Småtteri og spekulasjoner (side 8)

Det blir litt frossenfôr på fisken her i huset. Jeg pleier å fore det opptint og med pipette. De fleste fiskene begynner å bli godt kjent med plastrøret som alltid dukker opp med lekkerbiskener tytende ut. Det er litt mer plukk en å slenge oppi en klype tørrfor, men det er i disse øyeblikkene jeg opplever den mest intense menneske/fisk-interaksjonen.

For meg er pipetten et instrument for presisjonsdosering og plassering av foret på spesifikke steder i karet. Jeg holder en del veldig små fisker i små kar og må passe på at det ikke fôres for mye. F.eks. én hel cyclopsbit pleier jeg å dele i fire, og da holder den 1/4-biten til foring av fire kar med miniatyrfisker. Det er også viktig å passe på at de artene som er trege ved matfatet får sitt, så derfor forer jeg på forskjellige steder i karet hvor jeg ser de ulike fiskene.

Å fôre bettaene er ofte svært interessant, med pipetten kan jeg skvise ut en og en artemia og se hvordan jegeren våkner og går til angrep. Spesielt Betta channiodes er fin sånn. En skikkelig slange forkledd som betta. Ved å fore bare akkurat noen få artemiaer av gangen slipper jeg også at jeg overforer.
Splendensungene blir forresten som delfiner når de ser pipetten dukke opp og hopper over hverandre for å komme først til.
Another brick in the wall
Da er byttet til det høye hjørnekaret utført. Den store planen om å introdusere reken først falt i fisk. Karene måtte bytte plass og fisken ble flyttet samtidig. Hadde jeg hatt begge karene gående parallelt vill jeg satt inn reker og div grønt og latt karet surre å gå noen uker før fisken.

Et foreløpig bilde mens jeg venter på at en stein som trengte litt ekstra silikon skal herde. Da blir det å fylle på med mere vann og å stable stein. En del av steinene på bildet skal ut på sikt, men de hadde en del fin algevekst som jeg gjerne tar med til det nye karet.
Ser bra ut med den veggen, blir veldig kult når du får noe til å vokse på den. Det er ikke så stort det karet der?
Lisbeth
Ser bra ut med den veggen, blir veldig kult når du får noe til å vokse på den. Det er ikke så stort det karet der?


Takker
Det blir spennende å se hvordan det blir. Når jeg får fylt opp med vann skal jeg sette inn mere stein og så se hva det blir til med beplantning. Det som er morsomt er jo at det er alltid er rom for endringer. Jeg regner med at karet blir seg selv utpå sommeren når dagslyset får opp algebestanden.

Karet er akkurat stort nok for meg. 80 liter, 50x50x50cm lengste bredde 70cm.
Veldig stort og fint synsfelt. Passer perfekt med listverk ol. i hjørnet der det står. Har hele tiden tenkt på en hjørnereol med både det høye og det lave karet, men det har så langt blitt med tanken.

Utfordringene med et så høyt kar får jeg finne ut av underveis.
Killi down og nytt kar opp
Det ser ut til at en av tanganyikakllidamene har forsvunnet. Jeg er ikke kar om å se henne noe sted hverken i karet eller utenfor. Det kan hende hun ble skremt og spratt ut en gang i går kveld når jeg holdt på med noe. Jeg har funnet ut at det er en utrolig lettskremt fisk som får utrolige raptuser når noe uventet skjer litt plutselig. Hun kan også ha klart å finne en plass mellom en stein og bakglasset for å skjule seg for en til tider litt vel ivrig hanne. Jeg ser det an et par dager til jeg har kommet i orden etter byttet av hjørnekaret og er i stand til å finne evt gulvfisk. Plukket forresten en yngel ute i karet i dag også. Nå må jeg snart skjerpe meg og la yngel få bli i karet og så finner jeg ut om det er mulig for en lampeyngel å vokse opp sammen med de voksne.

Da er hjørnekaret fylt til randen
[External Image]
Det var fett å se karet i nattbelysning når lyset gikk og alle fiskene som stort sett har gjemt seg i hele dag kom frem for å inspisere de nye omgivelsene.
De fleste fiskene og en og annen mosedott er på plass. De nye J. transcriptusene har snart gått et par uker i karantene og kommer vel til å flytte inn i løpet av helgen.
Er fristet til å ta ombord noen reker allerede nå, men jeg tror ikke det vil funke å få til noe i nærheten av en reproduserende stamme uten at karet har fått gro ned en stund. Så det blir evt. for å se hvor lang tid det tar før de forsvinner.

Det er S-maller som er tingen
[External Image]
Det var veldig gledelig å se at synodontisen farta rundt høyt og lavt, den er det en stund siden jeg har sett mer enn noen sekunder. Det er ikke ofte jeg har hatt vett til å få tatt bilde av den de få gangen den dukker opp. Den ble en gang solgt som Synodontis sp. og skulle være tanganyika riverine, fra en tilstøtende elv. Jeg hadde to, men den ene klarte å bli gulvfisk høsten 2008.
Jeg har så langt klart å spekulere meg frem til at det må være en Synodontis robbianus, men det kan også være en oppdrettshybrid.
Humunukuapuaa
[B]Det er S-maller som er tingen [/B]

Burde egentlig vært M-maller, som i Mochokidae.

Der fant jeg et bilde av Oryzias mekongensis. Jeg forbereder et lite oppdrettforsøk på denne nå. Plastbollen de går i ligger å flyter i et kar for perf temp og så har jeg lesset på med litt mere mose de siste dagene og kommer kanskje til å legge oppi noe hygrophia for så å sette de sammen med borarasene og se om det dukker opp noe i bollen etterhvert. I og med at den ser ut til å være relativt sjelden er det viktig at jeg får det til.
80L på hjørnekaret høres perfekt ut. Jeg syns hjørnekar lett blir for voldsomme når de er på for mange liter. Kunne godt tenkt meg et lite hjørnekar selv, et hjørne-paludarium! ...men har ingen ledige hjørner...

Kan du legge ut bildet av karet fyllt med vann men med dagslys? Klarte ikke se det så godt med det blå lyset
Ok, men bare et lite ett.
[External Image]
Det gjenstår mye kamuflering av stygge grønne plastikkting. Steinene på bunnen er bare en teststabling etc. Nå må jeg optimalisere sirkulasjon og sånt. Har lurt litt på disse små kuleformede sirkulasjonspumpene, mekanisk wavemaker eller å slenge inn et par av de småfilterne jeg bruker på DGS-rosinfilterene. De er relativt reke og yngelsafe, hvilket jeg tviler litt på at de kulene er.
Akkurat nå ligger lystoppen litt på snei pga av filterslangene så jeg må lage en forhøyningsramme på et par-tre cm mellom karet og lysarmaturet for å få ført inn filterslangene uten å modifiser standardtoppen.
Takk for bilde Må jo bli bra det der!
Lavaveggen ble kjempefin
Takk for positiv feedback, fint at det ikke bare er jeg som er blendet av mitt eget verk.
Synodontisen ser ut til å ha funnet seg en hideout oppe i veggen. Det er kjempefett at den fisken plutselig har blitt så synlig.
Jeg satte inn et minifilter, jeg kaller det minifilter selv om det er en en liten powerhead med en latterlig liten filterkassett, for å få litt mer bevegelse, men det ser ut til at det blir litt eksperimering for å få optimal sirkulasjon.

Da er det i hvertfall rikelig lufttilførsel. Satte et minfilter opp ned og satte inn en kort rørstump med en nippel og en lufteslange med en justerinsgventil for lufttilførsel.
[External Image]
Tror jeg trenger noe litt kraftigere enn 200l/h for å få masse action nede ved bunnen, men dette ser ut som et ålreit konsept, så da er det bare å få fatt på en kraftigere versjon av filteret.
Steinveggen ble veldig bra! Gleder meg til å se hvordan det blir når du har fått gjort alle endringene som du har planlagt og fått det akkurat slik du vil ha det. Ligner du meg så tar det sin tid
Bettaene
Har tenkt litt på Channoidesene og om det er på tide å sette hannen i et ynglenett eller ta ut hunnen og sette henne i det store bettakaret sammen med imbellisene. Men lurer på om jeg bare stresser dem og om jeg i det hele tatt vil klare å få fatt på fiskene uten at han svelger evt. yngel.

Vurderer også å flytte edithaene til bettakaret, da jeg trenger et par uker til på å fore opp venusyngel før 64l er klar for dem. Nå står de i nanorev-karet hvor det er litt vel stormfullt for en munnruger som gjerne finner de rolige stedene i elvene som tilholdsted. Ut fra det jeg har lest skal det gå greit å holde edithae sammen med andre bettaer, så de burde gå greit både med imbellis og smaragdina da disse er av splendenskomplekset. Uansett er det viktig å få orden på edithaene slik at de kan komme i lek. Jeg anser det som en plikt å forsøke å sørge for avkom på viltfanget fisk. At de er VF av ukjent alder gjør at en aldri vet når det er for sent. Litt synd at jeg ikke har fått noen gode bilder av dem enda, men den som venter...
I dag var channoideshannen fremme, og spiste.Dermed tror jeg det kanskje ikke er like aktuelt å tenke på flytting akkurat nå. Om ikke for å fôre opp hannnen litt. Kameraet var selvf tomt for strøm. Ser ut som det er trenden, at når han er klar til skudd så er kameraet tomt.

Jeg har fått dekket til innerst i hjørnet, så nå er det kun utløpet som er synlig ute i karet. For å få bedre sirkulasjon i bunnen av karet satte jeg et minifilter med en slange ned i dypet med en vinkelnippel og mini "utløps-skjed", som fulgte med en EF-05. Dette ble plassert slik at utløpet fra bøttefilteret pumpes ned i karet. I og med at det ikke fungerer å tilsette luft med undertykk på dydbde under noen få centimeter måtte jeg sette inn enda et minifilter med utløp oppe ved overflaten og med luftblanding. Dette står bakerst og og er satt til å blåse luftbobler diagonalt nedover i karet.
[External Image]
Jeg har dyttet litt javamose i noen sprekker på den venstre veggen og testet med et par små bunter ruccia i noen sprekker på den høyre. Jeg gadd ikke å prøve med masse ruccia, da jeg vil finne ut hva som fungerer før jeg går for en metode. Satte også en anubias på en steinhylle, har jeg flaks finner den feste uten hjelp. Jeg skal overhodet ikke benytte fiskesene i karene mine. Er det noe som må festes med en tråd så skal tråden være synlig for fisken.

Jeg tar gjerne i mot tips på planter som kan passe i veggen. Det må være rihzomplanter og de må tåle pH godt over 8.
Jeg satte tre kirsebærreker i hjørnekaret for å stille nysjerrigheten. To medium str og én liten. Antallet testindivider burde vært litt høyere, men jeg får gå grundigere til verks når jeg har flere rognstinne hunner som jeg kan sette sammen noen som ikke nødvendigvis snart skal slippe yngel. Den minste og mest blasse reka fikk litt pønk fra calcvusen men klarte å sprette bort. Skal bli spennende å se om det er ryddet etter rekefest i morgen eller om de fremdeles er der. Det var en som var enda mindre som ble med i hoven. Den slapp jeg ut ut sammen med imbellisene og den ble kjeppjaget fra første øyeblikk. Så jeg forventer plutselig ikke å se noe til yngel fra de to rognstinne hunnene jeg satte i bettakaret for noen måneder siden.

Heller ikke denne uken dukket det opp noe Lacustricola pumilus, men den som venter ...
No shrimp today
Jeg tror ikke det er noen reker i tanganyikaselskapet i dag. Ikke det at jeg trodde det heller, men nå har jeg sett det.

Eller det var det jeg trodde og ikke minst forventet. Men så tittet jeg litt nærmere på et av rekeburene jeg hadde satt oppe i toppen av karet og der satt det jammen en oransj tass. Det er i hvartfall delvis proof of concept i og med at en reke faktisk velger i sitte inne i buret.

Fiskene begynner også å fatte at det er en halv meter til vannflaten og har begynt å utnytte litt mer av høyden i karet.

Du ser ikke noe mer av å klikke på bildet
Kom akkurat på at jeg ikke har rekesirket inntaket på bøttefilteret, så valididteten på eksperimentet så langt er ytterst tynn. De rekene som blir borte kan ha endt opp i filteret.
I dag flyttet Julidochromis transcriptusene fra karantenen og over i det Tanganyikiske selskapet. Det blir spennende å se hvordan de blir mottatt av den eksisterende transcriptusen.

Flyttet noen nye lampeyngel fra klekkekassa og over i nettet med de andre, så slipper jeg å dumpe LBBS begge stedene når jeg forer. Har mine mistanker om at det er tøfft å være lampedame og at hannen er ganske kontant på at hunnen må stille opp til lek. Jeg er fristet til å skaffe flere damer for å fordele lekspresset på flere individer, men er litt usikker på om det er noen fine hunner i butikkene akkurat nå.
Jeg så et fritt yngel ute i karet, men bestemte meg for å la det bli.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap