Tante Astrid´s undervannsverden (side 86)

Hvem har du hatt de sammen med tidligere? Jeg har 6stk igjen nå, og har hatt mange frafall, men jeg mener mine har stort sett gått bort pga miljø. Altså mistrivsel. De har hatt lengere perioder hvor de har vært alene uten noen frafall for så å gå bort når de har gått sammen med andre (fredelige) fisker. Merker godt på de at de blir stresset og kanskje litt redde når de ikke går alene i "artskar".
Jeg har funnet ut at jeg ikke liker at cryptocorynene i asia-karet har blitt så enorme. Nå som Lotus er i vekst igjen så vil jeg heller ha noen lavere planter rundt slik cryptoene var i begynnelsen. Har nå sett litt rundt på diverse kandidater som kan erstatte disse og valget har falt på 'Lille stjerne', Pogostemon helferi. Den burde ikke bli stort mer enn 10 cm høy og det er i grunnen helt perfekt.

Nøkkelhullciklidene har i det siste drevet med omfattende gravearbeid. Det er store groper rundt overalt i karet. Veldig bra at jeg ikke har så mye planter på bunnen i det karet for de ville nok raskt blitt gravd opp. Før jeg kjøpte de så leste jeg et sted at de ikke gravde noe særlig i forhold til andre ciklider, men sammenlignet med de to ciklideartene jeg har hatt tidligere, sommerfuglciklider og A.agassizii, så er disse rene bulldoserne. Om jeg tidligere har anbefalt de til tilplantede akvarier så trekker jeg det tilbake nå :b

Ellers så er alt stille og rolig i karene. Jeg teller fremdeles minst ti rakettkilli så jeg håper og tror at den tette innredningen demper stresset mellom hannene. Det er en del kiving ser jeg, men tydeligvis ingenting alvorlig. Har sett antydning til lek også, men foreløpig ingen yngel.

Det siste døgnet har jeg forresten vært litt lattermildt hoderystende til styret rundt FAMBAI. Hvem skulle trodd at min, litt humoristiske ment, signatur skulle spre seg og skape så mye diskusjon. Må bare le
Fin miniplante du fant deg, fikk lyst på sånn jeg også.
Tror den vil passe fint i en 19-liter med Boraras...

Det hadde vært morsom hvis du kunne teste om dette er "oppskriften" ved neste vannbytte i Afrika.
Slammsug til en bøtte, og lar den stå i fred noen minutter til bunnfalet har lagt seg.
Så kan du forsiktig tappe av vannet på toppen (jeg bruker hevert), til du har igjen en liter med bunnfallet og heller så det i en isboks med en luftestein og noe javamose.
Hvis du i tillegg lar isboksen stå med mosen og akvarievann, og kanskje litt liquifry eller noen korn eggeplomme for å få infusorier, i godt lys noen dager får du kanskje i gang en fin matguffekultur.
La det være igjen litt av dette vannet når du heller bunnslammet oppi.
Sett boksen et lunt sted og du får fisk, i hvertfall så tror jeg det.

Ang. FAMBAI: Det er mange her i verden som ikke har ant omfanget av hva en liten spøk kan føre til.
Humunukuapuaa
Det er mange her i verden som ikke har ant omfanget av hva en liten spøk kan føre til.

Deriblant meg

Har tenkte å prøve ut den slam-metoden din, men jeg tror jeg bør vente til høsten. Det begynner allerede å bli i varmeste laget i leiligheten og har ikke lyst til å få enda flere kar å bekymre meg for akkurat nå. Både killikaret og "mysterie"-karet har innbyggere som ikke tåler noe særlig varme så det er spesielt disse to som jeg er urolig for.

Komfyren vår, eller egentlig bare steikovnen, takket for seg denne uken så det spørs om jeg må utsette å kjøpe persienner og vifter en måned til. Håper bare ikke mai blir ekstrem varm, slik den pleier å bli her på disse kanter av landet.

Da jeg startet opp så hadde jeg faktisk veldig lyst til å begynne med Tanganyika-ciklider. Falt veldig for bildene av Julidochromis dickfeldi og hadde lyst på slike, men på grunn av den varme leiligheten så torde jeg ikke annet enn å legge bort de planene. Får heller ta de frem igjen om vi skulle flytte engang. Akkurat den arten er vel heller ikke så vanlig å se i handelen. Har bare sett den på bilder og kun en sjelden gang på bestillingslistene, aldri i levende live.
Tante Astrid
Har tenkte å prøve ut den slam-metoden din, men jeg tror jeg bør vente til høsten. ...

Men til høsten begynner det å bli litt for sent, hvis vi først må finne ut om det bare funker hos meg eller ikke og så blir det kaldt og vi må vente med å sende til våren etc. etc. Så bare for å se om det funker? Bare én gang? Vær så snill?
I verste fall får du noen backupraketter som sikkert kommer til å ha søsken i Afrika de kan gå sammen med.

Tante Astrid
Falt veldig for bildene av Julidochromis dickfeldi ... Har bare sett den på bilder og kun en sjelden gang på bestillingslistene, aldri i levende live.

Kan ikke huske å ha sett J. dickfeldier annet enn på bilder jeg heller, så det er en typisk "Tantefisk". Synonym for fisk som er vanskelig å få tak i, og som man må vente på lenge. Jeg digger Julier. De er fine "smygende-innimellom-objekter-fisk".
Kan jo eventuelt hoppe over utprøvingen og sende guffa direkte til deg

Kanskje jeg prøver meg, men skal ikke love noe. Er igrunnen nok fisk i afrika-karet synes jeg så da må eventuelle små emigrere til et av de andre verdensdelene.

Jeg liker de andre juliene også, men planen var å holde bare dickfeldi og transcriptus i 180 literen. Hadde vært kjempegøy om jeg en gang fikk til det! Greit å ha noe å drømme om også
Tante Astrid
Jeg har funnet ut at jeg ikke liker at cryptocorynene i asia-karet har blitt så enorme. Nå som Lotus er i vekst igjen så vil jeg heller ha noen lavere planter rundt slik cryptoene var i begynnelsen. Har nå sett litt rundt på diverse kandidater som kan erstatte disse og valget har falt på 'Lille stjerne', [URLBLOCK1]. Den burde ikke bli stort mer enn 10 cm høy og det er i grunnen helt perfekt. [B]Takk for at du fant en kjempefin plante til "mini-asia"-prosjektet mitt!;)[/B] Det siste døgnet har jeg forresten vært litt lattermildt hoderystende til styret rundt FAMBAI. Hvem skulle trodd at min, litt humoristiske ment, signatur skulle spre seg og skape så mye diskusjon. Må bare le :D [B]Det må jo være litt artig å se hvor langt det har kommet!:)[/B]
legger bare inn et innleg så jeg får tråden på "Mine abonnoment"
Kjøpte med meg denne planten da jeg var i sverige og har den i ene rekekarret fordi det er best belysning, næring og ro der. Men dette er en plante de fleste liker spise på, den er gjennomhullet av bitte små hull etter skivesnegler og mer har gnafset på den. Så bare vær litt obs på det.

Men det virker som iallefal 1 av de 3 plantene kommer seg, ser nye friske skudd der. Den er fin med de knøvla baldene og ikke særlig stor heller, frisk grønn farge har den å
Humunukuapuaa
Kan ikke huske å ha sett J. dickfeldier ....

I dag så jeg at de hadde dickfeldier på TAM Alna, så jeg tror nok at jeg ikke har fulgt helt med.
Galemor
Kjøpte med meg denne planten da jeg var i sverige og har den i ene rekekarret fordi det er best belysning, næring og ro der. Men dette er en plante de fleste liker spise på, den er gjennomhullet av bitte små hull etter skivesnegler og mer har gnafset på den. Så bare vær litt obs på det. Men det virker som iallefal 1 av de 3 plantene kommer seg, ser nye friske skudd der. Den er fin med de knøvla baldene og ikke særlig stor heller, frisk grønn farge har den å :)

Takk for info. Får håpe jeg får den til selv om jeg har masse snegler i karet. Har ikke tenkt å fjerne alle cryptoene på en gang heller så jeg har noen å falle tilbake på om jeg mislykkes.

Humunukuapuaa
I dag så jeg at de hadde dickfeldier på TAM Alna, så jeg tror nok at jeg ikke har fulgt helt med.

Kjenner jeg er en anelse misunnelige på dere som bor så sentralt nå altså ;(

Var de like fine som jeg innbiller meg at de er?
Tante Astrid
Kjenner jeg er en anelse misunnelige på dere som bor så sentralt nå altså ;(

Det har sine fordeler å ikke ha muligheten til å falle for fristelsen flere ganger i uka, også. Det er alt for lett å ende opp med enda et kar fordi jeg så en fisk jeg ble hekta på.
Tante Astrid
Var de like fine som jeg innbiller meg at de er?

Av de jeg så hadde i hvertfall èn litt frynsete finner. De er jo kjempefine med mer nyanser i grått enn hos J. transcriptus og J. ornatus.
Ja, jeg får se positivt på det. Har ikke plass eller helse til flere kar uansett slik situasjonen er nå.

Er det forresten flere enn meg som irriterer seg over Diskusit-reklamen øverst på sidene? Min pc er ikke spesielt stor så om jeg åpner flere faner, for eksempel for å lete etter sider jeg skal linke til, så hender det faktisk at hele maskinen stopper opp. Husker en tid tilbake at det ble anbefalt fra drivernes side om at man ikke burde blåse opp bildene man postet i trådene siden mange slet med å få lastet de. Denne annonsen må jo bare være ti ganger verre. Grrrr.... Ja, litt irritert i dag ;(
Nå har jeg forsåvidt en ganske stor og ny pc,
så det som plager meg mest er at den discusen til venstre svømmer baklengs...
Hei tante astrid
hei var inne på profil sida di ,.så du hadde mange kar der det var et jeg la spesielt merke til ,et 180 liter ,,etter som jeg husker så var det tummle plass til corydoras.. så det var mange høye og litt foskjellige planter ganske fin planting...hvordan får du det til ? mine planter flyter opp eller blir røska opp av mallene..så kommer det et knekk på stilken så visner bladet...er ikke så flink med planter har du noen gode tips vet spm hører hjemme på forum under planter..så du hadde så fin beplantning så jeg måtte bare spør deg...........takk for tips
De høye, lyse plantene i det karet er Hydrocotyle leucocephala. De løsner lett og flyter opp. Det jeg gjør for å holde de noenlunde på plass er å fjerne de 2-3 nederste bladparene og legge stilken litt på skrå nede i sanden.

Om du har maller som roter rundt så er det ikke sikkert det er nok til å holde de på plass. Da kan du eventuelt prøve å plassere noen små steiner eller lignende rundt stilken for å beskytte den. Litt avhengig av hvilke planter du har så er det også enkelte som blir stygge nederst på stilken, og derfor brekker lett, om de ikke får tilstrekkelig lys og næring.

Skulle ikke det heller hjelpe så kan du kanskje finne noen planter som kan festes på røtter og steiner. De burde ihvertfall få stå i fred
For den trendy akvaristen så er visst dette det nyeste nye. Vakkert!
Inaktiv bruker
ja men et sånet akvarium kan jo du lagge ti ganger vakrere en det Astrid
Var jo skikkelig stilig da .Har et passende kar stående på terrassen
Har egentlig sett på det mange ganger å tenkt at dette karet hadde vært flott å innredet med planter som vokser over vann ,fikk jo ikke mindre lyst nå da .
Men dessverre plassen tillater ike for øyeblikket å ta det inn i huset
Hvordan få avleggere på hydrocotyle leucocephala?
Hei Tante Astrid!
Nå har Hydrocotyle leucocephalane jeg fikk til deg vokst veldig og når oppi vannskorpa i 62Litern. Jeg håper jeg kan beskjære de nå og kanskje få noen avleggere (er litt utolmodig, vil jo ha en skog av disse! ). Men hvordan skal det gjøres på dem?

Ceratopteris pteroides som jeg også fikk er utrolig spesiell og fin! Den har blitt stor! Har ikke noen bilder av den, men har faktisk begynt å få avleggere på den Liker den mye bedre en pistia (er litt lei den)
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap