Marens akvarieverden (side 9)

Dette med kjønnsforskjell, er det ca lik Colombiatetraen? Mener hannene var litt mer avlang på de ferdigvokste? Jeg må dra og kjøpe når Christer er på jobb, han har i alle fall generell god kunnskap på fisk. Men jeg har blitt veldig skeptisk til ansatte i slike butikker. Uansett hvor mye lidenskap de skal ha til fisk så synes jeg selgeren i dem kommer fram litt for ofte!

Skal notere det du har skrevet og ta med når jeg drar for å handle!
Det er en av Ildtetraene som jeg har prøvd å følge med litt i det siste. Det er litt vanskelig å være 100% sikker på at det er den samme fisken jeg ser hele tiden, men de må i alle fall være ganske lik. Denne fisken, som jeg tror er en hunn, er av og til litt mer sky enn de andre. Jeg satt og fulgte med matingen i stad og så at hun av og til stanser litt i vannet, lener seg en ørliten grad fremover og har rykninger opp og ned. Assistenten som var her da tenkte hun kanskje drev med egglegging... Jeg vet ikke om jeg skal være bekymret?
Jeg må bare legge ut en link til You Tube med min drømme-rullestol! Se på denne!
Har faktisk sett den videoen før i en eller annen sammenheng. Ikke rart du sikler på den. Til og med jeg som ikke har noen behov for rullestol syntes den så utrolig fristende ut

Vet du prisen? Regner med den ikke er direkte billig.
Jeg tror ikke den finnes i Norge enda. Det er ikke sikkert den kommer heller, det får bare tida vise.
De elektriske rullestolene jeg bruker ligger vel på 100 000/150 000 kr stk! Myyye penger, men uunverlig for meg og anre som trenger det! Jeg har 3 elektriske stoler. Alle er fra Permobil som blir produsert i Sverige. Det er vel det firmaet som selger mest el-stoler i landet vil jeg tro.

Jeg har en blå utestol/terreng-stol med navn "Trax", 2 kombistoler; "C500" med stå-sete og "C2" som er ganske lik C500. Sier sikkert ingen ting om man ikke har vært borti det, men jeg kan ta bilder av de senere om det er av interesse

Siden jeg ikke kan stå selv må jeg ha en stol som jeg kan "stå" i, noe som skal gjøres helst noen minutter hver dag. Det vil si en stol som kan holde meg i "stå-posisjon" så jeg ikke stivner i en "sitte-posisjon." *litt pinlig innviklet, tørt og kjedelig dette ser jeg*
Det er jo bra at det finnes gode hjelpemidler når man har fysiske begrensninger. Jeg tenker med gru på den tilværelsen våre forfedre var henvist til om ulykken skulle være ute.

Da jeg ble ME-syk så var det en stund mistanke om MS. En del av symptomene lignet. Vi kjøpte da en leilighet på gatenivå nettopp med tanke på lett tilkomst for rullestol for alle tilfelles skyld. Jeg er en planlegger så jeg tenkte mye på hvordan det praktiske skulle løses. Var nok i den perioden jeg kom over den filmen også tenker jeg.
Det vil jo uansett være lurt å ha en plass å bo der man ikke har trapper og kan "rulle" inn! Men hos det er det jo snakk om mange år fremover før du blir så gammel!
Men når man har ME, er det ikke greit å ha en "avlastningsstol" slik at man kan komme seg ut uten i hvert fall fysisk å slite seg helt ut?
Jeg brukte avlastningsstol før jeg sluttet å gå. Da kunne jeg faktisk gjøre ting og holde ut mye lengere enn om jeg skulle ha gjort om jeg ikke hadde den.
Jeg husker jeg så på TV en gang for lenge siden en som hadde en slørhale som hadde noe galt med ei finne. Han tok derfor en isoporbit som han festet med et snøre (slik jeg husker det) rundt fisken. Dermed kunne fisken hoppe sin vei under vannet Snakk om å være knyttet til fisken sin!
Trur jeg veit hvem du er ???
kan jeg spørre om du er maren fra kroppanmarka?? naboen te pedersen gikk i klasse med marius og hanse osv ???
Riktig gjettet Hvem er du?
Halloen
Håkon.. Håkon Torgersen.. gikk i 2 klasser over deg. han raren med alt håre på hode. hihi. kompis av P og Buhagen og hanse og resten. tur du veit hvem jeg er. Står te?? trenger kansje ikke å ta den samtalen hær. MSN???
I dag lyktes det endelig å få fatt i Casanova og fraktet han over i 110Litern.
Det er tydelig at han er vant til håver, sikkert etter noen runder på TAM før han kom hit!

Han er en utrolig vakker, ung herremann! Mørk med tydelig små gule prikker! Veldig elegant der han flyr frem og tilbakeMen fotogen er han absolutt ikke! Jeg skulle mer enn gjerne ha lagt ut bilde for å vise han frem bare han kunne gitt meg sjangsen til ett blide...
Det er enn fisk med mye personlighet og en ekte Casanova!

Han virker heldigvis helt upåvirket av soppen på rota. Men jeg har ikke sett han der heller, bare på kokkosnøtter og ei bittelita rot jeg satte nedi i går... Han har vel mer smaken for den mørke tresorten, den gamle gode Det blir spennende å se hvordan det går fremover! I morgen skal vannet bli testet ordentlig før jeg forhåpentligvis går til anskaffelse av de første Skjørtene på onsdag

Jeg, vinglepetteren som jeg er, har etter mye frem og tilbake havnet på Corydoras Sterbai i første omgang. Det var neimen ikke enkelt å plukke ut én art:S
Jeg vet ikke helt når jeg får dem, men mener å huske 17.mars...? Jeg går også for fluval 205 til 62Litern. Da vil jeg etter hvert ha både 205 og 305, så jeg håper det er kvalitetspumper! Orker ikke mer unødvendig pumpestyr...

Litt luking fikk jeg tid til i dag også. Bushen i 62Litern resulterte i mer grønt i 110Litern Men fornøyd er jeg fremdeles ikke..
Jeg har bestilt noen nye, mer spennede planter! Noen som ikke bare er grønn heller, så det gleder jeg meg til Jeg får prøve å ta frem den kreative denlen av meg for å få karet fint igjen. Jeg pleier å se på andre akvarier på forumet for inspirasjon, men design er vel ikke helt min greie:/ Det viktigste er jo egentlig at fiskene har det bra, ikke sant
BOBWILLY
Håkon.. Håkon Torgersen.. gikk i 2 klasser over deg. han raren med alt håre på hode. hihi. kompis av P og Buhagen og hanse og resten. tur du veit hvem jeg er. Står te?? trenger kansje ikke å ta den samtalen hær. MSN???

Gjerne det!
Tørrfisk
Jeg pleier å se på andre akvarier på forumet for inspirasjon, men design er vel ikke helt min greie:/ Det viktigste er jo egentlig at fiskene har det bra, ikke sant;)

Er helt enig! Det hjelper ikke med allverdens fancy innredning om det ikke er tilrettelagt for artene som skal gå der. Har du fått med deg denne artikkelen, Akvarium for fiskenes skyld? Alle burde lese denne

Tørrfisk
Men når man har ME, er det ikke greit å ha en "avlastningsstol" slik at man kan komme seg ut uten i hvert fall fysisk å slite seg helt ut?

Det første året så hadde jeg nok hatt god hjelp av en slik, men tanken falt meg ikke inn. Nå er det sjelden jeg er så dårlig, og ikke over lengre tid heldigvis.
De første Skjørtetetraene har kommet i hus
Jeg klarte ikke å vente til onsdag, men det gjør ingen ting! Måtte bare til TAM like ved stengetid (har blitt en dårlig vane dette..) og kjøpte 2 små.
De kan ikke være gamle, rundt 3cm vil jeg tippe de er (kostet 15 kr/stk så det sier jo sitt). Den ene er litt mindre, og det viser tydelig den andre når det gjelder matfatet! Her er det ingen kjære mor!

Det var faktisk de største de hadde inne. Jeg fikk derfor ikke til å se noe kjønnsforskjeller, men har studert de og tror ikke de har noen svarte prikker. De ser sterke ut, så jeg tror de skal klare seg godt, og de skal leve i 6 år disse også Astrid
Det er jo litt morsomt at de er så små også, så får jeg følge utviklingen fra utsiden 3 nye par kommer med gjevne mellomrom fremover. Vet ikke helt hvor lenge jeg skal la det gå i mellom, men 3 dager er kanskje ok? Størrelsen på de er jo ikke så store, så filtert skal fint klare å ta seg igjen da. Jeg får den nye fluval 305 i morgen så det blir spennede! Så på sporingsnr at den veier noe med 5kg, altså 4kg lettere enn Tetra Tecèn. Det lover godt!

Men når det gjelder skjørtene.. hvor mye mat skal jeg gi dem? Ga dem litt røde mygglarver og flakfor i kveld og det gikk ned på høykant!! Det kan ikke sammenlignes med Ildtetraen hvor jeg knuser flakene i bitter små smuler Trodde flakboksen ville gå ut på dato til slutt inntill disse kom i kveld!
Det kan se ut til at disse aldri får nok mat, så da er det litt vanskelig å vite ca mengde så de ikke blir overforet..

Bestillinga mi til Tom er blitt sendt, så da får jeg antagelig alle plantene, røttene, pumpa, rekene, fiskene, luftpumpa++ på Tirsdag Det skal bli en travel ettermiddag og kveld!! Regner med lite søvn natta før også
Det blir litt flere Coryer enn planlagt, så jeg får se hva jeg gjør med de som ev blir i overtall.

Jeg angrer veldig på at jeg ikke bestilte Hydrocotyle leucocephala da dette er en nydelig plante. Håper jeg får bestilt den en annen gang om jeg ikke blir å kjøpe den en annen plass før.
Det er utrolig greit å få bestilt varene gjennom Tom! Mye ber enn dyrebutikker og andre nettbutikker! Nå er jeg bare spent på resultatet når alt er på plass. Men en mer service-instilt selger møter man skjeldent


Jeg prøvde å ta noen bilder men de er noe uklare...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jeg ser i ettertid at jeg plukket ut nesten akkurat like bilder:/
Denne delen er aldri aritg,-akklimatiseringa..
[External Image]


spesielt kanskje når jeg slamsuger og tar vannbytte samtidig. Tror de ble veldig redd da vannet begynte å forsvinne Sikkert rart å være i vann, men samtidig over vann
[External Image]
Du har ihvertfall èn hann ser jeg, muligens er begge hanner. Hunnenes gattfinne er nesten like bred og jevn hele veien forfra og bakover. Hannenes er i det hele tatt bredere og ekstra bred helt foran. Det er altså den finnen på buken som går fra rundt midten av fisken og bakover til halefinnen jeg snakker om. Vet ikke om jeg greier å forklare meg på en forståelig måte

Skjørtetetra er utrolig matglade. Har til og med opplevd at de ikke har hatt ork til å spise, men svømt rundt med maten i munnen til de har fått plass til den i magen. De har masse snåle måter å leke med maten på også. Regner med du får masse underholdning med disse i karet.

Synd jeg ikke fikk med meg at du var ute etter H.leucocephala for noen dager siden, da jeg luket i mine. Nå er det nok en stund til jeg må beskjære de igjen.
Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men likevell litt vanskelig å se... i alle fall om begge er like Jeg får se når jeg henter det neste paret. karet de går i på TAM er helt fult av små skjørtetetra som er rimelig livlig, så det var vanskelig å se kjønnene. I tillegg tror jeg ikke hun som hjalp meg hadde mye peiling på dette. Det var jo kanskje enkelt også å si at det ikke gikk an å se det når de er så små? Jeg sto der med dine råd nedskrevet på et ark og et fra fiskebasen for å prøve å finne ut av dette. Som sagt var de øverst i reolen, så jeg brukte den stolen jeg kan heise høyest når vi var der. Likevell ble de nok sett fra et "fiskeperspektiv"...

Heldigvis var posene de brukte blanke, så vi fikk tatt en skikkelig skjekk med de svarte prikkene

Har skjønt det at skjørtene spiser egentlig hva som helst, når som helst! Jeg snakket med Christer på TAM i kveld for å spørre om råd. Han ba meg følge med på hvor rund de var rundt magen Det er jo en rimelig flat fisk, så jeg vil vel se om den blir oval;D

De driver og leter etter noe å spise hele tiden. Jeg begynner å lure på om de er slik som mange andre som "kjedespiser"? Det er morsomt å se når de putter alt mulig i munnen i tilfelle det kan være sipsenes og spytter det ut igjen om de blir skuffa
Kampfisk i 33l?
Nå må jeg bare lufte noen tanker her..
Jeg har lenge ønsket meg et kampfisk-akvarium, men ikke hatt noen som jeg synes passer.
Men nå begynte jeg å komme på tanken å kanskje innrede 33Litern som står tom. Jeg har ikke gjort det tidligere da jeg tenkte den var for liten..
I fiskebasen står det jo at kampfisken trives best i et kar som er nesten det dobbelte.
Min tanke var å prøve å gjøre det litt som et biotop for kampfisken, men det blir jo vanskelig i et så lite kar:/

Sammen med Kampfisken tenkte jeg kanskje å ha reker, ancistrus eller stjernedanio (en av delene).

Men den egentlig er drømmen/håpet er Kampfisk (hann selvfølgelig), reker og stjernedanio (utrolig vakre fisker)!

Akvariet har forøvrig dekkglass, heldekkende armatur (kanskje det heter halvdekkende da det ikke dekker hele toppen..?). Varmekolbe, pumpe/filter osv har jeg selvfølgelig. Det ligner litt på et akvastabil-kar synes jeg.

Jeg håper noen leser dette og kan komme med komentarer! Kjenner jeg begynner å få kampfisk-feber;D Men går det ikke, så går det ikke og det vet jeg!
Tante Astrid
Synd jeg ikke fikk med meg at du var ute etter H.leucocephala for noen dager siden, da jeg luket i mine. Nå er det nok en stund til jeg må beskjære de igjen.

Å, det var veldig synd! Jeg var på TAM (i dag også..) for å bestille denne planten. De hadde den selvfølgelig ikke på lista, noe jeg egentlig regnet med da jeg ikke fant den i min egen Tropika-katalog.
Håper du kan si fra neste gang du skal beskjære den om det blir noe til overs!?!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap