Leifs verden, del 2 (side 8)

Skikkelig leit å lese om akvarietragedien! Jeg føler med deg, og jeg håper du ikke gir opp hobbyen pga. denne episoden...
Jeg skal gjøre et tappert forsøk på å ikke gi opp etter denne tragedien. Har satt en stor tønne til mellomlagring av vann til lufting. Malleyngel karet begynner å bli veldig grått igjen og må bytte en god del vann i det karet. Med temperert vann håper jeg at jeg ikke tar knekken på så mange iallefall. Mengder av vannbytter blir det i dag og sikkert tømming og rengjøring av et par kar jeg setter til side så lenge. Tenker jeg flytter ut yngelen av platy og sverddragere til det ene reolkaret slik at iallefall reolen ser sånn någenlunde ut.

En halvfull reol er for meg et trist syn, når en har muligheter til å sette inn fisk. Blir vel også til at jeg flytter ynglene av C125 fra 28L til 54L etter vask og alge skraping. Større plass for dem, og vil fort vokse litt kjappere. Har også muligheten til å ha disse i reolen også..... Men får se hvor langt jeg orker å strekke arbeidet i dag.

Skal iallefall ta vannbytter og vaske ut av 54L, så får jeg se hva jeg orker etter det. Men skal prøve å stå på og ikke gi meg pga denne knekken, jeg har kommet sterkt tilbake før, og gjør vel det igjen. Jeg kjenner meg selv og gir ikke opp, selv om det kan etter en slik nedtur være noen tunge påfølgende dager.

Får ellers kikke litt etter litt billig fisk til å fylle karene med her, samt at det er DAK møte til torsdag. Mulig jeg kan få tak i noe rimelig fisk på auksjon der.

Vet det er mange som følger meg og min aktivitet, og jeg vil ikke skuffe dere....

Takk for all støtten og omtanken jeg får, jeg setter utrolig stor pris på det
Plussmedlem
Har 2 (nesten) tomme akvarier i reolen min jeg også, men jeg venter til jeg får tak i fisk jeg ønsker meg

Etter min mening er det ikke så mye vits i å sette inn en masse fisk man ikke har spesiellt lyst på i en reol bare for å fylle akvariene. Å vente til en får tak i fisk man har lyst på igjen, tror jeg kan være lurt Dette bestemmer selvsagt du, ikke jeg

Lykke til videre, bra du ikke gir opp så lett! Du er tapper nå!
Anders Kaste
Etter min mening er det ikke så mye vits i å sette inn en masse fisk man ikke har spesiellt lyst på i en reol bare for å fylle akvariene. Å vente til en får tak i fisk man har lyst på igjen, tror jeg kan være lurt :-)


Enig!
Først må jeg jo bare si at du må ha hatt det helt jævlig med denne erfaringa! Vet ikke hva jeg ville gjort hvis det var meg. Men jeg opplever jo til stadighet at jeg har lyst på fisk, også har jeg ikke plass til dem! Du har jo nå en gylden sjanse til å skaffe deg fisk du virkelig har lyst på, de som har stått på ønskelista lenge!

Jeg aner ikke hvordan filterbakteriene overlever i kaldt vann, men det har kanskje gått bra?

Lykke til i alle fall, håper du ikke gir opp selv om det er "god grunn" til det
Anders Kaste
Har 2 (nesten) tomme akvarier i reolen min jeg også, men jeg venter til jeg får tak i fisk jeg ønsker meg ;) Etter min mening er det ikke så mye vits i å sette inn en masse fisk man ikke har spesiellt lyst på i en reol bare for å fylle akvariene. Å vente til en får tak i fisk man har lyst på igjen, tror jeg kan være lurt :-) Dette bestemmer selvsagt du, ikke jeg ;-) Lykke til videre, bra du ikke gir opp så lett! Du er tapper nå!




Takk Anders
Setter ikke fisk inn som jeg ikke har lyst på. Men flytter bare ut fra mallekaret de sverddragerne og platyene jeg har der. En gylden sjanse til å få et malleartskar, slik meningen var.

Er greit å flytte de over for å få litt liv i reolen. Har sett ved flere anledninger noe litt spesielt; ynglene er borte på Bartesam å små egler litt på han ved å nappe han litt i bartene hans ;- =) De lurer nok på hva den skauen er for noe, hehe.

Tror nok ikke jeg kan regne med at han skal bli far her, da han er stor, dorsk og uinnteressert i damene i karet der. Er stadig damer bortom på sjekkern, men nei.... han slipper dem ikke inn, nei.

Men en skal aldri si aldri, men det ville overraske meg om det skjedde....

Får ta fatt på det jeg har planer om her.....
Bartebust, han gir seg ikke
Har siden fredags kvelden ligget rett ut og stadig flydd på "lokket". Det har kommet både forran og bak for å si det slik. Eldste guttungen har matet i karene og for første gang denne helgen har jeg tittet rundt i karene det er fisk.... Han Bartebust ligger atter en gang på egg, og er usedvanlig populær hos damene. Han er vel slik jeg var for 30 år siden... tar det en får. Uff da, ikke pent sagt, men...

Kar #1 i reolen som jeg har hatt problemer med stort sett hele tiden, med grått vann, byttet jeg ut 70% av vannet på fredag. Ser ut til, uten nytte og skjønner egentlig ingenting. Alt som er i det karet er sand og en liten anubia eller hva planta heter, samt utstyr.

Er flere nedturer enn oppturer, og med sykdom i tillegg er motet ikke lett å holde oppe.
Jeg har vært ute for nesten det samme som deg for noen år siden. Jeg var på jobb på sjøen. Dagen før jeg kom hjem var det tordenvær og jordfeilbryteren slo av strømmen. Når jeg kom hjem var det 8 grader i akvariene. Jeg mistet 7 voksne L-46 med en haug yngel. Diverse andre L-maller, 30 voksne discus med yngel, over hundre corydoraser av forskjellige arter. Diverse andre fisk. Til sammen over 400 voksne fisk pluss masse yngel. Hadde samme følelsen som deg, hadde mest lyst og grine.

Jeg tømte de fleste av akvariene og lot dem stå tomme en god stund. Men interessen forsvant aldri helt, selv om jeg vurderte og gi opp. I dag har jeg 5369 liter fordelt på 19 akvarier pluss to små hagedammer. Man kan si at hobbyen har tatt seg opp igjen.

Så ikke gi opp, interessen kommer tilbake garantert. Lykke til.
Takk begge to, Roy og Frosken

Når en blir syk rett etter et slikt tilfelle som jeg hadde, er liksom turen ned raskere enn opp. Men prøver likevel og holde motet oppe. Gleder meg med at Bartebust ligger på sitt 3. kull med egg på veldig kort tid. Han må vel settes i et kar uten huer når disse eggene er klekket, ellers sliter jeg han helt ut.

Må si du har en imponerende "samling" fisk, kar og dammer Roy. Og at du har litt mer enn gjennomsnittlig intresse, ja det kan en vel trygt si. At du også viser omtanke for andre, setter jeg også pris på
Ja det er viktig med litt omtanke for andre.

Skulle du være på mine kanter får du stikke innom. Så skal vi nok få ordnet at du kan starte opp ett Malawi akvarie, hvis det kunne være av interesse. Yngel kan du få gratis av meg, som en liten gave til en ny start.
Roy Fredrik Pedersen
Ja det er viktig med litt omtanke for andre. Skulle du være på mine kanter får du stikke innom. Så skal vi nok få ordnet at du kan starte opp ett Malawi akvarie, hvis det kunne være av interesse. Yngel kan du få gratis av meg, som en liten gave til en ny start.




Tusen takk for tilbudet fra deg Roy. Må desverre takke nei denne gangen da jeg ikke har store nok kar til så store ciklider. Men det var en meget hyggelig gest fra din side.

Har hovedsaklig oppdrettskar, 6 av dem 120Litere i reol ellers noen til i varierende str.

Er noen ganger i løpet av året forbi Risør når vi er hos svigers i Lyngdal. Mine foreldre hadde for noen år siden også hytte ved Laget, bare noen km fra Risør. Åh som jeg savner den plassen....

Formen er noe bedre, men det kommer noe i begge ender alikevel, så har ringt sjefen i kveld og sagt at jeg også holder sengen i morgen. Hver gang en blir syk er det liksom som en aldri har vært så syk tidligere av en eller annen grunn......

Er det medlidenhet vi da søker, hehe? Vi mannfolk usjer oss og bærer oss mer enn det motsatte kjønn sies det......

Nok om det. Bartebust ligger å blafrer for harde livet og ved et par anledninger har jeg sett at ei hue vil inn i hula hans, selv om det allerede er egg der. At jeg trenger et par hanner til å det fort, er helt sikkert.

Håper formen bedrer seg slik at jeg kan begynne litt med karene igjen. Kunne egentlig tømt de karene som er tomme med fisk, men velger å la de gå sin gang, iallefall de tre fisketomme i reolen.
Ok, men er du i område må du bare ta deg en tur innom om du vil. Det er fint i Risør, særlig om sommeren.

Hvis du har fiskeløse akvarier, men med planter i, ville jeg bare latt de gå. Da er de klare til fisk, når du en gang får de.
Takk for det Roy.
Huset vi har nå, kjøpte vi i år og flyttet inn 1.juli. Håpet var da at det skulle være plass til en 500/720L (samme lengde) i stua, slik vi hadde det i Hvittingfoss. Desverre fant vi ikke plass til det her og derfor ble det å kjøpe reolen jeg har nå.

I hvittingfoss var det også full kjeller og hadde derfor anledning til å ha akvarierom i kjelleren. Der bygde jeg mine egne reoler og hadde på det meste 24 kar gående samtidig.

En del bilder fra den perioden finner en i Leifs verden (del 1). Den tråden ble så lang at jeg valgte å lage en del 2 (denne tråden) på oppfordring fra "mine lesere". Over 1500 innlegg ble den tråden på. Skal se om jeg finner en link til den tråden og legge inn her

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=33776&sr=1&msr=1501


Hehe, lenge siden jeg var innom den tråden nå, men har en del gode minner derifra. Er liksom i Hvittingfoss alt tok helt av og akvabasillene og litersyken virkelig bet meg.

Kommer til å lage et innlegg når nyåret nærmer seg, lage en oppsumering av tiden fra den spede akvaristen til hva jeg pr i dag har oppnådd, spesielt etter at jeg ble medlem her på AF og mitt medlemsskap i Drammen akvarie klubb. Dette er to hovedfaktorer til at jeg er den akvaristen jeg er i dag, på godt og vondt. Oppturer og nedturer, oppdrett og litt til.....

Eldre bilder legges ved her

1. 240L akvariebord jeg hadde i Hv foss
2. 500L Hv foss
3. Ancistrus leik i Hvittingfoss. Første gang jeg så ancistrus leike og legge egg
Ja jeg har tenkt og lage en blogg her på AF om mine egne akvarier snart. Men vil få ryddet opp litt i akvariene før jeg setter i gang. De har bare blitt skiftet vann på og ikke så mye mere. Har vært så opptatt helt siden i sommer, men det blir litt bedre framover.

Jeg har akkurat bestilt 60 planter og planlegger og kjøpe noen til. Så da blir det planter som står på timeplanen. Skal og få installert bakgrunn med filter i 2700 literen. Deretter blir det boring av alle akvariene, og installere automatisk vannskifte av alle kar. Vurderer og å skifte ut alle lysrør med LED diode lys. Mange planer hehe
Da har jeg iallefall orket litt i dag.... Har nær tømt kar #1 som er "problemkaret". Har tatt all yngelen av ancistrus og flyttet dem til 54L i jern reolen. Har også flyttet over trerot hula og Bartebust dit, slik at han får fred for alle huene som maser på han... (skulle ønske det var jeg som hadde det slik) hm.

Har hatt et stort fra fall av ancistrusyngel etter siste vannbytte. Men hva skal en gjøre når en knapt ser inn i karet.

Corydoras Panda yngelen jeg har igjen, er stor nok nå for reg av oppdrett, og tar den med på klubben på torsdag. Det blir oppdrett nr 13 i år og må vel si meg fornøyd da. Regner ikke med å nå de høyder/antall neste år, om ikke alt snur seg til en flott opptur og oppgang. I tillegg til disse får jeg diplom for bredde oppdrett og da blir det 14 diplomer dette året ;- =)

C125 yngel vokser seg også til og kunne tilfeldigvis plukke noen få egg til i dag. De satt i venstre hjøre av karet og har ikke tidligere plukket egg der.

Har tatt noen nye bilder og legger de herved ut. Lenge siden det har kommet nye bilder nå

bilde 1. Bartebust på nye egg
bilde 2. 100L med cory aeneus og albino
bilde 3. Odessa barber. Hannene meget fargerike og flotte
Noen flere bilder

bilde 1. Fra C125 gruppa
bilde 2. Deres yngel
bilde 3. Aeneus karet (#2 i reolen) Tatt fra enden av karet
Ja da har jeg bestemt meg for å bygge akvarierom i kjelleren, og utelukker å lage rommet ute i uthuset til sommeren. Kostnadene utgjør store forskjeller. Det er strøm der og det er sluk , samt tilgang til vann. Dette utgjør mange tusen kroner for meg, selv om jeg tar det meste arbeidet selv.

Fuktigheten i akvarierommet er ganske så store, selv med vifte, og det passer egentlig å ta en avgjørelse på det nå som det er så "lite" fisk i karene her. Ettersom takhøyden i kjelleren er ca 180cm, blir det til å selge reolen med 6x120L.

Jeg har andre kar her som jeg kan flytte gjenværende fisk til fra reolen, og det vil bli gjort i løpet av uken. Så vil reolen bli lagt ut for salg i løpet av kommende helg regner jeg med.

Blir da å bygge en langreol, evnt en reol i vinkel der nede. Greit da i mellomtiden og ikke ha så mange kar å holde på med. Det som er så fint med disse reolkarene er at de har stor grunnflate

Har fått ryddet i det kjellerrommet så det er klart allerede å gå litt lengre enn planleggingen.
Det høres bra ut. Nå har du jo god tid på deg til og lage akvarierommet. Når det gjelder luftfuktigheten, så skaff deg en luftavfukter. Ta en slange fra den og rett til avløpet.

Blir morro og se på fremgangen. Legg ut bilder. Lykke til.
Plussmedlem
Blir kjempemoro å følge med videre!

Hvor mange akvarier regner du med å ha på akvarierommet i første omgang?
Roy Fredrik Pedersen
Det høres bra ut. Nå har du jo god tid på deg til og lage akvarierommet. Når det gjelder luftfuktigheten, så skaff deg en luftavfukter. Ta en slange fra den og rett til avløpet. Blir morro og se på fremgangen. Legg ut bilder. Lykke til.




Hei igjen Roy ;- =)
Ja har god tid på meg og tar den tiden jeg trenger. Kjenner jeg meg selv rett, begynner jeg så fort reolen er solgt, om noen kjøper den. Desverre er den alt for høy for kjelleren her.

Er egentlig ikke mye å ta bilder av akkurat nå, denne kjelleren, men er jo kanskje greit med et "før og nå bilde". Skal se om jeg får lagt ut noe i morgen.

Formen er stigende og forhåpentligvis er jeg klar for arbeid igjen i morgen. Er jo høytidssesong på bryggeriene på denne tiden og nok å gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap