- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 8)
Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 8)
Morten JensenHehehe, kun gjort 1 test tidligere (er på nr. 2 nå) som fungerte utmerket, å ha fiskene i akvariet etter 2-3 dager etter filterstart. Stripsene mener jeg holder mål for å forutse en katastrofe.
Men her har du tydeligvis forandret mening siden ditt første innlegg.
Du tester nå aktivt i innkjøringsperioden. Det er bra.
Dette mente du ikke var nødvendig tidligere:
Morten JensenJo, viteskapelig testet. Gjort det selv, satt i fisk etter 2 dager. Jeg har testet mitt akvarium 2 ganger med Tetra test 6in 1, første gang etter 2 måneder, siste etter 6 mnd, alle målingene helt etter boka!
Du mener at stripsene holder mål, men Tetra, produsenten av stripsene dine, garanterer ikke lenger at de viser riktig.
Du har jo åpnet boksen for lenge siden.
Postet 17.12.09 kl 01:24
Endret: 17.12.09 kl 01:24
Morten JensenAkvariedrift er ikke rakettforskning, du trenger ikke jobbe NASA!
Det er tross alt stor forskjell på sjøfart og romfart.
Siden du ikke ved forskjell på det engang, så er du nødt til å vere en anomali. Men det er vel en fare du tar det som et komplemang. Men jeg kan ikke se en annen forklaring.
P.S. Ser frem til forskningen din blir offentliggjordt. Tror det kan vere minst like underholdende å lese den, som denne tråden.
Postet 17.12.09 kl 01:36
Her inne på forumet går alle råd fra "ekspertene" på at man skal vente 3-4 uker før man tilsetter fisk i akvariet.
Så ja, nå er jeg i test modus, i hovedsak for å vise andre som har lyst til å begynne med akvariedrift, at det ikke er noe fasit-svar på dette området, og at fiskene vil få et langt og lykkelig liv på denne måten.
Og jeg skal love deg/dere at hvis jeg tar feil, så skal jeg innrømme det. Jeg vet når slaget er tapt når jeg ser bevis for det.
Så ja, nå er jeg i test modus, i hovedsak for å vise andre som har lyst til å begynne med akvariedrift, at det ikke er noe fasit-svar på dette området, og at fiskene vil få et langt og lykkelig liv på denne måten.
Og jeg skal love deg/dere at hvis jeg tar feil, så skal jeg innrømme det. Jeg vet når slaget er tapt når jeg ser bevis for det.
Postet 17.12.09 kl 01:38
Endret: 17.12.09 kl 01:41
Postet 17.12.09 kl 01:42
Endret: 17.12.09 kl 01:53
Morten JensenHer inne på forumet går alle råd fra "ekspertene" på at man skal vente 3-4 uker før man tilsetter fisk i akvariet.
Går mere på at man bør vente.
Når man får ammoniakk og nitritt i karet så blir det bare stress med å skifte vann hele tiden. Greit å slippe dette.
Og for fiskens sin skyld så bør man skifte vann slik at fiskene slipper disse uheldige vannverdiene.
Selv om fisken ikke dør så vil den bli svekket.
Guppy lever ikke spesielt lenge. Noe langt liv vil de derfor aldri få.
Uavhengig av nitritt.
Postet 17.12.09 kl 01:46
Morten JensenAkvariedrift er ikke rakettforskning, du trenger ikke jobbe NASA!
Hva er dette et argument for/imot? At strips funker bra? For de av oss som faktisk er litt bevandret i argumentasjon og retorikk kan jeg si at at argumentasjonsmetodikken din er mildt sagt uortodoks og holdbarhetsargumentene i gata med å si at Norge er et fint land å bo i fordi vi har ost.
Postet 17.12.09 kl 01:52
Morten JensenSammenligningen var rettet mot testing og slikt. Mye av det her også ;)
Det er nybegynnere som bør teste ofte i startfasen.
Det er en hjelp for å holde kontroll med fiskenes ve og vel.
Når man blir mere erfaren så er det ikke så mange som tester så veldig ofte. Da kjenner man akvariene sine, kjenner begrensningene til filtrene og man ser fort om noe er unormalt.
Din tidligere påstand har jo vært at testing nærmest er unødvendig.
Postet 17.12.09 kl 01:54
Loomis[QUOTE=Morten Jensen]Her inne på forumet går alle råd fra "ekspertene" på at man skal vente 3-4 uker før man tilsetter fisk i akvariet.
Går mere på at man bør vente.
Når man får ammoniakk og nitritt i karet så blir det bare stress med å skifte vann hele tiden. Greit å slippe dette.
Og for fiskens sin skyld så bør man skifte vann slik at fiskene slipper disse uheldige vannverdiene.
Selv om fisken ikke dør så vil den bli svekket.
Guppy lever ikke spesielt lenge. Noe langt liv vil de derfor aldri få.
Uavhengig av nitritt.
Ja, ofte vannskifte er bra de første 4 ukene, helst hver 3-4 dag, ca. 20-40% tipper jeg. Kommer litt ann på hvor mange fisk man har i akvariet i starten også.
Litt "stress" må man regne med hvis alt skal lykkes i startfasen. Det er opp til den enkelte å oppveie dette mot hverandre. (ha i fisk etter 2-3 dager, eller 3-4 uker)
En vannslange: 80 - 130.- Koblinger til vannkrana: 50.- En 25 liter donk: 80.-Kjøpes på Biltema og/eller Europris.
Etter 4 uker holder det med 30-70% vannskifte annenhver uke. Også her kommer det litt ann på hvor mange fisk man har i akvariet.
Flott med innspill, slik at får notert ned alt som bør gjøres i oppstart-fasen, i denne forum tråden.
Postet 17.12.09 kl 02:01
Morten JensenHei. Kjøpte med nytt Juwel Rio 180 m/ svart bord til, for 2900.- i går... Ok, nå i dag ble jeg bare nødt til å registrere meg som medlem her, for å opplyse alle akvarie entusiaster om at du kan sette fisk i ditt nye akvaruim etter 1-2 dager. Det med at du skal vente til pumpa og div. har fått kjørt seg en stund, er bare SPRØYT!! [B]Sett inn din fisk etter 1-2 dager etter påfyll med vann, bruk en "dose" med Aquaclear etter påfyll av vann, la pumpa gå i 1-2 dager, sett inn din/dine nye fisker. Ikke mer enn 1-3 fisker i starten. Vannskifte: 50-70% minimum annenhver uke.[/B] Filter: Jeg har ett Juwel Rio 180 innvendig filter, det filteret skal renses minimum 1 gang pr. år. Foring/mat: Veldig lite! MAX 1-2 gangergang pr. dag. Det er ikke vanskelig å starte med akvarie, folk inne på disse akvarium-forumene skal leke verdensmestere hele tiden, de gjør ikke annet enn å måle PH og div konstant, å komme med masse sprøyt om ditt og datt. Hold dere til det jeg nå har sagt, så går det bra! Kan legge til at jeg ikke har holdt på med akvarie i mer enn 1 år. Jeg har Gyppyer, Praktbotia, Malle, 1 kampfisk og en krabbe i ett 60 liter, MAX 10-15 fisk til enhver tid, resten er gitt bort. Siden Guppyene formerer seg veldig, så har jeg hatt ca. 150-200 fisk på ca. 1 år, 5 av mine fisker (Guppyene) har mistet livet i dette tidsrommet. I mitt nye akvarie skal Praktbotian min, kjøpte 3 til i går, Malla, kampfisken og noen nye arter. Gyppyene skal jeg gi bort.
Jaha? Noen som har skiftet mening kanskje?
Postet 17.12.09 kl 02:07
Loomis[QUOTE=Morten Jensen]Sammenligningen var rettet mot testing og slikt. Mye av det her også ;)
Det er nybegynnere som bør teste ofte i startfasen.
Det er en hjelp for å holde kontroll med fiskenes ve og vel.
Når man blir mere erfaren så er det ikke så mange som tester så veldig ofte. Da kjenner man akvariene sine, kjenner begrensningene til filtrene og man ser fort om noe er unormalt.
Din tidligere påstand har jo vært at testing nærmest er unødvendig.
Men hvis man gjør det slik jeg har gjort/gjør, så trenger man SJELDEN strips eller dråper. Vannkvaliteten holder seg på et bra nivå hele veien.
Man fyller ikke akvariet fullt med fisk i starten, og man mater VELDIG lite og man skifter litt av vannet ofte, da holder det seg stabilt.
Postet 17.12.09 kl 02:10
ViktorJaha? Noen som har skiftet mening kanskje?
Vel, ekstremt lite. Kan nevne de tingene som du sikter til, og forklare hvorfor.
En ting først, side 1 ble skrevet i full fart, og det fine med denne tråden er jo at det kan komme nye opplysninger underveis. Vi kan kalle det journalistikk.
Nå til neste sak, det du tenker på.
1. 1-2 dager, jeg står fortsatt på at det holder, men har visst slengt på 1 dag ekstra i farten, fordi jeg hadde glemt at jeg skrev det i første post. Men det går under det samme uansett.
2. Vannskifte: 50-70% minimum annenhver uke, det kan holde, gjorde det med mitt første 60 liter akvarie, men har oppdatert til; ofte vannskifte er bra de første 4 ukene, helst hver 3-4 dag, ca. 20-40%. Dette for å forsikre nybegynneren om at det vil gå. Mange kan sikkert dra strikken litt langt når det mat og antall fisk. Da er vi i hvertfall på den sikre siden.
3. Foring/mat: Veldig lite! MAX 1-2 gangergang pr. dag. Den står seg vel? Kan utheve VELDIG LITE MAT!
4. "Fiskene som jeg bruker i det nye akvariet".
Siden jeg tipper at Guppyene tåler litt mindre og er mer motagelige for sykdommer enn de andre fiskene det er snakk om, så valgte jeg å bruke Guppyene som eksempel i dette "eksperimentet".
Postet 17.12.09 kl 02:28
Endret: 17.12.09 kl 11:13
Postet 17.12.09 kl 02:38
Det er flere tråder om å sette inn fisk så tidlig. Slikt sett så er ikke tråden din revolusjonerende.
Men når du starter ditt første innlegg på forumet med uttrykk som "sprøyt" og "leke verdensmestere" så har du liksom satt en standard som ikke legger opp til saklig diskusjon.
Hadde du kuttet ut et par av avsnittene dine så hadde du startet med en god tone.
Men når du starter ditt første innlegg på forumet med uttrykk som "sprøyt" og "leke verdensmestere" så har du liksom satt en standard som ikke legger opp til saklig diskusjon.
Hadde du kuttet ut et par av avsnittene dine så hadde du startet med en god tone.
Postet 17.12.09 kl 02:55
Morten JensenEn ting først, side 1 ble skrevet i full fart, og det fine med denne tråden er jo at det kan komme nye opplysninger underveis. Vi kan kalle det journalistikk.
Kan kalle det journalistikk? Det du har drevet med er jo bare å komme med påstander. Har enda ikke sett du har henvist til en eneste kilde som bakker dine synspunkt, og atpå til kalle det vitenskap. Det må i såfall være pseudojournalistikk og pseudovitenskap, siden du ikke tilfredstiller noen av delene.
I tillegg har du påstått at folk med flere tiår med erfaring preiker piss, og kaller dem wanabe-eksperter. Er det noe erfarne akvarister ikke er villig til å kalle seg selv. Av den enkle grunn, at jo mer man kan og vet. Dess bedre blir man klar over man ikke kan. Selv har jeg vert proffesjonell opdretter, og det er 27 år siden jjeg satte opp mitt første kar. At man er proff, betyr at man lever av å arbeide med oppdrett (vel å merke laks og ørret, men fisk er fisk).
Morten Jensen4. "Fiskene som jeg bruker i det nye akvariet". Siden jeg tipper at Guppyene tåler litt mindre og er mer motagelige for sykdommer enn de andre fiskene det er snakk om, så valgte jeg å bruke Guppyene som eksempel i dette "eksperimentet".
Siden du skriver "eksperimentet", så antar jeg at det betyr at eksperimentet er kun oppspinn..
Eller henviser det til at det er denne tråden som er eksperimentet.
For en ting er jeg sikker på. Og det er at det ikke er agendaen din å vise at det går an å sette inn fisk med det samme. Hvis det virkelig er agendaen din, så må jeg skuffe deg. For det finnes alle rede en sånn metode, og den kalles for cilent-cyceling. Den kan atpå til dokumentere prinsippet bak.
Morten JensenHele poenget er jo det at jeg skal vise andre at man kan sette fisk etter 1-3 dager. At det kommer noen SMÅ justeringer underveis er bare positivt i mine øyne. Hvis jeg mistenker at fiskene mine lider under ufiskelige forhold, så hadde ikke jeg gjort det på denne måten.
Det blir nesten som å hoppe ut av et fly uten fallskjerm, for å bevise at det går an. Du kan jo prøve, for jeg gjør det ikke.
Postet 17.12.09 kl 04:33
Eg er imponert over deg, Morten, som har klart å få folk så engasjert
Personlig er eg helt enig med deg i å putte fisker raskt i karet (dersom et allerede innkjørt filter eller filtergugge ikke er tilgjengelig), men hvorfor vente 1-3 dager? Mitt første akvarium startet eg med fisk i fra dag 1.
Eg startet med svært få, små fisker i en 110-liter, og fôret lite. Ancistrus bør unngås siden det ikke er alger i et nystartet kar. Målinger og vannbytter ble det en del av, men det føltes ikke som et ork da akvariet endelig var i hus.
Fiskeløs innkjøring er sikkert vel og bra, men det får altfor mye fokus på akvariefora. Hvem er mottagerne for denne informasjonen? De aller, aller fleste som leser her har allerede fått akvariet i hus med beboere. Resten gidder nok stort sett ikke vente så lenge med å innføre fisker. Da hjelper det svært lite å messe på fiskeløs innkjøring (av akvarister som mest sannsynlig ikke engang gjorde det selv).
Etter min mening hadde det vært nyttig med en artikkel som tar for seg dette med fisk fra "dag 1", da eg vil tippe at det er aktuelt for nær samtlige nye brukere uten akvarieerfaring her.
Personlig er eg helt enig med deg i å putte fisker raskt i karet (dersom et allerede innkjørt filter eller filtergugge ikke er tilgjengelig), men hvorfor vente 1-3 dager? Mitt første akvarium startet eg med fisk i fra dag 1.
Eg startet med svært få, små fisker i en 110-liter, og fôret lite. Ancistrus bør unngås siden det ikke er alger i et nystartet kar. Målinger og vannbytter ble det en del av, men det føltes ikke som et ork da akvariet endelig var i hus.
Fiskeløs innkjøring er sikkert vel og bra, men det får altfor mye fokus på akvariefora. Hvem er mottagerne for denne informasjonen? De aller, aller fleste som leser her har allerede fått akvariet i hus med beboere. Resten gidder nok stort sett ikke vente så lenge med å innføre fisker. Da hjelper det svært lite å messe på fiskeløs innkjøring (av akvarister som mest sannsynlig ikke engang gjorde det selv).
Etter min mening hadde det vært nyttig med en artikkel som tar for seg dette med fisk fra "dag 1", da eg vil tippe at det er aktuelt for nær samtlige nye brukere uten akvarieerfaring her.
Postet 17.12.09 kl 06:16
Jumpstart av akvarie.
Har nå skummlest hele denne tråden og er artig og se hvordan folk lar seg hisse opp av uttalelser. Tror kanskje noen her synes det er gøy og ta i litt ekstra for og erte på seg noen litt ekstra.
Har selv startet endel kar de siste mnd, og dette med filter gørr er en fantastisk ting. Har man tilgang til dette er det i grunn bare og starte.
Er ikke sikkert alle er enige med meg. Men bruker selv dråpe tester og har hatt nitritt nivå på 0 hele veien i mine nystartede karr.
De burdre solgt gørr fra akvariebutikken. Så kunne man startet karr direkte.
Man får jo kjøpt slike syntetiske løsninger som heter safestar eller noe. Har ikke testet disse, så har ikke erfaring hvordan de virker.
Karrene man starter raskt er nok ikke like stabile i starten som karr som har stått og godt lenge, og er kanskje derfor med "spennende" og teste på også siden ting lettere kan skli ut.
Ofte når man er i akvariebutikker rundt om i oslo så får man tips eller man kan overhøre samtaler om oppstart av karr.
Da er rådene ofte fra selger at når vannet i karret har klarnet, altså etter 2-3 dager så kan fisk settes inn. Prøvde dette engang med guppy, og i dette karret gikk nitritt nivået i taket og fisken så ikke fornøyd ut. Tok fisken midlertidig ut i bøtte i nytt vann, gjorde store vannbytter og fikk slammet filteret med gørr fra noen andre jeg kjenner som driver med akvarie, ca 1 uke etter var karret på 0 nivå. Fiskene overlevde, og jeg lærte vel også at dette ikke var noe lurt.
Men har vel siste 2 mnd startet ca 6 kar, og alle disse har hatt fine nitritt verdier hele veien altså 0, men har da alltid slammet filteret med gørr og tatt store deler akvarie vann fra allerede innkjørte akvarier for og få i gang kulturen raskt. Har heller ikke puttet 30 fisk i samtidig.
Har brukt tetra sine dråpetester, men har nylig opptaget JBL sine som er meget mer nøyaktig. Så blir flere tester fra JBL fremover, utrolig bra tester spør du meg.
Så min mening er at det går an og jumpstarte karr, men tror det er tryggest og bruker filtergørr og vann fra innkjørte karr. Så anbefallingen er kjøp et brukt karr, som allerede har filter gørr fra før. Ikke la filteret ligge for lenge og la det ligge i vann. Fint f.eks med utvendigfilter som det da står vann i. Sett i gang filteret straks i sikulasjon når du kommer hjem. Slik at dette går til du får karret på plass. Fyll opp med vann, sett på filter la stå 2-3 dager. Start med fisk. Mål ofte og følg godt med. Ikke for mye fisk til og starte med. Heller ei algespisere, da det kanskje finnes lite eller ingen alger i karret.
Har selv startet endel kar de siste mnd, og dette med filter gørr er en fantastisk ting. Har man tilgang til dette er det i grunn bare og starte.
Er ikke sikkert alle er enige med meg. Men bruker selv dråpe tester og har hatt nitritt nivå på 0 hele veien i mine nystartede karr.
De burdre solgt gørr fra akvariebutikken. Så kunne man startet karr direkte.
Man får jo kjøpt slike syntetiske løsninger som heter safestar eller noe. Har ikke testet disse, så har ikke erfaring hvordan de virker.
Karrene man starter raskt er nok ikke like stabile i starten som karr som har stått og godt lenge, og er kanskje derfor med "spennende" og teste på også siden ting lettere kan skli ut.
Ofte når man er i akvariebutikker rundt om i oslo så får man tips eller man kan overhøre samtaler om oppstart av karr.
Da er rådene ofte fra selger at når vannet i karret har klarnet, altså etter 2-3 dager så kan fisk settes inn. Prøvde dette engang med guppy, og i dette karret gikk nitritt nivået i taket og fisken så ikke fornøyd ut. Tok fisken midlertidig ut i bøtte i nytt vann, gjorde store vannbytter og fikk slammet filteret med gørr fra noen andre jeg kjenner som driver med akvarie, ca 1 uke etter var karret på 0 nivå. Fiskene overlevde, og jeg lærte vel også at dette ikke var noe lurt.
Men har vel siste 2 mnd startet ca 6 kar, og alle disse har hatt fine nitritt verdier hele veien altså 0, men har da alltid slammet filteret med gørr og tatt store deler akvarie vann fra allerede innkjørte akvarier for og få i gang kulturen raskt. Har heller ikke puttet 30 fisk i samtidig.
Har brukt tetra sine dråpetester, men har nylig opptaget JBL sine som er meget mer nøyaktig. Så blir flere tester fra JBL fremover, utrolig bra tester spør du meg.
Så min mening er at det går an og jumpstarte karr, men tror det er tryggest og bruker filtergørr og vann fra innkjørte karr. Så anbefallingen er kjøp et brukt karr, som allerede har filter gørr fra før. Ikke la filteret ligge for lenge og la det ligge i vann. Fint f.eks med utvendigfilter som det da står vann i. Sett i gang filteret straks i sikulasjon når du kommer hjem. Slik at dette går til du får karret på plass. Fyll opp med vann, sett på filter la stå 2-3 dager. Start med fisk. Mål ofte og følg godt med. Ikke for mye fisk til og starte med. Heller ei algespisere, da det kanskje finnes lite eller ingen alger i karret.
Postet 17.12.09 kl 08:22
Dette blir for dumt...
Det er faktisk skikkelig dårlig gjort å kaste bort folks tid på denne måten.. gadd ikke lese særlig mye.. men dette er en person som enten bare er ute etter å nettop kaste bort tiden vår..eller som rett og slett ikke gidder å høre på noe som helst fornuftige råd her inne.. og det vet jeg ikke hva man kan gjøre noe med.. ferdig..
Det er faktisk skikkelig dårlig gjort å kaste bort folks tid på denne måten.. gadd ikke lese særlig mye.. men dette er en person som enten bare er ute etter å nettop kaste bort tiden vår..eller som rett og slett ikke gidder å høre på noe som helst fornuftige råd her inne.. og det vet jeg ikke hva man kan gjøre noe med.. ferdig..
Postet 17.12.09 kl 10:22
KnutersSå min mening er at det går an og jumpstarte karr, men tror det er tryggest og bruker filtergørr fra innkjørte karr.
Akkurat dette er de fleste enig med deg om, at hvis man bruker filtergørr fra et innkjørt filter i det nye karet kan man ha i fisk. Det har jeg selv gjort på de nye jeg har satt opp og kan begynne med fisk med en gang. Men det er stor forskjell på å bråstarte med med eller uten filtergørr! Trådstarter mener det er no problem å kjøre i gang med fisk i et kar med helt nytt filter...
Jeg har også tenkt at butikkene burde solgt filtergørr fra sine filter, men så er det jo risikoen med å få med seg sykdom, alger og hva det nå enn måtte være. Ville heller fått tak i en privatperson med et friskt akvarie
Postet 17.12.09 kl 12:03
på sidene til Mattilsynet finner man denne kjekke saken:
http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00009/Ferskvansakvariefisk-_9840a.pdf
(Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium). denne får du gjerne i dyrebutikken der du handler fisk og sånn.
i denne veiledningen står det generelle ting om det å holde fisk, men ikke et eneste ord om eventuelle problemer ved oppstart av et nytt akvarie med fisk fra dag 1-3. men det står noe annet:
ja ja. men har folk i tidsklemma tid til dette? nei. står det noe i disse akvariebøkene om oppstart av akvarie og når og hvor mange fisk man bør/kan sette inn?
hva om noen, f.eks. trådstarter eller andre bidragsytere, i denne tråden sender hele tråden over til Mattilsynet for å få de til å legge til noen ord i denne veiledningen om oppstart av akvarie?
hadde ikke vært fint for fiskene det her er snakk om?
http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00009/Ferskvansakvariefisk-_9840a.pdf
(Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium). denne får du gjerne i dyrebutikken der du handler fisk og sånn.
i denne veiledningen står det generelle ting om det å holde fisk, men ikke et eneste ord om eventuelle problemer ved oppstart av et nytt akvarie med fisk fra dag 1-3. men det står noe annet:
Det anbefales å lese gjennom minst én innføringsbok før du kjøper og setter opp et akvarium.
ja ja. men har folk i tidsklemma tid til dette? nei. står det noe i disse akvariebøkene om oppstart av akvarie og når og hvor mange fisk man bør/kan sette inn?
hva om noen, f.eks. trådstarter eller andre bidragsytere, i denne tråden sender hele tråden over til Mattilsynet for å få de til å legge til noen ord i denne veiledningen om oppstart av akvarie?
hadde ikke vært fint for fiskene det her er snakk om?
Postet 17.12.09 kl 12:12
Jeg har hatt akvarium i til sammen ca 20 år. Siden 1998 har jeg bl.a. hatt et 660 liters akvarium. Her har jeg i dag malawi, sør am ciklider, papegøyeciklider, scalarer, botiaer, krabbe og en diger Black ghost. Akvariet er tomt for planter og fullt av fisk. Fiskene stortrives og formerer seg, tross det høye antallet fisk så har jeg ikke hatt fiskedød i år. Noen av botiaene har bodd i karet siden 1998.
Hvis det er noe jeg har lært gjennom årene som akvarist, så er det at når det gjelder fisk, så er det ingen ting som er helt sikkert. Fiskene er store personligheter; selv om 1 malawi går sammen med scalarer, så er det ikke sikkert at alle gjør det. Det er utallige faktorer som spiller inn. La meg gi noen eksempel: Tidligere hadde jeg bl.a cherrybarber i karet. Da jeg anskaffet malawier så gikk disse overraskende nok godt i lag. Men etter at jeg hadde hatt barbene i fødekar og puttet de oppi med malawiene igjen etterpå, så gikk det overhodet ikke greit lenger. Jeg hadde en gang en liten sebrafisk som terroriserte hele akvariet om natten. Hvem skulle tro at en liten sebrafisk kunne ta livet av sverddragere? Likevel; sebrafiskene er jo stort sette fredelige individ.
Da jeg var yngre fulgte jeg slavisk ekspertråd i bøker. Jeg vet i dag at fisker er alt for individuelle til at man slavisk kan følge slike råd. Dette står jo i skarp kontrast til mentaliteten på dette forumet.
Det er trist at på dette ellers så flotte nettstedet er der så ekstremt liten takhøyde for ulike meninger på diskusjonsforumet.
Skylden ligger muligens på enkelte ”moderatorer” fra Tromsø som får ture frem akkurat som det passer dem på forumet. Jeg trodde forumet skulle vært et ”diskusjonsforum”. Men her er det kun åpent for de som mener akkurat det samme som ”ekspertene”.
Disse moderatorene skal blant annet slå ned på personangrep. I går skrev jeg på denne tråden til ei som kalte Morten for tullball at hun burde ta en kald dusj og se om det hjalp. Dette ble umiddelbart slettet av denne moderatoren. Tidligere på tråden sies det bl.a. om Morten: ”Slutt å mate dette trollet”. Det ble ikke slettet.
Det dette viser er at man gjerne kan gå til personangrep hvis man bare gjør det mot de som ikke er enig med moderatoren. Dvs hvis jeg hadde bedt Morten ta en kald dusj så hadde det blitt stående.
Er det virkelig slik folk vil ha det på diskusjonsforumet? At en moderator vilkårlig skal slette enhver som er uenig med han og kjernen i ”menigheten"?
Hvis det er noe jeg har lært gjennom årene som akvarist, så er det at når det gjelder fisk, så er det ingen ting som er helt sikkert. Fiskene er store personligheter; selv om 1 malawi går sammen med scalarer, så er det ikke sikkert at alle gjør det. Det er utallige faktorer som spiller inn. La meg gi noen eksempel: Tidligere hadde jeg bl.a cherrybarber i karet. Da jeg anskaffet malawier så gikk disse overraskende nok godt i lag. Men etter at jeg hadde hatt barbene i fødekar og puttet de oppi med malawiene igjen etterpå, så gikk det overhodet ikke greit lenger. Jeg hadde en gang en liten sebrafisk som terroriserte hele akvariet om natten. Hvem skulle tro at en liten sebrafisk kunne ta livet av sverddragere? Likevel; sebrafiskene er jo stort sette fredelige individ.
Da jeg var yngre fulgte jeg slavisk ekspertråd i bøker. Jeg vet i dag at fisker er alt for individuelle til at man slavisk kan følge slike råd. Dette står jo i skarp kontrast til mentaliteten på dette forumet.
Det er trist at på dette ellers så flotte nettstedet er der så ekstremt liten takhøyde for ulike meninger på diskusjonsforumet.
Skylden ligger muligens på enkelte ”moderatorer” fra Tromsø som får ture frem akkurat som det passer dem på forumet. Jeg trodde forumet skulle vært et ”diskusjonsforum”. Men her er det kun åpent for de som mener akkurat det samme som ”ekspertene”.
Disse moderatorene skal blant annet slå ned på personangrep. I går skrev jeg på denne tråden til ei som kalte Morten for tullball at hun burde ta en kald dusj og se om det hjalp. Dette ble umiddelbart slettet av denne moderatoren. Tidligere på tråden sies det bl.a. om Morten: ”Slutt å mate dette trollet”. Det ble ikke slettet.
Det dette viser er at man gjerne kan gå til personangrep hvis man bare gjør det mot de som ikke er enig med moderatoren. Dvs hvis jeg hadde bedt Morten ta en kald dusj så hadde det blitt stående.
Er det virkelig slik folk vil ha det på diskusjonsforumet? At en moderator vilkårlig skal slette enhver som er uenig med han og kjernen i ”menigheten"?
Postet 17.12.09 kl 12:56