Lettere forvirret veteran! (side 8)

Halla!

På tiden med en liten oppdatering igjen.

Har nå endelig kommet meg til hektene igjen etter forrige helgs sommertreff i Oklungen

Like morro som alltid var det jo denne gangen også. Litt rart at engelskfolka ikke dukka opp iår da, de pleier jo å være med hvert år de

Men vi hadde det jo kult med Hans G. Evers fra Tyskland, Anton Lamboj fra Østerrike og Felipe Cantera fra Uruguay

Onsdag var jeg over en tur til "særp" og Bjørn Rildå (for de som kjenner til han) i Østfold, for å hente det nye (pent brukt) Power Bead 200 trykkfilteret til dammen min. Regner med å få satt det igang i helgen.

Fikk meg samtidig 4 stykk Darwini Klownfisker (Ampriphion Ocellaris var. Darwini) som er Norsk oppdrettet. Denne klownfisken kommer opprinnelig fra Darwin utenfor Australia. Disse er skikkelig søte

Han jeg kjøpte de av har endelig knekket koden for å drette de

Ellers kan nevnes en trist nyhet

Min store flotte 3. step Kohaku har gått å rusla heden. Den var litt slapp og la seg litt på siden og var ikke helt med. Men den kom seg fint og var helt fin igjen, helt til jeg fant den på bunnen i dammen. Vet ikke helt årsaken til dette. Svindyr var den jo, men det er ikke det som betyr noe da. Det er mest affeksjonsverdien som teller her i gården.

I forbindelse med filteroppsettet, så skal jeg bygge et lite hus rundt det for å skjule filteret. Er det noen som har et pent designoppsett på et filterhus?. Min hagedadam er utført i en typisk Engelsk bakgårdsstil med ekte Japanske koikarper

Igår kveld var jeg og en kamerat på tur til IKEA i Asker for å shoppe benkelater til akvariumene våre. Men ikke før vi hadde gjordt et lite "pitstop" hos Aral på Dyrebutikken i Drammen og en liten svipp innom TAM Liertoppen på veien ble det også, dog uten å handle noer her.

Tok med meg en liten LPS hammerkorall fra Aral. Kameraten fikk med seg en flott knallgrønn LPS Gonniopora korall.

Jeg fant ikke noe til meg sjøl på ikea, men det gjorde kameraten. Syns de var litt for tykke, så da blir det nok ei forskalingsplate fra Maxbo isteden på meg.

Dere får ha en god St. Hansfeiring alle sammen

Mvh JRR

Halla folks!

Beklager at det har vært litt stille fra meg i det siste her. Har hatt litt "down" periode med akvariehobbyen i sommer.

Har sågar trappet ned kraftig på både saltvann og ferskvannsiden. Gikk på et par store "smeller" med noe import av salte fisker, (ikke vingummifisker ),så det har heller ikke hjulpet på humøret og lommeboka for å si det sånn. Ikke greit å fakturere folk for dau fisk akkurat

Ikke hjalp det nevneverdig at Juwel Lidoen tryna da Magnifica anemona daua og tok med seg nesten alle Darwini clownene mine, samt flere gobyer til en uanstendig høy pris
Mista også et par kostbare Japanske karper i sommer og dammen har vel egentlig bare surra og gått uten noe større problemer utover det. Blir vel noe mere jobbing med den til neste vår.

Jobber nå med å komme meg opp igjen og tenker på å ominnrede kjelleren for mottak av fisk og koraller og nyttedyr i løpet av senhøsten her. Har en masse jobb foran meg nå kjenner jeg

Har allerede en liten saltreol oppe å går da (hadde egentlig tenkt å ha ferskvann i denne) med 54 og 64 litere med 54 liter sump. Her har jeg gående litt småfisk, reker og krepser og andre nyttedyr, sånn i tilfelle noen trengte noe

Den store salte kuben min (480 liter) i stua har jeg lagt ned for en periode. Regner med at jeg flytter denne ut i gangen og setter den opp som ferskvann, med noen papegøye ciklider oppi her. (de må uansett flytte fra kjellerdammen da jeg skal bygge ny).

Skal til med et stort salt prosjekt i vinter isteden. Har gått veldig leeenge å ventet på glass som aldri kommer til selvbygging i sommer, så nå blir det heller til at jeg går for et ferdiglimt karr isteden (840 liter).

Så det er nok å gjøre innen akvariehobbyen fremover.
Gleder meg til å ta fatt på alle akvarieauksjoner og arrangemanger i løpet av høsten / vinteren her igjen

Mvh JRR
Det er farlig med nye fisk skjønner jeg.
Det har vel alle opplevd, at alt går som bare det, så setter man inn en ny fisk og dermed krasjer hele greia.

Her har vi fylt springvann i karret gullfiskene skal gå i, i vinter.
Oppdaget en knøtt av en yngel i sommer, så blir spennende og se hva som dukker opp når vi tømmer dammen for fanging av fiskene.

Vært masse i Horten i det siste, men har vist aldri passet å komme innom, Rina har jo hesten sin på Borre golfbane vettu.
Må få til å ta et bilde av Silver vettu, fremdeles ikke sett hvilken fargeprakt han tar på i dammen ute vettu.

Håper det ordner seg for deg med fisk etc, se på tomme karr som en kjekk tid for opprydning. Lettere å flytte på tomme karr enn på fulle.
Hei!

Livsfarlig med nye fisker vøtt

Ikke gøy å gå på et par sånne økonomiske smeller nei

Det var ikke fisken som gjorde at hele greia krasja, men en Magnifica anemone som hadde stått flere dager i en plastpose oppi et akvarium uten vannsirkulasjon rundt den. Han "svensken" jeg handlet med trodde han var smart, for å forhindre at anemoner setter seg fast før uttransportering til andre kunder. På denne måten så blei de sittende i posene før han sendte de videre. Tydligvis ingen god ide

Så heller ingen tegn til mistrivsel på anemonen før den plutselig en kveld gikk i total oppløsning og slima ned hele karret. Fikk redda ut 3 fisker, resten svømte inn i steinen og daua der.

Han kameraten som fikk med seg den andre fikk også litt trøbbel, men der gikk det bedre og han mista ingen ting annet enn anemonen.

Steinen går nå i et eget karr med vannsirkulasjon og lys for å "råtne" ferdig om et par måneder. Setter opp Lidoen igjen i oktober en gang tenker jeg

Anemone blir det nok igjen i karret, men ikke en magnifica denne gangen. Tenkte på en teppeanemone i Stichodacthyla familien (Blå eller grønn Haddoni).

Om du er så mye i Horten som du sier, så er det ingen ting som sier at du ikke kan stikke bak i hagen og ta noen bilder om jeg ikke er hjemme. Du kan veien sjæl

Blir litt opprydding her og ja! tomme karr er jo en fordel, men man kan jo tømme ut vannet først da

Mvh JRR

Skal du på førstkommende DAK møte i Drammen, Jan Rune?
Det er opp og nedturer i denne hobbien ja. Selv gikk jeg på en smell da to av de største akvariene mine sprang lekk, 2700 literen og den ene 720en. Men nå er 720ene ferdig resilikonert og jeg skal hente de om noen dager. Har solgt 2700 literen og den hentes så snart karet er tømt. Har en 2800 liter på vei til Norge nå. Så kommer tilbake for fullt utover høsten.

Du er nok tilbake for full du og Jan Rune, kjenner jeg deg rett
LOFFA
Skal du på førstkommende DAK møte i Drammen, Jan Rune?

Mye mulig det ja! Når er det møte?
Roy Fredrik Pedersen
Du er nok tilbake for full du og Jan Rune, kjenner jeg deg rett :)

Hm! Det var da som pokker så godt å folk kjenner meg da

Vi får skynde langsomt, er det ikke det man sier da

Tror det holder med en 840 liter på meg, så rekker jeg nedi karret også. Vet ikke om gulvet hadde tålt nesten 3000 liter i stua. Har jo en dam på 3200 nede i kjelleren da

Mvh JRR
Jan Rune Røed
[QUOTE=LOFFA]Skal du på førstkommende DAK møte i Drammen, Jan Rune?

Er vel 13.september 7 o"clock. Tar kontakt evnt med deg på PM i morgen
LOFFA
[QUOTE=Jan Rune Røed][QUOTE=LOFFA]Skal du på førstkommende DAK møte i Drammen, Jan Rune?

Er vel 13.september 7 o"clock. Tar kontakt evnt med deg på PM i morgen

Den er grei vøtt

Ellers kan du sende meg en text på 98842639

Mvh JRR
Fin tråd
Hei Jan Rune.
Har lest igjennom mesteparten, og det var artig å se hva du har drevet med i det siste. Skal se om jeg ikke klarer å følge med fremover også
Lykke til.
Hilsen Atle.
Hei Atle!

Det var leeenge siden

Joda, er jo oppegående på akvariefronten her jeg da. Men har trappet litt ned på det salte til fordel for ferskvann og hagedam

I øyeblikket jobber jeg med en 500 liter (trodde det var 720) som jeg skal ha til ferskvann. Trenger desperat noen porsaknuter til dette prosjektet. Får nå endelig bruk for den BTN modulbakgrunnsgreia jeg vant på et møte i OAK for et par år sia. Den passer jo bedre i et karr på 50 cm høyde enn i et med 60 cm

Har ikke helt sluppet tak i det salte her enda og skal sette opp en 840 liter før jul med fish only with live rock. (såkalt fowl karr). Har hoppet av den karussellen med masse steinkoraller og musslinger og slikt. For meg er det fiskene som er viktigst

Driver jo litt på med service og vedlikehold av akvarier i fritiden, da primært saltvann, så da må jeg jo importere litt salte fisker av og til. I den forbindelse skal jeg rigge til et lite annlegg nede i kjelleren med 3 stk 128 litere med sump. Har fra før en liten reol med 54 og 64 litere med 54 liter sump oppe å går allerede der nede i kjelleren da. Denne skal gjøres om så fort jeg får fatt i en 64 liter til.

Blir litt trangt der nede da jeg har en innedam på 3200 liter til vinterbasseng til karpene. Disse går fortsatt ute enda, men jeg regner med å kunne få de inn til helgen.

Mvh JRR
Halla folkens!

På tide å oppdatere litt i tråden min her igjen.

500 literen (200x50x50) er endelig oppe å går. Satte inn de første prøvefiskene igår kveld (Elfenben og Sebraciklider) i karret. De lever fremdeles

Regner med å flytte over det meste av fisk fra kuben (480 liter) i løpet av uka.

Skal primært ha ciklider og maller i dette karret.

Så hvis galemor vil bli kvitt den store L-malla si som hu kjøpte på auksjon i Larvik, så er det bare å komme med den

Var jo litt trøbblete å få fatt i disse 5 veis porsa knutene da, men det løste seg til slutt alikevel. Fikk tak i noen brukte noen fra en nedplukket reol. Måtte jo slå av de gamle beina på de før jeg kunne bruke de. Skulle jo ha litt lengre bein på mine og i sølv, og ikke i svart som de som satt der fra før av.

Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med oppsettet. Mangler bare å få på plass et bøtte filter til og at noen av mangrove røttene skal slutte å flyte rundt i overflaten enda

Sirkulerer vannet med 2 stk SunSun wawemakere på 3000 l/t som jeg tidligere har hatt til saltvann, i hvert sitt hjørne av karret. Det er ikke så voldsomt og sanden ligger rolig i bunnen uten å flytte på seg.

Akvariet er innredet med Back To Nature Moduler og 40 kg lys flodsand og flere kjempevalisneria planter. Bilder kommer etterhvert

Ser nå at lyset kunne vært noe bedre enn de 2 x 58 watt T-8 lysa som sitter der nå. Det blir litt dunkelt ut mot sidene. Har jo en 3 x 150 watt HQI lampe med 2 x 80 watt T-5 og 4 blue led spots, men det blir vel kanskje for "heavy" i et ferskvannskarr

Er jo også en mulighet for å sette inn noen andre hqi pærer med lavere kelvinstyrke på da

Hm! Fish-Street i Hong Kong?. De har jo pærer til ferksvann på 6700 kelvin også
Tror jeg slenger inn en liten bestilling, da de ikke koster mer enn 11-12 dollar stykket derfra

Den gamle kuba skal settes opp med litt søramerikanske fisker. Hadde tenkt både på Discus og Altum oppi her, men jeg velger å gå for noen alminnelige Scalarer isteden. Selvsagt blir det jo L- maller og tetraer oppi her også

Juwel Lidoen er også oppe å går for fullt med saltvann. Her skynder jeg meg laaangsomt med å fylle det med levende. Har til nå ca 11 små fisker oppi her. 4 av de er clownefisker og jeg vurderer å bytte ut et par av de og heller sette inn noe annet. Det er 5 gobyer her i tillegg til en Bangai kardinal og en 4 stripet frøken oppi her. Av reker så er det Pussereker (obligatorisk å ha i saltvann) Ildreke, Sexy shrimp, Boxereke og Pistolreke. Det er en del snegler og diverse eremittkrepser oppi her også. Har satt in et par blå Linckia og en sanvendende sjøstjerne samt en drøss med slangesjøstjerner i ulike varianter. Fikk til ogmed plass til et langpigget sort sjøpinnsvin i karret også

Mesteparten av det hadde jeg fra før av, nede i reolen i kjelleren. Eneste nye er vel at jeg kjøpte inn 2 nye små pussereker og en gul Okinawae goby i Drammen forrige uke.

Akvariet kjøres med en 3W K2 Key led lampe på 110 eller 120 watt. Foreløpig ser det meget bra ut i karret. Har jo vært en av de store skeptikerne til LED, da jeg har vært en svoren HQI tilhenger i mange år. Hvem sa at det ikke gikk an å konvertere en svoren HQI tilhenger

Blir jo billigere drifts kostnader i lengden også

Mvh JRR
Skal se ann ang malla jeg, men med den mixen du kjører, så vil jeg heller selge til noen som kan tenke seg å drette den.
Den er jo tross alt VF med lokasjon vettu.

Blitt mye ferskvann på deg i det siste, balansere saltinnholdet litt.

Hvordan går det med killiene du fikk på Jungeltreffet?

Må komme en tur med fiskene dine og titte litt på alt det nye..
Hei!

Tenkte mer på å gi den litt mer plass her enn den har nå da vøtt. Sikkert mulig å drette på den om man får tak i en til av samme VF type. Går sikkert med en oppdrettet variant også. Hva er kjønnet på den?

Er nødt til å balansere litt en periode nå. Kommer sterkere tilbake på det salte senere jeg vøtt

Koster litt mye å få igang 840 liter saltvann. Har lys og sirkulasjon liggende, men mangler skummer (den kommer i desember) og akvarium da. Så skal det jo bygges en lettvegg med panel rundt også. Dette koster jo en liten slant, så regner ikke med at det kommer opp noe før ut på nyåret en gang. Litt usikker på plassering av det, da min leilighet ikke er sååå stor og plassen er jo noe begrenset.

Det vil jo hjelpe litt å få opp tv på veggen sånn at 2 seter soffaen kan skil under der. Da får jeg jo frigjordt plass på veggen inn mot naboen.

Skal rigge opp til en reol nede med 3x128 litere og sump i løpet av første halvdel av desember måned. Skal få inn en liten saltsending i midten av desember

Killiene Går det greit med. Skal sette de over i en 85 liter i helga. Satser på å drette på de for fullt etterhvert. Svein hadde noen yngler igjen, så jeg er visst ikke den eneste som har de killiene her i landet alikevel

Kan du ta det over helga eller på søndag? Skal flytte over resten av fiskene i kuba på fredag eller lørdag. Lørdag kveld skal jeg på julebord med fagforeninga og jeg har da bestillt "privat" drosje (Tor Erik) da det gjerne er noe sterk drikke til

Mvh JRR

Ja kan ta det når det passer litt bedre for deg vettu.

Saltvann koster penger å starte, det er sikkert å vist. Iallefal utstyret, levende stein, fisk, koraller, svamper, alle krepsdyr, alle andre dyr og hmmm........ Ser ut som alt koster masse penger i saltvann.

Nå skal jeg opp å rydde i garasjen, tenkte å pynte litt til jul og få litt julestemning i kroppen.

Slenger opp noen bilder fra oppstart og klargjøring av karret

Mvh JRR

1: Høytrykkspyling av karret
2: Høytrykkspyling av karret del 2
3: Liming av BTA Moduler
Noen bilder til

1: Liming av moduler del 2
2: vannfylling og utplassering av røtter
3: Juwel Lido 120 saltkarret

Mvh JRR
Siste nye i karret nå er et par Panseråler. Har jo hatt slike før i tiden og jeg måtte bare ha et par stykker

Her er det noen flere bilder fra karret:

1: Øreålene
2:Black Ghost
3:L-001

Mvh JRR
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie Jansen
Reklame for plussmedlemskap