Dagens blomst (side 9)

For en flott rosehekk. Klipper dere den ned hver høst, eller får den lov å vokse...?
G&T
ÅÅhh, du skulle vært her og gått forbi hekken vår, snudd og kommet langsomt tilbake... :) Vi lover å by på kaffe (minst) slik ser det ut nå i kveld:

Det er nesten så man kjenner duften helt hit. Skal love at jeg kommer bortom om jeg er på de kanter i blomstringssesongen
Aggi
For en flott rosehekk. Klipper dere den ned hver høst, eller får den lov å vokse...?

klipper?
Jeg kan fortelle deg at her har vi vent oss til en ny metode: vi klipper rosene - med plenklipper!
De skyter rotekte stiklinger så det tyter ut av alle kanaler og opp gjennom plenen.
Men rosene ser så fine ut! og dufter aldeles bedøvende!
Blir lite tid til fisk hos meg i disse varme forsommerdagene. Litt stauder m.m. i hagen er en fin erstatning....

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tante Astrid
Når det gjelder roser så er jeg en "snuser". Dvs at jeg selvfølgelig kan falle for utseendet til en rose, men for å finne favoritten så går jeg etter duften. Flyttet til leilighet uten hage for 3-4 år siden så jeg savner blomstene. Derfor er jeg veldig glad i denne tråden. Her kan jeg ihvertfall drømme meg bort litt blant de vakre bildene.

Åh, jeg gleder meg til mine to busker av rosen 'Louise Odier' begynner å blomstre. De står tunge av bristeferdige knopper nå, de første har begynt å sprekke opp, klare til å vise skjønnheten innenfor. Jeg kunne virkelig ønske det fulgte duft med bildene da!
'Louise Odier' sies å ha den perfekte roseduft, en legendarisk klassiker. Man blir jo helt beruset og tullete i hodet av å gå og sniffe på dem hele dagen! Jeg gleder meg.
Ikke det verste å ruse seg på det, nei
Akkurat nå misunner jeg alle som har sin egen private lille hageflekk.
Her må vi ut og jakte på ledige benker tilfeldige steder rundtom i borettslaget... Jeg er ikke typen som legger meg flat på en offentlig plen... :P
Ingen veranda da Aggi??
Mange muligheter på en liten plass vettu
Joda, har veranda, men det blir ikke det samme... Den er innglassert, og man kan ikke la regn komme inn, for da renner det ned til naboen... Det blir steike hett der inne, så det jeg kan ha der er kaktus og sukulenter. Rosebusker og slikt vil nok ta kvelden rimelig fort. :S
Aggi
Joda, har veranda, men det blir ikke det samme... Den er innglassert, og man kan ikke la regn komme inn, for da renner det ned til naboen... Det blir steike hett der inne, så det jeg kan ha der er kaktus og sukulenter. Rosebusker og slikt vil nok ta kvelden rimelig fort. :S

Det er helt forferdelig hvor populært det har vært å glasse inn verandaene de siste åra. Det eneste de funker til er røykerom om vinteren. Om sommeren er de jo umulig å sitte på. Hvem vil sitte i et overoppheta drivhus om sommeren?

I byen ser jeg de fleste bruker dem til bod, de orker jo ikke sitte der!

Men hvordan er det egentlig når man har sagt seg enig i innglasset veranda, kan man ombestemme seg og få tatt ned glassveggene? Er vel flere justeringer som må til for å få tilbake en luftig veranda igjen så det blir kanskje dyrt også?
Hva med å sette inn vinduer, tenk det ha eget drivhus på verandaen. Hvis man har viduer er det jo bare å stenge når det regner osv.
Galemor
Hva med å sette inn vinduer, tenk det ha eget drivhus på verandaen. :D Hvis man har viduer er det jo bare å stenge når det regner osv.

Men det er jo nettopp det hun har. Innglasset veranda kan man vel kalle for vinduer på veranda?!
Lro
[QUOTE=Galemor]Hva med å sette inn vinduer, tenk det ha eget drivhus på verandaen. :D Hvis man har viduer er det jo bare å stenge når det regner osv.

Men det er jo nettopp det hun har. Innglasset veranda kan man vel kalle for vinduer på veranda?!
Galemor tenkte nok heller på glass som kan åpnes til lufting tenker jeg Det hadde jo vært veldig praktisk egentlig
Odd Espen
[QUOTE=Lro][QUOTE=Galemor]Hva med å sette inn vinduer, tenk det ha eget drivhus på verandaen. :D Hvis man har viduer er det jo bare å stenge når det regner osv.

Galemor tenkte nok heller på glass som kan åpnes til lufting tenker jeg Det hadde jo vært veldig praktisk egentlig

Hun snakket om å lukke for regnet Du kan jo skyve tilside glassene en god del på sånne innglassa verandaer, men det hjelper så lite når det ikke kan åpnes helt for å få skikkelig luftsirkulasjon..

Ikke meninga og starte en diskusjon om denne verandaen, jeg kom bare med min frustrasjon over tette, innglassa verandaer som har blitt så populært
Aldri har min veranda fått mer oppmerksomhet enn i denne tråden ;P

Men joda, vinter, vår og høst er det supert å ha en innglassering. Problemet med innglasseringen er at verandaen også fikk en skjøt i gulvet siden de gjorde verandaen større. Med regn, eller vannsøl, så lekker det en god del steder.

De som hadde leiligheten før meg var lure nok til å legge gulv uten å tette disse skjøtene. Derfor er jeg nødt til å ha verandaen lukket nåe jeg ikke er hjemme, i tilfelle regn. I tillegg har jeg jo møbler der ute, slik som de fleste andre har.... Vinduene kan bare skyves til side ved åpning, ikke vippes som et vindu, derfor regner det inn når de står åpne. I tillegg er altanen sydvendt. Alt dette fører til at det planter tørker ut på bare et par dager uten vanning..

Jeg vurderte faktisk å sette ut en krukke med fisk, men fant ut at det faktisk blir for hett der ute. Målte nylig over 37+ celsius. :S Jeg hadde tomatplanter der ute en sommer, men da var jeg ikke borte fra leiligheten hele sommeren. Det blir en smule for mye at jeg må holde meg hjemme pga altanplantene.. ;P

Har veldig lyst å flytte, men finner liksom ikke helt det ideelle huset til den ideelle prisen.

Nå er det nok om altanen min, som egner seg best til å grille fluer, så får vi håpe det blir flere fine bilder av blomster i denne tråden..
Kanskje jeg kan printe blomsterbildene, og henge dem på altanen? ;P

Var det ikke du som nevnte Klematis Mona? Her er et bilde av en vi har planta her i år;
[External Image]
Også et par Rhododendron;
[External Image]
Denne skulle bli blå, men nå som den blomstrer ser den jo egentlig veldig lilla ut;
[External Image]
Ser ut som en av de samme klematisene jeg har, Odd Espen Den heter Miss Bateman.

Har en lilla rhododendron selv, den ble plantet av de forrige eierne her og så mildt sagt miserabel ut da vi flyttet hit. Helt gul og brunflekkete, alle bladene var fulle av hakk i kantene. Litt spesialgjødsel, en klipp og noe påfyll av sur torvjord, og den har kommet seg betraktelig. I år ser den riktig så fin ut og blomstrer for fullt her nå.
En ulempe med det ekstreme varme sommerværet vi har hatt i det siste, er at hver enkelt blomst er så kortlivet. Det gjelder alle blomster, rhododendronen også, men det er synd å se f.eks. rosene blomstre av på så få dager. Men det er vel prisen vi må betale for å nyte sol og 30°C i sommer...

Jeg legger ved et bilde til av en av mine nye roser; 'Pastella'. Den blir bare finere og finere. Jeg liker så godt roser med sjatteringer i fargen, som denne. Den skifter fra lyseste marsipanrosa til pastell-aprikos... en utrolig nydelig farge!

[External Image]
Aggi
Kanskje jeg kan printe blomsterbildene, og henge dem på altanen? ;P

He he, ja det var en god løsning
Dagens blomst er ikke bare èn, men en samling hageplanter i en plantekasse jeg fikk laget i våres.
Det er mannen min som har snekret kassa etter oppskrift fra meg, og jeg har malt den etterpå.
I den har jeg plantet:

1 liten busk som heter Pieris
3 petunia
3 hvitbroketeeføy

Den er betraktelig mer "fyllt opp" akkurat nå, bildet er nemlig tatt 6. mai. Skal ut etterpå og ta et nytt bilde og legge ut her, så man ser forskjellen en måned senere.

Petunia er en veldig takknemlig sommerblomst. De er noe "alle" har eller har hatt, og det er ikke så rart. De er frodige og blomstrer uten stans hele sommeren, dersom man er flink å nappe vekk avblomstrede eller visne blomsterhoder. Da spruter det ut nye blomster hver eneste dag
Den pieris-busken likte seg imidlertid ikke så godt her, jeg har klippet vekk halvparten av den da den visnet en god del (bakre høyre hjørne).

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap