Hvor gamle er fiskene dine? Oversikt over de eldste fiskene som har svømt i AF- medlemmers akvarier (side 9)

Psykfallet
Jeg hadde ei kampfiskhunne med handikap som ble 2,5år gammel. handikappet var at underkjeven var deformert. Har også ancistrus som er 4-5år gamle. Har forresten ei kirsebærreke hunne som er ca 1år gammel,

Tusen takk! Har oppdatert alderen på kirsebærrekene, men de andre to artene var det allerede registrert eldre individer på.

Her ligger listen.
Tobbi
Finnes det noe som heter fiske eller akvarium år? Og hvis, hvor mye er et akvarium eller fiske år?

Du tenker sikkert på om det finnes noe lignende som det vi kaller hundeår, det at vi regner 7 menneskeår for hvert hundeår. Man kan for eksempel sammenligne en 5 år gammel hund med et 35 år gammelt menneske når det gjelder aldring av kroppen, (selv om dette ikke blir helt eksakt siden noen hunderaser har kortere gjennomsnittsalder).

Dessverre så er det vanskelig å gjøre det samme med fisker siden de har så forskjellig livslengde, alt fra noen måneder til 40 år og mer. Det er derfor ikke noe som kalles fiskeår eller akvariår.
Ronny-André
...glem det :p

Okei
Linka
Når vi snakker alder på fisk, noen sm vet normal alder på fisk når de blir solgt i butikk? Varierer nok fra om det er maller eller ciklider f.eks, men hva er normal ca-alder?

Det varierer nok en god del. Det finnes arter som er voksne og salgsklare etter bare noen få måneder og andre som trenger lengre tid. I tillegg så er en del fisker viltfangede og har ukjent alder. Den største variasjonen i alder finner du nok hos mallene hvor enkelte arter trenger lang tid på å vokse. De forskjellige malleartene selges til dels i forskjellige størrelser, de største er ofte en god del dyrere og selvfølgelig eldre.

For å finne en pekepinn på alderen på fisk du ønsker å kjøpe i butikken så må du antagelig undersøke litt på forhånd for å få en anelse om når den og den arten blir så og så stor. De fleste oppdrettede artene som er til salgs i butikkene er ungfisk.

Det er altså vanskelig å finne en fasit på spørsmålet ditt
Linka
Eldste fisken jeg har en en gibbi som jeg har hatt i snart 7 år.

Det er allerede en gibbi registrert som er mer enn 25 år! Med godt stell, og litt flaks, så kan din leve like lenge
Robert Waage
har to ryggsvømmer maller som eg har hatt i 6 år no. hadde ein pleco som blei solgt i 2003, den var ca. 8 år då, og fikk vite seinare at den fortsatt var i live nokon år etter. har ikkje hørt meir om den på lenge, men angrer veldig på at eg solgte den:) såg på lista at det var sitrontetra som hadde levd i 3 år, eg mistet min siste i sommer etter 6 år.

Tusen takk
Har lagt inn nye opplysningene på sitrontetra.

Når det gjelder plecoen så regner jeg med at du har den vanligste, Pterygoplichthys pardalis. Den er det allerede noen som har registrert 10 år på.

Hvilken ryggsvømmermalle har du? Det kom opp fire arter da jeg søkte.
det er falsk ryggsvømmer malle.

var den plecoen ja
Ikke akkurat akvarie, men har en Koi i dammen som er hvertfall 22 år. antakelig noe mer.
Robert Waage
det er falsk ryggsvømmer malle. var den plecoen ja:)

Da er ryggsvømmermallen din kommet på lista Takk skal du ha!
Vidar-Alexander
Ikke akkurat akvarie, men har en Koi i dammen som er hvertfall 22 år. antakelig noe mer.

Ja, koien må være med! Utrolig flotte fisk forresten.

Har korrigert alder og kilde på listen nå. Tusen takk skal du ha
Da kan vi legge til mine to Potamotrygon Motoro på 4 + år. Så de manglet på listen.
Vidar-Alexander
Da kan vi legge til mine to Potamotrygon Motoro på 4 + år. Så de manglet på listen. :)

Tusen takk! De er kommet på plass
Tante Astrid
[QUOTE=Linka]Eldste fisken jeg har en en gibbi som jeg har hatt i snart 7 år.

Det er allerede en gibbi registrert som er mer enn 25 år! Med godt stell, og litt flaks, så kan din leve like lenge

Ja, jeg så det etterpå :P
Han skal få leve til han dauer av seg selv, har ingen planer om å selge gogutten min (hvis det er en gutt da)
Mine eldste fisker:
Prikket knurremalle 6 år (ca 4 cm ved innkjøp)
Pleco 6 år (ca 6 cm ved innkjøp)
Keisertetra 6 år (å og si fullvoksne ved innkjøp de fleste)
Nøkkelhullciklide 5 år

Har alle sammen ennå med unntak av den eldste nøkkelhullcikliden. Dette er de eldste fiskene mine, og har vært med meg siden jeg startet med akvarium høsten 2003.
Jeg har en synodontis?
Er litt usikker på om det er det, har hørt rundt i akvarie butikker og lest i basen, men finner ingen absolutt mach!
Den kjøpte jeg før min datter ble født, hun er 15 år nå, tror jeg kjøpte den i 92,93.
Først fikk den det ene øyet spist av en ål, det grodde fint, så det andre(
Det er slutten tenkte jeg, men nei, han utviklet tentaklene sine som før bare var noen små barter, til super lange tentakler som han ser med.
Jeg har solgt han med akvariet en gang, men fikk da høre at vedkommende som hadde kjøpt han hadde flyttet fra akvariet for nesten ett år siden og ingen passet på!! Arghhhhh

Da dro jeg og hentet han hjem igjen, han hadde da 20 cm mudder å bo i ((

Nå lever han i beste velgående, og takk for det i 250l som står på do)

munda
Mine eldste fisker: Prikket knurremalle 6 år (ca 4 cm ved innkjøp) Pleco 6 år (ca 6 cm ved innkjøp) Keisertetra 6 år (å og si fullvoksne ved innkjøp de fleste) Nøkkelhullciklide 5 år Har alle sammen ennå med unntak av den eldste nøkkelhullcikliden. Dette er de eldste fiskene mine, og har vært med meg siden jeg startet med akvarium høsten 2003. :)

Tusen takk! Det var allerede registrert en eldre pleco på listen, men de andre artene er nå føyd til/oppdatert.

Glad for å lese at nøkkelhullciklidene mine har mulighet til å leve hos meg i mange år enda
Hilde-
Jeg har en synodontis? Er litt usikker på om det er det, har hørt rundt i akvarie butikker og lest i basen, men finner ingen absolutt mach! Den kjøpte jeg før min datter ble født, hun er 15 år nå, tror jeg kjøpte den i 92,93. Først fikk den det ene øyet spist av en ål, det grodde fint, så det andre:-(( Det er slutten tenkte jeg, men nei, han utviklet tentaklene sine som før bare var noen små barter, til super lange tentakler som han ser med. Jeg har solgt han med akvariet en gang, men fikk da høre at vedkommende som hadde kjøpt han hadde flyttet fra akvariet for nesten ett år siden og ingen passet på!! Arghhhhh Da dro jeg og hentet han hjem igjen, han hadde da 20 cm mudder å bo i :-((( Nå lever han i beste velgående, og takk for det i 250l som står på do:-))

Helt utrolig at den overlevde vanskjøtsel så lenge! Regner med at dette må være en hardfør art. Veldig glad for å høre at historien fikk en lykkelig slutt ihvertfall

Siden du ikke har fått artsbestemt den så får jeg problemer med å få lagt den inn i lista. Ikke lett å finne ut av når det er rundt hundre forskjellige Synodontis-arter å velge blant. Takker likevel for bidraget, jeg liker virkelig
å lese slike historier.

Du må forresten ha litt av et do om du får plass til 250 liter der
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap