Sessas akvarietråd (side 9)

Ble ikke noe pulver i dag. Er veldig usikker enda.

Satte nedi kalksteinen som fulgte med , den skal vel gi sneglene sterke skall.

Har byttet 3 bøtter vann. Har fremdeles Nitrat utslag, men ikke så knallrødt som i går. Må vel bare bytte og bytte over flere dager.

I kveld skal de få squash i begge akvariene.
Føler meg frustrert over mengden info på furumet, som er spredd her og der. Savner å kunne slå opp i en bok og finne informasjonen svart på hvitt mellom to permer.

Får klager på at jeg ikke søker før jeg spør, men dette stemmer jo ikke. Jeg både leter i trådlisten og søker før jeg spør om ting

Men det er ikke SÅ lett å huske alt hvis man leser i 6 ulike tråder, og finner fakta i noen få innlegg. Og så leter jeg videre, og så glemmer jeg kanskje litt av det jeg har lest, og så blir jo hele informasjonen i hodet mitt svært mangelfull.

Det var så mye lettere før, da man startet opp, og etter en uke eller to handlet inn fisk,. Det døde ikke SÅ mye fisk for meg. hadde noen få utbrudd av hvitprikk. Men ellers så var fiskene friske. Testet Nitrit og Ph, og det var det . Innimellom så byttet jeg et par bøtter vann. Lurte jeg på noe spurte jeg de i butikken, for forumet fantes ikke.

Nå må man nesten være vitenskapsmann og geni for å få til et akvarie .

Nei, jeg blir frustrert.

Skal man virkelig løpe rundt med brettet med alle testene hver dag og teste vann??

Akk ja .... ikke lett dette. kanskje jeg må la være å lese så mye, så slipper jeg å bli forvirret., og heller gjøre som i gamledager - det funket det også ....

og så slipper man jo alle spørsmålene fra meg ....
Jeg syns ikke du skal sutre for det, Sessan Det var sagt på en grei og ryddig måte til deg (jeg leste innlegget du sikter til).

Jeg har lagt merke til det samme som ble påpekt overfor deg Sessan, og det er nok bare sagt for å gi deg et hint om hvordan forumet bør og kan brukes. Til å ha vært medlem her så lenge og aktiv såpass mye i det siste, så virker det som du aldri leser noen gamle innlegg overhodet? For av og til.... det er vel ikke for mye forlangt at man bruker litt tid på å finne svar, og ikke forvente å få absolutt alt servert på et sølvfat?

Klart man svarer når folk spør! Det er ikke det. Det kan kanskje virke som du er litt lat, for du spør om absolutt alt og vil ha det servert, det skal helst ikke medføre noen form for anstrengelser for deg for å få svar.

Kanskje du ikke er så flink til å søke ennå, og må øve deg litt på det bare? Siden du klager på at du ikke finner svar?
Nå blir jeg ganske så oppgitt og irritert her - jeg både leser gamle innlegg, og bruker søkefunksjonen !! :-////

Det er ikke lett å holde rede på det som står i hundre og ørten tråder og innlegg ! Jeg leser personlige tråder, og jeg leser innlegg i furmet .

Jeg har problemer med hukommelsen, det må jeg desverre leve med - det kan ikke legen gjøre noe med - og det merker jeg desverre godt når det gjelder å huske det jeg leser enten det er på forum eller i bøker

Dette kan jeg desverre ikke noe for. Det hjelper å få ting forklart munntilig . Men beklager maset, som dere oppfatter spørsmålene mine som.
takk for nå for denne omgang .
sessan
Jeg har problemer med hukommelsen, det må jeg desverre leve med - det kan ikke legen gjøre noe med - og det merker jeg desverre godt når det gjelder å huske det jeg leser enten det er på forum eller i bøker :-(


Leit å høre, men om du opplyser om dette, så skjønner jo folk hvorfor du må spørre om igjen, og ikke har utbytte av søk funksjonen. Men hva med å lage dine egne teknikker på å finne igjen stoff som er nyttig? Klippe ut og lim inn i din egen tråd det som du syns er viktig f eks?
Kjære vennen, nå tror jeg du er litt frustrert og lei?
Ikke ta inn over deg de svarene du har fått, som om det skulle være noe negativt. De er bare godt ment! De er ikke i dine sko og vet ikke at du sliter med å forstå/tolke det du har lest. Men nå tror jeg de vet det!! *Smile*

Dessverre så sliter jeg også med dårlig konsentrasjon og hukommelse, også er jeg jo litt usikker oppi alt dette. Husker hvor jeg slet med å forstå ammoniakk, nitrit og nitrat!! Og blander enda mellom nitrit og nitrat, hva som er det endelige slutt produktet... (Kommer jeg NOEN gang til å lære det?? *Smile*)

Vi som sliter med dette MÅ bruke MASSE energi på å forstå det som andre bruker MINIMALT med energi på. Man kan like det eller ei... Men slik er det, og det har jeg tatt konsekvensene av.

Noen dager fungerer bare ikke hodet, ingenting setter seg fast. Like klok etterpå, selv om jeg har søkt og lest til øyet er stort og vått! Utrolig frustrerende!! Men jeg gir meg ikke, er sta som bare f***!! Så da leser jeg igjen noen timer eller dager senere. Ofte hjelper det å notere :0) Da kan man ta frem notatene og lese dem når hodet fungerer litt bedre ;0)

Vi som sliter med konsentrasjon og hukommelse kan allikevell ikke laste ned forumet med spørsmål, selv om vi sliter. (Dette er IKKE kritikk Sessan, bare en vennlig venninneprat :0) Vi må finne måter å takle våre "mangler" på, ved å feks notere eller andre tiltak. Håper du kan finne din måte å gjøre det på, slik at det blir enklere for deg!

*STOR venninneklem!!*
-Kamilla-
Vet du; jeg har laget meg dokumenter på maskinen med ulike praktiske overskrifter. Hver gang jeg leser noe på forumet jeg føler jeg må huske, så kopierer jeg det, limer det inn i riktig dokument, og skriver hvor jeg fant det. Det har ihvertfall hjulpet meg masse, for da har jeg alt om et tema på ett sted, og slipper å lete så fælt...

Og vi er flere som sliter med hukommelse og konsentrasjon, så du er ikke aleine..
*klem*
Akk ja ....
Kikker nå innom igjen. Frustrasjonen har fått lagt seg.

Har de siste dagene sittet med bøker og bladd, kikket og notert. Leter etter "det rette blikkfang".

Er søren ikke lett.
Har kikket på guramier, apistogramer som er dverg ciklider, og andre fisk med størrelse og farge.

Men så er de fleste aggressive i lek. Og hvor ofte er de i lek, jeg aner ikke .

Guramiene er også aggressive, særlig hannene.

Vil jo helst at alle fiskene mine skal trives og ha det bra sammen. Stress fører til svekket helse, som fører til sykdom, som igjen kan føre til død.

Har nå flyttet mine røde fantomtetraer over på gangen i 128 literen.. så de som nå er i min 160 liter på stuen er

På bunnen: flekkede corydoras
kobberpansermaller
anzistruser, 2+2. store
Nedre del: dolkestikktetraer
Midtre del: Kardinaltetraer


Driver og leser for å finne ut om kuhlii ål er noe jeg kan ha. og for å finne hovedfisk.

Har kjøpt inn 10 nye planter.

Og slanger og koblinger, så jeg kan prøve å koble vannfylling til springen så bøtter blir historie.
Jeg ble så gla når jeg så du var tilbake!! Var redd for at du hadde forlatt oss.

Blikkfang fisk har jeg enda ikke funnet til mitt kar... Men jeg liker fiskesuppen min for det :0) Neontetraen og de to Platyan gir litt farge, men men... Det dukker vell opp noe med tid og stunder ;0)
Har dessverre ingen gode tips, men lykke til i jakten på den ultimate fisken!!

Høres ut som at det blir mindre vondt i armer og rygg fremover, med nye slanger og koblinger :0)

*Klem*
-Kamilla-
hei på deg =)

vet ikke om dette er til noe hjelp for deg. men jeg kom til å tenke på en ting når jeg leste om frustrasjonen din.. har du noen bøker om akvariehold? feks back to nature bøkene? de omhandler alt fra akvarieguide som tar for seg mye om selskapsfisk. alt fra sykdom til innredning til diverse fisker. hvor det også står om en god del forskjellige arter. hva de trenger av verdier osv?

samme serien har også om L- maller, tanganyika osv osv osv.

tenkte kanskje det kunne være en løsning for deg da det ikke alltid er like lett å finne svar her inne.

for meg selv har det hvert fall vært god hjelp da tanganyika miljøet her har dabbet litt av virker det som for meg hvert fall.

bare ett tips altså ikke ment på noen negativ måte..
heisann
Måtte ha en pause, men tilbake nå Kamilla, takk

Are, fikk faktisk tak i Back to Nature akvarieguide boken. Den har jeg lest masse i. Og så har jeg brukt en liten orange bok som heter Akvariefisker.

har bladd mye i disse, skrevet ned navn, undersøkt verdier, sammenlignet. Og så de siste dagene begynt på lese mer om aktuelle fisker på nettet. hadde også en prat i en dyrebutikk i dag.

Hehe blir ganske forvirret da, for det er så utrolig mange ulike meninger som alle mener ulikt.

Likte godt back to nature boken. Veldig godt å kunne bla frem og tilbake, og lese flere ganger.

Litt vanskelig på nett hvor jeg gjerne føler at jeg er innom hundre sider eller tråder på en dag, er jo umulig å følge alt opp eller finne igjen, og kan ikke legge alt i favoritter heller.

Men å skrive ned navn, verdier, atferd osv i oversiktlige skjema hjelper meg.

Og muntlig informasjon hvor man kan spørr omigjen om man ikke helt forstod. Men tar det hele med en stor klype salt som det heter, for vet jo at de vil selge.


Fikk til og med ros av kjæresten min i dag, sitter her og er sååå usosialt selskap med nesen parkert i bøker og pc, og med penn og papir hehe. han mente jeg virkelig gikk inn for oppgaven med å velge riktige fisker, og ikke bare kjøpte de første pene jeg såg. Slik jo mange gjør. Da ble jeg litt glad, at han tenkte over det liksom

ja de btn bøkene er ikke dumme altså. tror jeg har 4 stykker nå. absolutt vært en veldig god hjelp for meg. jeg har selv fått oppheng i tanganyika og der har det helt klart vært masse god info for meg. nesten lettere å se i boka syns jeg enn å leite rundt på nettet.

håper du finner det du leter etter =)

lykke til videre..
Nå forsøkte jeg å lese gjennom tråden der du spør om råd, og trenger sårt litt rødvin. Hvem-kan-gå-sammen-gåten fyller adskillige notisbøker og Excel-ark her hos meg også :o)

Så da forsøker jeg å si noe her inne hos deg selv. Sånn sakte og rolig. For det er det der med Cory...

Har akkurat pådratt meg en Apistogramma-forelskelse, og i karet de skal bo vil jeg ikke ha Cory etter å ha stirret en stund på sånne akvarier. Rett og slett fordi ciklidemamman passer på de små med nebb og klør, og Cory ikke i det hele tatt forstår respekt og juling. Og jeg har fotografert andre ciklider og ser at de surrer rundt og spytter sand. Du har allerede flere arter som bruker bunnen, så selv om 160-liter ikke er noe småkar og har god plass til gjemmesteder er det kanskje ikke noe å ta sjansen på?

Så da lurer jeg på (fordi jeg ikke kan noe om det egentlig), driver ikke guramier oppe i overflata med yngelstellet sitt da? Så hvis de skulle bli rasende foregår det ikke i huler på bunnen eller i mudder der Corydoras tuller rundt? Stor flott fisk som gjør mye av seg uten å rase rundt i konstant sverddragertempo er det også...

Dette går veien det Sessan, hver gang jeg synes jeg har løst en gåte kommer det en ny, andre finner andre gåter de synes er gøy og dypdykker i det, og så skriver vi i ett sett. Ikke alle må løse alle gåter heldigvis. Ikke glem at det er moro, og at du har et flott velfungerende akvarium!
Hei

Jeg kjenner vel ikke så godt til disse ciklidene. Har aldri hatt noen slike. Men siden de legger egg nede mot bunnen, så vil jo det komme i konflikt med mine søte men akk så vimsete coryer. SÅ jeg bør satse på noen som helst holder seg litt høyt oppe, og da er nok guramier rette valget. Da må jeg velge rett art.

Da får jeg fordelt fiskene pent i akvariet.

Trivsel er viktig. Vil ikke ha redde fisker som ikke våger komme frem for å svømme.

Blir mer lesing i dag. Skal søke opp alle guramiarter som er aktuelle, og krysse av hvor mange som oppfatter den og den som aggressiv.

Og så skal jeg en tur UT i solen !

ha en fin dag folkens



Det ble dverg gurami som blikkfang. Vet ikke helt om det funket, for hunnene er ganske grå og fargeløse, men det kan jo hende de får mer farge nå som de er i et større akvarium med planter og skjulesteder. kjøpte to hunner og en hann. Hannen er rødorange og veldig pen.

Og så ble det med meg hjem ca 10 kuhlii ål. skulle bare ha 8, men det var ikke så lett å fange og telle .

Og 8 nye planter , og to til 128 literen.

Nå er det mer liv i 160 literen. mangler bare noen fler kardinaltetra til stimen, så er alt perfekt

Fikk også testet vannslangen, og det fungerte kjempefint å tappe fra kranen til akvariet.


Føler virkelig for å ominrede 160 literen. Satte bare nedi de nye plantene, for at de nye fiskene ikke skulle vente for lenge i posene. Men jeg er ikke fornøyd, det ble så rotete liksom. Vurderer å ta ut en av de tre store røttene, men da tørker den, og så vil den ikke synke hvis jeg bestemmer meg for å ha den oppi igjen.


Er spent på å mate fiskene i kveld. Håper kuhiiene kommer frem


Og så må jeg antagelig ha ny ppc ... sukk. hardisken er ødelagt. Får ikke lest mailer, eller redigert bilder skikkelig, og har jo alle akvarie bilder på den pc'en. Dette er bare en enda eldre en som fungerer som reserve. Føler mer faktisk litt handickappet uten laptoppen min, med alle greiene mine på.
De blir sikkert kjempeflotte når de har slått seg til ro og blitt litt bortskjemt hos deg Sessan! Ikke mange fisk som er på sitt vakreste etter en salgs- og transportopplevelse ;o)

Forferdelig med pc-problemer da. Har hatt mange skrekkelige øyeblikk med svart skjerm og null liv, nå ligger alle bilder på minst to eksterne harddisker i tillegg til pc'n. Veldig billig forsikring kjenner jeg, og så er det enkelt å dra med seg rundt fra pult til pult...
Jeg har en sånn ekstra harddisk, men har ikke ført alle bildene over på den, de nyeste ligger på pc enda. Håper ikke de er mistet.

fiskene trives fint i dag.

Men jeg greier ikke falle til ro med oppsettet nå, føler at noe MÅ flyttes på. Men så er plutselig akvariet blitt for TRANGT hehe. det hadde jeg aldri trodd for det virket jo så digert da jeg fikk det.

Får liksom ikke plass til alt, og så har jeg bare stappet nedi planter der det er plass. Grubler på måter å endre oppsett, må være behagelig å se på, og fylle fiskenes behov. Skal prøve å få tatt noen nye bilder.
Tok en del bilder i dag. Håper å få ordnet litt på oppsettet i morgen. Hvis tiden strekker til da.

Men her kommer iallefall dagens bilder

Oversikt
venstre side
høyre side

[External Image][External Image][External Image]
Min dverg gurami hann, en nydelig fisk
Tre dolkestikktetra på tur
Mine to dverg gurami hunner. [External Image][External Image][External Image]
Synes karet så utrolig flott ut jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap