Lisbeth sine småfisk :) (side 9)

Odd Fornebo var bra når jeg var fersking. Eller i hvertfall så tilsier mine erindringer det. En annen høl-i-veggen butikk i gamle dager var ExoticZoo når de lå på Grønland. Akvarium på Majorstua var en gang veldig bra, men nå har de bare for og utstyr. Eneste av de gamle butikkene som nesten er som før er Jan Holt Akvarium, men det blir aldri det samme som å bli ekspedert av selveste JH.
Har aldri hørt om den en gang. Er det noen som har vært på Naranja på vestkanttorget noen gang? Tenkt på å dra dit flere ganger, men aldri kommet så langt.
Naranja? Nei, den har ikke jeg hørt om. Skulle nesten tatt en runde rundt i forskjellige butikker en fridag. Fått litt overssikten på oslo-sjappene. Laget seg et kart og planlagt ei god rute for å nå rundt til mange butikker
Dengang jeg startet som akvarist på 80-tallet var Naranja "min" nærbutikk. Den lå 200m fra der jeg vokste opp. Den gangen var dette en av de beste butikkene ved siden av Jan Holt og Oslo Zoo senter. Hvis den er som før, er det en knøttliten sjappe men med et eget lite akvarierom. Jeg hadde faktisk "glemt" denne butikken, men nå lurer jeg på om jeg skal ta meg en tur for sjekke ståa...
Høres ut som jeg blir nødt å stikke en tur innom der og sjekke ut i alle fall
Lisbeth
Og her er alle inbyggerne i 85 literen :) (ser ikke alle da, men alle typene)

Det var noen flotte akvarium
Kjetil Hagen
[QUOTE=Lisbeth]Og her er alle inbyggerne i 85 literen :) (ser ikke alle da, men alle typene)

Det var noen flotte akvarium

Tusen takk
Nå begynner det å bli skikkelig livat i 85 literen

Det bor 10 røde krystall og 10 biereker der og nå begynner de endelig å vises mye. Det er et tett beplanta akvarium så ønsker de å gjemme seg er ikke det noe hinder.

Bierekene har blitt skikkelig husvarme, tydeligvis skjønt at de 15 små coryene og 6 ottoene er helt ufarlig! Krystallrekene vandrer rundt over alt, men bierekene er skikkelig på svømmeren. Det er så kult å se reker i fri svømming!

Håper de skal bli flere så de syns enda mere. Så en bitteliten krystallreke for noen uker siden, men ellers har jeg ikke sett noen forøkning. Jeg håper jo at de skal bli fler. Syns det er skikkelig dekorativt med små stripete dyr strødd rundt i karet

Hvis jeg skal velge hvem jeg syns er penest av krystall og bie må det nok bli bierekene. Sort mot hvit er rett og slett stilig fargekombinasjon.
Det har gått opp et lys for meg ang ottoene. Jeg har påstått at de spiser ALT, men etter at en på forumet sa at det kan se ut som de spiser, men egentlig bare smaker eller "patter" på maten har jeg fulgt nøyere med når jeg mater med animalsk føde. Og det er helt korrekt, de svelger ikke maten.

Det er en underholdning uten like å se på de når de feks får frossen artemia. De liker tydeligvis smaken veldig godt av artemia. Tar den ytterst i sugemunnen sin og snur artemiaen rundt og rundt for å få sugd på hele. De er så opptatt av dette at de til slutt står i helt rare posisjoner bare for å følge artemiaen som snurrer rundt ytterst i munnen. Ser helt paralysert ut!

Til slutt er artemiaen bare en fillete sak som de legger fra seg og finner en ny og patte på. Etter denne oppdagelsen har ottoene mine blitt veldig sjarmerende å se på
Da er hyggelig familie og vennebesøk i Tromsø unnagjort. Først fikk fiskene mat, etterpå meg og samboer

Hos noen i Trømsø støtte jeg på et flott akvarie! Jeg utbrøt bare Å HERREGUD!

... 120L, pleco på sikkert 25 cm, en diger blågurami, en praktbarbe og to svære scalarer. Scalarene hadde selvfølgelig sammenkrøkete finner pga plassmangel under vekst. Jeg prøvde å forklare, men ble sett rart på.. Dette er jo typisk akvarieholdt av folk uten peil i det hele tatt, som nok desverre er det som er vanligst når det gjelder akvariehold.

De overtok det av en nabo som var lei, nå var de lei også, scalarene sloss... prøvde å kvitte seg med fiskene men ingen ville ha så store. Avlive da sa jeg.. Jammen hvordan avlive så stor fisk? Har du aldri fiska torsk spør jeg? Jo sier dem... da bruker du kniven sier jeg.. Jammen kan jo ikke avllive akvariefisken, den er vi jo glad i.. ja men da er det vel enda viktigere å la dem slippe påpeker jeg. OSV. Måtte bare kutte. Enten fikk jeg inn noen meldinger eller så ble dem sittende igjen og tenke; Gale overhysteriske dyre-Lisbeth

.........
Hei Droppet du Moss turen i dag eller? Her er det full influensa. Hatt feber opp i 39 i natt Hvis du ikke drar i dag så håper jeg vi kan finne en annen lørdag å dra sammen. De har jo så mye spennende fisk der
Nei, søren heller, hadde overtalt samboer til å bli med og greier, gledet meg til tur, men så fant jeg ut at det bare ville bli stress. Har en del ting å forberede før middagsgjester kl. 18 Toget tar jo nesten en time hver vei og da går tida fort. Men tror jeg må en tur på Oslo Zoosenter og Oslo City bare som et plaster på såret til meg selv. Bytta 90 % av vannet i karantenekaret i går og for å gjøre det klart til nye fisk, kan jo hende jeg kommer hjem med noe

MEN, jeg kom på at OAK skal jo til Dahls neste lørdag og da skal jo karene være stappa med godsaker. Hva om vi prøver å ta turen på formiddagen? Da kan vel vi fråtse i de samme godbitene før OAK

Kjipt å bli syk i helga da Samboer har vært sjuk hele uka, jeg har vondt i halsen og litt hodepine. Men jeg VIL ikke bli syk!!!! Please bare la vondt-halsen gå forbi...
Det er et greit plaster på såret. Å dra på dagen neste lørdag er en god plan. Nå krysser jeg fingre og tær for at jeg skal komme meg kjapt. En uke med influensa står IKKE på ønskelista her Får håpe du skjærer klar også!
Vi får bare se. Vet ikke om jeg brygger på influensa eller bare en forkjølelse. Influensa tar jo gjerne tid å bli kvitt

Forresten kjøpte ingen fisk. men de hadde noen flotte bredstripete killi på oslo zoosenter. Har ingen kar som passer til killi (foreløpig he he)
Og så hadde de noen flyndrer. Jeg liker disse flyndrene, kunne godt tenkt meg å prøve, men de blir 15 cm. Største karet jeg har er 250L, det blir akkurat for stor fisk syns jeg...

Lurer på om det finnes skikkelig små ferskvannsflyndrer..?
Da var jeg her å a gitt, synd det ikke ble noen tur på der, for det er virkelig gøy der.
Regner med at du vet at de sorte bierekene dine kan krysse seg med de røde og hvite crs rekene dine, du ender da opp med noe rødbrune greier.
Bare sånn at du er obs på det
Galemor
Da var jeg her å a gitt, synd det ikke ble noen tur på der, for det er virkelig gøy der. Regner med at du vet at de sorte bierekene dine kan krysse seg med de røde og hvite crs rekene dine, du ender da opp med noe rødbrune greier. Bare sånn at du er obs på det :)

Les fra innlegg nr 91 lengre fram i denne tråden
Bestilte forresten litt stæsj fra webzoo igjen. Bestilte torsdagskveld og fikk hentelapp lørdag. Det er så mange som klager over webzoo og levering. Jeg har tydeligvis råflaks de gangene jeg handler der. Rekker jo omtrent ikke trykke på "gå til kassa knappen" før varene er hos meg! Hver eneste gang får jeg superrask ekspedering
He he lest igjennom tråden nå, utrolig tøft med den reka som hadde fått brune/ sorte spetter på kroppen, håpe det blir en stor stamme av de som du kan begynne selge av, for da kunne jeg tenkt meg nemlig.

En tur til dahls er verdt det, utrolig koselig liten butikk med masse morro i karrene. Hadde jeg bare hatt flere karr og tykkere lommebok hadde jeg kost meg enda mer, men selv om jeg knapt kjøpte noe der var jeg likevel der i mange timer og oppdaget noe nytt stadig vekk.

Brukte en del penger på korkbark, han hadde noen flotte store stykker nemlig, det er oxo utrolig billig å få bygd akvarie etter egne mål der.

Ellers er det bare interesant og slå av en prat vettu
Lisbeth
Vi får bare se. Vet ikke om jeg brygger på influensa eller bare en forkjølelse. Influensa tar jo gjerne tid å bli kvitt :( Forresten kjøpte ingen fisk. men de hadde noen flotte bredstripete killi på oslo zoosenter. Har ingen kar som passer til killi (foreløpig he he) Og så hadde de noen flyndrer. Jeg liker disse flyndrene, kunne godt tenkt meg å prøve, men de blir 15 cm. Største karet jeg har er 250L, det blir akkurat for stor fisk syns jeg... Lurer på om det finnes skikkelig små ferskvannsflyndrer..?

Hørte jeg killi? Må skynde meg å bli frisk så jeg får tatt meg en runde her i byn og en tur til Dahls neste helg Hvordan går det med formen hos deg? Mye lavere feber her i dag heldigvis.
Liv H
Hørte jeg killi? Må skynde meg å bli frisk så jeg får tatt meg en runde her i byn og en tur til Dahls neste helg :-D Hvordan går det med formen hos deg? Mye lavere feber her i dag heldigvis.

Jupp, store fine killi. Tror nok det var denne, men trodde de hadde bredere bånd de jeg så. Vettasøren jeg..

Tror jeg har en tulleforkjølelse på gang. Bedre nå, bare litt tett i nesa

Nettopp vært på Hai og spist -full pakke, forrett, hoved og frityrstekt banan for en billig penge; 200 spenn. Ikke dårlig!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap