Tante Astrid´s undervannsverden (side 89)

Det er så lang beskrevet tre arter i slekten Trichopsis alle tre knurrer og dermed er det naturlig å kalle alle knurregurami, selv om det kun er en som har dette som populærnavn.
Trichopsis-artene har ikke værre navn enn at de er lette å huske og mer presise.
Jeg har oppdaget at noen har snakket varmt om sine Knurregurami som egentlig var T. schalleri, mens jeg trodde det var snakk om T. vittata.
Tenkte jeg skulle sove litt lenger i dag, men noen merkelige lyder vekket meg i grålysningen ;D
Festlig lyd,jeg skvatt og trodde noe var galt i karet,at noe gikk i knas :0
Senere har jeg hørt dem av og til,blir sikkert oftere når jeg får fatt i flere.Nydelige fisk og de er ikke skye.
Det går bra med ny-fiskene og alle de andre.

Jeg fikk derimot noen nye vesen i posten som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal behandle. Daphnier. Matingen går greit, tror jeg, men hva med vannskift, hvor ofte og hvor mye?

Og til alle dere som lurer på hvor det har blitt av meg, jeg er innom og titter litt hver dag, men har måttet kutte ned på posting av innlegg osv. Må prioritere en del andre ting. Kommer forhåpentligvis sterkere tilbake
Tja, jeg har satt i gang en ny boks hver uke og hovet litt med en tesil (fra lekebutikken), har ikke tenkt så mye på å bytte vann bare etterfylt litt. Så langt (4 uker) har jeg bare tømt de boksene som har kræsja, det er hovedsakelig de med vann rett fra springen uten utlufting eller aquasafe. Er litt usikker på om aquasfe er helt tingen, men det ser sånn ut. Foreløpig.

Sikkert ikke mye å bli klok på, men tror nok du ikke behøver å styre med å bytte vann så mye. Dafniene er jo "filterorganismer.
Okei, takk. Da får jeg bare prøve meg litt frem. De ser ihvertfall foreløpig ut til å leve og trives. Nesten synd å bruke de til fôr. De er morsomme små hoppedyr

Må forresten si at rett etter forrige innlegget mitt så fant jeg en av trilineatusene i søramerika død i vannskorpen. Jeg er ikke likevel ikke spesielt bekymret, noe frafall må man nesten regne med fra tid til annen. Resten av fiskene ser ihvertfall ut til å ha det bra . . . foreløpig.
Hei Astrid!
Hvordan går det med Pygmeguramiene dine? Er de mye frem i karet og knurrer?;D
Mine er utrolig sky og har ikke gitt en lyd fra seg... Er litt bekymret etter 2 dager, mulig jeg er utolmodig men likevell bekymra. *sukk*
Er veldig spent hvordan det går med dine! Jeg tror jeg kommer til å forelske meg helt i dem
Utrolig fine fisker med personlighet, minner meg mye om Sjokoladeguramiene! Men så er de jo i samme familie da:P
Jeg har prøvd å ta bilder av de, men det er helt umulig!
Jeg hører de knurrer mest akkurat før lyset slår seg på om formiddagen, men det er lett å gå glipp av det. De holder liksom ikke på hele tiden, kanskje jeg får med meg knurringen en 8-10 ganger i løpet av døgnet om jeg er hjemme hele tiden. Det er ikke slik at de knurrer flere ganger etterhverandre. Det er liksom ett knurr og så kan det gå timer til neste gang. Ikke er det noen spesiell høy lyd heller.

Mine er ikke spesielt sky, men jeg ser de bare ved fôringstid. Tror de trives inne i buskaset, men de er altså ikke redde om jeg holder på like utenfor karet. Mulig de blir beroliget av at det er andre uredde småfisk i karet. De går jo sammen med blant annet darioene som overhode ikke er redd for noen ting. De må faktisk puffes forsiktig unna når jeg slamsuger.

Ser at de har farget bedre ut nå, men lyset må treffe riktig før de gnistrer til. Ganske fascinerende å se den helt ordinære grå fargen plutselig stråle i blått mønster. Jeg angrer så absolutt ikke på disse nei
Hørte faktisk ett knurr i kveld Jeg skiftet vann og like før jeg var ferdig så var det en som ga lyd i fra seg, kanskje ikke fornøyd eller ett mulig kompement:P
Det er föringen jeg sliter mest med. De spiser ikke om jeg er til stede, så noe annet enn flakför tørr jeg ikke... Det detter bare ned på bakken. Men jeg angrer absolutt ikke jeg heller! Ett av de beste valgene jeg har gjort tror jeg.

De spiser det som faller til bunns også så akkurat det trenger du ikke bekymre deg for. Når jeg fôrer med mikromark så sloss de nesten med darioene om å finne de som har havnet på bunnen enda de da allerede har forsynt seg grovt av de som svever i vannet. Tross liten munn så har de tydeligvis vett på å få i seg det de vil.
Jeg tror kanskje "problemet" er at de ikke har noe konkurranse om maten. Har jo sett det flere ganger på andre fisk også Det blir nok andre boller når de kommer i et kar hvor det er mange rundt matfatet Jeg tror også at de blir mindre sky.
Det har jeg også lagt merke til. Det er jo tryggere dess flere øyne det er rundt som kan oppdage farer. Regner med det går seg til hos deg etterhvert.

Nå må jeg bare køye :b
Hei, bare lurte på hvor du fikk tak i klovnkilliene dine? Syns de er så fine=)
Takk Nemo! Det synes jeg også

Kjøpte de på min lokale Tropehagen-butikk, men det tok mer enn tre måneder fra jeg bestillte de og til de kom i karet mitt. Denne fisken står ikke alltid på bestillingslistene og i tillegg så ble butikkene på østlandet prioritert. Hadde det ikke vært for at de ansatte på butikken stod på og ringte for å få noen hit så hadde jeg sikkert ventet enda

Kan så absolutt anbefale de. Søte små fisk som er i aktivitet hele tiden. Et pluss på denne killien er at hunnene nesten er like fine som hannene selv om de mangler farger i halen.

Humunukuapuaa har en teori om at det muligens lar seg gjøre å frakte slam med egg i gjennom posten og at disse så kan klekkes når de kommer fram. Foreløpig er det på utprøvningstadiet. Har selv prøvd å få frem yngel fra slam, foreløpig uten særlig hell. Jeg tror også at det som med en del andre killi er mulig å tørke eggene med torv før frakt. Det kan jo være en idè for de som har problemer med å få tak i arten.
Vel, det ser ikke ut som om jeg vil bli noen stor oppdretter med det første. Jeg greier ikke holde liv i daphniene en gang. Kanskje likså greit siden jeg ikke ville hatt hjerte til å bruke de som fôr uansett. Syntes de var altfor sjarmerende. Tror ikke jeg har lyst til å prøve å holde slike flere ganger. Ble faktisk lei meg da de bukket under, en etter en. Mikroorm og artemia går det derimot greit å mate med. Enn så lenge

Har også prøvd å få frem klovnkilli-yngel fra slam, men tross flere forsøk så dukket det ikke opp noen. Har ikke gitt opp, men vil vente å se om det dukker opp noe smått i afrika-karet før jeg prøver på nytt. Det er jo ikke sikkert de leker engang. Har sett antydning et par ganger, men ikke mer enn det.

Gror godt i afrika-karet så jeg måtte røske ut noe planter i dag for at killiene i det hele tatt skulle få noe åpent vann. Må være litt forsiktig når jeg beskjærer philodendronen. Om avskårne ender ligger i vannet så kan det muligens være usunt for fiskene siden den regnes for giftig. Det skal gå bra så sant man passer på at det ikke slipper ut plantevæske i vannet. Det virker ihvertfall som om fiskene koser seg i karet. Det ser ikke ut til å ha vært noe frafall enda, selv om jeg ikke kan være helt sikker siden det er så tett buskas.

Venter fremdeles på de nye plantene som skal inn i asia-karet. Pumilusene ser, og høres, ihvertfall ut som de trives. De spiser godt og er nå en del mer fremme også utenom fôringstid. De er aldeles nydelige.

I søramerika-karet måtte jeg rense litt av filtermaterialet denne uken. Har ikke sett at slammet har vært sånn før. Det filtret seg sammen i store kladder. Nesten litt ekkelt. Lenge siden sist jeg åpnet det så nå synes jeg det fungerer slik det skal og er fornøyd. Etter at jeg skiftet lysrør i dette karet nå nylig så ser til og med vannet mindre grumsete ut. Etter å ha sverget til Hagens rør så spørs det om jeg bytter over til Arcadia i de andre karene også. Ble veldig god farge på både planter og fisk, og vannet ser altså mye klarere ut.

Lite aktivitet på forumet på meg den siste tiden og jeg synes egentlig det er litt deilig. Har abbonert på de trådene som interesserer meg og følger bare med på de. Plutselig får jeg tid og overskudd til masse annet også
Hei Astrid!
Jeg gikk akkurat gjennom tråden din med fisk og alder, men ser at ingen har lagt ut Trichopsis pumilia (pygmegurami)... Har du noen idé om hvor gamle de blir?
Står litt forskjellig når jeg søker på det. Anslagene ligger stort sett på rundt 2-3 år, men det ser ut som enkelte mener de kan bli noe eldre. Om du venter noen år så kan jeg sikkert si mer om det
Hei på deg tante Astrid. har du flere av de leveritesneglene dine? Jeg holder på å miste de. Har en stor en igjen pluss en bitte liten tasse. Kunne du tenke deg og sende noen til meg igjen? Jeg betaler det det måtte koste. Hvis du har vanlige damsnegler vil jeg gjerne ha det også. Har holdt på med akvarium i flere år nå og enda ikke fått en eneste damsnegle i karene. Jeg som vil ha de....får de ikke...he he Mvh Heidi
Jeg håper det er bra med deg Astrid. Jeg har lagt merke til at det er lenge siden sist du har skrevet, så jeg har tenkt på deg den siste tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap