Tante Astrid´s undervannsverden (side 85)

Inaktiv bruker
jeg syn es at det asiakaret dit er kjempefint nå spesielt siden det nesten er grod ijen av planter =
Takk David!

Tror innbyggerne setter pris på det også, mens jeg gjerne skulle sett fiskene innimellom og ikke bare plantene
Inaktiv bruker
ja men er det ikke gøyere å leite etter fiskene en og se di hele tiden ??
Det har du selvfølgelig rett i! Alltid morsomt å få øye på en av fiskene man ikke har sett på en stund. Skal prøve å huske på det neste gang jeg sitter å ergrer meg over at det ser så tomt ut. Det er sikkert fordi jeg har vært vant til å se kampfiskene i det karet og de har jo ikke akkurat gjemt seg og har vært godt synlige når det gjelder fargene også. Jeg strever nok litt med å venne meg til det "nye" Asia
Inaktiv bruker
ja =;-D
Tenkte jeg måtte vise frem hvordan det ser ut i Søramerika-karet også. Har flyttet litt på plantene og byttet ut Echinodorus bleheri med Echinodorus sp. 'Red Diamond'. Ble nemlig så lei av å trimme sverdplanten og denne nye varianten vokser seg ikke fullt så stor. Det er i alle fall det som står i plantebasen, men det stemte jo ikke helt på cryptocorynene ;b

Er ikke vanskelig å få øye på paret med nøkkelhullciklider heller. Bildet ble tatt like før lyset slukket i går og i morges var det en stor grop i sanden i det hjørnet. Ikke det at det blir til noe mer med de .. .. heldigvis.

[External Image]
kjempe flott kar Tante Astrid, Jeg klarer ikke og få det så fint
Inaktiv bruker
hei Astrid du burde vel få innd noen flere av di sjørtetetraene for det ser ganske tomt uti Søramerika-karet dit nå =
Ja, har bare to skjørtetetra igjen. Dessverre så har de en virussykdom som gjør at jeg ikke tør å kjøpe inn flere tetra før disse er borte. De får derfor bare svømme rundt to-sammen så lenge. Tror nok fiskene foretrekker å leve selv om de er bare to fremfor å bli avlivet. De er nemlig ikke spesielt plaget av viruset enda, men de får etterhvert svulster som plager de såpass at avliving er eneste løsning. Heldigvis så kan de leve lenge uten spesielt store plager.

Tryggve
kjempe flott kar Tante Astrid, Jeg klarer ikke og få det så fint

Takk skal du ha Tryggve! Jeg har valgt veldig enkle planter så det kan være det som gjør at jeg får de til
Inaktiv bruker
å så når di to ikke lever lengre så skal du få deg en ny tetraart som du aldri har hat før ??
Ja, da vil jeg ha en mindre tetraart tror jeg. Skjørtetetraene er har vært ganske dominerende fisker i karet så jeg vil prøve noe annet, kardinaler kanskje.
Jeg er ikke så bevandret innen tetra og generell alle fisk enda, men jeg har ildtetra og Skjørtetetra. Disse er egentlig veldig like sett bort fra størrelsen! De har mye lik oppførsel og er begge glad i ordentlig för som mygglarver! Jeg husker hvor overrasket jeg ble da Coryene flyttet inni karet til Ildtetraen føste gang. De søte små røde hadde blitt forvandlet til noen tøffe gribber som hele tida var ut etter maten til Coryene!! Ingen kjære mor her nei! Men de er mye mye og mye mer skjør enn skjørtene som tåler det meste!
Jeg er enig i det du sier Tørrfisk. De virker ganske like hverandre på den måten. Skjørtetetraene minner meg nesten om piraja fra tid til annen. Ikke så rart kanskje siden Piraja tilhører samme familie som tetraene, nemlig characidae/karpelaks. Har opplevd at de har stimet i samlet flokk for å ta ottoene mine et par ganger og det var nesten et skremmende syn. Det hadde virkelig vært interessant å se hvordan disse oppfører seg i store flokker i naturen.

Skjørtetetra regnes forresten for å være en robust art. Husker jeg så på animal rescue eller noe sånt at de hentet et akvarium som hadde stått uten tilsyn i laaang tid. De eneste fiskene som fremdeles levde var noen maller og skjørteteraene.
ops, glemte visst å legge inn et innlegg isatd.

nyydelig karr. "har bare valgt lette planter". de plantene ble uansett veldig fine sammen.
bare hyggelig astrid

drømmer om å få innredet karret mitt sånn som karrene dine er
Det er bare å sette i gang det vet du
hadde jeg bare hatt dine talenter så



Tante Astrid
Skjørtetetraene minner meg nesten om piraja fra tid til annen. Ikke så rart kanskje siden Piraja tilhører samme familie som tetraene, nemlig characidae/karpelaks. Har opplevd at de har stimet i samlet flokk for å ta ottoene mine et par ganger og det var nesten et skremmende syn. Det hadde virkelig vært interessant å se hvordan disse oppfører seg i store flokker i naturen. Skjørtetetra regnes forresten for å være en robust art. Husker jeg så på animal rescue eller noe sånt at de hentet et akvarium som hadde stått uten tilsyn i laaang tid. De eneste fiskene som fremdeles levde var noen maller og skjørteteraene.


Jeg tenker ofte på at de er i familie med Piraja når jeg ser de "på det verste", også ildtetraene! De er også konstant på leting etter noe å spise. De tar alt som passer inni munnen for så å tygge og finne ut om det er spisende;D
Det har faktisk blitt ett lite problem for meg å mate Coryene. Jeg må avlede Skjørtene når jeg skal gi coryene mygglarver slik at de i alle fall rekker å nå bunnen før skjørtene tar de derfra. Malletabletter er også poppulært blandt skjørtene og de finner de uansett hvor mørkt det er i rommet

Hardføre er de absolutt! Ikke de jeg tenker på først om det skulle være noe spesielt i karet da de tåler ting bedre enn de fleste andre fiskene
Ja skjørter tåler enn del, de første jeg kjøpte glemte jeg igjen på bussen :O, ringte inn og buss sjåføren hadde lokalisert de, de fikk seg en ekstra tur og da bussen igjen kom forbi sto jeg på holdeplassen og ventet.
Tror nok buss sjåføren syntes det var litt morro.
De hadde ingen mèn av den ekstra turen og levde i mange år.

Men kan aldri si jeg har observert ildtetraene slik dere beskriver, matglad ja, men aldri hissige eller agressive. Mine var faktisk utrolig deilige, rolige fisk. Nå har jeg to igjen og pga plassen blir de byttet ut med stjerner.
Nå er jo ildtetra skjørere virker det som, siden jeg har mistet alle unntatt to siden jeg kjøpte de ifjor. Men må jo si at jeg har bare mistet mens jeg har vært avgårde. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Guy Palm
Reklame for plussmedlemskap