Revestrekenes akvarieverden (side 79)

Dolichopterus er en kjempeflott ancistrusart det, nå sitter jeg her og moter meg opp til innfangingsjobben med x antall kaffekopper
He he misunner deg ikke ,kvir meg selv til å fange en gjeng med Weitzmani en av de første dagene

Synes det er pyton å fange fisk ,spesiellt bunnfisker ,men det er jeg vel ikke alene om
Bildeoppdatering av c. concolor-trioen i lek.
[External Image]
De tre concolor'ene har lekt for tredje gang i dag og de to hannene krangler fortsatt seg imellom om hunnens gunst )) Bildet viser hann 1.

[External Image]
Hann 2 er litt mindre men fyldigere i fasongen enn den andre

[External Image]
Her er begge kamphanene...

[External Image]
her måles det krefter...

[External Image]

[External Image]
Hunnen

[External Image]
Hun valgte den største hannen

[External Image]
T-posisjon, men den tapende hannen prøver så godt han kan å få delta

[External Image]
Tre egg i bukfinnene...

[External Image]
Eggene klistres i små perlerader rundt om i karet...

[External Image]
og etter å ha klistret de tre eggene kommer hunnen tilbake med et egg på nakken ))
Utrolig fine bilder, og flotte coryer!
Flott billedserie og du verden for noen flotte ryggfinner på de
For en flott bildeserie!
Elsker finnene på concolorene dine alså, jeg har etpar med lovende finner, men ikke på langt nær så flotte som disse.
Elsker det siste bildet hvor hun har "klistret" egg på seg selv, hehe
Utrolig og mange fine bilder du har.
Takker og bukker

Concoloreggene jeg har plukket har klekket og så langt yrer det med liv i alt bøsset på bunnen i breedingboxen. Jeg tror faktisk det er en C121 oppi der også, det er ihvertfall en maskeyngel som er endel større enn concoloryngelen
Farlowella vittata, litt over en uke siden klekking
[External Image]
Nå er det litt over en uke siden klekking og de ynglene jeg ser i karet vokser sakte men sikkert.

[External Image]
Den karakteristiske nesen begynner å vokse den også

[External Image]

[External Image]
Hvordan går det med nålefiskene? lever fortsatt?
Rita Aspevik


Måtte legge igjen en kommentar her. Var artig å se at du har de to samme flotte mallene som jeg har i mitt discuskar Har hatt kun disse to en lang stund jeg, og 114 kjøpte jeg som bitte liten. Men jammen startet veksten når den fikk flytte over til discusene! Jeg fikk i går tak i en del flere maller som skal få vokse opp her. Jeg har snakket flere ganger med Håvard Støre Andresen, som jo må regnes som en ganske dyktig akvarist, og som erfaring med både malle og discus. Jeg konfererer alltid med han, og i følge han skal det ikke være noen fare med at de mallene dine suger seg fast på discusen. Jeg spurte han på nytt i går på auksjonen, men dessverre så glemte jeg like etterpå hvilke malletyper det var der dette var noen fare (så hver gang det skulle auksjoneres maller, måtte jeg snu meg og spørre: "var det den?". "Var det den?". Korttidshukommelse er sikkert ganske oppskrytt).

Forstod også at det nå var blitt ganske vanskelig å få tak i L-114... Kanskje det er bare "lokalt", eller har du hørt det samme? Tror det må være den nydeligste mallen jeg har sett!!

Ups...Her ble det litt feil med siteringen. Det siteres altså fra innlegg 1562..
Lisbeth
Hvordan går det med nålefiskene? lever fortsatt?


[External Image]
Jeg har sett tre paradoxus'er i dag ihvertfall... men det er ikke helt lett å holde oversikten i karet som er gjengrodd av mose. Jeg ser dem stort sett når jeg fórer, da kommer de snikende ut av mosedotten for å jakte Som du ser har jeg ikke flyttet de unge eques'ene, de ser ut til å stortrives og vokser bedre enn sine kullsøsken som er i et annet kar.
Bente Kråkenes
Måtte legge igjen en kommentar her.


Vi fant jo både ancistrus, peckoltia og noe vi tror var en Pseudacanthicus-art på de samme stedene vi fant discus i Brasil så derfor tok jeg sjansen på å ha dem i samme kar. Det må jo være superkjekt å kunne rådføre seg med Håvard, han vet nok hva han snakker om ja Både L025 og L114 har jo kommet på listen over arter som nå er tillatt eksportert ut av Brasil så egentlig burde det bli lettere å få tak i disse, jeg vil ihvertfall ha noen store eksemplarer om jeg kommer over noen
Rita Aspevik
[QUOTE=Bente Kråkenes]Måtte legge igjen en kommentar her.


Vi fant jo både ancistrus, peckoltia og noe vi tror var en Pseudacanthicus-art på de samme stedene vi fant discus i Brasil så derfor tok jeg sjansen på å ha dem i samme kar. Det må jo være superkjekt å kunne rådføre seg med Håvard, han vet nok hva han snakker om ja Både L025 og L114 har jo kommet på listen over arter som nå er tillatt eksportert ut av Brasil så egentlig burde det bli lettere å få tak i disse, jeg vil ihvertfall ha noen store eksemplarer om jeg kommer over noen

Misunner deg veldig muligheten til å ha fått observert de i det fri!
Håvard hadde selv Pseudacanthicusene i utstillingskar med Discus (at det er superkjekt å rådføre seg med han, er helt klart. Det er vel også en viss fare for at den gleden er veldig enveis hehe).

Mulig det er her lokalt at de ikke tar inn L-114... Men mener han nevnte at det var få som drettet på disse. Jeg vet at jeg er den eneste som har kjøpt L-091 i butikken. Der er det en hel gruppe igjen, og den har de hatt snart 1 år, tror jeg. Så det kan være at det kun har med laber malle-interesse her i Rogaland (selv om det ikke virket sånn på auksjonen i går...men der er jo prisene annerledes).

Ser at du har L-066 også Har to av disse, og håpet å flere på auksjonen. Men det så ikke ut som det var dette (men fikk meg L-333 da). I butikken betalte jeg 830 for 1 stk, og det har jeg forstått ikke er samme pris som en betaler andre steder.

Mange takk for titten! Var en spennende tråd dette!
Må bare si at du tar så utrolig flotte bilder av fiskene dine! Har du noen tips til hvordan man får til slike blinkskudd? Hvilket kamerautstyr bruker du?

Hilsen Marita ^^
Bente Kråkenes
Mulig det er her lokalt at de ikke tar inn L-114... Men mener han nevnte at det var få som drettet på disse. Jeg vet at jeg er den eneste som har kjøpt L-091 i butikken. Der er det en hel gruppe igjen, og den har de hatt snart 1 år, tror jeg. Så det kan være at det kun har med laber malle-interesse her i Rogaland (selv om det ikke virket sånn på auksjonen i går...men der er jo prisene annerledes). Ser at du har L-066 også :) Har to av disse, og håpet å flere på auksjonen. Men det så ikke ut som det var dette (men fikk meg L-333 da). I butikken betalte jeg 830 for 1 stk, og det har jeg forstått ikke er samme pris som en betaler andre steder.


Det er vel bare to stk i Norge som har oppdrett på L114 så vidt jeg vet, men jeg håper det dukker opp noen store individer i handelen etter hvert. L091 er kjent for å kunne være hissige av seg når de når en viss størrelse/alder så det kan jo være derfor de ikke er solgt, eller prisen kanskje, hvis den er veldig høy? Butikkpris og auksjonspris/privat marked kan nemlig ikke sammenlignes Vi har hatt våre fem L091 siden i fjor høst en gang, de største er nå ca 14-15 cm tipper jeg og jeg ser at de knuffer litt seg imellom men ikke noe alvorlig så langt, heldigvis. L066 er en flott Hypancistrus, bare pass på å ikke ha den sammen med L333, da kan du ende opp med hybrider.
Lille Havfruen
Må bare si at du tar så utrolig flotte bilder av fiskene dine! Har du noen tips til hvordan man får til slike blinkskudd? ;) Hvilket kamerautstyr bruker du? Hilsen Marita ^^


Jeg har et Canon EOS 600D og Canon Macro EF 100mm f/2.8 USM er favorittobjektivet til fiskefotografering. Jeg har egentlig ikke så mange tips å gi deg annet enn (om du har speilrefleks) prøv deg frem med ulike manuelle innstillinger. Jeg bruker forresten stort sett ikke blitz, og heller ikke stativ.
kan jeg gjette på lav iso (100), kort lukkertid (1/120-1/200), stor blenderåpning (f:2-f:3)?

Vil også slenge med at jo mer lys, jo lettere å ta bilder, blits synes på glasset så styr unna det.

Må jo også si at du tar nydelige bilder!
[External Image]
Innstillingene varierer fra kar til kar alt etter hvor lyst det er i karet, og om fisken er i bevegelse eller ligger stille. Litt pinlig kanskje, men jeg er en sånn "prøve og feile-fotograf" (å lese bruksanvisninger eller gå på fotokurs har jeg ikke tålmodighet til). Men jeg har brukt kameraet så mye og prøvd ut all verdens innstillinger så jeg vet sånn ca hva som må stilles opp eller ned for å få bildet sånn nogenlunde bra Favoritten har ihvertfall blitt fiskebilder uten blitz, skjønt noen ganger må jeg bruke det for å få frem små detaljer, som på alle bildene av grenmalleeggene.

[External Image]
Bildet over ble tatt med disse innstillingene.
Div corybilder knipset i går
[External Image]
F1-eques'ene er nå nesten 7 mnd gamle, etter vannbytte og røde mygglarver i går tok de fem som bor på kjøkkenbenken helt av og svirret rundt i lange tider

[External Image]

[External Image]

[External Image]
En voksen F1 condiscipulus...

[External Image]
og så en F2 på ca 3 1/2 mnd.

[External Image]
Concolor-hann
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap