Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 82)

Jeg har en guppystamme som nærmer seg to års fartstid hos meg.
Jeg startet med 4 helt blå guppyer i mai eller juni 2006, og det var to hunner og to hanner. Jeg har ikke kjøpt noen nye guppyer på denne tiden. Og *bank i bordet* de er noen av de friskeste fiskene jeg har hatt. Aldri hatt sykdom på guppyene mine, og ingen svakelige hunner med "ryggknekk" eller lignende.

Av og til håver jeg ut noen og gir bort, og beholder bare de med fargene jeg liker best.
Dette holdt lenge guppystammen helblå og fin... inntil jeg slurvet i våres og lot noen hanner med guloransje haler få være i akvariet litt for lenge. Jeg trodde de var yngel, men de ble "snikvoksne" og kjønnsmodne før jeg rakk å stoppe dem i å spre alle sine oransje gener til alle kjønnsmodne hunner... dermed var stammen ødelagt. Jeg hadde gitt bort den siste helblå hannen, og hadde derfor ingen "riktige" blå hanner igjen. I dette halvåret som har gått, har jeg ikke orket å starte det nitidige arbeidet med å få stammen tilbake til helblå igjen.

Så i november ga jeg bort nesten alle jeg hadde, det var vel rundt 20 da, og beholdt bare 3 stk selv. Dette var en blå hunn og en svart, samt en hann med oransje hale (grem) og blå kropp (bra).

Disse tre har nå økt til en stor flokk igjen, i alle størrelser...og dessverre masse oransje og gule finner og haler. Ingen helblå hanner på lang tid...

Men så...nå i helgen oppdaget jeg plutselig to-tre unge helblå hanner!
Endelig har jeg lykkes i å få frem helblå hanner igjen! Så nå er alle oransje og gule fjernet, og så avler vi videre på helt ensfargede blå igjen Det tar nok litt tid å få 80-90% blått avkom igjen, men jeg har nå greid det før, så...
Yippi!

Er de ikke fine og blå, vel? Dette er to bilder jeg knipset i dag.

[External Image]

[External Image]

September 08.
Skjønner at jeg ikke er god nok på Corrys.Til høsten tar du med kamera og kunnskaper og blir med ut i jungelen.Du kommer til å vere som en BALLERINA i jungelen.

Gjør det Mona.

Mvh Jørn
Hehe, jeg synes jeg ser meg, Jørn.... nei, du. Jeg er nok litt for redd for alskens småkryp som flyr og kravler... og etter hva jeg har hørt, så griller dere og spiser dere dem! (krypene altså, ikke ballerinaer)

Du tok med hjem noen utrolig flotte Coryer, så det er ikke så farlig HVA det var De er nydelige! Jeg forsøkte å kjøpe Inger Annes også da hun var her for å hente sine, men det ville hun ikke ha no' av!
Her kommer noen fisk fra Birger A, som jeg fikk i helgen. Vi hadde en liten byttehandel, og jeg fikk noen Corydoras loretoensis og disse flotte killiene (Epiplatys dageti monroviae). Han fikk noen egenoppdrettede Corydoras cf burgessi (C-121)

Disse killiene ser egentlig mer fargerike ut på bilder enn de gjør i virkeligheten. Jeg ble overrasket da jeg lastet opp bildene fra kameraet til pc'en. Den hannen ble jo veldig blå og lilla på bilder (det er ikke så sterke farger i vanlig lys)

Disse er jeg ordentlig begeisteret for. De er nydelige!

Hannen
[External Image]

Hunnen
[External Image]
mona o
Jeg forsøkte å kjøpe Inger Annes også da hun var her for å hente sine, men [I]det[/I] ville hun ikke ha no' av! :-)

Du vet meg og store coryer ;-D De ser forresten ut til å ha det bra, til tross for at de er forvist til vannlagringsstampen min (den eneste gangen det er en fordel at stampen er lang og bred, i stedet for høy og smal). Det er høyst midlertidig, ettersom akvariet de skal flytte inn i er knust i bunnen. Men de ser ikke ut til å lide noen nød. De har 50 liter å boltre seg på, med varmekolbe og filter, med sand i bunnen og eikeløv (tenk jeg skjemmer dem bort, selv om de skal bo der bare i noen dager). Jeg har til og med lempet oppi noen planter og litt javamose, egentlig bare fordi det skal over i det "nye" karet når det står klart. De spiser godt, så de kan ikke ha det så verst. Men jeg har også til gode å se coryer som ikke spiser når de endelig kommer i hus. Der er de svært ulike kulefisker! Den eneste ulempen med å ha dem i stampen i mellomtiden, er at jeg ikke får studert dem skikkelig. Jeg får jo kun sett dem ovenfra.
Mine nye skatter har heldigvis matlyst! Det får meg til å slappe av også - det betyr at de har det bra. Nervøs, stresset og plaget fisk spiser ikke, så det at de kommer så fort de kjenner lukten av maten og sluker den i seg, er et veldig godt tegn. Håper de finner seg til rette. De ser ut til å ha det veldig bra, tatt i betraktning alt de har vært gjennom mht innfanging og transport halve jordkloden rundt.

Synd jeg ikke satte tommeskruer på Inger Anne og tvang henne
til å selge sine til meg da hun var her *kaklende latter*

[External Image]

[External Image]

[External Image]

To Corydoras oiapoquensis ved adresseskiltet sitt....

[External Image]
Dine eikeløv har mer farge enn mine, men jegs er at jeg med god samvittighet kan lempe oppi litt flere enn jeg har pleid
Karl Inge S
Dine eikeløv har mer farge enn mine, men jegs er at jeg med god samvittighet kan lempe oppi litt flere enn jeg har pleid :)

Akkurat de eikebladene som er avbildet der, er en annen type eik enn de jeg har samlet selv. De på bildene av det nye akvariet, er tydeligvis sommer-eik og er blitt tilsendt meg fra sørlandet. Det eikeslaget har lengre og smalere blader, og har også lengre holdbarhet under vann enn vinter-eik har. Merkelig, men sånn er det. Jeg ser stor forskjell hos meg. De bladene jeg selv har sanket her i distriktet er vinter-eik.
mona o
Synd jeg ikke satte tommeskruer på Inger Anne og tvang henne til å selge sine til meg da hun var her ;-) *kaklende latter*

Skjønner jeg må holde meg unna et visst hus i en tid framover... Stakkarene mine er fortsatt forvist til stampen, ettersom bunnglasset til akvariet ikke blir klart før til fredag. Så da blir det nok ikke flytting ut derfra før søndag, tenker jeg. I mellomtiden får jeg nyte bildene av dine, og late som det er mine egne jeg ser på :-P Men de lider ingen nød der de er. Og de har ikke fornektet seg med sine store nesegrev. Etter to dager var vannstrømmen i filteret allerede synlig redusert, og dette filteret skal kunne takle over dobbelt så stor mengde vann som balja mi. Hva er det med coryer og filtre? Det driver meg snart til vanvidd!
Jeg fant ut at jeg må ha et lite rekeakvarium. Vet ikke hvor jeg skal ha det enda, men jeg får garantert trua det inn en plass
Bestilte meg et helglass-kar med de artige målene 30 x 30 x 35 cm av denne typen nedenfor. Skal bli artig å innrede det! Ser for meg redmoor-grener som er saget til så de passer perfekt og massevis av mose.

Synes de så veldig fine ut, de karene, iallefall artige å se på De er helstøpt glass, dvs ingen limte skjøter i fronthjørnene.

Rapport kommer når det er satt opp (men først må jeg få det da)

[External Image]
Corydoras weitzmani egg
NOTE TO SELF:
Tirsdag 5. februar: Samlet inn ca 40 Corydoras weitzmani egg
Forventet klekking: lørdag 9. februar eller søndag 10.
[QUOTE=mona o]Jeg fant ut at jeg må ha et lite rekeakvarium. Vet ikke hvor jeg skal ha det enda, men jeg får garantert trua det inn en plass
Bestilte meg et helglass-kar med de artige målene 30 x 30 x 35 cm av denne typen nedenfor. Skal bli artig å innrede det! Ser for meg redmoor-grener som er saget til så de passer perfekt og massevis av mose.

Synes de så veldig fine ut, de karene, iallefall artige å se på De er helstøpt glass, dvs ingen limte skjøter i fronthjørnene.

Rapport kommer når det er satt opp (men først må jeg få det da)

På jobb har jeg et stort kontor som bare hyler etter et stort akvarie! La inn søknad om å kunne sette et opp, men de er så redd for vannlekasje... så nå maser jeg om å kunne få sette opp bare et bitte lite et Venter fortsatt på svar, men er jo rundt på nettet og ser på akkurat sånt kar som du har bestilt! Jeg har skjønt at du har god peil med å handle på nett så derfor må jeg spørre hvor du kjøpte dette og til hvilken pris? Den 30 literen der er jo perfekt til noen små reker
De står oppført i flere ulike størrelser hos Webzoo.
Ferskvann --> Akvarier --> Nanoakvarier.

Du finner dem her.

Lro
På jobb har jeg et stort kontor som bare hyler etter et stort akvarie! La inn søknad om å kunne sette et opp, men de er så redd for vannlekasje... så nå maser jeg om å kunne få sette opp bare et bitte lite et ;) Venter fortsatt på svar, men er jo rundt på nettet og ser på akkurat sånt kar som du har bestilt! Jeg har skjønt at du har god peil med å handle på nett så derfor må jeg spørre hvor du kjøpte dette og til hvilken pris? Den 30 literen der er jo perfekt til noen små reker :)
[QUOTE=mona o]De står oppført i flere ulike størrelser hos Webzoo.
Ferskvann --> Akvarier --> Nanoakvarier.

Du finner dem her.

Ok, har sett dem der selv, tenkte du hadde funnet en annen plass som solgte til bedre pris
Slik så den første 128 literen ut i juli 2006.
Et akvarium jeg likte ordentlig godt da.
[External Image]

Og slik ser den ut nå, februar 2008.
Jeg likte det bedre før...
og det frister egentlig å omdekorere totalt, få inn en trerot igjen, plante om, osv osv. Men... det er et av de mest velfungerende karene jeg har, alt fungerer prikkfritt og jeg har derfor ikke særlig lyst å begynne med total omgjøring og roting oppi der. Forstyrre alt, når det er så godt etablert. Det har stått i fred så lenge. Jeg tar luking og fjerner kun planter som visner eller når det blir altfor fullt.
[External Image]

L316 !
Ikveld kom det en "special delivery" på døra

7 stk nye L-maller : L316 (lokalt oppdrett).

Nyyyydelige maller! L316 er en liten Hypancistrus-art, perfekt for de akvariestørrelsene jeg har, siden den bare blir rundt 8 cm som voksen.
Disse er bare yngel enda, og bildet nedenfor er dessverre ikke så skarpt. De er i posen enda, for akklimatisering.
Har lenge hatt lyst å starte litt med L-maller igjen, og da var denne arten som sendt fra oven da jeg så dem til salgs i en privatannonse. Lucky me!

[External Image]

mona o
[QUOTE=Karl Inge S]Dine eikeløv har mer farge enn mine, men jegs er at jeg med god samvittighet kan lempe oppi litt flere enn jeg har pleid :)

Akkurat de eikebladene som er avbildet der, er en annen type eik enn de jeg har samlet selv. De på bildene av det nye akvariet, er tydeligvis sommer-eik og er blitt tilsendt meg fra sørlandet. Det eikeslaget har lengre og smalere blader, og har også lengre holdbarhet under vann enn vinter-eik har. Merkelig, men sånn er det. Jeg ser stor forskjell hos meg. De bladene jeg selv har sanket her i distriktet er vinter-eik.

En liten huskeregel på hvorvidt man har sommer-eik eller vinter-eik er:
Sommeren er kort og vinteren er lang.
Dvs at bladstilken på vintereika er lang, mens den er kort på sommereika... Hvis bladstilken er 0,5-1 cm lang er det vinter-eik.
Sommereika er den mest vanlig eika, men kommer selfølgelig an på lokasjon Kan nevnes at nøttestilken er lang på sommereika, men ikke vinter eika, men da funker ikke huskeregelen like bra
C. metae yngel
Det er et eller annet med Corydoras metae som jeg bare liker så utrolig godt
De er en av mine store favoritter. Jeg har egentlig aldri drettet dem systematisk, men det popper frem en yngel i ny og ne i karet med de voksne.

De ynglene på bildet er resultatet av noen egg jeg tok ut fra karet og klistret på sideglasset i oppveksttanken min. Hmmm... ikke så lurt. De fleste ble spist av de største i oppvekstkaret....glemmer i blant at ikke alle er så små lenger, nei. Men de lot 3-4 egg sitte igjen, og det ble yngel av det som klarte seg.

Se så søøøøte de er! (det er vel lov å si litt kliss om sine yndlinger?:p) Dette er fra oppvekstkaret mitt.
[External Image]

Og her er også et bilde fra de voksnes kar. Der er det mørkt bunnlag, så alle mine C. metae er helt terrakottabrune i fargen. Synes de blir så fine der!
[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap