Tante Astrid´s undervannsverden (side 84)

Hva med zamioculcas? Veldig vanlig plante, men kan settes nesten hvor som helst. Blir selvfølgelig kraftigst med lys, men den er veldig vanlig å bruke i feks. kontorlandskap fordi den er så nøysom.

Jeg har den som kontorplante og liker den veldig godt, så godt at jeg tror den må få bli med hjem snart..

Billig og stor på IKEA

Sprøytetetra var en skikkelig kul liten fisk
Hadde du ikke enda en ny art på lur?
Mener å huske at du holder noe nyanskaffet hemmelig.

Etter endret: Altså fisk.
Har forsøkt zamioculcas, eller blankblad som jeg kaller den, tidligere, men den ble rett og slett for tynn og skrantete. Tror nok den egentlig foretrekker mer lys.

Mulig det rett og slett er for mørkt til å ha planter inne i rommet her på min stue, men det passer så fint med en plante akkurat der. Tør ikke sette noe akvarium heller på den plassen siden det er oppå databordet. Hvis ikke kunne jeg jo ha puttet et lite plantekar der
Humunukuapuaa
Hadde du ikke enda en ny art på lur? Mener å huske at du holder noe nyanskaffet hemmelig. Etter endret: Altså fisk.

Jepp, har skaffet meg en hemmelig art til et hemmelig prosjekt jeg har gående, men vanskelig å ta bilder av arten og fremdeles holde prosjektet hemmelig Tenkte at siden ingen kommenterte det så skulle jeg ikke si mer, men kan jo røpe at det ikke er en fisk, og siden jeg greide å ta et bilde som ikke røper så mye mer enn arten så kommer det her.

Resten er altså helt hemmelig, en temmelig god stund til ;D
Aha, du planlegger rekeparty til sommeren.
Da skal jeg la deg få pusle med prosjektet i fred, det dukker vel opp en ny fin tråd à la din afrikatråd når du har kommet så langt at du har lyst til å dele idèer og at det er noe du vil vise frem.
Ja, jeg lover ny tråd med bilder osv etterhvert, men dette prosjektet kommer til å ta laaaang tid er jeg redd.
jo, tror jeg vet hvilken art det er. men med min gullfisk hukommelse kan jeg ikke huske navnet

edit: etter mye leting fant jeg ut at det var feil "skapning"(hehe, kan ikke røpe noe) jeg trodde det var.
Her er noen sikle bilder av pygmeguramien min
Håper du skaffer deg sånne, de har personlighet, men ikke like mye som kampfisk.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
He he første forsøk på å lage bilder i stort format :P
Der ble tastaturet vått gitt

Ikke tvil om at dette er en vakker fisk. Lurer på hvor mange jeg har plass til i 125 liter når de skal dele plass med 15 kuhlii, 15 stjernedanioer og en 6-7 dario. Går det bra med en 6-8 stykker tro? De får jo mesteparten av den øverste delen for seg selv.
Nydelig gurami! Skjønner godt du har lyst på de ja
heisann!

lurer på hvordan det går med nøkkelhullciklidene dine jeg :o) Er de fortsatt 'snille' fisker? Jeg har enda ikke fått mine De ble jo bestilt for over 1 mnd siden. Kommer de ikke neste gang den lokale dyrebutikken får fisk skal jeg bestille hos en annen dyrebutikk jeg har vært i kontakt med i nabo-byen. Jeg ble forøvrig anbefalt prinsessen av Burundi istedenfor nøkler :o . De sa at nøklene blir så store (!?). Men etter alt jeg har lest om Prinsessen av Burundi her inne så passer de fint dårlig i et selskapsakvarium, at de er agressive og krever andre vannverdier enn hva et normalt selskapsakvarie har.Er det rart ferske akvarister gjør så mange tabber ?
Absolutt ikke, iallefal når de får sånne råd av betjeninga i butikken. Før kunne man jo stole på at de i butikken hadde peil, sånn er det ikke lenger. Ikke engang de som jobber på bensinstasjonen aner hvordan man bytter ei pære på bilen.
Det er lissom ikke meninga at man skal vite hva man jobber med for å drive med det lenger. Eller kanskje det bare er at de som jobber der ikke gidder sette seg inn i hva de jobber med, men da burde jo sjefene gjøre noe (kurs etc).

Ekke lett nei
Galemor
Før kunne man jo stole på at de i butikken hadde peil, sånn er det ikke lenger. Ikke engang de som jobber på bensinstasjonen aner hvordan man bytter ei pære på bilen. Ekke lett nei :)


må bare si at pære på bilen er nesten umulig for en "vanlig" person å skifte på de nyeste bilene nå. det lages så vanskelig at selv bilmekanikere sliter med å bytte pære. dette er for at det er trangt og tungvinte måter for å skifte ei pære.
så at en på bensinstasjonen sliter med å bytte pære på bilen ekke rart. men nå er det ikke meninga at de på bensinstasjonen skal gå ut av butikken, og skru eller noe, de skal stå på samme sted hele tiden.

men enig med falney at de på dyrebutikkene er for dårlige. det som også plager meg litt er at det ofte jobber folk som kan annet enn fisk og at de jobber sammen. det burde jobbe 1 person som kan fisk og en som kan andre dyr.



men astrid, hvordan går det med akvariene dine?? skjer det noe spennende der?

og den mystiske arten du har?? når får vi høre om den
Falney
lurer på hvordan det går med nøkkelhullciklidene dine jeg :o) Er de fortsatt 'snille' fisker?

De er fortsatt snille, men de har så smått begynt å grave groper i sanden rundt omkring og de liker ikke at coryene blir for nærgående når de holder på med det. De er likevel ikke på langt nær så voldsomme som for eksempel apistoene jeg hadde. Da ble jo coryene jaget uansett og overalt i karet. Nøklene er mer forsiktige og lar ihvertfall mallene være i fred så sant de ikke er altfor nære når de holder på å jobbe med disse leksgropene. Jagingen er heller ikke så voldsom aggressiv.

Nå har de ikke kommet så langt som til egglegging så jeg vet ikke om de vil bli mer hissige da. Vet jo ikke sikkert om jeg har et av hvert kjønn en gang. Har jo lest om de som ikke kan ha nøkler sammen med andre fisk uten at de blir jaget så jeg skal ikke si at de ikke kan oppføre seg aggressivt, men mine ser ihvertfall ikke ut til å ha anlegg for det. De rører ikke de andre fiskene så sant de ikke er i nærheten av de gropene som sagt.

Jeg lover å komme med oppdatering på akvariene mine fiskeren, men jeg strever med formen så jeg tør ikke si noe om når. Det er ikke lett å få tatt bilder når man ikke greier å fokusere blikket ordentlig.
Den mystiske hemmeligheten blir nok ikke avslørt før etter sommeren en gang. Det er et skikkelig langtidsprosjekt så både dere og jeg må bare være tålmodige
Her kommer et par nye bilder tatt i kveldinga.

Asia.
Takker Mona så mye for tipset om å flytte litt på lotusen! Som man kan se så har den nå endelig fått fart på seg! Jeg er så fornøyd! Godt med litt andre farger i den gjennvokste, grønne jungelen. Bildet er faktisk tatt etter at jeg har tynnet i vallisneriaene :b

Er det forresten noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre med disse cryptocorynene som åpenbart ikke har lest i plantebasen at de ikke skal bli mer enn 15 cm?
[External Image]

Afrika.
Til venstre over vann kan man se den nyeste planten i karet, en luftplante, Tillandsia, som jeg har fått tilsendt fra Lisbeth. Artig fasong på den og den begynner nå å bli fin og grønn inni rosetten ihvertfall. Pedicellataene har også begynt å vokse over vann. Som man kanskje kan se så fjerner jeg ikke gammel løv og slikt. Det eneste som jeg foretar meg her er å mate fiskene, vedlikeholde filteret og skifte litt vann ukentlig. Det ligger forresten litt flere bilder i tråden om Afrika.
[External Image]

Det ble ingen fiskebilder denne gangen så det får bli en annen dag
Jeg gjorde det forresten stort i dag da jeg greide å velte ned en kultur med mikroorm over hele meg, kommoden, veggen og gulvet. Det skjedde heldigvis etter at fiskene hadde fått mat. Satte opp en ny kultur i går så jeg har heldigvis nok mikroorm til senere også. Må bare si at jeg kom meg temmelig raskt i dusjen. Jeg er ikke pysete, men å få markgrøt nedover hele fronten var temmelig ufyselig selv for meg :b
Huff ja, om ikke bare for marken, så for lukta, usj
Uæhh glad det ikke var meg ,hadde gått i dørken med et brak

Utrolig flotte kar forresten ,der er noe til inspirasjon
Galemor
Huff ja, om ikke bare for marken, så for lukta, usj ;)

Mulig jeg har gjort noe feil, men jeg synes ikke det lukter spesielt ille av kulturen. Bare gjærlukt og den synes jeg ikke er særlig ekkel.

Sølvi Gullaksen
Uæhh glad det ikke var meg ,hadde gått i dørken med et brak :) Utrolig flotte kar forresten ,der er noe til inspirasjon :)

Takk Sølvi! Selv synes jeg kanskje Asia blir litt i grønneste laget. Afrika er jeg ganske tilfreds med, akkurat nå ihvertfall.

Du ville forresten ikke likt å gått i dørken siden gulvet også var fullt av gugge ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap