Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 82)

Nyyydelig sand

Det var mye som var "ufarlig" før, som nå ikke kan vurderes en gang...
Jeg er også veldig interessert i disse "vidunderpillene/fiskene" dine
Skjer mye i tråden her, burde skamme meg over å sjekke innom så sjelden. Men leser mye oftere enn jeg kommenterer, da. Du skriver så flott, og tar så mange fine bilder.
Takk Britti! Setter ikke akkurat fotspor rundt i trådene om dagen jeg heller, men jeg følger med. Og vet hvor koselig det er med fotspor at jeg burde skamme meg mer! Står på listen du også...
Litt rør om vannverdier - blir sikkert klarere en dag...
I dag har jeg lekt "gjete kongens harer" hos de gamle, godt jeg har veldig mye å glemme før det går tomt med de genene. Blir jo helt svimmel, moderen har det best for hun er ganske bortreist og full av eventyrlige opplevelser som to oldebarn, meg boende i andre etasje hos naboen og fly som lander på plenen. Det flyet var såpass interessant at hun i virkeligheten tok drosje til Ahus midt på natten. Min far var ikke like begeistret for den øvelsen, forstår jo at det er litt skremmende det hele.

Da passer det jo bra å starte på pH/KH/Co2-gåten. Blir veldig svimmel av den også jeg. Så jeg får ta en praksisøvelse, nå står to 30-litere til lufting, en med 3 korker Stein's Eichenbarkextrakt og en med 6 korker. Det har sikkert ikke skjedd det aller minste i morgen, tar med en plastboks og spør Sigmund pent om han spanderer noen liter vann på meg så fisken er trygg mens jeg eksperimenterer meg ferdig.

Gledelig da, det er liv i blåmattene! Og vannverksvannet er dønn stabilt, så det blir enklere å forstå hva som skjer denne gangen.

Startet med KH 4, pH 7,4, GH 6 i går natt, pluss 1,5 ml Salmi, iskaldt vann.

Etter 17 timer KH 3, pH 8,0, GH 5. NH 0,1 maks, NO2 0,05 og NO3 5, temp 24 grader.

GH må være litt slurvete målt antar jeg, det er ingenting oppi karet så den være uendret vel? Kommer av kalsium i grunnvannet står det på vannverksiden.

Fulgte (heter det det? Forferdelig ord!) aldri med på KH under Salmi-eksperimentene og angrer veldig på det kjenner jeg, men den skal jo følge pH, ikke synke når pH stiger. Sukk.

Fant forøvrig en liste over vannparametre i Søramerikanske elver på min vandring i verdensveven på leit etter løsninger.

Det gøye med sånn leting er at jeg finner så mange fine ting jeg ikke kan, er ppm-tallet det samme som mS/m-tallet for eksempel? Sikkert ikke, for det finnes en lang tabell som konverterer microsiemens til ppm, og da forstår jeg kanskje at konduktivitet er ledningsevne som skapes av salter i vannet som måles i ppm. Men det finnes i multi- og monovalente salter med forskjellig ledningsevne, og da forstår jeg ikke vitsen med å måle ppm, eller hvordan man kan lage en tabell? Eller er det ppm jeg ikke forstår, det er da parts per million? What parts? Hva i saltene er det de teller da, når salter har forskjellig ledningsevne? Det er da så mye rart som vaser rundt i vann og kan lede, blir ikke det tallet tøv hvis man ikke vet hva slags Idun Ketchup?

Har de konduktivitetesmålingsutstyr hos Dahls så jeg kan slepe med meg en pose kranvann og få svar på et eller annet? Vannet ligger på mellom 10 og 100 ppm i Rio Ampyacu står det på apisto.sites, hvilket - hvis jeg ikke er fullstendig på villspor selv om jeg egentlig nesten håper jeg er det - vil si en konduktivitet på mellom 20 og 200.

Ved 25 grader, herlig, det kan jeg få til!

Rødvin og en veldig ukomplisert film tror jeg...
Jeg har en dings som måler ledningsevne (fulgte med en ph-måler som jeg fortsatt ikke har kalibrert). Målte rundt i karene for morroskyld, og fant ut at jeg har flotte forhold for søramerikanere (60-80). Bortsett fra Fødestua, der DTS er 150.

Merker at jeg ikke orker å sette meg inn i dette, men er glad for at forholdene er bra av seg selv
Og der kom det tre bokstaver til - tror jeg skal få målt hva jeg har før jeg bryr hjernen mer med akkurat den delen av vannverdiene. Det finnes i alle fall en dings tydeligvis

Men pH/KH må løses, for det er ikke Apistovann som kommer ut her ihvertfall! Og spesielt ikke de som har gått i syrevannet i Rygge! Løser jeg gåten vil det jo øke planterepertoaret også, ikke alle planter synes det er gøy med GH...

Åh, apropos planter - Hydrocotyle sp. Japan har byttet navn til Hydrocotyle tripartita hos Tropica. Har lagt inn endringsforslag i basen.

Og så datt det inn et "takk for bidraget" til, da er Echinodorus 'reni på plass med bilde. Vakker liten plante. Med mosebildene som også fikk plass har det blitt endel nå.

På vei hjem fra de gamle fant jeg enda en plante jeg ikke har forsøkt, Nymphoides sp. "Taiwan". Den må jo også på plass, veldig lysende grønn liten småbladet tingest som skal få starte livet med pH så langt ned jeg tør. Skal ikke bli høyere enn 25 cm står det, passer utmerket i nykaret...

[External Image]
Ups, TDS var det vist! Lagde en tråd om det en gang...

Mulig du blir nødt til å kjøre regnvann da, om gh i ledningsnettet er for høy?
Har fortsatt ikke gitt opp tanken på torvfiltrering av vannet før jeg har det i karene. Så mye ikke gitt opp at jeg i sommer kjøpte en 80 liter sekk Tiur torv (kun torv altså, uten noen form for tilsetting av gjødsel eller annnet uhumskt).

Torv vil redusere vannets hardhet og derved ledningsevnen samt senke pH naturligvis. Det er jo nedbrytingen av plantemateriele som skaper det sure vannet i smådammer og småbekker i Amazonas-området. Oppløsning av salter, eller mangel på samme, antar jeg har med selve jordsmonnet å gjøre, lite kalk i grunnen.

Eikeekstrakt er nok laget etter samme formel som billig gåseleverpostei: en gåselever og en okselever, altså 50/50! bare at eikebark og syre erstatter ingrediensene, i den rekkefølgen.

Det er i lange drag alt jeg vet om emnet! Spørsmål vil ikke bli besvart

Ellers kjører jeg i dag samme rutine som gamle dagers bedehus: ta med dunk, vann får på stedet.
Kom hjem uten å søle noe særlig Sigmund, tusen takk for flott fisk og vann de kan leve i! Det trengs, for i bøtta her er det fortsatt pH 4 med helt nye dråper, og det var det i posene fra deg også. I bøtta med en kork pr ti liter var den 6. pH-måler tenker jeg, for det holder ikke med en sånn liten flaske for å få orden på saken i hodet mitt...

Paret fra vaskerommet har kommet til hektene i posen, og blåser fullstendig i at jeg innreder plastkaret rundt ørene på dem. Hannen har til og med pyntet den flotte halen sin med litt gult! De to små likte ikke at Ove laget pizza, men da de kom ned i kjelleren og så på levendefødere som fikk mat sluttet de å se ut som små spøkelser. Boksen de skal bo i er fylt med medbragt, så de slipper ut nokså raskt. Plastbakken måtte få en slurk bøttevann med høyere GH herfra for å få vann på powerheaden, så de får en dråpe nå og en dråpe da. Blåsvampen fikk en dose frisk grums for sikkerhets skyld, det har stått ute i veldig kaldt vann.

Håper jeg får til dette her. Hvis ikke er jeg jo rimelig sikker på at Marita ikke faller sammen i krampegråt over å redde barlowidamer i nød...

Måtte innom Dahls på veien også fordi den pH-testen ga så rart utslag og dessuten var tom. I karene oppe bruker jeg jo den litt mer finstemte, det raser ikke opp og ned her sånn til vanlig. Åh sukk. Jeg kom selvfølgelig ut uten annet testen, Sigmund ventet jo, men altså - det finnes mye fin Apisto i verden! Er helt glatt i hodet og husker bare navnet på evelynae, men den litt smale fra Agasissikomplekset med rødt på halen hvor begge kjønn får farge som gikk i endereolen innerst der - den blir borte før jeg får lært meg alt som trengs er jeg redd. Og jeg vet jo ikke om det går å få orden på vannet...

Åh - må ned i kjelleren med resten av grumset! Det tar ikke svampen i nykaret skade av.
Apistogrammajungelen...
Flott å se at vi greide å sette litt Apisto-griller i hodet ditt i dag da! Den lange smale heter forøvrig A.elizabethae, og er en skikkelig godbit man ikke ofte ser i butikk. Den andre du nevnte er A. pandurini, en usannsynlig flott fisk! Så må du endelig bare si fra hvis jeg kan bidra med noe til galskapen

Knut A
Gratulerer med flott fisk!
Og du har helt rett, barlowidamer i nød er veldig velkomne her hvis det skulle bli behov for det
Var jo derfor jeg tok sjansen Marita, godt å ha akvarievenner i bakhånd Grillene klarte jeg forsåvidt å sette helt selv Knut, var hos Sigmund for å fotografere og moren til damen i pose i kjelleren sto så vakkert og passet på barna sine. Solgt!

Her er hun i leks-kjolen sin:
[External Image]

Linker til de du nevner også jeg - for sikkerhets skyld liksom..

Apistogramma pandurini

Apistogramma elizabethae Håpløst. Det er en sånn jeg aldri kommer til å glemme igjen!


[External Image]



Oi ,den var skikkelig flott


Sender mail til de som har meldt sin interesse jeg Sissimor. Hadde jo lovet meg selv (og Sølvi) at jeg skulle stulle med dette mens det var mulig å jobbe ute, men sånn ble det ikke...



Det høres bra ut ,begynner å gå tom ,ellers er det vel ofte sånn at en ikke alltid får gjort det en har tenkt til enhver tid
Jeg vil veldig gjerne stå på liste for "fiskene" du lager, Linda!
Jeg er stadig innom tråden din, men er ikke så flink til å legge igjen spor etter meg. Er imponert over all kunnskapen, de vakre bildene - og oppfinnsomheten, ikke minst!

Ups! Kan du bare slette de andre to innleggene mine Linda? PC-en min fikk hikke...

Det er notert Hassel! Takk! Hikken er helbredet
Linda W
Det er notert Hassel! Takk! Hikken er helbredet ;)


Takk!
Og så var de tre :(
Huffameg. Måtte rase ut i hui og hast i morges, løp rundt fra kar til kar med mat og plantenæring på veien, og har nok ikke lagt dekkglaset på karanteneboksen til barlowiungdommene ordentlig på. Bitteliten sprekk, men stor nok til at jeg kom hjem til tørrfisk. Så jo hvor spretne de var da de ble fanget, vi lå på alle fire med lommelykt og fant igjen en sliten snik, så jeg har ingen unnskyldning. Huffameg...

Må ta et ekstra vannskift i C142-karet også, for en av dem har takket for følget. De er VF så man har ingen garanti for at det ikke var høy alder, ingenting å se på tester og resten raser rundt som vanlig. Ordentlig uff-dag!

Har gledet de gamle i dag da, men laksemiddag, fullt kjøleskap og ren oppvaskbenk. Er heldigvis ikke så mye som skal til, og jeg fant ut hva som var i ferd med å skje tidsnok, de vil jo ikke være til bry. Men jeg er egentlig rasende, for hva skjer med gamle som plutselig mister taket på tilværelsen og er helt alene? Det kan skje veldig fort nemlig, og hadde ikke mine foreldre hatt meg hadde de rett og slett sultet ihjel! Det er en forferdelig død synes jeg, og en helt latterlig situasjon å være i for to som har god økonomi og bor i ett av verdens rikeste land. I morgen får noen overleger og fastleger beskjed om hvor David kjøpte ølet. Hadde jeg ikke vært så sliten hadde jeg invitert Aftenposten til kalaset...
Så godt du tar tak i dette ,kjenner meg veldig godt igjen i din situasjon.
De gamle vil ikke være til bry ,de skal klare seg selv selv om de ikke klarer det til syvende og sist.
Veldig bra at du informerer div. leger om hvordan stova er ,selv var jeg kanskje litt for sen med de tingene
Veldig glad for at de har deg da

Vi er mange Sølvi, og derfor kan jeg ikke forstå hvorfor vi tillater at det er så mye ugjennomtrengelig byråkrati og sendrektighet og sommel og rot og uverdighet rundt det å bli gammel og hjelpeløs. At du tok fatt i saken for sent er jo for eksempel ikke nødvendigvis din skyld da, er det som hos meg er det legen som ikke har fulgt opp når pasienten de har ansvaret for ikke melder seg, og ikke overholdt en opplysningsplikt ovenfor evt. pårørende og hjelpeapparat de burde ha hvis de ikke har det allerede. Alle skylder på fastlegene nemlig, alt må gå gjennom dem, men da må fastlegene være mulig å få kontakt med for den av familiemedlemmene som er nogenlunde påkoblet virkeligheten. Grrrr. Best å finne en god en mens man enda kan gjøre rede for seg!

Antagelig er det greit for "systemet" at bryske blondiner blir så slitne at de finner seg i hva som helst, og de gamle kan jo ikke tale sin egen sak når språket forsvinner. Vi holdt på sånn med mormor også, og med eks-svigerforeldrene, så jeg har litt øvelse. Men den gangen var vi to av samme kaliber, og "systemet" var ikke fullt så ugjennomtrengelig. Det har ikke blitt bedre de siste tyve årene! Alle sier at noen andre har ansvaret, og egentlig synes de nok at det er meg, men sånn er det faktisk ikke. Dessuten har ikke alle gamle noen "systemet" kan skyve alt mulig rart over på!

Men nå har jeg i alle fall fått fatt i epostadressene som tydeligvis er så hemmelige, har pratet meg hes til ingen nytte og må ha noe skriftlig. Skriftlig er skumlere for hvem det nå enn er som til syvende og sist kan gjøre noe her.

Litt gledelig på slutten da, den store barlowihannen har funnet seg en oversiktsplass i en gøyal rot jeg fikk satt ned, og det ser ut til at hunnen får være litt i fred, det var litt bråkete mellom dem der de kom fra forsto jeg. Og den lille som ikke har hoppet ut av boksen ser frisk og fin ut, tror jeg tar sjansen på å flytte den over til de store i morgen. Åh - må ikke glemme Salmi!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap