Discus en fisk for alle.....?! (side 8)

Vet ikke om naturen alltid er så snill mot fisk og dyr. Og i naturen er det ganske sikkert de sterkeste (gjerne de som tilfredssstiller 1/7 målet) som overlever.

Jeg tror faktisk at discusene mine har det ganske så bra. De har ingen fiender der, de får nok mat, og god mat og de har en ivrig beskytter (meg) som passer på deres vel og ve. De er faktisk så tamme at jeg må dytte dem vekk med hånda når jeg skal nedi akvariet og luke i plantejungelen. Kan nesten klappe dem.

Men når man tar en tur i durebutikken og ser alle halvsyke og helsyke misfoster-diskusene som svømmer der, så kan jeg være enig med at dette kan være problematisk sånn etisk sett. Skal ikke henge ut noen butikker her, men jeg har sett dårlige discus i de fleste butikker som selger slike i Stavanger området.
Fiskene dine har det sikkert bra etter forholdene, men den er ikke fri.
Poenget mitt er at vi burde reflektere over hvorfor og hvordan vi holder fisk i en glassbeholder.

Det er er uansett ikke for å "redde" fisken fra naturen?
Glugga
Bra idè! Hadde vært arti å møtes litt innimellom:=) Men jeg må vel innrømme at å lodde ut kremen i karet mitt ikke akkurat frister stort...:P

Enig der, frister svært lite og lodde ut kremen i karret her også, det vil aldri skje.
Hmmm...
Dere er svært så bokstavelig da !!!! Målet var jo ikke å lodde ut fisk, men det skjønte dere vel! Tanken var/er vel heller den å treffe entusiaster og se på fisk der de er uten å drasse rundt på de......Det med lodd var vel heller tenkt som en morsom variant av vinlotterier, da kun hvis "verten/vertinnen" hadde en overskuddsfisk eller to og gjestene ble for "våte i blikket....."

Og til trådeier;
Fortsatt flott tråd Discusgeir, legg gjerne ut noen bilder fra samlingen din utover de som ligger på Discusit!!!!
Et kort spørsmål bare....
Vil en porsareol med 150x50x50 kar i bunn tåle tre kuber på 50x50x50 på topp. Skal enten ha 2 stk 150x50x50 kar til foring eller 3 stk 100x50x50. Heller til 375 litere, men det kun hvis porsareolene vil tåle det. Har pr dato 6 kuber som er koblet til sump....

PS! Har enda ikke litersyke.....sånn helt!
Discusheaven
Vil en porsareol med 150x50x50 kar i bunn tåle tre kuber på 50x50x50 på topp.

Nei. Du må ha en "knute" i hvert hjørne slik at alle karrene får bæring, eller at du deler opp et helt kar i tre rom ved hjelp av delevegger.

Discusheaven
Skal enten ha 2 stk 150x50x50 kar til foring eller 3 stk 100x50x50. Heller til 375 litere, men det kun hvis porsareolene vil tåle det.
Begge oppsettene skal teoretisk kunne fungere, men du er helt på grensen når det gjelder 150 cm og 375 liter , Jeg ville nok heller gått for 3 x 250 liter
Takk...
..tenker jeg da lager en reol for de 6 kubene og en reol for 2x 375 evt 450 (disse fra Aqua EL), veggen er nøyaktig 305 cm lang.....og lav takhøyde....

Da hvis reol tåler 2 x 375 evt 450....
Vi viser oppdrett power!
Discusheaven
Og til trådeier; Fortsatt flott tråd Discusgeir, legg gjerne ut noen bilder fra samlingen din utover de som ligger på Discusit!!!!
Praktfull fisk!!!!!
Hvilken type er den røde leoparden på nederste bilde i front, er det fargene eller jukser blitz?

Og til alle andre der ute; av oppdrettsvarianter har DiscusGer noe av de flotteste fisk!!!!!
Den nederste er en Albino Leopard Snakeskin. Dens farge er Aprikos: En sjeldenhet som vil gjøre seg ypperlig i avl.

Takk for komplimentet på fiskene. Gjør så godt jeg kan, mange akvarister har flott Discus der ute. Kanskje de viser dem frem her?

Enjoy it!
Bilder av noen av mine skjønnheter;).
Bilde en: Snow leopard"show winner fra østen". Bilde 2 Red scrible/egen drettet. Bilde 3: Solid Fire"stendker"diskus.
Discusheaven
Og til alle andre der ute; av oppdrettsvarianter har DiscusGer noe av de flotteste fisk!

Amen og alt:=)
Skrytebilder kommer når jeg får omrokkert i karene, og hentet de nye vidundrene hos DiscusGeir til uka:=D Gleder seg!

Har man først vært der en gang og sett... blir det litt som å selge sjela si... Helt fortapt! Og jeg som så innbitt sverget til at jeg bare skulle ha VF...:=P Skal aldri si aldri, sa en klok mann til meg..;=)

Men vi vil da gjerne se flere bilder fra karene rundt om kring..??!
Her er mine skrytebilder, alle er hentet hos DiscusGeir. De er tatt nå i formiddag. Øverst er det en Bambino Rossi, mange mener det er den fineste fisken i karet mitt, den andre er Golden Leopard, den ble mye blåere etterhvert og nederst min absolutte favoritt blant oppdretsvariantene, Super Red Melon.

Jon
Jeg syns jeg måtte legge fram et bilde av en av nykommerne også, Super Red Melon 10 cm., jeg hentet fire slike hos DiscusGeir for 14 dager siden, dem har funnet seg til rette, spiser godt og har lagt merkbart på seg, ikke så rart kanskje med følgende meny: KL. 10.00 frokost: oksehjerte, kl 13.oo lunsj: røde mygglarver, kl. 16.00 middag: rekemix og kl 19 kveldsmat: Tetrabits. Jeg vil også med disse innleggende hevde at ja, discus er for alle. D.V.S. du må jo ha en genuin interesse for akvariehold generellt og være villig og ha anledning til alt arbeide som discushold medfører. Jeg startet med discus for 10 mndr. siden, etter et halvt års erfaring med akvariedrift, en 54 liter. Super Red Melonen i forrige innlegg hentet jeg i agust i fjor, 9 cm, den har nå vokst til 15 cm. Med god hjelp av DiscusGeir og Ken Myrseth syns jeg at dette begynner å gå virkelig bra.

Jon
Som en motvekt til mye av den kulturdiscus som vises i denne tråden legger jeg bilde av min VF semiroyal S. haraldi.
I morgen blir jeg heldvis kvitt denne rødturkis hannen og hunnen. Dette paret fikk jeg tak i sommeren 2008. Det er sterkt okse(ku)hjerte foret hele livet med unntak av siste året hos meg. Hos meg har de blitt foret med mitt foringsregime, dvs uten okse(ku)hjerteblanding. Det som er særegent med dette par hvor hannen er >17 cm og hunnen ca 15 cm er at det har lekt og lekt hos to eiere tidligere. Jeg fikk noen leker med noen få unger. Paret har siden de ble kjønnsmoden lekt og lekt pga. hyppige vannskift som har stimulert dem. Vel dette er jo vel og bra, men slikt tømmer hunnen for egg. Det er begrenset antall umoden egg i eggsekken. Når eggsekken er tom for egg blir hannen meget aggresiv og tyraniserer hunnen som ikke lenger er i lekhumør. Derfor bør man skille slike par om man har et foringsregime med sterkt forurensende for som okse(ku)hjerteblanding og må sifte mye vann nesten hverdag. Har man har tenkt å får lek og unger av fiskene bør de ikke gå sammen utenom de planlagte lekforsøk.
Jeg fikk bare 4-5 leker av dem og noen få unger i en av lekene. Eggene var dårlig befruktet og 80 - 100 eggene mugglet i de lekene jeg hadde.

Dette er et av de mange eksempler etter min mening på at selv kulturdiscus som disse rødturkis er ikke for alle. Dette paret sammen med annen kulturdiscus letter misshandlingen som hannen utfører på hunnen. De skal til et akvarium med flere kulturdiscus så jeg håper hannen finner også andre mobbe offer og ikke la alt gå utover hunnen. Slikt er ikke pent å se hos slik stor discus og jeg tror dette kan være drepende for interessen hos mange akvarister å se slikt. Jeg er meget glad de forlater mine akvarier i morgen.
Har et parr av samme type diskus jeg, de går sammen hele tiden i et BB karr og hannen blir IKKE agresiv når hunnen ikke legger egg-disse har levd sammen i BB karr i mange mnd og de fungerer fint sammen.
Så tyder heller på at du har en som er litt "pling"i hue, en typisk miswhandler på liklinje som det er hos noen mennesker.
Har flere diskuser av oppdrettsvarianten jeg(leksparr)der hannen og hunnen går veldig bra sammen fordet om det ikke er lek.
Ren reklame:=)
Var en tur hos DiscusGeir i dag:=) Hvis noen etterlyser store kvalitetsdiscus ... er de altså funnet på Nesodden...og det er maaange av dem!!!

Rappet med meg to Blue fineline snakeskin og en fin gjeng red cover:=)
Ken Myrseth
Har et parr av samme type diskus jeg, de går sammen hele tiden i et BB karr og hannen blir IKKE agresiv når hunnen ikke legger egg-disse har levd sammen i BB karr i mange mnd og de fungerer fint sammen. Så tyder heller på at du har en som er litt "pling"i hue, en typisk miswhandler på liklinje som det er hos noen mennesker. Har flere diskuser av oppdrettsvarianten jeg(leksparr)der hannen og hunnen går veldig bra sammen fordet om det ikke er lek.

Det er mulig den er blitt plink i huet, men dette paret har godt sammen i 3-4 år hos forskjellige eiere og lekt og lekt hos de to første eierne som har fortalt om et rolig og harmonisk par. Det som utløser aggresjonen er hunnens manglene evne lengere til å lek og legge egg. Hun er tom for egg som jeg nevnte. At hannen reagere slik er faktisk en naturlig reaksjon hos hannen. Han støter bort hunnen for å kunne finne en ny partner. Jeg har sette dette også hos andre kulturdiscus, men da har hunnen støtt bort en hanne som ikke befruktet eggene. Det gikk annen hanne i akvariet som hun dannet par med etter dette. Dette er kulturdiscus som ikke er pling i huet, men har litt av den naturlig pardanningsatferd i behold. Takk å pris at noe er i behold hos slik kulturdiscus og at ikke alle er som kunstige zombier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap