Lettere øvet nybegynner :) (side 78)

Da er jeg endelig ferdig med hele bytte og flytte styret. Det tar sin tid det der.
Siden jeg var så godt igang ble det jammen litt rydding også og plutselig hadde jeg plass til ennå ett akvarie, men er litt mangel på stikk-kontakt-forgenere, så det må jeg få kjøpt så fort lønna kommer inn.

Jeg håper denne lønna er stor, har tross alt jobbet en goood del overtid denne mnd.

Nå er det å få fylt bensin på bilen, så en kjapp dusj, roe ned og sova, tidlig opp igjen imorgen.

Gleder meg allerede til neste helg, da kan jeg bytte sanda i karret med galaxyene, jeg var dum og prøvde meg med plantenæring under sanda. Det lekker ut og derfor sliter jeg med BGA, dessuten er den skadelig for snegler og reker. Nå har jeg ikke hatt reker oppi der, men regner med det siden sneglene dør. :P
Heldigvis ser ikke fiskene ut til å reagere på det.

Dessuten tenker jeg på å flytte guramiene over til L-mallene som nå går i eget karr. Der er det mørkt og jeg håper det vil hjelpe på den herlige blåfargen de har.
Men vi får se.

Oppdaget at det er en stor mangel på reker, men ser ut som det er en liten en som har vokst opp, siden de ikke var så små da jeg kjøpte dem.
Men bare jeg får flere stikk-kontakt-forgrenere, så kan jeg begynne skikkelig med karret de skal gå i.
Ja! Så var det det med disse bildene igjen da

Knabbe,knabbe fra face

Mvh JRR
Se der ja, dette ble jo bra det ;D
Ja jeg ble kjempefornøyd, fikk masse energi av å være så fornøyd at jeg ryddet hele hybelen og dermed ble det ennå bedre og jeg ennå mer fornøyd.
Så er på en energibombe nå for tida.

Det trenger jeg, for imorgen skal jeg møte på lageret 6.15 på morran. :P
Vi skal til drammen og en barnehage der.
Så blir å mekke lunsjen før jeg legger meg.

Etter jobb idag besøkte jeg en jeg jobber sammen med som bor på vear, han har de flotte dammene, og for et filter han har lagt opp til, orgasmisk for de som bryr seg med sånt. ;D

Jeg kan legge bilder på face også kan jo snille Jrr legge inn her.

Må bare smile når jeg går inn hjemme nå, jeg trives best når ting er ryddig og strukturert. Får så lyst til å drive på med mer...

Gleder meg til lønning, da er det forgrenere og kanskje varmekolber som står på ønskelisten, dessuten cattapablader fra Amy.

Jeg kan også tenke meg å bytte ut stimfiskene jeg har med habrosusene siden disse er asiatiske.
Må se litt på sør amerikanske stimfisk, men de MÅ være små, kanskje ildtetra igjen.
Ildtetra er jo veldig fine da, men det er rubintetra også
Blir ikke de litt større da, ildtetra blir maks 3 cm.
Da er vel rubintetra enda mindre. Mine er max 2 cm
Galemor
Jeg kan legge bilder på face også kan jo snille Jrr legge inn her. ;)

Begynner å bli en vane dette her. Nei gjør som meg og skaff deg en Android telefon

Mvh JRR
Jeg får ikke lastet ned bilder til akvaforum fra telefonen heller, neste gang jeg skaffer telefon, så blir det nok ikke en iphone, men vi får jo se hva som er best når den tid kommer.

Akvaforum skulle hatt en app, sånn at det gikk ann å gjøre litt mer når man er på af med telefonen.

Hmm sjekke ut rubintetra igjen, men det må være en tetra som trives i litt surt vann og som synes selv om det er rødskjær i vannet. Lyset er kun to 25 watts avlange pærer med liten sokkel.
Dessuten MÅ den være liten. ;D

Må jo takke deg så masse for at du laster ned bildene for meg jrr.
*Klem*
Jobber for tiden i Drammen og legger gummimatter i noen barnehager der, veldig deilig å ikke måtte bry seg med barna, men kunne si alt mulig rart til dem.
Vi er voksne som kan gjøre akkurat hva vi vil og han jeg jobber med er hjelper for julenissen, han jobber i barnehagene og sjekker om barna der er snille.
Mattene vi legger ut er hardere enn sanda som er der fra før, til og med ungene skjønner at det er vondere og lande på ei sånn matte enn sanda.
Men man klarer vist ikke brekke noe og sånn med gummimatte.
Men jeg ser for meg noen reale brannsår....

Men altså for at ungene ikke skal spørre så mye, sier vi at det er for at kattene ikke skal bæsje i sanda...
Ja det er gøy å kunne bla bla bla med ungene uten å måtte ta konsekvensene av det senere...

Fikk kjøpt meg sånn hvit greie med plass til 6 kontakter, så nå skal det siste karret opp å gå også.
Bilen blir bare verre og verre, så nå må det gjøres noe drastisk snart, men bare
den starter og går, så er jeg evig takknemlig.

Mamma har lagd dam helt på eget intiativ, den er kanskje 10cm dyp og 1*0,5m , så er bare en liten fontenedam, men likevel...

Jeg har spurt om jeg kan låne bilen til mor for Oklungen turen, for da kan jeg bare sove baki der. Dessuten skal jeg ha med en venn, han driver ikke med akvarier, men han vil veldig gjerne være med på denne turen.
Det er jo et utrolig sosialt treff.

Igår var jeg på lokal marked her i Stokke, oppe på Moa. Mamma har bod der (åpent idag å) så jeg måtte nesten stikke innom og hilse på, vandret rundt og tittet og inne fant jeg ei dame som solgte brukte bøker, der kom jeg jammen over noen fantastiske gamle akvariebøker og jammen ble det med meg 5 stk hjem, fikk dem til samlet pris 200kr.

Hun fortalte at mannen hadde vært akvarist og hun hadde drevet litt hun også, men tror ikke hun viste så mye, er nok litt som mamma, hun har akvarium, men interesserer seg egentlig ikke for det...

Det er iallefal bestemt at det kommer reol i huset, vi kjøper av en nabo og kan hente det når det er tømt, det gjør ikke noe om det tar litt tid, det har jeg nok av.
Men pappa vet ikke noe om hva som skjer bak ryggen hans, stakkars. :/

Igår var jeg på biltema og fikk handlet tidsbrytere, 3 for 80kr. Desverre susa jeg så mye rundt at jeg glemte å kjøpe delere, slik at jeg kan koble to lys på en bryter. TYPISK meg. ;D

Klarte å brenne av nærmere 700kr på biltema, men på klesbutikken forsvant det kun 250kr, da fikk jeg 6 truser og 4 sokker.
Forbruksvare.

Jeg hater å handle klær, unødvendig bruk av penger mener jeg, fordi det koster så mye for ett plagg.. Arve og sånn derimot, det er fin fint.
Hvorfor kjøpe en topp til 80kr, når man kan få så mye fiskerelatert for de samme pengene. ;D

Idag må jeg få byttet sanda hos galaxyene, nå er det jo BGA over hele karret. Men hvordan jeg skal gjøre det med fisk mens jeg holder på, det vet jeg ikke helt, imbellishannen har en tedens til å gjemme seg bak bakgrunnen og det er det sikkert flere fisk som kommer til å gjøre når jeg skal fange dem opp.
Må nesten fjerne dem for å få ut all sanda, tenker på å suge det opp med slamsugeren. Jeg får tenke litt mer på det.

Mmmmm. reol
veldig misunnelig! Må flytte først selv for å ha plass.

Måtte den bli akkurat som du ønsker og åpne nye og spennende muligheter for moro, avl og fargefester.
Ja reolen mamma skal kjøpe blir nok til avl av de forskjellige artene vi har allerede.
Galaxyene feks, gullbarbene, sugemallene, seilfinnemollyene, angolabarbene, habrosusene, aneusene osv....
Men forhåpentligvis ikke alle samtidig.

Det er plass til 6 akvarier i reolen, tror de er på 54l.
Men vi kommer kun til å sette opp med 4 i første omgang.
Ancistrusene skal iallefal ha ett eget karr. (De driter og krangler så mye)
Mamma kunne tenkt seg flere gullbarber, så får jo se hva vi får til der.
Jeg kunne tenkt meg å drette galaxyer, men jeg har jo også noen plastakvarier jeg fint kunne brukt til sånt.

Tror jeg må lese meg litt opp på oppdrett av de forskjellige artene vi har og hvordan det går å gjøre det med filterløsning.
Jeg fikk en vill ide i hodet mitt om å kun legge mellomgrov blåsvamp i bunnen med en en sånn boblegreie under....
Da fungerer det vel både som filter, gjemmested og foringsplass.....?

Det gikk greit å bytte sanda i akvariet, forhåpentligvis vil BGA nå forsvinne av seg selv. Fiskene tok det med forskrekkelse, men det virker som det gikk fint likevel..
De var iallefal ikke redde for å spise når de ble tilbudt mat.

Alle 3 imbellisene var der, begge knurreguramiene var der, jeg klarte å telle ca 13 galaxyer, men det kan være fler. (kjøpte 20 den gang).
Helte vannet gjennom en hov når jeg tømte bøtta, for å være sikker på at det ikke hadde fulgt med fisk når jeg sugde opp sanda...

Plutselig hadde jeg masse planter også. De ble fordelt på andre akvarier, men fremdeles har jeg en bøtte med froskebitt (flyteplanter).

En ting er sikkert, den ene vannlilja jeg hadde, sånn lysegrønn, den synes snegler smaker utmerket.
Tenkte at den kunne få vokse hos habrosusene hvor det ikke er så mye strøm, men desverre syntes sneglene den var så god, så nå står den i et tomt karr også får vi se om den er fortapt eller ikke.... *snufs*

Jeg bestilte cattapablader fra Amy på ebay idag, og hadde et svære strev, for jeg har verken ebay eller paypal konto, eller jeg hadde paypalkonto, men jeg husket så klart ikke passordet.... Det er no dritt alt det styret der.. :P
Sissimor
Ildtetra er jo veldig fine da, men det er rubintetra også ;)

Det står ikke hvor rubintetraen er fra?
Synes de ligner kobbertetra og de er finest i helt klart vann hvor man får frem fargen deres, lyset jeg bruker til akvariet og røttene som farger av gir akvariet et veldig rød/oransje skjær, jeg trenger en fisk som har farger som passer til disse forholdene.

Men hvis du har noen til salgs, så kan jeg godt tenkte meg å prøve, bare de ikke blir for store...
En som skriver 4 cm som lengde, andre steder er det 1,7, du sa 3.....

De blir nemlig gående sammen med habrosusene i en 38liter, men siden akvariet er 60 cm langt, så er det større plass en ett som er firkanta..
Så lenge fiskene ikke blir for store da.
Rubintetraene er ihvertfall sør-amerikanske, og pitte små. Mine er max 3 cm med sporen, og de aller fleste er mindre...
Dagene flyr og turen til Oklungen nærmer seg, vet ikke om jeg skal reise etter jobb på fredag eller vente til tidlig på lørdag..
Kommer jo litt ann på hvor sent jeg må jobbe fredag, egentlig jobber vi jo kun halv dag, men sommersesongen er hektisk..

Idag har jeg gravd hull, over 200stk og noen måtte jeg grave om igjen, andre måtte flyttes på.... Litt lei kan man si.
Håper virkelig vi blir ferdig imorgen, det verste med å jobbe på et annleggsfelt er at det stadig er forandringer..
Skulle ønske de bare kunne gjort seg ferdig så vi kunne kommet og gjort det vi skulle som en siste finpuss, slik at man ikke fløy oppi det hverandre gjør.. :P

Jammen tror jeg BGA er på vei til å forsvinne etter jeg fikk byttet sanda, var litt usikker da den spredde seg litt like etterpå, men på morran idag hadde det krympet og andre steder var det nesten borte..
Spent å se hvordan det er når jeg kommer opp nå etterpå.

Jeg har så lyst til å få opp den reolen nå, så neste helg får jeg kanskje sette av til det, vi får se... Dukker vel opp noe da å.. :P

Jeg håper det blir knallvær i helgen, selv om det er meldt regn. ;D
Da jeg så i karret igår var det mer BGA enn før, så det er tydlig at lyset har en innvirkning, derfor blir det en periode med mørklegging av karret, håper det og filterrens hjelper.

Filteret er nemlig fullt av bøss fra jeg fjernet sanda som var full av næring, sikkert derfor BGA ikke forsvinner helt ennå...

Virker heller ikke som det blir tur til Oklungen på fredag, må begynne litt seinere og han jeg jobber med pleier aldri gi seg tidlig.... :/
Må jo rekke og ordne og handle litt og sånn før jeg drar.

Da er Oklungen treffet vel overstått, reiste ned på fredagskvelden, det selv om jeg var hjemme fra jobb kl 12 på dagen, men TTT ting tar tid.

Litt trøtt, ikke vant til å være oppe til over midnatt også to dager på rad, så hvis det er litt vanskelig å lese det jeg skriver, så skylder jeg på svime av mangel på søvn. ;D

La meg nogenlunde tidlig på fredag og fant først ut igår etter foredraget til Hans at det hadde vært foredrag på fredag også, mest sannsynlig like etter jeg hadde lagt meg. :/

Men lørdagen opprant med syndefloden som skulle vaske rent, dermed var jeg rimelig lykkelig for at jeg sov inne i en bil som er vanntett, flere våknet av vann i teltet sitt nemlig. O.o

Senere på dagen tittet likevel solen frem og stemningen var som vanlig på topp hele tiden.
To lam var klare til grillings og en gris ble slaktet og nøye tilberedt og det smakte som en bit av himmelen. ;D
Grisen var så mør og smakfull at det smeltet i munnen, lammet hadde en helt fantastisk smak, som jeg ikke helt kan forklare, det måtte bare smakes selv.

Etter maten var det sosialt samvær og i 11 tiden var det klart for foredrag fra Hans, ett meget interesant foredrag om fisk og akvaristikk fra hele verden.
Det ble litt Raising off your Aass, men ikke like ille som sist gang han hadde foredrag, denne gangen prøvde han å være seriøs, men det er ikke lett når alle forventer noe annet.
Foredraget var iallefal verdt en trøtt dag idag.

Var visning 11.30 her hjemme vi måtte rekke, så reiste rundt 9 og de fleste sov fremdeles. Men kjente det var litt deilig å komme seg hjem, blir nok tidlig kvelden på meg idag, jeg er rimelig trøtt og susete.

Tok med meg noen vannplanter fra farris jeg skal se om klarer seg i dammen, men først må de vannes ut så det ikke følger med no dritt ut i dammen.

Bilder og sånn får komme senere, jeg må rydde, skal være grillings med hele familien kl 4. :P

Vannplantene jeg plukket med meg ligger fremdeles bare i ei bøtte, jobben tar mye tid også forsvinner bare ettermiddagene. Blir sånn når man er halvdød av tretthet før klokka 9 på kvelden, så selv om det er sol og mulighet til å jobbe ut i sene nattetimer, så blir det ikke utnyttet likevel. Desverre. :P

Men imorgen er det henting av Reol
Der forsvinner den dagen, siden det var meldt regn hele helga, fant mamma ut at da kunne vi jo hente reolen og holde på med det inne.
Helt greit det, jeg vet jo hvem som må holde på med det, men det gjør ikke noe.

Jeg ble oppringt her om dagen ang jobb i Bangkok. Så nå venter jeg spent om jeg kommer inn på skolen eller ikke, for hvis jeg ikke kommer inn på skolen er valget rimelig enkelt.
Dermed står akvariehobbyen min litt på sidelinjen igjen, ikke noe innkjøp før jeg vet mer hva som skjer. Men jeg har en del akvarier som kommer hjem iløpet av sommeren og disse må da lagres i kjelleren. Så jeg burde vel egentlig sette igang og rydde der nede.

Neste helg, den 30 juni kommer jo Jason fra amerika på besøk og skal være her i 5 dager. Så da har jeg fri fra jobb, tok også uka etter fri, slik at jeg kan bruke den tiden på henting av akvarier osv.

Det er ikke sånn at jeg reiser til Thailand fordi jeg vil slippe unna familie og venner, helst skulle jeg ønske jeg kunne tatt enten temperaturene fra Thailand hit, eller venner og familie til Thailand, desverre går ikke det.
Men hvis man har valget mellom å bli kvitt noe man sliter med, så vil nok de fleste gjøre som meg, verden idag er jo så liten og gjennom internett har man lett for å holde kontakt med hverandre.

Selv om jeg er her, har jeg ikke tid til å gjøre alt det jeg gjerne skulle fått gjort. Jobben stjeler så og si hele uka og helgene går for fort. Jeg hadde mer tid til å pleie vennskap da jeg bodde i Thailand enn nå da jeg er her.

Æsj får vel ta det som det kommer, merker at jeg er i en vakumsone, hvor jeg bare venter på svar ang skolen, før jeg lissom kan ta neste skritt videre. Men samtidig planlegger jeg hvordan jeg skal gjøre med fisk osv hvis jeg reiser.
Og oppå det hele er jeg usikker på hva jeg egentlig vil....
Men en ting er sikkert, jeg vil helst slippe å fryse, uannsett hvor det er.... ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap