- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 84)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 84)
Postet 16.02.08 kl 15:38
Jeg har kjøpt minst 7 akvarier hos www.Tropefisk.no, han som driver den butikken vinner en del på hyggelig service Men jeg tror kanskje han er blitt litt skeptisk til å sende akvarier, det har visst ikke vært så vellykket mht postens behandling av pakkene... du bør egentlig sjekke rundt lokalt der du bor.
Postet 16.02.08 kl 19:54
Endret: 16.02.08 kl 19:55
Nå har jeg oxo skaffet meg cory, en liten type, salt og pepper pansermalle. Legger ved bilde så du kan se skjønnhetene, skjonner hvorfor du er så fasinert av dem.
Et av fjellklatreren og resten av gjengen.
(bildene er dårlige)
farlig og lese på sidene dine, man får så lyst til å oppleve gleden selv oxo.
Et av fjellklatreren og resten av gjengen.
(bildene er dårlige)
farlig og lese på sidene dine, man får så lyst til å oppleve gleden selv oxo.
Postet 16.02.08 kl 20:27
Takk for titten
Det er Corydoras habrosus du har anskaffet deg, en dvergpansermaller eller pygmèpansermaller som de også kalles.
Nydelige! Det er noe jeg har hatt i kikkerten lenge, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg aldri har kommet så langt som å kjøpe en stim av dem
Sist jeg så dem i butikk, måtte jeg avstå, for det var kun 3 igjen.
En nydelig art iallefall!
Det er Corydoras habrosus du har anskaffet deg, en dvergpansermaller eller pygmèpansermaller som de også kalles.
Nydelige! Det er noe jeg har hatt i kikkerten lenge, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg aldri har kommet så langt som å kjøpe en stim av dem
Sist jeg så dem i butikk, måtte jeg avstå, for det var kun 3 igjen.
En nydelig art iallefall!
GalemorNå har jeg oxo skaffet meg cory, en liten type, salt og pepper pansermalle. Legger ved bilde så du kan se skjønnhetene, skjonner hvorfor du er så fasinert av dem. Et av fjellklatreren og resten av gjengen. (bildene er dårlige) farlig og lese på sidene dine, man får så lyst til å oppleve gleden selv oxo.
Postet 16.02.08 kl 20:59
mona oDet er noe jeg har hatt i kikkerten lenge, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg aldri har kommet så langt som å kjøpe en stim av dem:) Sist jeg så dem i butikk, måtte jeg avstå, for det var kun 3 igjen.
Mona, ta en lyntelefon til Aquamanias! Jeg lurer på om ikke det var det jeg så der på fredag. Det var en av dvergcoryene som begynner på bokstaven h ihvertfall (stoler ikke helt 100 % på min egen hukommelse ).
Postet 17.02.08 kl 02:24
Du trenger forresten ikke å ringe. Den står på listen over nye fisker. Den kom med forsendelsen som kom denne uka, så de er i karantene ennå. Men det kan lønne seg å ringe å reservere dem, kan jeg tenke meg. De var veldig søte!
Postet 17.02.08 kl 03:09
C. habrosus
Dahls Dyrerike har C. habrosus inne nå.
Kjøpte meg en liten stim på lørdag (kr. 29.-/stk) og det var flere igjen ....
Kjøpte meg en liten stim på lørdag (kr. 29.-/stk) og det var flere igjen ....
Postet 18.02.08 kl 12:13
Jeg skal på fisketur på fredag til "det store utland" (Sverige, så jeg sparer kronene på bankkontoen og plassen i akvariene mine til da
Regner med å komme hjem med noen riktige lekkerbiskener! *gliz*
Blant annet har jeg fått bekreftet via email at de har følgende Corydoras inne for eksempel:
Corydoras geryi, Corydoras narcissus og Corydoras guapore. Det var usikkert om de hadde igjen Corydoras julii (som i så fall ville vært den ekte antar jeg, siden det var viltfanget fisk fra Brasil! C. trilineatus er jo fra Peru)
De har viltfanget fisk fra mange plasser; Peru, Colombia og Brasil for å nevne noe (det er de jeg husker, for det er derfra fiskene jeg interesserer meg for kommer fra *Hehe*).
I tillegg skal jeg ha meg en eller to arter med Nannostomus tetraer, har sett at butikken har Nannostomus mortenthaleri på lager blant annet!
Jeg er så spent at jeg holder på å krepere! Gleder meg noe så innmari til denne turen, selv om det blir langt og mange mil i bil frem og tilbake. Det er jeg og en annen av Akvaforums medlemmer som skal dra
Regner med å komme hjem med noen riktige lekkerbiskener! *gliz*
Blant annet har jeg fått bekreftet via email at de har følgende Corydoras inne for eksempel:
Corydoras geryi, Corydoras narcissus og Corydoras guapore. Det var usikkert om de hadde igjen Corydoras julii (som i så fall ville vært den ekte antar jeg, siden det var viltfanget fisk fra Brasil! C. trilineatus er jo fra Peru)
De har viltfanget fisk fra mange plasser; Peru, Colombia og Brasil for å nevne noe (det er de jeg husker, for det er derfra fiskene jeg interesserer meg for kommer fra *Hehe*).
I tillegg skal jeg ha meg en eller to arter med Nannostomus tetraer, har sett at butikken har Nannostomus mortenthaleri på lager blant annet!
Jeg er så spent at jeg holder på å krepere! Gleder meg noe så innmari til denne turen, selv om det blir langt og mange mil i bil frem og tilbake. Det er jeg og en annen av Akvaforums medlemmer som skal dra
Postet 18.02.08 kl 12:39
Endret: 18.02.08 kl 12:44
Postet 18.02.08 kl 14:57
Postet 18.02.08 kl 15:00
Postet 18.02.08 kl 15:05
Corydoras weitzmani yngel
Disse ynglene klekket for litt over en uke siden, forrige søndag. Det er et kull med Corydoras weitzmani. Jeg er usikker på antallet, for noen av eggene mugnet og klekket aldri, og jeg orket ikke holde tellinga men det var rundt 40 egg til å begynne med.
Det er vanskelig å få til gode bilder i dårlig lys, og siden dette helglass-karet (som bare er 12 liter) står inne i en hylle, er det ikke plass til å legge på mer lys før bildetagning. De er derfor ganske kornete, for det er ørsmå yngel det er snakk om
12 literen er for lav til å la svampfilteret (drevet av en luftpumpe) stå oppreist på vanlig måte, så jeg har lent det over på siden for å kunne få brukt det. Denne typen filtere er supre til yngel, ikke bare siden ingen yngel kan bli sugd inn, men også fordi de er proppfulle av gode microorganismer og annet snacks som yngelen kan beite på. Jeg ser stadig Corydoras-yngelen "kravle" rundt på svampen og beite. Dette filteret er godt innkjørt på forhånd, jeg pleier å ha et par filtere ekstra gående her og der i karene mine. Da kan jeg kjapt få fatt i ferdig innkjørte filtere ved behov, og det kan være gull verdt. Dette svampfilteret hadde stått og gått i drift i 5 måneder før bruk i yngelkaret
Yngelkaret, 12 liter
Speider ut under eikeløvet.
Det ligger alltid en hel klynge yngel samlet under det enslige eikeløvet
Beiting på filtersvamp
Det er vanskelig å få til gode bilder i dårlig lys, og siden dette helglass-karet (som bare er 12 liter) står inne i en hylle, er det ikke plass til å legge på mer lys før bildetagning. De er derfor ganske kornete, for det er ørsmå yngel det er snakk om
12 literen er for lav til å la svampfilteret (drevet av en luftpumpe) stå oppreist på vanlig måte, så jeg har lent det over på siden for å kunne få brukt det. Denne typen filtere er supre til yngel, ikke bare siden ingen yngel kan bli sugd inn, men også fordi de er proppfulle av gode microorganismer og annet snacks som yngelen kan beite på. Jeg ser stadig Corydoras-yngelen "kravle" rundt på svampen og beite. Dette filteret er godt innkjørt på forhånd, jeg pleier å ha et par filtere ekstra gående her og der i karene mine. Da kan jeg kjapt få fatt i ferdig innkjørte filtere ved behov, og det kan være gull verdt. Dette svampfilteret hadde stått og gått i drift i 5 måneder før bruk i yngelkaret
Yngelkaret, 12 liter
Speider ut under eikeløvet.
Det ligger alltid en hel klynge yngel samlet under det enslige eikeløvet
Beiting på filtersvamp
Postet 18.02.08 kl 19:25
Endret: 18.02.08 kl 19:27
En vase i vinduskarmen
Mosedyrking i vinduskarmen. Egentlig går jeg bare og venter på at den skal daue, men sånn har dette stått siden mai-måned i fjor... Den bestilte jeg fra AquaticMagic i Malaysia, jeg tror det var Willow moss den het. Men det var så lite av den at jeg aldri gadd å la den forsvinne i et akvarium. Den havnet i vasen istedet.
Jeg har skiftet vann to ganger på denne tiden. Fyller opp med nytt som erstatning for fordampet vann når ca halvparten av vannet i vasen har dunstet vekk. Det har hendt jeg har gitt 2 dråper plantenæring i form av eSHA ProPhyll, men det kan jeg vel telle på to hender... så det blir altså to dråper en gang pr mnd toppen.
Til tross for skikkelig mishandling, så bobler det oksygenbobler fra ricciamosen. Merkelig.
Uansett er det koselig med litt lys i vinduskarmen på vinterkvelder, så man kan like gjerne benytte en liten akvarielampe man ellers bare ville hatt liggende i en skuff
(lampen er en [URL="http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2422&HKatID="]Arcadia arcpod[/URL])
Jeg har skiftet vann to ganger på denne tiden. Fyller opp med nytt som erstatning for fordampet vann når ca halvparten av vannet i vasen har dunstet vekk. Det har hendt jeg har gitt 2 dråper plantenæring i form av eSHA ProPhyll, men det kan jeg vel telle på to hender... så det blir altså to dråper en gang pr mnd toppen.
Til tross for skikkelig mishandling, så bobler det oksygenbobler fra ricciamosen. Merkelig.
Uansett er det koselig med litt lys i vinduskarmen på vinterkvelder, så man kan like gjerne benytte en liten akvarielampe man ellers bare ville hatt liggende i en skuff
(lampen er en [URL="http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2422&HKatID="]Arcadia arcpod[/URL])
Postet 19.02.08 kl 20:14
Endret: 19.02.08 kl 20:23
Mitt nye cocoon rekeakvarie har kommet! :-)
I dag kom mitt nye rekeakvarium, som jeg nevnte jeg hadde bestilt på side 164 den 6. februar! (kunne sikkert kommet før, men jeg var treg med å bestemme meg for sende-metode og det var jeg som somlet med å svare på eposten fra Webzoo
Yippi! Og så kult det er!! Jeg bestilte det på 31 liter, kubisk form, og dægern det var stilig! Og større enn jeg forestilte meg, så det passer ikke på den plassen jeg trodde jeg kunne skvise det inn Men inn skal det. Jeg har litt å gjøre frem mot helgen, så jeg får ikke satt det opp med en gang, men jeg gleder meg allerede. Det var skikkelig fint! Ingen forstyrrende skjøter i fronthjørnene, glasset er helstøpt og bøyd til hjørner der.
Dette blir moro å befolke med reker, mose og redmoor-røtter! Og kanskje noen små levendefødere? Som H. formosa om jeg får kloa i noen etterhvert Eller kanskje det blir Corydoras av en dverg-art istedet (*host* fare for det...)
Her er det akkurat båret inn på akvarierommet (og mine 3 Fluvalfiltere kom samtidig i samme esken).
Nettbutikkens bilde:
Yippi! Og så kult det er!! Jeg bestilte det på 31 liter, kubisk form, og dægern det var stilig! Og større enn jeg forestilte meg, så det passer ikke på den plassen jeg trodde jeg kunne skvise det inn Men inn skal det. Jeg har litt å gjøre frem mot helgen, så jeg får ikke satt det opp med en gang, men jeg gleder meg allerede. Det var skikkelig fint! Ingen forstyrrende skjøter i fronthjørnene, glasset er helstøpt og bøyd til hjørner der.
Dette blir moro å befolke med reker, mose og redmoor-røtter! Og kanskje noen små levendefødere? Som H. formosa om jeg får kloa i noen etterhvert Eller kanskje det blir Corydoras av en dverg-art istedet (*host* fare for det...)
Her er det akkurat båret inn på akvarierommet (og mine 3 Fluvalfiltere kom samtidig i samme esken).
Nettbutikkens bilde:
Postet 20.02.08 kl 17:40
Endret: 20.02.08 kl 17:45
Hei Mona,
Ser du har bestilt akkurat samme type akvarium (nano-kar) som meg, men mitt er kun på 19,5L. Kjempe flott akvarium, og også jeg ble overrasket over størrelsen!.
Jeg lurte på om du hadde fått tid til å se på det medfølgende filteret. Da jeg fortsatt er å betrakte som nybegynner aner jeg ikke hvor på filteret jeg kan ha "gammel-ugge" for å kick-starte det nye filteret? (Jeg har ett 180L kar med filter hvor jeg kan "stjele" ugge).
Hadde satt stor pris på om du kunne gi meg ett tips
Ser du har bestilt akkurat samme type akvarium (nano-kar) som meg, men mitt er kun på 19,5L. Kjempe flott akvarium, og også jeg ble overrasket over størrelsen!.
Jeg lurte på om du hadde fått tid til å se på det medfølgende filteret. Da jeg fortsatt er å betrakte som nybegynner aner jeg ikke hvor på filteret jeg kan ha "gammel-ugge" for å kick-starte det nye filteret? (Jeg har ett 180L kar med filter hvor jeg kan "stjele" ugge).
Hadde satt stor pris på om du kunne gi meg ett tips
Postet 20.02.08 kl 18:22
Postet 20.02.08 kl 18:37
SimgirlSer du har bestilt akkurat samme type akvarium (nano-kar) som meg, men mitt er kun på 19,5L. Kjempe flott akvarium, og også jeg ble overrasket over størrelsen!. Jeg lurte på om du hadde fått tid til å se på det medfølgende filteret. Da jeg fortsatt er å betrakte som nybegynner aner jeg ikke hvor på filteret jeg kan ha "gammel-ugge" for å kick-starte det nye filteret? (Jeg har ett 180L kar med filter hvor jeg kan "stjele" ugge).
Har ikke pakket opp enda, har ikke fått tid. Men jeg så frem til å få kikket på filteret, det er nemlig ikke alltid den beste eller høyeste kvalitetsløsningen når man kjøper hele "akvariumpakker".
Men utifra bildene dine, særlig der man ser hånden din og dermed har noe å sammenligne størrelse med så det jo ikke så verst ut.
Den svarte svamptingen på bildet, er det kullfilter, eller bare svart svamp?
Må kikke litt nøyere på mitt kanskje Men jeg mistenker at jeg kanskje bytter ut det medfølgende filtermaterialet (som så noe spinkelt ut) med egne, tilskjærte biter av blåsvamp.
SkywalkerHar sittet å lest gjennom tråden den. Må bare bøye meg i støvet. Utrolig hva du får til. Kjempeflott akvarierom. Liker spesielt det 98 liters karet ditt som det går Dolkestikk tetra i. Kjempestilig med Red moor røtter og Masse Eikeløv.
Takk skal du ha, men det akvariet ser ikke slik ut i dag Dessverre. Jeg flyttet høsten 2006, og da solgte jeg de Dolkestikktetraene (pluss en hel haug med andre fisker) i forkant, for å ha så få fisker som mulig med på selve flyttingen. Men å sette opp karet på samme måte (designmessig) er jo en smal sak, jeg har både røttene (akkurat de samme som på bildet om jeg ikke husker feil), eikeløvet og plantene som skal til. Det er bare dette med tid og arbeidslyst....
Postet 20.02.08 kl 18:46
Endret: 20.02.08 kl 18:51
Takk for rask respons
Jeg mistenker at den svarte svampen er kun en svamp, kan ikke se noen plass at det står at det skal være ett kullfilter. Uansett litt merkelig...jeg forventet å se en blå svamp, og ble veldig usikker på hva den svarte svampen var...
Filteret består hos meg av denne runde svampen, og en plate som skal stå på skrå, synes selv det virket litt "sveklete", men det var jo en veldig god ide å kjøpe blå svamp og skjære til selv. Dersom du velger denne måten hadde det vært fint å få sett ett bilde av hvordan du plasserer svampene i kammeret
Jeg mistenker at den svarte svampen er kun en svamp, kan ikke se noen plass at det står at det skal være ett kullfilter. Uansett litt merkelig...jeg forventet å se en blå svamp, og ble veldig usikker på hva den svarte svampen var...
Filteret består hos meg av denne runde svampen, og en plate som skal stå på skrå, synes selv det virket litt "sveklete", men det var jo en veldig god ide å kjøpe blå svamp og skjære til selv. Dersom du velger denne måten hadde det vært fint å få sett ett bilde av hvordan du plasserer svampene i kammeret
Postet 20.02.08 kl 18:56
Postet 20.02.08 kl 18:58
Nå har jeg kikket på sakene og satt sammen deler o.l.
Det var ikke kullsvamp i filteret, men jøje meg... den filterinnmaten var pinglete! Jeg trodde det var mer og lette rundt i poser og esker, men det var visst alt gitt. Som jeg trodde, en blokk med tilskåret blåsvamp må til.
Jeg ser at den runde filtersvampen er ment å sette på enden av "sugerøret", slik at ikke reker o.l. blir sugd inn i filteret. Smart! Det er det ikke mange som tenker på. At den var svart i tillegg, den svampen, var jo supert, for jeg har tenkt å ha ensfarget svart bakgrunn (utvendig) her bare.
Alt i alt et flott akvarium, som jeg tror jeg får mye glede av Men det var kaaaaanskje litt mye plastikk-følelse over filterløsningen og lampa (men det forventet jeg egentlig) Men lyset var pent og klart, 11 w 6500 K, og ga fint, behagelig lys. Fullt brukbart!
Jeg ble litt forvirret først da, før jeg fant de delene som dekkglasset skal ligge på, for dekkglasset var jo mindre enn åpningen på karet. Hehe, det ble fort oppklart da jeg fant de gjennomsiktige kant-klemmene.
Anbefaler absolutt at man dropper den medfølgende filterinnmaten, og heller skjærer ut noe av en passende svamp. Evt mange småbiter av svamp, terninger.
Jeg spekulerer faktisk på å droppe hele hang-on filteret, og ta et av mine egne svampfiltere istedet. Med den grå foten begravd i sand, er kun den svarte svamp-patronen på det synlig, og det vil forsvinne blant innredningen. Med reker eller yngel i karet er det egentlig like greit med den løsningen, for både reker og yngel liker jo å beite på filtersvamper uansett.
Det var ikke kullsvamp i filteret, men jøje meg... den filterinnmaten var pinglete! Jeg trodde det var mer og lette rundt i poser og esker, men det var visst alt gitt. Som jeg trodde, en blokk med tilskåret blåsvamp må til.
Jeg ser at den runde filtersvampen er ment å sette på enden av "sugerøret", slik at ikke reker o.l. blir sugd inn i filteret. Smart! Det er det ikke mange som tenker på. At den var svart i tillegg, den svampen, var jo supert, for jeg har tenkt å ha ensfarget svart bakgrunn (utvendig) her bare.
Alt i alt et flott akvarium, som jeg tror jeg får mye glede av Men det var kaaaaanskje litt mye plastikk-følelse over filterløsningen og lampa (men det forventet jeg egentlig) Men lyset var pent og klart, 11 w 6500 K, og ga fint, behagelig lys. Fullt brukbart!
Jeg ble litt forvirret først da, før jeg fant de delene som dekkglasset skal ligge på, for dekkglasset var jo mindre enn åpningen på karet. Hehe, det ble fort oppklart da jeg fant de gjennomsiktige kant-klemmene.
Anbefaler absolutt at man dropper den medfølgende filterinnmaten, og heller skjærer ut noe av en passende svamp. Evt mange småbiter av svamp, terninger.
Jeg spekulerer faktisk på å droppe hele hang-on filteret, og ta et av mine egne svampfiltere istedet. Med den grå foten begravd i sand, er kun den svarte svamp-patronen på det synlig, og det vil forsvinne blant innredningen. Med reker eller yngel i karet er det egentlig like greit med den løsningen, for både reker og yngel liker jo å beite på filtersvamper uansett.
Postet 20.02.08 kl 19:40
Endret: 20.02.08 kl 19:44