Mine akvarier og sånt (side 82)

Donald
Det var et skikkelig fint bur, Marianne :-) Artig at dere nevner det med klovnkilliene. Det er en art eg har vurdert lenge, men noe har holdt meg igjen. Eg fikk inntrykk av at arten stort sett er urørlig øverst i karet? Stemmer det? Nå har eg akkurat gitt bort alle P82, og angrer litt allerede. Men eg får nok igjen et par hvis eg vil det :-)


Takk Bilder av hele byggeprosessen er her.

Klovnekilliene holdt seg stort sett i overflaten ja. De svømte litt rundt, men i det store og det hele viste de svært lite interessant adferd.
Flott bur Marianne.
Enig ang klovnekilliene. Jeg har noen men så kjedelige fisker. De står jo stille helt i overflata og gjør ingen verdens ting annet enn å se pene ut. Så de skal jeg ikke ha flere av. Flyttet de over i 180 litern så de ikke skulle okkupere en av 30 literne som jeg evt kan ha andre små fisker eller reker i. Her flyter det jo over av kampfisk så 30 literne er kjekke til å ha de i. )
Sier det samme som Donald Klovnekilli er en art jeg lenge har vurdert og egentlig har hatt lyst på, men det har aldri blitt noe av en eller annen merkelig grunn. Kanskje det er fordi jeg aldri har lest noen skrive noen beskrivelser som f.eks. "de er så artige - gjør ditt og datt" eller lignende. Ingen skriver noe om dem, og det har fått meg litt skeptisk og det har derfor ikke blitt noe.
Derfor var det veldig interessant det dere skriver om atferden deres, og sannsynligvis vil det ikke bli noen klovnekilli på meg nå.
Takk!
Hyggelig å kunne hjelpe
Oppdaget at min siste gjenlevende splendenshunn har popeye i dag Bare uflaks med disse hunnene altså..

Hun har bodd i 90 literen sammen med botiaene og en ancistrus, siden alle de andre hunnene døde en etter en. I går flyttet jeg henne over til 22 literen der HMPK-hannen min bor nå. Hun var i en beholder og tanken var å prøve oppdrett igjen.

Jeg syntes øynene hennes så litt snodige ut i går kveld, men det var etter at lyset var slukket og jeg trakk på skuldrene og tenkte at det er sikkert ingenting.

Men i dag sjekket jeg dem igjen, og syntes det var snodige dette med øynene hennes. De buler ikke ut noe særlig, men de har en lys ring rundt, noe jeg etter jeg googlet det fant ut er huden som er strukket.

Vet ikke hva det skyldes, men hun virker frisk og fin på alle andre måter, så hun har flyttet inn i 22 literen på skrivepulten min og skal få daglige vannbytter fremover, så får jeg håpe det går over av seg selv.

Hun er en lilla CT, og som nevnt min siste gjenlevende hunn. Jeg vil veldig gjerne ha oppdrett på henne, så håper hun blir bra igjen..
Virker som du bare må gi opp tanken på splendens, tror nok de sliter pga ihjel avling, slik det gjerne er med mange dyr.
Men du får jo til de andre betta artene, så kos deg med det du
Ja, du har kanskje et poeng der

Men hunnen virker frisk hun, utenom litt bulende øyne, og hun har faktisk blitt rognstinn etter å ha tilbragt en natt med hannen, så ett siste forsøk tror jeg jeg vil tillate meg

Hvis det ikke går nå får jeg heller konsentrere meg om andre betta-arter, som du sier

oops! Jeg samlet inn 3-4 egg fra nigeriakilliene for noen dager siden. Har ikke samlet egg fra dem på en stund, og den forrige gruppen med egg ble det aldri noe av. Eggene jeg samlet inn var litt flate og ikke helt runde og ett av dem ble hvit etter ett døgn, så jeg trodde ikke det kom til å bli noe av disse heller.

Jeg lot beholderen stå i flere dager uten tilsyn, før jeg byttet litt vann og lot den stå noen dager til. I dag sjekket jeg den, og der var det jammen en liten yngel! Ikke nyklekt heller, den må være minst et par dager gammel.

Problemet er at vi reiser til New Zealand i morgen og skal være borte ei uke. Og mikroormkulturen min døde og jeg har ikke somlet meg til å kjøpe en ny, nettopp fordi vi skal reise bort og jeg ikke har yngel og dermed tenkte at jeg kunne kjøpe en når vi kommer tilbake.

Men nå har jeg altså en søt liten yngel som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Kan vel egentlig ikke gjøre noe annet enn å fylle et av plastkarene med litt vann og putte oppi en stor dott javamose fra et annet kar og håpe på det beste.

De er jo ganske hardføre da, i mitt første nigeriakillikull trodde jeg alle døde og lot karet stå kun med litt grus og et lite filter i to uker, helt uten å fore siden jeg ikke trodde det var noe levende oppi der. Etter to uker så jeg plutselig bevegelse og der var det en levende yngel.

Så jeg kan vel bare håpe på det beste, og i fremtiden vet jeg at egg ikke burde avskrives bare fordi de ikke ser helt normale ut...
En "godt innkjørt dott" med Javamose vil gi yngelen mer enn nok mat, Marianne
Så reis på ferie med god samvittighet du

Selv fikk eg 20 B. channoidesyngel den 14., og i dag skulle eg flytte dem fra et fødenett til en 28-liter. Eg har ikke sett så veldig mange samtidig grunnet masse mose og litt eikeblader i nettet, så eg var spent.
Det var 15 igjen i full vigør, og intet å se av de 5 andre. Så at eg hev oppi en god del pestsnegler har nok hatt en misjon.?
Ikke det at det har noe å si siden de var i et nett, men alt er lærdom

Så får eg håpe at de greier overgangen. De går i karet sammen med 5 C. sterbai-yngel (klekket den 14.)
En "godt innkjørt dott" med Javamose vil gi yngelen mer enn nok mat, Marianne
Så reis på ferie med god samvittighet du


Godt å høre

Ankom NZ lørdag morgen kl 0610, 6 timer forsinket, men vi fikk dermed gratis flytur og middag, så da var det ikke så ille. Har hatt regnbyger med ujevne mellomrom og kun 22-23 grader, så det er jo vintervær her...

Men er veldig fint her og fin temperatur til å gå lange turer i New Zealendere vet hvordan de får byer til å se pene ut og tilby aktiviteter til turister, men de henger litt etter Australia i en del ting, f eks finnes det ikke gratis wi-fi noe sted, og jeg vil helst ikke bruke 3G så altfor mye siden det fort blir dyrt...

Auckland er oversvømt av asiater og indere, hittil har hver eneste butikk og kafé hatt kun asiatiske eller indiske folk som jobber der. Litt kjipt at vi ikke har fått oppleve den berømte New Zealandske vennligheten...

Kan nesten ikke skrive så langt siden jeg som nevnt bruker 3G, så det kommer en litt lengre oppdatering når vi kommer hjem på fredag
Kom hjem i går kveld, og hadde ikke ork til å gjøre noe annet enn å gå og legge meg.

Men i dag fikk jeg sjekket alle fiskene og alle lever i beste velgående fremdeles, inkludert den lille yngelen Den har til og med vokst bittelitt. Må få ordnet med mikroorm snarest...

Vi traff etter hvert noen new zealendere, da vi kjørte ut av Auckland og besøkte noen av de mindre byene lenger sør, Hamilton, Cambridge (hvor typen bodde et par år som barn) og Rotorua (som er kjent for de varme kildene sine, men herlighet som de stinker!).

Typen klarte å skade seg da han prøvde å rette opp et turistskilt nær en av de varme kildene, som noen hadde bøyd. Skiltet var i tjukt stål, så han la ganske mye krefter i det og hørte tre knekk og der var leggmuskelen hans røket. (Den som kalles calf muscle på engelsk, husker ikke hva den kalles på norsk.)

Han kunne knapt gå, og jeg trodde muligens beinet var brukket, så han fikk vente nær veien mens jeg gikk en kilometer tilbake til leiebilen og deretter kjørte og hentet han.

Vi hadde akkurat begynt å prate om å kjøre tilbake til Auckland for kvelden uansett, så vi gjorde det, siden typen insisterte på at det kun var en muskelskade.

Da vi ankom Auckland 3 timer senere fant typen ut at vi burde stikke innom sykehuset, for han ville ha krykker og smertestillende, så da gjorde vi det. Kl var 23 da vi ankom sykehuset. En time senere kikket en sykepleier på benet hans og sa vi måtte vente på legen.

Kl 03 ventet vi fremdeles, og spurte dem om vi bare kunne få noen krykker, men nei, legen var den eneste som kunne gi han krykker. Kl 04 fikk vi endelig treffe legen, og kl 0430 var vi tilbake på hotellet med både krykker og en resept på kraftige smertestillende. Og det hele var gratis, siden Australia har en eller annen avtale med NZ.

Vi la oss til å sove, men måtte stå opp igjen kl 08 for å levere tilbake leiebilen. Vi tilbragte deretter resten av dagen med å slappe av på hotellrommet, og typen klarte å komme seg ned i første etasje og gå ti meter fra hotellet til nærmeste internettkafe, og der satt han mens jeg gikk og prøvde å finne et apotek hvor jeg kunne kjøpe smertestillende og bandasjer.

Dagen etter reiste vi hjem (som var i går) så det var kun en dags planer som ble ødelagt, men personlig syntes jeg det var helt greit å bare slappe av en dag etter at vi hadde drevet aktiviteter hver dag hele uka.

Bilder blir postet på fotoalbumsiden min etter hvert, og jeg skal komme med en link når det er gjort. Tempen i NZ var ca 18-23 grader, som er en grei temp når man er ute og i aktivitet hele dagen. Da vi kom hjem i går kveld føltes det ekstremt varmt, og jeg trodde det måtte være hetebølge på gang, men neida, det var kun 28 grader og 65% luftfuktighet, som ikke plaget meg i det hele tatt før vi dro. Og i dag plager det meg ikke heller, det føles helt normalt... Snodig hva man blir vant til...

I dag skal jeg tilbringe dagen med å svare på jobbeposter og gjøre diverse jeg ikke fikk gjort på iphonen mens vi var bortreist..
Bilder fra NZ kan sees her.

Jeg fikk en påminnelse fra Google calendar i går om at de annuelle killieggene er klare til å klekkes. De har ligget i fuktig torv i 4 måneder. De skal ligge i minst 3 måneder, og siden vi reiste til NZ ville jeg ikke klekke dem før det.

Så nå trenger jeg bare et ledig yngelkar så kan jeg starte prosessen

Det første jeg burde gjøre er å bli kvitt sverddragerne som okkuperer en 50 liter. Jeg tror ikke de kommer til å bli syke, og jeg mener jeg har hatt dem nesten 4 uker, så de kan leveres til typens foreldre i løpet av neste uke.

Da kan kampfiskhannen i 22 literen flyttes over i 50 literen og nigeriakilliparet i en av 15 literne kan flyttes over i 22 literen. Dermed har jeg en ledig 15 liter som kan brukes til annuelle killier. Eller kanskje det blir for lite? Kommer an på hvor mange yngel jeg får utav det... Kanskje jeg burde bruke den store 50 liters plastbeholderen til yngel...

Hmmm...

Splendenshunnen som hadde popeye før vi dro til NZ ser ut til å ha kommet seg mens vi var borte, så det er bra De spiste ikke hele uka, så de må fores litt opp igjen før jeg prøver meg på et nytt oppdrettsforsøk.

Jeg tror ikke jeg nevnte det, men jeg bestemte meg nylig for å studere igjen. Jeg vil ikke være en slik person som kun tar de jobbene som er tilgjengelige til envher tid, jeg vil ha en karriere, og for å gjøre det jeg har en lidenskap for, nemlig å jobbe med dyr, må jeg studere. Jeg har mistenkt lenge at jeg kom til å måtte studere, men har utsatt det et par år fordi jeg vil mye heller jobbe enn å studere, men har kommet til at det ikke er noen vei utenom.

Så planen er å ta kjemi fra juli av, og deretter begynne veterinærstudiet til neste år, dvs februar/mars, som er når skoleåret begynner her. Jeg har studert kjemi før, men tok ikke eksamen, så det er ikke noe problem. Kjemi er nemlig et krav for å komme inn. Samt biologi, men det har jeg fra før.

Og i april/mai får jeg permanent oppholdstillatelse, og dermed tilgang til pengestøtte for å studere. Her får studenter nemlig betalt for å studere, som en sosialhjelp, men spesielt beregnet på studenter siden de ikke kan jobbe noe særlig, i tillegg til at studieutgiftene på $7500 per år blir dekket av myndighetene, eller delvis dekket og det som ikke dekkes får man studielån til som man ikke trenger å betale tilbake før man tjener over en viss grense.

Så om 5 års tid kan jeg forhåpentligvis gjøre det jeg alltid har hatt lyst til å gjøre.


Hvilken killi art er det du har?
Høres ut som om det er vel varmt i Australia, men sikkert bedre enn her i kalde Norge.
Jeg har S. constanciae og N. whitei.

Var whitei jeg opprinnelig ville ha, men selgeren sendte constanciae som en liten bonus
Gikk ut og kikket på hagedammen i dag. Den har vært tildekket av plastgreier lenge, pga vi måtte ta ned skyggeseilene da kattenettingen ble montert, og for at dammen ikke skulle overoppehete i mangel på skygge ble den tildekket med en plastgreie. Det gjorde at jeg ikke kunne se fiskene noe særlig, og bare slapp nedi litt mat til dem med jevne mellomrom.

Slik var den i flere uker, for typen måtte grave hull og bruke sement og greier for å sette opp nye stolper som skyggeseilene kunne festes til. Det fikk han gjort kort tid før vi reiste til NZ, og dammen kunne da avdekkes. Men siden vi reiste bort fikk jeg ikke kikket så nøye på den.

Men i dag var vi oppe tidlig og jeg gikk ut og klødde litt på en av kattene, og kikket bort på dammen og tenkte jeg skulle se hvordan fiskene hadde det.

Et annet problem med dammen de siste ukene er at den er helt grønn av alger. Jeg kjøpte nylig UV-filter, men mangler slanger for å få satt det opp. Uansett, jeg kikket på gullfiskene som kom og tigget om mat og oppdaget et diiigert skumrede.

Jeg slapp kampfisken Rød oppi der pga plassmangel for lenge lenge siden, og det gikk fint et par uker før han forsvant. Deretter puttet jeg Blå oppi, og da han også forsvant etter kort tid tok jeg et hint at kampfiskene ikke likte seg i dammen, eller muligens at noen mobbet dem.

Men det er tydeligvis en kampfisk i dammen, og jeg aner ikke hvilken, og det er godt mulig at Blå ble puttet i dammen mens Rød fortsatt var der i live... o_O

Jeg satt og kikket en stund, i håp om å få se en kampfisk komme til overflaten, men så ingen av dem.

Så det er et lite mysterium hvordan en kampfisk kan leve i dammen i flere måneder uten at jeg oppdager den, siden de kommer til overflaten ganske regelmessig.

Blir spennende å få UV-filteret på plass og se hvordan det ser ut oppi der. Det skal være tre ancistruser oppi der også, som jeg ikke har sett på lenge... I tillegg til noen eplesnegler.

Ellers ser den lille killiyngelen ut til å stortrives i 15 literen med en stor dott javamose som tar opp ca 1/3 av karet Den vokser og er aktiv, og jeg har ikke foret den en eneste gang Den fikk sitt første lille vannbytte i går kveld. Har bestilt meg en mikroormkultur som jeg håpte på å få denne uka, men den har ikke ankommet ennå:/

Men yngelen er så søt atte Jeg må prøve å få tatt noen bilder...
Siden vi ikke har planer om å reise bort igjen før i juni, tenkte jeg at jeg kunne prøve meg på disse annuelle killiene.

Så nigeriakilliparet ble flyttet fra 15 literen til den ledige 50 literen (sannsynligvis bare midlertidig, til jeg finner ut hvor alle skal bo) og 15 literen ble skylt og gnidd fri fra alger (den er bb, så det var ikke noen stor jobb).

Deretter tok jeg halvparten av torven med constanciae-egg og puttet oppi, og deretter puttet jeg oppi vann. Vanligvis ville jeg brukt en liten beholder, men fikk beskjed av selgeren om at grunt vann ofte gir misdannede yngel, så derfor valgte jeg 15 literen.

I andre fora har jeg lest at innen noen timer etter at man tilsetter vann skal det nærmest kry av små yngel. Men hos meg skjedde det ingenting. Litt av et anti-klimaks da...

Da det fremdeles ikke hadde skjedd noe etter ett døgn, bestemte jeg meg for å prøve whitei-eggene. Jeg hadde ingen ledige 15 litere, så jeg fant en beholder som rommer ca 1.5 liter (høy med liten overflate, for å få dybden som selgeren sa var så viktig) og puttet halvparten av torven oppi.

Jeg sjekket den med jevne mellomrom, og etter ca 2-3 timer krydde det av yngel oppi der De er ikke spesielt små heller, ca 5 mm lange stilker med store, lyse øyne

De ligger stort sett på bunnen, men innimellom spretter de opp til overflaten og lar seg synke ned igjen. Så søte

Er ikke sikker på om jeg skal kjøpe en 15 liter til dem, eller om de kan bo i 50 liters plastbeholderen jeg har stående. Hvis det er mange av dem (og de ser mange ut) vokser de raskt ut av en 15 liter uansett, og disse annuelle killiene er kjent for å vokse i rasende fart..

De er nesten umulige å ta bilder av, men skal se hva jeg kan gjøre..
Siden det ikke ble noe av constanciae-eggene i denne omgang, fjernet jeg torven fra 15 literen for å tørkes og så kan jeg prøve den igjen om noen uker.

Dermed ble whitei-yngelen flyttet fra den lille plastbeholderen hvor de klekket over i 15 literen. Jeg hadde opprinnelig tenkt å flytte dem uten torven, men det lot seg ikke gjøre for de var altfor kjappe til at jeg gadd, rett og slett. Jeg skulle nok klart å fange dem hvis jeg ville, men med så mange yngel var det lettere å bare putte alt rett i 15 literen. Og det kan jo hende det er flere egg igjen i torven som ikke har klekket ennå.

Når yngelen blir litt større vil det være lettere å flytte dem, og da kan jeg fjerne torven og tørke den igjen, i tilfelle det er egg i den som venter på regntid nr 2.

Poster noen bilder av whitei-yngelen, de eldste er vel ca 16 timer gamle nå Det virker som den nyklekte yngelen stort sett spretter rundt på bunnen, mens de som har blitt noen timer gamle svømmer normalt rundt i karet.

Jeg ser ikke noen plommesekk på dem, så jeg har begynt å fore med mikroorm. De er ikke spesielt små, så jeg tror ikke de burde ha noe problemer med å spise det.

Synes de ligner litt på små romvesen jeg
Guri så spennende med disse killiene dine. Og at de klekker så raskt! Gleder meg til å følge med på hvordan de utvikler seg

Forresten er det tregt for deg å legge inn nye innlegg i egen tråd nå?
Jeg merker at både din og Maren sin tråd er veldig treg når jeg skal svare. Samme er min. Vi er vel flere som må gjøre som Mona O snart, be om personlig tråd del 2..
Ja, det er en ganske annerledes prosess enn det jeg er vant til fra før, men så gøyalt da

Jeg foret nettopp med mikroorm, og det er fascinerende med disse små stilkene som fyker rundt og jager på orm, med de bittesmå munnene sine, og de bittesmå hvite magene

Og de griper tak i en orm og rister den litt før de sluker den. Adorable

Jeg har ikke merket at noen tråder er sene, men vi har ganske raskt bredbånd, siden typen jobber på nettet, så jeg får stole på at folk sier i fra når det går for sent...
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa Sol
Reklame for plussmedlemskap