- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mine akvarier og sånt (side 78)
Mine akvarier og sånt (side 78)
Postet 21.10.09 kl 09:05
Postet 21.10.09 kl 10:44
Hvilken typer killier er det du fikk i posten? Er det 1 årige eller fler årige killier?
Vurderer å prøve noen egg jeg også.
Lett oversatt av meg for å se om jeg har forstått det riktig: Eggene må modnes antall uker.
Bruke torv, plante torv fra hagesenter som han koker for å fjerne udyr. Men legges eggene da i denne torven for 8-12 uker før eggene legges på dypt vann? Skal torven og eggene legges nederst i karet og fylle på vann over dette? Men skal det være torv nede i karet slik at de kan dykke ned og legge nye egg? Minst 6 cm?
Skjønte ikke disse setningene:
- shallow water produce more belly sliders
- Mind spray the peat out of the container...
Hvor store kar tenkte du å bruke på de?
de vil ha lav vannhøyde, men større flate?
Ble mye spørsmål det her..
Vurderer å prøve noen egg jeg også.
Lett oversatt av meg for å se om jeg har forstått det riktig: Eggene må modnes antall uker.
Bruke torv, plante torv fra hagesenter som han koker for å fjerne udyr. Men legges eggene da i denne torven for 8-12 uker før eggene legges på dypt vann? Skal torven og eggene legges nederst i karet og fylle på vann over dette? Men skal det være torv nede i karet slik at de kan dykke ned og legge nye egg? Minst 6 cm?
Skjønte ikke disse setningene:
- shallow water produce more belly sliders
- Mind spray the peat out of the container...
Hvor store kar tenkte du å bruke på de?
de vil ha lav vannhøyde, men større flate?
Ble mye spørsmål det her..
Postet 21.10.09 kl 11:41
Postet 21.10.09 kl 11:49
Black_FlysHvilken typer killier er det du fikk i posten? Er det 1 årige eller fler årige killier?
De er annuelle/ettårlige; Nematolebias whitei og Simpsonichthys constanciae.
Black_FlysMen legges eggene da i denne torven for 8-12 uker før eggene legges på dypt vann? Skal torven og eggene legges nederst i karet og fylle på vann over dette? Men skal det være torv nede i karet slik at de kan dykke ned og legge nye egg? Minst 6 cm?
Jeg har forstått det slik at eggene lagres i fuktig torv (etterligner tørketiden), og det var slik de ankom, i poser med fuktig torv. Når de er klare for klekking etterligner man regntiden ved å putte dem i vann. Så siden de skal ha dypt vann regner jeg med de da skal puttes i et kar eller noe, og man fyller vann på dem ja...
Og jeg forstår det slik at for at de skal legge egg skal de ha torvsubstrat som de dykker ned i. Snodige fisker, aldri hørt om fisker som formerer seg på den måten
Black_FlysSkjønte ikke disse setningene: - shallow water produce more belly sliders - Mind spray the peat out of the container...
Vet ikke hva en belly slider er, men regner med det er yngel som ikke utvikler seg slik de skal. Den siste setningen er jeg ikke helt sikker på, men tror han mener at torven må fjernes og eggene plukkes ut fra bunnen.
Black_FlysHvor store kar tenkte du å bruke på de? de vil ha lav vannhøyde, men større flate?
Aner ikke, de eneste karene jeg har til overs er to 15 litere, men hvis det er mange egg i denne torven holder ikke det spesielt lenge. Må nok skaffe meg et kar til..
Postet 21.10.09 kl 13:06
Heidi IngdalGi meg et vink når du er hjemme så skal jeg sende deg eggklaser som du får alle farger utav....hadde vært kult om dette funket....:-))
Kult, skal stikke innom
Må forberede meg på å bli bøtelagt og fratatt eggene da, men jeg synes det er verdt risikoen. Spesielt siden jeg hadde med meg et smykkeskrin i tre da jeg flyttet hit, og tre er forbudt å importere, men til tross for at de gjennomlyste bagasjen oppdaget de det ikke....
Postet 21.10.09 kl 13:10
Var litt vanskelig å forstå de setningene, men er enig med deg at det må bety noe sånt.
Søkte og fant dette: IN the course of talking about a sick fish without external symptoms,
> someone mentioned that the fish might have become a belly slider.
> What exactly is a belly slider? Is it just a fish that's got a
> developmental problem with its swim bladder, and so can swim properly?
A belly-slider is a fish that has a defective swim bladder and is
unable to swim properly, spending most of its time lying on the tank
bottom on its belly, in some extreme cases perhaps even on its side.
Belly-sliders have been the subject of considerable discussion on
KillieTalk in the past so you might find it useful to search the
KillieTalk archives on the topic
Du tenker å holde de i to 15 lietere? Hver art for seg?
Skal du ha filter, pumpe, luftestein til de?
Utrolig fine fisker du har valgt deg. Den white pearl var jo bare nydelig.
Vurderer å slå til på ebay jeg også. Hva betalte du sånn ca?
Søkte og fant dette: IN the course of talking about a sick fish without external symptoms,
> someone mentioned that the fish might have become a belly slider.
> What exactly is a belly slider? Is it just a fish that's got a
> developmental problem with its swim bladder, and so can swim properly?
A belly-slider is a fish that has a defective swim bladder and is
unable to swim properly, spending most of its time lying on the tank
bottom on its belly, in some extreme cases perhaps even on its side.
Belly-sliders have been the subject of considerable discussion on
KillieTalk in the past so you might find it useful to search the
KillieTalk archives on the topic
Du tenker å holde de i to 15 lietere? Hver art for seg?
Skal du ha filter, pumpe, luftestein til de?
Utrolig fine fisker du har valgt deg. Den white pearl var jo bare nydelig.
Vurderer å slå til på ebay jeg også. Hva betalte du sånn ca?
Postet 21.10.09 kl 13:18
Aha, da vet jeg det
To 15 litere, med de to artene hver for seg ja. Men som sagt må jeg nok til med et større kar til dem.
Blir nok ikke noe filter, kun planter. Jeg har begynt å få litt sansen for den 'naturlige' metoden, der plantene fungerer som filter Både fordi det betyr at fisker som ikke liker strøm trives bedre, samt at jeg ikke har allverden med stikkontakter på kontoret mitt
Whitei var den jeg opprinnelig valgte, jeg elsker de små, hvite prikkene Constanciae sendte han med uten å spørre, noe som var veldig hyggelig, men har gitt meg et lite plassproblem... Betalte $10 for dem, som er ca 50 kr. Men de ble kun sendt fra en annen stat da, ikke et annet land..
To 15 litere, med de to artene hver for seg ja. Men som sagt må jeg nok til med et større kar til dem.
Blir nok ikke noe filter, kun planter. Jeg har begynt å få litt sansen for den 'naturlige' metoden, der plantene fungerer som filter Både fordi det betyr at fisker som ikke liker strøm trives bedre, samt at jeg ikke har allverden med stikkontakter på kontoret mitt
Whitei var den jeg opprinnelig valgte, jeg elsker de små, hvite prikkene Constanciae sendte han med uten å spørre, noe som var veldig hyggelig, men har gitt meg et lite plassproblem... Betalte $10 for dem, som er ca 50 kr. Men de ble kun sendt fra en annen stat da, ikke et annet land..
Postet 21.10.09 kl 13:28
Å hjelp, den den den Simpsonichthys constanciae ser jo ut som en liten labyrint! Den var jo skikkelig fin jo! Står litt om behandling av egg osv her.
whitei var en lekker killi, men den bonusfisken din var jo bare nydelig!
whitei var en lekker killi, men den bonusfisken din var jo bare nydelig!
Postet 21.10.09 kl 13:43
Å nei jeg tror jeg må slutte å lese i denne tråden. Det var Mariannes skyld at jeg kastet meg uti dette med kampfisker og angrer overhodet ikke på det...men nå begynner det å komme masse annet interessant også som ser veldig spennende og artig ut. Fort gjort å bli bitt av basillen her inne....he he i positiv forstand....ps: husk dette med eggklase salat.....må være lov å ha med seg matpakke....)
Postet 21.10.09 kl 14:00
LisbethÅ hjelp, den den den [URLBLOCK1]ser jo ut som en liten labyrint! Den var jo skikkelig fin jo! Står litt om behandling av egg osv [URLBLOCK2] whitei var en lekker killi, men den bonusfisken din var jo bare nydelig!
Jeg har egentlig mest sansen for whitei jeg, fordi den ser ut som en liten betta Men joda, den andre er også veldig fin
Takk for linken
Heidi IngdalÅ nei jeg tror jeg må slutte å lese i denne tråden. Det var Mariannes skyld at jeg kastet meg uti dette med kampfisker og angrer overhodet ikke på det...men nå begynner det å komme masse annet interessant også som ser veldig spennende og artig ut. Fort gjort å bli bitt av basillen her inne....he he i positiv forstand....ps: husk dette med eggklase salat.....må være lov å ha med seg matpakke....:-))
Hehe
Postet 21.10.09 kl 15:01
Endret: 21.10.09 kl 15:01
Fikk meg ny laptop for et par dager siden og har vært ganske opptatt med å sette opp den slik jeg vil ha den; i tillegg til at moren min kommer på besøk fra Norge på tirsdag, hun reiser fra Norge omtrent nå, og derfor har vi brukt helga på å rydde og vaske og stelle i hagen osv.
Det blir interessant med besøk fra Norge, lurer på om hun kommer til å like Australia like mye som jeg gjør....
Og jeg har tenkt på dette med kampfiskene mine, jeg har grublet på hvilke to jeg skal beholde og hvilke to jeg kan få meg til å gi bort, men så kom jeg til at hvis jeg bare gir bort alle kan jeg jo sette opp 50 literen som plantekar (low tech da) og fjerne skilleveggen i midten. Da blir filtrering lettere, samt at det ser jo mye penere ut. Og så slipper jeg valget.
Og dermed blir det til at jeg kvitter meg med alle splendenshannene mine, men hunnene tror jeg ikke jeg klarer å kvitte meg med. Jeg leker så smått med å beholde Monster og ha han i plantekaret, men da kan jeg jo ikke putte noe annet oppi der.
Tanken var lissom at jeg skulle sette opp plantekar og ha masse pene planter og fin akvaskaping, og etter hvert, når jeg har oppnådd det, vil jeg finne en eller annen pen bettaart som kan bo der, f eks channoides.
Men samtidig så importerte jeg Monster fra Thailand og han kostet meg ca 10 ganger så mye som en kampfisk fra dyrebutikken, og da er det litt dumt å bare gi han bort sånn helt uten videre...
Tror jeg må gruble litt til..
Ellers så skal vi bruke ca 20000 kr i neste uke på kattenetting, som skal gå fra taket til gjerdet og dekke nesten hele hagen. Da får vi endelig sikret kattene en gang for alle.
Det blir interessant med besøk fra Norge, lurer på om hun kommer til å like Australia like mye som jeg gjør....
Og jeg har tenkt på dette med kampfiskene mine, jeg har grublet på hvilke to jeg skal beholde og hvilke to jeg kan få meg til å gi bort, men så kom jeg til at hvis jeg bare gir bort alle kan jeg jo sette opp 50 literen som plantekar (low tech da) og fjerne skilleveggen i midten. Da blir filtrering lettere, samt at det ser jo mye penere ut. Og så slipper jeg valget.
Og dermed blir det til at jeg kvitter meg med alle splendenshannene mine, men hunnene tror jeg ikke jeg klarer å kvitte meg med. Jeg leker så smått med å beholde Monster og ha han i plantekaret, men da kan jeg jo ikke putte noe annet oppi der.
Tanken var lissom at jeg skulle sette opp plantekar og ha masse pene planter og fin akvaskaping, og etter hvert, når jeg har oppnådd det, vil jeg finne en eller annen pen bettaart som kan bo der, f eks channoides.
Men samtidig så importerte jeg Monster fra Thailand og han kostet meg ca 10 ganger så mye som en kampfisk fra dyrebutikken, og da er det litt dumt å bare gi han bort sånn helt uten videre...
Tror jeg må gruble litt til..
Ellers så skal vi bruke ca 20000 kr i neste uke på kattenetting, som skal gå fra taket til gjerdet og dekke nesten hele hagen. Da får vi endelig sikret kattene en gang for alle.
Postet 25.10.09 kl 12:39
Postet 25.10.09 kl 13:13
Det er for at vi skal kunne slippe ut kattene uten å måtte bekymre oss for påkjørsler, ville dyr, slåsskamper, naboens marsvin etc. Vi har prøvd med DIY kattesikring siden i fjor, som har fungert fint for alle unntatt to, men de to som må være inne er de to som trives best ute...
Blir ikke noe brunost nei, er ike lov å ha med meieriprodukt inn i Australia
Blir ikke noe brunost nei, er ike lov å ha med meieriprodukt inn i Australia
Postet 25.10.09 kl 15:35
Postet 25.10.09 kl 16:16
De tillot kaviar altså, det hadde jeg ikke trodd
Det jeg får tilsendt fra Norge er stort sett godteri og sjokolade, f eks lakrisbåter og jule- og påskesjokolade, siden marsipan ikke er noe særlig populært her, og jeg elsker disse marsipanpølsene
Norsk kost er jeg ikke så keen på lenger, siden jeg flyttet hit har jeg utviklet et mye sunnere kosthold, så jeg savner egentlig ikke de typisk norske tingene, som f eks brunost og fårepølse og slike ting
Det jeg får tilsendt fra Norge er stort sett godteri og sjokolade, f eks lakrisbåter og jule- og påskesjokolade, siden marsipan ikke er noe særlig populært her, og jeg elsker disse marsipanpølsene
Norsk kost er jeg ikke så keen på lenger, siden jeg flyttet hit har jeg utviklet et mye sunnere kosthold, så jeg savner egentlig ikke de typisk norske tingene, som f eks brunost og fårepølse og slike ting
Postet 26.10.09 kl 02:29
Noe merkelig som foregår med splendenshunnene i 90 literen. HMPK-hunnen min døde for et par måneder siden, og før hun døde hadde hun hoven overleppe, noe jeg trodde skyldtes at hannen hadde skadet henne i forrige oppdrettsforsøk.
Men nå har to av de andre hunnene også hoven overleppe, og ingen av dem har vært i nærheten av en hann. En av de andre hunnene har røde flekker mellom øynene, som blodutredelse under huden, og den siste har en rift i analfinnen.
Jeg har en viss mistanke om at pakistanbotiaene har noe med dette å gjøre, for jeg ser de napper i hunnene når det fores, men har aldri sett dem være aggressive mot andre fisker og hadde aldri noe problemer med skader før splendensene ankom, så det er litt rart.
Kan ikke si jeg er keen på å måtte fange dem inn å gi dem bort, men kan jo ikke la dem skade hunnene mine heller..
Men nå har to av de andre hunnene også hoven overleppe, og ingen av dem har vært i nærheten av en hann. En av de andre hunnene har røde flekker mellom øynene, som blodutredelse under huden, og den siste har en rift i analfinnen.
Jeg har en viss mistanke om at pakistanbotiaene har noe med dette å gjøre, for jeg ser de napper i hunnene når det fores, men har aldri sett dem være aggressive mot andre fisker og hadde aldri noe problemer med skader før splendensene ankom, så det er litt rart.
Kan ikke si jeg er keen på å måtte fange dem inn å gi dem bort, men kan jo ikke la dem skade hunnene mine heller..
Postet 26.10.09 kl 02:36
Hehe, nei - kaviaren ble jo ikke godtatt på første forsøk :P.. Men, hun kranglet seg vel til det. Kavli hjelpet jo også til.
Glemte jo selvfølgelig å nevne marsipan, ja. Det er hun gærn etter, så det blir jo også sendt, hehe. Barna hennes blir også sykt glade for det.
Men, over til noe annet, som jeg har lurt litt på. Hvordan er det med temperaturen i akvariene dine? Syns jeg har sett (mulig jeg tar feil) at du har fisker som skal ha 25-ish grader. Blir det ikke fort mye varmere hos dere?
Glemte jo selvfølgelig å nevne marsipan, ja. Det er hun gærn etter, så det blir jo også sendt, hehe. Barna hennes blir også sykt glade for det.
Men, over til noe annet, som jeg har lurt litt på. Hvordan er det med temperaturen i akvariene dine? Syns jeg har sett (mulig jeg tar feil) at du har fisker som skal ha 25-ish grader. Blir det ikke fort mye varmere hos dere?
Postet 26.10.09 kl 03:07
Snodig likevel, er det forbudt så er det fordi det er en karantenerisiko, og det kan man ikke prate seg ut av.
Karene mine ligger rundt 28-29 om sommeren, men snodig nok plager det ikke fiskene. Jeg gjetter på at de rett og slett er vant til det, fordi de er avlet frem her under høyere temperaturer enn de opprinnelig kommer fra.
Karene mine ligger rundt 28-29 om sommeren, men snodig nok plager det ikke fiskene. Jeg gjetter på at de rett og slett er vant til det, fordi de er avlet frem her under høyere temperaturer enn de opprinnelig kommer fra.
Postet 26.10.09 kl 07:26
MvjnzSnodig likevel, er det forbudt så er det fordi det er en karantenerisiko, og det kan man ikke prate seg ut av. Karene mine ligger rundt 28-29 om sommeren, men snodig nok plager det ikke fiskene. Jeg gjetter på at de rett og slett er vant til det, fordi de er avlet frem her under høyere temperaturer enn de opprinnelig kommer fra.
Det var ett eller annet i kaviaren dem trodde det var for mye av, for dem til å akseptere inn i australia. Men etter at hun snakket med kavli, fikk hun bekreftet at det lå rett under grensen (Tror jeg..)
Ok, ja det ligger vel mye vanesak i det - du selv er vel ikke født og oppvokst i australia-temperatur selv, men likevel går det greit, hehe. Vi akvarister er vel kanskje alt for paranoide når det kommer til både vannverdier og temperatur.
Postet 26.10.09 kl 19:05