Lettere øvet nybegynner :) (side 82)

Skal prøve å få inn bilde, men grunnen til at det er lite bilder er fordi pc'n min har nektet og iphonen ikke har fått det til. Men kanskje ipaden fungerer bedre...
Den som prøver får se.
Jada det gikk, men ipaden tar helt sykt dårlige bilder, som man kan se selv...
Dessuten må jeg koble iphonen opp mot pc'n deretter koble til ipaden for å overføre bildene.... Sykt vanskelig. Rart jeg velger bort mac...
Neste tlf blir noe helt annet..

Men nå blir det sikkert flere bilder utover..

Ps ipaden har jeg i forbindelese med skolen, den er en slags skolebok..
Igår kom Jrr og Tor på besøk en liten tur, det ble masse prating og omvisning i akvariene.
Så nå kan jeg legge ut bilder, først de tre i reolen som er ferdige, hos mallene er det så mørkt at det er det nytteløst å ta bilder...

Huff huske bildene kanskje

Først er det der guppyhunnen med barna går, så er det der guppyhannene med hanncikliden går, så er det det fisketomme karret. Enn så lenge.
Så er det et bilde av ciklide hannen og den lille damen. De er virkelig sjarmerende og fine.
Ikke hørt no fra han med vaktmester leiligheten, vet ikke om jeg burde ringe å mase, eller vente litt til.
Både vil og vil ikke flytte.

Så at ciklidehunnen fikk i seg mat idag, det var godt å se. Dette er fisker som jakter, noe som er lett å se på måten de tar maten på.. Sikter seg inn og så jafs, eller skal jeg si hugg..?

Hun er en pen liten dame, følger med på meg når jeg sitter på utsiden. De har helt sinnsykt store øyne, men det er på en måte bare sjarmerende. Tydelig en fisk som trives med masse fisk rundt seg.

Fremdeles ikke bestemt meg ang atroene imorgen, SAEne blir med, dessuten plantene.
Nå burde jeg sitte og søke inn navn til posene imorgen gitt.
Oi jeg har glemt å bestille selgernr, men det får jeg jo imorgen tidlig.
Synd venninna mi ikke kunne være med likevel. Det hadde blitt første gang for henne, men når hun er blakk er det nok altfor mange fristelser..
Endelig hjemme fra auksjon og godt igang med tilvenning av nye fisker.
Jeg fikk ikke kjøpt det jeg hadde planlagt, men istedet flere jeg ikke hadde tenkt.
Feks en svær L035, VF til og med. Men den får gå i selskapskarret, var jo ingen andre som ville ha den og den er jo fiiiin.
Så fikk jeg tak i en skikkelig gutt med ordentlige barter, nå som han begynner å få tilbake fargen, blir'n fin. En ancistrusgutt til den store damen vi har.

Så ble det en pose med black molly til ho mor, de ble hun meget glad for. Disse holdt hun nemlig som ung, førstegangsfisk vettu. Ingen av dem har gonopodium, men jeg tror det er to som blir hanner, eller at iallefal noen av dem er drektige.

Var koselig, men som vanlig var det for få kjøpere. Kanskje bare uhell med tanke på høstferien, eller så er det for dårlig med reklame, slik at skapakvarister ikke har fått det med seg.
3 av posene mine med planter gikk, 3 ga jeg bort.
SAEne ville ikke fanges, så de fikk bli her.

Pappa kjørte meg til Høyjord hvor jeg fikk sitte på med Birgitt til Drammen, så tok jeg turen med Tor og Jrr til Horten på vei hjem. Dermed fikk jeg med meg de 4 pandaene hans mens vi ventet på pappa. Så neste gang jeg skal til han eller han hit, så skal han få mine atropersonatus.

Pandaene virker like fjamsete og sorgløse som habrosusene og habrosusene er jo en av mine absolutte favoritter. De kommer nok til å fortsette å følge meg videre i livet.

Først L035
Så ancistrus hannen med piggane sine.
Ser dere pandaen?
Det var bartene sine. Minst like store som Kjetil skulle ha det til.
Det viste seg jo at Jrr fikk tak i den største hannen, med både mørkere farge og større barter, men det er greit. Han her har jo en panda på ryggen og er så sjarmerende atte.

Slapp ut pandaene i karret etter at lyset hadde slukket, så jeg fikk ikke gleden av å se min enslige panda møte 4 artfrender. Men idag bartet de rundt trygge i hele karret, må opp og titte litt senere når det ikke er mat på ferde.
Enkelt å kjenne igjen den jeg hadde, den er mørkere, kan virke noe mindre og ser ut til å ha noe større ryggfinne. Gjetter på at det er en gutt.

Drammen akvarieklubb vil gjerne ha historier fra akvarister til bladet sitt. Hva historiene omhandler er vel opp til hver enkelt. Enten bare et lite foredrag med bilder om de forskjellige fiskene og akvariene man har hjemme hos seg, eller tanker rundt forskjellige ting i akvarieverden som interesserer deg...
Tror det er høy takhøyde, er det ikke passende, ja da får man nok beskjed.

Så et bilde av blue moscowhannen som ser ut til å bli den nye avlshannen. Umulig å få de til å stå stille lenge nok til bilde, så dette var det beste jeg fikk til.
Oops.
Etter å ha lest om L035, ser jeg at den kan bli 40cm lang...
Her har man grunnen til at man alltid burde vite noe om fiskene man kjøper og hvorfor jeg er skeptisk til å kjøpe maller. Noen av de blir enorme.

Men jeg spurte, hvor stort akvarie kan den gå i?
150-200 Liter.
Kan den gå i selskapsakvarie?
Ja.

Siden ingen andre virket interesserte ble den med meg hjem, jeg ser jo nå at det var dumt av meg.
Nå skal jo Jrr sette opp en 720L med tid og stunder, mere tid en stund tror jeg, men da kan den jo evnt gå hos han. Ellers får jeg legge den ut til salgs. :/
Det hadde vært moro og skaffe en partner til den og få yngel, men det har jeg ingen mulighet til desverre. For de ville trengt fra 500L og oppover.

Nei må nok se om jeg får solgt den videre.
Sikkert noen der ute som trenger og har lyst på den.

Måtte jo bare ha en skikkelig hanne med freske barter vøtt

Hadde tenkt å by på den du kjøpte, men lot være da du så ut til å ville ha den og ryktene gikk om en til på gang under auksjonens gang

Tror nok ikke det blir så lenge å vente til neste karr kommer opp her huset. Må jo ha noe større til ciklidene og Black Ghosten. Så blir det vel å sette inn disse litt spesielle Altum scalarene i kuba som planlagt

Skal mer enn gjerne passe på den 035 saken for deg når 720 kommer opp om en sånn ca rundt etter 10 desember en gang. Kun 2 måneder til det vøtt

Det var iallefall morro å få opp den minireolen (9x15 litere) for Killi og levendefødere i leiligheten, fremfor å ha den nede i kjelleren hvor man ikke ser den så ofte. Regner med at vedlikeholdet blir betydlig bedre nå

Mvh JRR
Rekene er i posten, sjekket sitad og da var de i tromsø.
Gleder meg til å få de, men er også veldig nervøs, de kommer helt fra finnmark og uten heatbag på denne tida.
Sist jeg fikk reker i posten var det midt på sommeren og rekene var døde, fikk en ny sending og der var de på vei til å krepere. Så jeg er nervøs for levendesendig. Hjertet i halsen.

Snakket med han som har hesten jeg har lyst på, vi skal snakkes igjen over helga. Dette er spennende.
Hadde prøve idag og jeg tror det gikk bra, kom for sent grunnet is på rutene, og var derfor stresset og helt blank da jeg fikk arket. Leste spm og f..n, det er jo ikke sånn jeg vil de skal stille spm.
Endte med at jeg svarte på spm og heiv inn alt mulig annet jeg husket i samme slengen, så får vi se om det gir bedre karakter. Ble ikke helt ferdig før det ringte, jeg hadde kommet godt igang og skrev som bare det... Men men..

Så var vi på Tønsberg torv og så på utføring der, viste seg at han som viste oss rundt er den kjekke gutten alle siklet på for 10 år siden og han har vokst opp til å bli en like kjekk mann. Når jeg så gullringen på fingeren angret jeg at jeg aldri tok motet til meg da jeg var yngre..
Men men, da hadde jeg aldri fått opplevd det jeg har til nå.
Da kunne det hende jeg aldri hadde blitt akvarist. O.o

Ciklide damen er blitt god og rund i magen, rund så langt bak tyder vel egentlig på litt annet enn kun mat, tenker jeg for meg selv.
Jeg tror jeg skal prøve meg med å sette inn hannen til henne, for å famge henne oppi dette karret tror jeg blir rimelig umulig.
Men så er det ancistrus og egg da, vil det fungere, er jo minst 6 småtasser oppi her og en voksen L144 dame.

Jeg tror også jeg skal legge ut L035 for salg, den burde få et bedre hjem enn vi kan tilby den. Hvor den kan vokse seg stor og få partner, dessuten lage masse små søte mallebarn.
Guppiene blir jeg aldri kloke på.
Nå har hannen som har sett best ut, plutselig blitt blekere og tynnere.
En av dem svømte også rundt med en svær klump i rumpa, som jeg håper bare er en boblebæsj.
Men jeg må si jeg er drittlei å stadig se sykdomstegn på dem, ene spiser ikke, derfor den har blitt tynn.
Altfor bleke er de å.

Er vannbyttetid idag og jeg håper det vil hjelpe.
Ciklidehannen blomstrer som bare det.

Ciklidehunnen er god og rund langt bak i magen, hun har også blitt noe sterkere i fargen, så det er tydelig at hun trives.
For tiden er det maks trivsel i stuekarret. De fullvoksne SAEne er flotte, alle fiskene viser tydelige tegn på trisel, de regelrett skinner i karret.
L035 er tryggere og man kan se den mye mer, den gnafser på rota og styrer ivei.

Den ancistrushannen jeg kjøpte på auksjon og den store damen jeg satte inn til han har ommøbelert karret fullstendig. Der må jeg gjøre noen forandringer idag.

Rekene jeg mottok igår, var alle døde, slik jeg fryktet. Ikke heatpack, ikke breathingbag, en uke med posten... Trenger vel ikke si så mye mer.
Hater å være grunnen til at dyr bukker under, begynte å grine når jeg så at det ikke var liv i noen av dem.
Jeg får tilsendt nye, men må betale portoen igjen...
Jeg vet ikke helt, må iallefal finne en sikrere metode først.

Nei nå er det vannbytte tid i reolen.
Selgeren av rekene du fikk bør dekke nye og sende dem for egen regning når de sendes uforsvarlig. Alle som selger reker bør vite hva som er minstekrav for pakking og hva man trenger for å få dem frem levende. Man kan ikke belaste kunden for sin egen inkompetanse for emballering. Har selv mottat reker både fra Tyskland og Staten, forsvarlig pakket overlever de flere uker i posten.

Hvis du handler en TV på nettet hos f.eks Elkjøp og den ankommer knust pga ett eller annet så er det selger sitt ansvar å sende deg ny vare helt kostnadssfritt og det samme gjelder reker. Men når man handler med privatpersoner så har man jo strengt tatt ingen rettigheter ved kjøp og salg.
Hun sender nye, men vil ha porto dekt.
Jeg vil ikke at hun skal sende nye før jeg har funnet en trygg og god måte å få dem hit på. Feks Apost med merking at de skal oppbevares i romtemperatur.

Men hvis det viser seg at det er enklere å få de i en butikk i nærheten, slik du sa på FB. Så er jo det selvfølgelig mye bedre.

Sånn ser det ut i karret ned til høyre i reolen. Der det går to fullvoksne ancistruser og 5 black molly ungdom.

Så et trist bilde av de døde rekene.

Deretter et bilde fra skolen, her driver vi å renser kunstplen.
Galemor
Hun sender nye, men vil ha porto dekt. Jeg vil ikke at hun skal sende nye før jeg har funnet en trygg og god måte å få dem hit på. Feks Apost med merking at de skal oppbevares i romtemperatur. Men hvis det viser seg at det er enklere å få de i en butikk i nærheten, slik du sa på FB. Så er jo det selvfølgelig mye bedre. :)

Isoporboks m/et lite pustehull + HeatPack + BreathingBag fungerer hele året så lenge det ikke er minusgrader. Er ikek mulig å skrive at det skal oppbevares i romtemp da Posten sender slik de alltid gjør uavhengig av hva kunden ønsker når det er vanlig brevpost. Rekene må jo også ha noe de kan "holde seg fast i" også...

Jeg sendte Aspidoras på denne måten til Sortland fra Berge - det tok to døgn. Fiskene var helt fine ved ankomst. Og fisk tåler jo transport mye dårligere enn reker.

Tigerreker i naturform koster 10,- eks MVA inn til butikkene fra Sverige... Så kjenner du noen som kanbestille inn og selge til vennepris så får du dem sikkert til 20-25/stk...
Nå har jeg jo allerde betalt for rekene og porto en gang, hun kan sende med heatpack, men hjelper det mye hvis det tar en uke med posten? Hvor lenge varer en sånn heatpack?

Sjekker ut andre transportalternativer, men da snakker vi samme pris som det jeg ga for rekene, bare i porto.
Vet ikke om det er verdt det, etter jeg har fått vite hvor greit det er å skaffe seg på egenhånd...
Men tror ikke jeg har noen sjans til å se pengene igjen uannsett og jeg føler meg ansvarlig når jeg først har kjøpt noe..
Da skal man lissom stå løpet ut.

Jeg sendte henne bildet av de døde rekene så fort jeg hadde åpnet pakken, slik at det ikke skulle være tvil.
De var døde ved ankomst.

Veldig usikker, hun sier hun sendte reker i våres mens det fremdeles lå snø og at disse kom frem uten problemer. De ble sendt i en såpass stor pose, at jeg ikke tror oksygenmangel vil være ett problem.
Syntes det var rart at hun hadde brukt en strømpebit istedenfor svamp for rekene å holde fast i, men det burde ikke ha noe å si...

Da har jeg lagt inn bestilling på reker på imazo hos Krizoo dyrebutikken.
Så får vi se når de evnt skal bestille derfra og om det er å finne på listene.
Satte opp 3 typer:
1 krystall reker
2 tiger reker
3 blå tiger reker

Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap