Tante Astrid´s undervannsverden (side 83)

Tante Astrid
Egentlig synes jeg akkurat det er litt spennende. Morsomt med en fisk som det blir en opplevelse å få øye på i karet. Det er ihvertfall litt sånn jeg føler det.

Jeg skjønner poenget ditt. Men for min egen del, gir det litt for mye neglebiting å ha fisk jeg ikke ser. I hvert fall i begynnelsen. Jeg liker å ha kontroll på hvordan de har det, og det er vanskelig når man ikke ser dem. Og før man har lært dem å kjenne, vet man heller ikke hva som er vanlig oppførsel for dem. Er det normalt at de gjemmer seg sånn? Spiser de? Har de blitt syke? Er alle fortsatt i live? Osv. osv. Sånn foregår det i hvert fall i mitt hode. Men jeg er alltid litt på tuppa når jeg får nye fisker i huset.
Jeg er nok ikke av de mest bekymrede når det gjelder sånt. Bare jeg ser de en gang om dagen så er det greit De pleier å dukke opp når jeg gir levendemat på kvelden så akkurat nå fikk jeg sett de begge to.

Veldig interessant jaktatferd på de. De beveger seg på samme måten som enkelte dvergciklider gjør ved å svømme et lite stykke, stå helt stille en stund og så svømme et lite stykke til. Litt rykkvis. Når de finner noe interessant å spise så står de først stille lenge og kikker intenst på det de skal ta. Så gjør de et plutselig fremstøt, griper byttet og nærmest hopper baklengs flere centimeter. Helt utrolig snålt å se. Ser ut som de foretrekker at maten ligger på noe for de tar heller det en mat som beveger seg i vannet.

Ser nå at begge har blitt lyse i fargen. Det styrker mistanken om at det er to hanner. Akvariet er vel såpass stort at den dominerende ikke behøver å vise frem rødfargen sin siden de sjelden støter på hverandre. Må ha flere av disse
Plumper innom tråden til deg, Liv og Humunu som jeg vet driver med fisk innenfor min interresse Kan du stikke innom denne tråden og tipse meg om noe?
Jeg gruer meg så skrekkelig. Er nødt til å avlive Clotilde i løpet av kvelden, hun har det ikke godt nå. Sukk, jeg hater denne delen av hobbyen
Ikke greit når en må avlive fisk
Nei, synes det er fryktelig vanskelig og det blir ikke bedre med øvelse heller :b
Spørs om jeg egentlig er for pysete til slikt.

Vel, i alle fall så er jobben nå gjort. Det hjelper med nellikolje, men det virker som om kampfiskene holder ut lenger enn tetraene. Kan vel muligens ha noe med at de puster luft å gjøre. Litt ekkelt når de spreller seg opp til overflaten når de er såpass bedøvd, men det er antagelig en instinktiv reaksjon når de føler seg øre. Tetraene oppførte seg ikke på samme måten.

Så snart gjellebevegelsene opphører så kapper jeg nakken (egentlig hele hodet) av med en skarp kniv.

Det var i alle fall på høy tid å ta henne. Magen hennes var veldig utspilt og skjellene hadde også reist seg rundt magen selv om resten av kroppen så temmelig normal ut.

Karet ble så merkelig nå uten kampfiskene.
Huff, Astrid Det var liksom ikke ment å være, dette. Skjønner godt at karet ble tomt og rart når de er borte.
Greit å ha flere kar å titte i nå ja. Pussig når jeg er vant til å se en av de i karet, innimellom ihvertfall. Må forresten nevne at kuhliiålene har blitt helt anderledes i oppførsel siden Leopold forsvant. Jeg vet ikke om det er et tilfeldig sammenfall eller ikke, men nå er de ihvertfall stort sett på bunnen og ellers mest gjemt i buskaset. De kommer ikke frem under vannbyttene engang, noe jeg egentlig er veldig glad for. De ser rolige og avslappede ut innimellom vallisneriane så jeg regner med de har det bra.

Må forresten si at disse små Darioene ikke er spesielt redde av seg under vannbyttet i dag. De var faktisk fremme hele tiden mens jeg holdt på. Jeg fikk også bekreftet noe jeg har hatt mistanke om en stund. De jakter nemlig på sandsneglene. Antagelig derfor de dukket opp under vannbyttet også siden en god del snegler kryper opp opp av sanden når jeg driver med det. Jeg vet ikke hvor effektive sneglespisere de er, men de bruker samme taktikken som nøklene med å plutselig ta tak i fremparten av sneglen og riste voldsomt til sneglen slipper taket. Da trenger jeg ihvertfall ikke bekymre meg for om de vil sulte

Det er forresten ikke mye aggressiv atferd mellom de to heller. De svømmer gjerne side ved side i lange perioder før de plutselig finner på å spile opp finnene og jage hverandre litt og så svømme hver til sitt. Ingen napping eller slossing eller noe sånt heldigvis. Jeg har veldig lyst på noen flere av de.
Det positive er jo at nå kan du ha andre fisker i karret, som vakre pygmeguramier og merkelige knurregurami. Hvis du er i tvil hvilken du skal velge ville jeg sagt pygme T. pumila, de er flotte i fargen og jo mørkere det er i karret jo bedre.

Mens knurreguramiene er mere sjarmerende, iallefal når de knepprer, ikke hørt så mye til det nå som de har roet seg ned men.

Flere dario har du jo iallefal plass til nå vettu
Ja, prøver å konsentrere meg om det positive nå Det blir nok pygmèer etterhvert. Synes de er så utrolig fine. Tenkte en stund på båndguramier også, men med så mye tettvokst vegetasjon så passer det nok best med små fisk.

Jeg så forresten noe som må ha vært lek hos kuhliiene i går kveld, like før lyset slukket. To stykker svømte med hodene tett inntil hverandre i rasende fart oppover i karet. Der gjorde de et kast med kroppene og raste ned mot bunnen igjen før de gjentok seansen et par-tre ganger til.

Etterpå var både kuhliiene og stjernene veldig ivrige i det hjørnet. De knasket vel egg tenker jeg, selv om jeg ikke greide å se noen. Kunne jo vært morsomt med et par kuhlii-babyer, men jeg har egentlig nok åler så det spiller ikke så stor rolle.
Da er du heldg som har fått to like av hvert kjønn, mine 5 er jo 4 forskjellige pangio, tror ikke de to som er samme er ulikt kjønn heller, så her blir det nok ikke ålelek
Har 15 stykker så sjansen for det er kanskje litt større her hos meg enn hos dine 5

Mener alle mine er samme undergruppe av kuhlii, nemlig Pangio kuhlii sumatranus. Den var tidligere benevnt som egen art, men er nå lagt under Pangio kuhlii. De er ihvertfall temmelig lik de bildene jeg har funnet av sumatranus.

Jeg er som kjennt ikke så opptatt av yngel, men jeg liker å se at fiskene leker. Det betyr for meg at jeg må ha gjort noe riktig i karet, spesielt når det gjelder arter som det sjelden er rapportert yngel på. Enkelte arter ser jo ut til å yngle uansett forhold ;b
Tante Astrid
Jeg så forresten noe som må ha vært lek hos kuhliiene i går kveld, like før lyset slukket. To stykker svømte med hodene tett inntil hverandre i rasende fart oppover i karet. Der gjorde de et kast med kroppene og raste ned mot bunnen igjen før de gjentok seansen et par-tre ganger til. Etterpå var både kuhliiene og stjernene veldig ivrige i det hjørnet. De knasket vel egg tenker jeg, selv om jeg ikke greide å se noen. Kunne jo vært morsomt med et par kuhlii-babyer, men jeg har egentlig nok åler så det spiller ikke så stor rolle.


Er jo fryktelig spennende om du hadde fått noen små-kuhliier selv om du har mange nok da. Kanskje det også har noe med at de har roet seg ned etter at kampfisken forsvant, at de var på vei i lek
Uansett grunnene å setter jeg veldig stor pris på at roen har senket seg i karet. Ni måneder med vrimling holdt for meg altså

Må prøve å få tatt noen nye bilder av karene etterhvert også. Har vært veldig sløv i det siste, men har problem med øynene igjen og da er det ikke så enkelt å få tatt bilder som er gode nok.
Tante Astrid
Må prøve å få tatt noen nye bilder av karene etterhvert også. Har vært veldig sløv i det siste, men har problem med øynene igjen og da er det ikke så enkelt å få tatt bilder som er gode nok.


Ja og nå som fotokonken er over for lengst må du jo legge ut det flotte bildet i afrikatråden din!

Forresten har planta landa i postkassa di? Ser det ut som det er noe du gidder å prøve å redde?
Den har akkurat kommet så jeg skal ned på posten og hente den om en liten stund. Skal bli både tilbakemelding og bilder etter at den har kommet i akvariet. Fant noen råd på nett når det gjelder førstehjelp for disse plantene så jeg håper jeg får den til.
Må du hente på posten? Putta den i en melkekartong, den får jo plass i en postkasse. Pussig..

Gode råd på den sida. Jeg brukte å la dem ligge til bløt i et av akvariene ukentlig, men så ble de altså glemt i vinduskarmen lenge nå...
Ja, nå har den havnet i en bøtte akvarievann og der skal den få ligge til i morgen. Den så absolutt ikke død ut. Var mye grønt i midten så jeg har stor tro på at den kommer seg. Nydelig plante synes jeg Tusen takk!

Forresten veldig heldig at det ikke var snegler eller reker i denne pakken. Det så ut som om den hadde fått skikkelig medfart underveis. Bulker alle veier :b

Jeg må forresten hente det meste av småpakkene på posten siden postkassen vår må låses. Vi har nemlig vært utsatt for en del ubehageligheter i forbindelse med stjålet post. Blant annet så fikk vi for et par år siden telefon fra politiet i en anne by om at de hadde funnet ligningsattesten til samboeren min under en razzia. Vi hadde ikke rukket å savne den engang. Heldigvis skjedde det ikke noe mer enn at de hadde bestilt et mobilabbonement i samboeren min sitt navn, men siden vi da, klok av skade, hadde fått satt lås på postkassen så fikk de ikke tak i papirene til abonnementet og vi fikk stengt det før det ble noe mer ut av det. Heldigvis er posten i gåavstand så det er ikke store uleiligheten å hente pakkene der.

Jeg tror nesten jeg ikke vil fjerne de brune bladene på planten. Det er faktisk ganske dekorativt. Lover bilder når den er kommet i karet.
Så bra at du tror den kan komme seg! Jeg syns jo den var penest når den var hel-grønn da

Den som døde var den jeg likte best, helt ulik fra den du fikk. Ligner veldig på denne her.

Jeg har virkelig sansen for tillandsia, epyfitter og bromeliaer. Så en gang i livet mitt skal jeg sette opp et paludarium. Et høyt et som det er plass til mange planter over vann
Den arten du linket til var veldig stilig. Mener jeg har hatt en slik "vanlig" luftplante en gang for lenge siden, de var jo veldig populære en periode, men det var før jeg skjønte at alle planter har forskjellige behov så jeg er redd den strøk med for meg. Nå leser jeg alltid grundig om de artene jeg har i stuen. Ikke alltid det hjelper, men de får ihvertfall en sjanse. Akkurat nå leter jeg etter en stueplante som kan tåle lite lys og som ikke er så veldig høy. Det er ikke helt enkelt.

Skjønner godt at du drømmer om paludarium. Det er bare helt utrolig fint med den kombinasjonen av land- og vannplanter. Da må du jo nesten holde sprøytetetra også
Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap