til å lese høyre side av et skjermbilde. Det beste i AF's tilfelle ville vært å legge inn et objekt på venstresiden i en grønn boks med hvit skrift, slik at underbevisstheten oppfatter fotokonken som relevant redaksjonelt innhold og ikke annonse/støy.
For poenget var vel å få opp interessen for fotokonken?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap