Hekta på kulefisk (side 8)

Fin! Vet du hva artsnavnet er?

Håper Holger ikke mister oomphen med oppdateringen av AF!
Jeg tror at denne arten muligens ikke er beskrevet, jeg har ihvertfall ikke klart å finne noe artsnavn ennå. Det er en Tylomelania sp. 'orange' (eller orange poso), ihvertfall. De er trege, klumsete og søte
Vannverkbytte
I dag kom det for en dag, via Fjesboka, at vannverket vårt skal oppgraderes, og at vi i perioden januar til mai får vann fra Bærum. Dette forklarer hvorfor jeg målte for høy pH i byttevannet her om dagen, for Bærumsvann må da allerede har vært innført da jeg tappet vann til mellomlagring. Kranvannet har nå litt andre vannverdier enn før:

pH = 7,1-7,2 (har variert mellom 6,7-6,9 til nå)
KH = 2 (1 før)
GH = 3 (1 før)

Siden jeg ikke var klar over dette, har GH nå blitt 7 mot tidligere 5 i akvariet. Jeg valgte å bruke byttevannet selv om det hadde litt for høy pH, men byttet litt mindre vann enn vanlig og fikk som resultat bare ca. 0,1 i økning, hvilket er ok - ingen reaksjon hos fiskene såvidt jeg kan se. Da ser det ut til at jeg kan droppe natron i noen måneder, men må nok måle i kranvannet før tapping en stund framover for å se om dette holder stikk - det har jeg bare gjort sporadisk de siste månedene, siden verdiene har vært meget stabile. Blir interessant å se om vannverdiene blir de samme som før når vårt eget vannverk åpner igjen, får håpe de ikke finner på noe drastisk med vannbehandlingen... Da kan det hende jeg må få laget en oppfølgningssak til lokalpressen! Hahhaahah X'D
Akvarium nr 4! hæ??
Da braker det snart løs med salmi-innkjøring av 63-literen. Tenker jeg tar den "fra skrætsj", uten å fikle med noen kick-start. Kan jo være artig å sammenlikne forløpet med innkjøringen av kulekaret.

Det jeg funderer litt på nå, er plasseringen av strålerøret. Kan det være noen ulempe å ha den på langside (som på bildet) kontra kortside?

Filter: Utvendig Eheim classic 150 (eller Eheim 2211), med Eheim mech, medfølgende blåsvamp, Eheim substrat pro, og medfølgende filterfleece.

Lys og varme: Inntil videre det gamle armaturet med 1x15 W T8 Hagen Life-glo (trur eg??). Aquael Easyheater 50 W varmekolbe.

Substrat: Ca. 1 cm Tropica plant growth substrate (fikk visst en pose med gammel design!) med noen cm Zolux kvartssand med farge "nature" - den ser relativt hvit ut i vann/lys.

Planter: Vallisneria spiralis 'Tiger' er min tanke, samt javamose og den ukjente mosen fra 30-literen. Men hva mer? Kanskje cryptocoryner. Leser rykter om noe muffens allelopati mellom vallis og cryptis, men tja - det er vel ikke helt dokumentert. Forsøke algenes egen favoritt, javabregne, her også? Hmm... Andre gode forslag mottas med takk! Sullenes apetitt på planter kan bli et lite problem, men de har jo ikke klart å herpe det helt til der de er nå, så satser på at det går greit.

Befiskning: Sulawesi- og sebrasneglene fra 30-literen, Pseudomugil furcatus eller P. ivantsoffi - ikke helt bestemt, og kanskje rilirekene fra 30-literen.

Annet: Noen små kvister/røtter, og noe stein. Jeg har tenkt å eksperimentere litt med kalkstein - hvor mye effekt vil det ha på pH og GH? Tester i bøtte først. Samme med korallsand.

Blir artig i helga, ja!
Dette ser bra ut, Kuledrøm Tror det blir et fint kar....og liker ideen med furcatus eller ivantsoffi !
Ville nok satt strålerøret på kortsiden, gitt...det blir jevnere strømninger med mindre turbulens, og bedre oksygenopptak.

Ville ligget unna javabregne, ja. Algemagnet, som du sier, og røttene er stygge syns jeg. Hvorfor ikke ta noen skudd fra Nymphoides ? Kanskje en Bolbitis heudelotti ? Lav/liten Echinodorus ?

Kalkstein vil stadig drive pH og GH oppover, trenger du det da ?
Takk for gode tips! Da skal jeg nok kutte det strålerøret og plassere det på kortsida.

Jeg lurer litt på Nymphoides og Echinodorus ja, syns de er veldig aktuelle, men blir det nok lys? Nymphoidesen er kanskje litt for skjør, et lett bytte for sneglene - kan likevel prøve, har en liten tass jeg kan flytte, og kan bli interessant å se hva et miljøskifte gjør med den (som alt annet vokser den ikke i kulekaret). Sneglene har ihvertfall kappet alle Limnophila sessiliflora og Ludwigia repens ved basen, og de knasker i seg av vallisen (eller er det sagittaria??)... Vallisen sprer seg heldigvis såpass fort at det går bra likevel. Echinodorus er nok ett av de bedre valgene sammen med plantespisende snegler. Bolbitis skal jeg sjekke ut litt nærmere.

Ang. kalkstein - det er ikke noe jeg skal ha i utgangspunktet, men jeg skal ha det i bakhånd, og skal derfor på et tidlig tidspunkt bare se litt på effektene for å finne ut om det kan være en mulig backup-plan hvis jeg får samme problem med fallende pH som jeg har i 30-literen. Jeg håper at større vannvolum, minimalt med røtter (i den grad det påvirker pH - tviler), og bedre filtrering (et filter som ikke går tett etter 3 dager!) vil være nok til å redusere risikoen for pH-fall?
I Classic har du mye bedre filtrering, ja...ikke minst godt med biologisk filtermedium. Om du holder belastningen relativt lav, vil det normalt være enklere å holde stabil pH i det nye karet. Problemet vil også bli mindre om KH blir høyere fremover...med de fiskene du tenker på kan pH trygt være høyere enn i kulekaret også.

Mye mulig Nymphoides blir litt skjør i forhold til sneglene. Dette har jeg ingen erfaring med, har aldri holdt snegler som angriper plantene. Men hadde jo vært artig å teste om både den og Hydrocotylen liker seg bedre i det nye karet, siden du slipper å kjøpe...hvis du planter en liten bit vokser de som sopp her. Men Echinodorus burde fungere, de er også gode på å tilpasse veksten etter lysforholdene. Kanskje E. oriental, cordifolius mini (Dennerle) eller parviflorus sp. Tropica...alle har passende størrelse til et lite kar. Stilkplanter er det muligens lurt å holde seg mest mulig unna...
Ja, jeg må ha pH på minimum 7,5 pga. sneglene, som er det jeg har prøvd å få til i 30-literen også, uten særlig hell. Ser det på tuppen av skallet deres at pH har vært for lav for lenge. Høyere KH hjelper tydeligvis lite i det miljøet som er der nå, noe spiser opp KH i rekordfart... Jeg får forresten snart et nytt filter til 30-literen, så jeg er spent på hvilken nytte det vil gjøre. Det er en Eheim aquacompact 60, hehe - har jo blitt Eheim-fanatiker :-P

Hydrocotylen ja - den biten jeg flyttet til 30-literen viser stor framgang, den begynte plutselig å få store blader og nye blader, mens biten som ble igjen i kulekaret fortsatt er en stakkarslig, hullete mini-versjon.
Er pH så viktig for snegleskall, da ? Trodde det var kalsium, (altså GH) som er kritisk ?

Kulekaret er og blir forhekset...jeg tror vi har dekket mer eller mindre alle eventualiteter, og ikkeno' ser ut til å hjelpe...rare greier. Det var det med CSM+B jern, da...jeg er igang med et lite eksperiment angående det. Har latt være å gjødsle i 3 uker, og plantene merker det helt klart. Særlig de lysegrønne, som Nymphoides, har gått mye tilbake. På siste vannbytte (tirsdag) fikk karet en plantestuss og CSM+B...så får vi se hvordan det utvikler seg. Med Nymphoides er det lett å se forskjell på trivsel og ikke-trivsel...de blir lysere/blekere og veksten avtar betraktelig, når de ikke trives. Om dette ikke bedrer seg i løpet av et par uker, tror jeg min mistanke kan være bekreftet når det gjelder vanskeligere jern-tilgjengelighet.
Har også bestilt en redox-måler, blir artig å sjekke og eksperimentere når den kommer. Har blitt litt interessert i dette emnet, redox-potensialet er faktisk mye viktigere både for fsk og planter enn hva jeg trodde...noen ganger kan det være årsaken til både mystisk død og dårlig vekst...

Plaprer ivei jeg, da...men noe av dette kan jo være interessant for deg også, siden du er glad i planter.
Ah, de Echinodorusene du foreslo, de var kjempefine! Skal jammen se om jeg får tak i noen av dem etterhvert.

Ellers så er det bare å plapre i vei, jeg syns det er interessant når man går litt i dybden på ting, så hold meg oppdatert på både redox, TDS og jerntilgjengelighet! Kanskje det er redox-potensialet det er noe galt med i det forheksede kulekar? Ser ikke ut til at fiskene mistrives, da men. Hva er det som vil føre til et ugunstig redokspotensiale?

Ang. snegler og pH: CaCO3 løses vel opp i syre? Jeg mener å huske at min verste pH-måling i det karet var rundt 6... Vel, jeg kan ikke vite at skallerosjonen skyldes pH alene, det var en slutning jeg dro med utgangspunkt i at GH skal være mer enn høy nok for suller i det karet, samt at den "vedtatte sannhet" er at snegler flest trenger pH over 7, minst. Men jeg har også observert at GH kan falle kjapt der, noe den aldri gjør i kulekaret. Forestiller meg at opptak av Ca i vallisneria og massiv skallbygging hos både snegler og reker får GH til å synke, særlig hvis syreeffekten må kompenseres for. Det er interessant å se forskjellen på sandsneglene i kulekaret og i 30-literen: perfekte skall i kulekaret (som i utgangspunktet har lavere pH og GH enn 30-literen), litt eroderte skall i 30-literen (som i praksis periodevis har lavere pH og høyere eller lik GH som i kulekaret). MEEEN, dette er bare mine egne betraktninger, dette kan jeg jo egentlig ikke noe om!!

Utover det er sulle-eieres erfaringer at pH under ca 7,4 gir inaktivitet (har selv erfart dette, men da skal det ha kræsja godt) og at de ikke reproduserer seg. Samme med for lav temperatur.

Gud bedre for en avhandling dette ble da...
Jo, det er helt riktig, det...skallet vil tæres i surt vann. Det er vel en av grunnene til at pH over 7 anbefales. Imidlertid jobber jo sneglen kontinuerlig med å sette av kalk også. Men suller har jeg som sagt aldri hatt, så kan ikke si noe om hvor sårbare de eventuelt er.

Redox er et mål på vannets evne till elektron-utveksling, altså i hvor stor grad ionene har evne til å avgi eller ta imot et elektron. Ikke å forvksle med ledningsevne/TDS. Mange mineraler kan ikke taes opp optimalt av fisk/planter hvis de ikke har dette potensialet...man kan si det ER mineraler i karet, men de er "døde". Et kalsium-ion (Ca2+) f.eks består i utgangspunktet av 2 positive ladninger som svømmer i masse elektroner. Men hvis ionet har "gitt bort" de elektronene det kan, er det ikke lenger et aktivt mineral, men det jeg kaller dødt redox-messig. Dermed kan man godt ha nok kalsium i vannet, men alt er likevel "oppbrukt". Dermed kan man ha god GH, men den gjør liten nytte for seg mer. Altså må man tilsette "friske" mineraler jevnlig. Så du skjønner sikkert at dette har fanget min interesse, og at det kan være interessant i forb. med suller/planter...dette må testes ut Min slutning er at et kar som er dødt redox-messig vil ha lavere trivsel for alt levende. Eksperimentet vil være å gjøre alle målinger (med GH, KH og redox), ta et stort vannbytte, re-mineralisere vannet, måle...og følge med hvordan redox oppfører seg etterpå.

Haha...ble en avhandling dette også...
Jeg må få legge til at den skall-eroderingen jeg ser på sullene ikke er alvorlig, det er bare tuppen av skallet. Andre sneglearter har vært hardere rammet. Suller regnes som noen av de mest sensitive sneglene, men hos meg har de klart seg bedre enn de fleste andre snegler.

Det blir spennende å høre mer om den redox-saken! Synd mine kjemi-kunnskaper er såpass rustne at jeg ikke har helt klart for meg hva som i denne sammenhengen blir oksidert, hva som blir redusert, hva resultatet blir, og hvorfor det er bra eller dårlig for akvariemiljøet! Hvis Ca "dør" må vel noe annet bli "levende", haha, men hva...? HVEM er det som får/tar elektronene? Hvem er morderen??? Et aspekt av redoks er vel dessuten ganske enkelt oksygenforbruket i diverse reaksjoner? Og så må det jo være diverse andre stoffer som også reagerer med hverandre til noe annet, som kanskje ikke er så gunstig? Og hva med nitrat og jern oppi det hele, og evt samspill mellom disse? Og hvordan skal ett tall - "redokspotensialet" gi svar på vannets gåter, eller er det bare en ledetråd? Hmm...!!?? Nå fikk jeg litt å tenke på, ja...
Eheim aquacompact 60
Endelig kom filteret jeg bestilte fra Aquaristikshop før jul. Jeg måtte faktisk le høyt da jeg åpnet pakken og så hvor stort det var! Nesten like stort som classicen, jo! Jaja, nå skal det ihvertfall filtreres hardt og effektivt (håper jeg) i 30-literen Jeg blir nødt til å få skåret til dekkglasset.
Jamen godt man ikke behøver å ha den bøtta oppi karet
Haha ja... Sammenliknet spesifikasjonene nå, dette filteret har en anelse større volum enn classic 150 (1,5 vs 1,3 liter).
Så er det nye filteret i gang, sammen med de to gamle. De to vil bli fjernet etterhvert, og det ene skal over i sneglefarmen for å styrke filtreringen der. Det andre er jeg usikker på om egentlig virker noe særlig, det kommer minimalt med vann utav det, men jeg klarer ikke å fikse det.

Det gikk greit å montere det nye, men slangene var litt tricky når filteret skal stå rett ved siden av karet. Kanskje jeg senere setter på lengre slanger så filteret kan stå i skapet under. Nå må jeg få tak i noe å sette under det, for slangene ble etter mye om og men akkurat litt for korte til at filteret når helt ned.

Jeg målte også litt oppi der i dag, noen timer etter vannbytte: NO3 = 2, PO4 = 0,05 og Fe = 0,05. Skal gi litt csm+b, utover det tror jeg ikke jeg gidder å tilføre noe annet, det har klart seg godt uten gjødsel all sin dag. Men jeg ser at den fremadstormende Hydrocotylen muligens trenger jern, litt lys mellom bladnervene.

Planen for dette karet etter at suller og evt reker og sebraer flytter ut, er å bruke det som karantene/retrettkar en periode (otto/SAE), og så får vi se hva det deretter skal brukes til.

[External Image]

[External Image]
Dagens funderinger: ph i kranvannet
Jeg tenker mye på vannets pH for tida :-B Jeg har fundert litt på pH i kranvannet. Mens vi hadde vann fra Bleksli vannverk, målte jeg pH 6,7-6,9 (og KH 1). Kommunen sier imidlertid at pH ut til forbruker i gjennomsnitt er ca 7,5, med målt minimumsverdi 7,1. Nå har vi vann fra Aurevann, og pH ut til forbruker skal etter det jeg kan grave opp av info være 7,7. Men i kranvannet måler jeg 7,0 (og KH 3).

Dette får meg til å lure på hva avviket skyldes. Hva skjer med vannet på vei inn i/ut av krana mi, har det noe med O2/CO2 å gjøre, eller noe annet? Måler jeg feil (følger jo bruksanvisningen, da men)? Viser pH-testene konsekvent feil (jeg har forbrukt flere testflasker, og jeg har for øyeblikket både 6-7,6 og 7,4-9, alle gir samsvarende resultater)?

Jauda, god søndag! :-P
pH i kranvannet kan påvirkes en del av oppløste gasser i vannet på grunn av ledningstrykk, f.eks CO2. Så la kranvannet stå og lufte seg en god stund før du måler.

Ifølge mine tall stemmer det at Bleksli leverer pH 7.5 i snitt.
Aurevann leverer 7.6. Rapportene er ikke 100% up-to-date, da vannverkene sender inn sine årsrapporter langt ut i det nye året.

Du får lufte vannet og sjekke om det stemmer bedre da.


Jeg har målt i både luftet og uluftet vann flere ganger før, minimal forskjell, og ihvertfall aldri i nærheten av 7,5. Testet dette da jeg laget formel for hvor mye natron som trengs for å heve pH til ønsket nivå. Etter tilsetting av natron og ett døgns lufting har pH alltid vært ca 7-7,1 når utgangspunktet var pH 6,7 i nytappet vann. Samme hvis jeg har tilsatt samme mengde natron etter ett døgn i stedet for rett etter tapping.

Tja, jeg får vel likevel gjøre en liten sjekk i fall jeg husker feil, alltid interessant å undersøke litt...
Kan være saker og ting i rørene som senker pH også...er det mye vekst i rørene kan de algene tappe vannet for mineraler.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap