Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 86)

Jeg har stusset litt på dette med at den skal være så saktevoksende, jeg synes den vokser fort sammenlignet med andre moser jeg har.
Jeg fikk den jo med ved et uhell (så liten at jeg ikke oppdaget den engang) i en plantesending fra malaysia i mars, tror jeg det var, og nå har jeg den i flere kar i tillegg til at jeg har gitt bort noen dotter her på forumet.

Men, jeg merker at den ikke vokser så fort i de andre karene, bare i juwelen, så det kan jo være noe med miljøet der som gjør at den trives ekstra godt.

Bare å si ifra når du vil ha mosepakke

Jeg kan sende deg Hydrocotyle hvis du vil
sissimor
Jeg kan sende deg Hydrocotyle hvis du vil ;)


Jeg slår til, men kan jeg be deg ruge på den (og formere den, hehe) noen uker til jeg er klar? Jeg skal selvsagt betale for den og portoen. Sender deg en email senere, når akvariene begynner å nærme seg klare for planter. Ok?

Men det er regler her på forumet og det kom jeg på nå - dette begynner å bli litt mye "annonse", så jeg får stoppe her! [External Image] Jeg pleier å være pirkete på reglene, men får håpe på tilgivelse for at jeg lot det skli litt ut :p






JAG

Utrolig vanskelig å la dette stående uten kommentar fra min side :o Så, takker for provokasjonen, Jan
Mange planter, spesiell "ekte vannplanter" vil man faktisk ikke kjenne igjen i posen etter 2 - 3 veker!!! Derimot vil man kjenne evt lukten ganske godt når man åpner posen igjen. Ett eksempel er Blyxa japonica som kan stryke med allerede etter 4 dager i en pose. Klart - det finnes en del plantearter, mosearter og meir spesielle vekster som ferskvannstang som vil klare en lengre perioden i posen uten å miste fasongen. Men spørsmålet er, hvis de vil ikke miste (en stor del av) vekstpotensialen. Lotus eller Anubias for eksempel er kjent som robuste planter. Men ikke sjelden mister disse en del eller alle bladene etter en lang transport eller lagring under dårlige forhold. Oftest kommer de igjen, men skal det være meningen?

Det som gjelder for fisk, skal (nesten) gjelde for planter også. Akvariene bør være klare for å ta imot beboere. Å bestille plantene før akvariene har kommet på plass er ikke noe alternativet.
Hvis det blir for kaldt ute for å sende??? Det finnes butikker eller folk som sender i isoporboks med heatpack som isolerer litt. Hvis dette går ikke likevel? Da kommer den største kvaliteten av den flinke akvaristen fram! Og det er TÅLMODIGHET til det blir litt mildere igjen

Lykke til med comeback, Mona!

Mvh

Micha
Det er godt at du glemt å slette de siste 5 akvariene du har på akvarieprofilen din. Men et du har slettet er det som ble valgt til månedens akvarium juni 2007. Det var i alle fall borte da jeg klikket på medaljen som fortsatt står på merittlista på profilen din. Synd at bildet av akvariet er borte, synes jeg.

Velkommen tilbake til akvarieverden!
Har etter å ha lest x-antall av dine bilder, svar og kommentarer rundt i forumet fått meg ny favoritt type fisk...
Tusen takk for at du har åpnet mine øyne for disse vidunderlige "bartefiskene".
Har en gjeng med Corydoras gold stripe, og ønsker meg veldig Corydoras Adolfoi.

Tove H
Men et du har slettet er det som ble valgt til månedens akvarium juni 2007.

Ja, men jeg det ble spart gjennom mange sletterunder, før jeg til slutt tok det etter fire år

Jeg husker at jeg syns bildet som sto der (det eneste jeg hadde av det, tror jeg) var utrolig dårlig kvalitetsmessig. Det var tatt med kompaktkamera, ikke speilrefleks heller. Skikkelig kornete og "grumsete" bilde, så jeg skjønner egentlig ikke hvordan det karet kunne vinne, sånn som det var presentert :p

Litt synd at det ikke er noe bilde bak medaljen juni -07, er enig i det, men det ble bare sånn. Syns det var gått såpass lang tid etterpå og karet var forandret totalt osv, så det var på tide.

Michael Niesar
Da kommer den største kvaliteten av den flinke akvaristen fram! Og det er TÅLMODIGHET til det blir litt mildere igjen :-)


Michael, du ber om det umulige! Hehe!
Bresslein lysbjelke LINK
NOTE TO SELF:

[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=798010+*+798011+*+798013+*+798014+*+798015+*+798016&t=temartic_e&userid=5By0RWK0E65WobkjoSBAPOkC0HTFhdbDgSV]Link til løs Bresslein lysbjelke[/URL]
til å skifte "innmaten" i det ødelagte Woha armaturet jeg har liggende på kottet.

T8 armatur!

Bestilling på diverse utstyr sendt
Nå har jeg nettopp sendt avgårde en stor bestilling på "diverse akvarieutstyr" hos Aquaristikshop!

Det er alt mulig rart, fra Dennerle plantegjødningstabletter (de beste!) til fiskehåver og luftslange, Schego luftpumpe, noen fiskemedisiner, [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=727221&t=temartic_e&userid=obObE7tA9vrq2CcZHCLlKe8pqIKj8zn24B7]Eheim innsugsrør[/URL] (brukes til vannbytter sammen med slange) og fiskefôr (div. tørrfôr). Pluss en del annet, "diverse" kategorien er jo svær når det kommer til akvarieutstyr!

Jeg nølte en stund før jeg også la en ny, stor hermetikkboks med artemia-egg i handlekurven. Den er jo ganske dyr, men samtidig har jeg jo da artemiaegg for flere år! Bare å legge det jeg ikke bruker i fryseren (etter at forseglingen på boksen er brutt).
Artemia er liksom noe som jeg bare må ha etterhvert, så like greit å ta det med nå, så går det på samme portokostnaden og fortollingsgebyret som resten.

I dag fikk jeg røtter og diverse vannverdi-tester levert på døra av Aquamanias!

Han hadde med 4 røtter, men to av dem var dessverre altfor store - så selv om de var dritkule i formen med flotte greiner på, så måtte jeg avstå fra dem. Søren også, de var så fine! Men de passet nok bedre til en 250 liter eller mer....

Jeg måtte nøye meg med to av de fire røttene, og selv de må sages ned litt for å passe i et 80 cm langt og 35 cm høyt kar Det ordner gubben på jobben, der har han maskinsag. Hvis vi ikke tar det med motorsag her hjemme da... Røttene har ideell svakt buet form, sånn at Coryene kan ligge under der og glo

Jeg mangler altså en rot eller et par smårøtter til det ene av karene jeg venter på, men jeg må nok ta meg en tur inn til Oslo eller noe for å se etter den rota. Skal sjekke et par lokale zoobutikker først, før jeg gidder å reise helt til Oslo og hjem igjen på toget med arma fulle av røtter :p Det har jeg gjort før, og folk glor så fælt når jeg kommer på toget med mangroverøtter i armene




Plussmedlem
Gleder meg kjempemye til å se akvarie-oppsettene! Og du gleder deg sikkert til å sette opp akvariene også... det er alltid artig
Anders Kaste
Og du gleder deg sikkert til å sette opp akvariene også... det er alltid artig :)

Ja, gjett om jeg gjør...! Det kribler i fingrene etter å sette i gang. Jeg har nesten litt problemer med å sitte stille, hehe Håper virkelig akvariereolen kommer til helga!

Du Anders, jeg sender deg en email om noen minutter! Se etter den
Plussmedlem
mona o
Du Anders, jeg sender deg en email om noen minutter! Se etter den :)


Da er den besvart
Kom over noen bilder av den enorme gjengen med Corydoras-yngel jeg hadde gående her i noen mnd i fjor sommer. Det var C. condiscipulus, C-121 og C. Green Laser, som ble holdt i den øverste av de to 160 literene mine.
Gjett om jeg savner å ha super-sjarmtrollene Corydoras yngel i hus når jeg ser de bildene...! Åh, de er bare så sinnsykt søte. Jeg SKAL ha C-121 og Green Laser igjen, altså! (har jeg flaks så kanskje jeg får kjøpt noen barnebarn av det oppdrettet jeg solgte av de artene! hehe)

Jeg tror det vanker et yngel-kar eller to ganske snart her også, i tillegg til reolen....[External Image]

Bilde fra i fjor sommer
[External Image]
Jeg har faktisk Green laser som oprinnelig kommer fra deg.
Kjøpte disse hos Joanna og Pål i Februar. Bare en dag etter de kom i hus la de egg og 121 yngel av de overlevde. - flesteparten nå spredd rundt i Nordnorge mellom Bodø og Tromsø.
Plussmedlem
Utrolig kult det bildet der......
Jeg må vise de to mangroverøttene jeg kjøpte av Aquamanias på søndag!
De må kuttes littegranne begge to. Den ene må kuttes på lengden, da karene er bare 80 cm lange, og rota er lengre enn det (det nederste bildet). Den første rota er littegrann for høy, så den "oppstikkeren" må sages av litt på toppen for å få klemt på lysarmaturet :p

Veldig fornøyd med disse to røttene, da begge gir plasser å gjemme seg under for Corydorasene! Jeg har ikke spylt dem i dusjen ennå, så de er litt støvete og fulle av flis på bildene, hehe



[External Image]

[External Image]

milo
Utrolig kult det bildet der......


Tusen takk Milo Det var flere bilder av samme yngel-gjengen i innlegget jeg hentet det fra, 3 stk Kult syn, å se så mange Coryer på èn gang!

Lisa-S
Jeg har faktisk Green laser som oprinnelig kommer fra deg. :) Kjøpte disse hos Joanna og Pål i Februar. Bare en dag etter de kom i hus la de egg og 121 yngel av de overlevde. :) - flesteparten nå spredd rundt i Nordnorge mellom Bodø og Tromsø. :)

Ojsann! Det er utrolig å tenke på egentlig....! Fisk jeg har fostret opp her, er nå kommet så langt nord!
Plussmedlem
Kjempeflotte røtter! Du har virkelig evnen til å få tak i fine røtter, du

Ny avatar igjen! Denne gangen en C. adolfoi
(trykk F5 om du fremdeles ser den gamle avataren)
mona o
Ojsann! Det er utrolig å tenke på egentlig....! Fisk jeg har fostret opp her, er nå kommet så langt nord!


Hehe, nei det hadde du vel ikke trodd at noen av dine grønne skulle gjøre nordlendinger av seg.

Likte spesielt godt den nederste rota, kan nesten se for meg en gjeng med coryer under den buen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap