Skattebo`s akvarie(r) (side 9)

I dag er det en trist dag for meg.

Fant yndling scalaren min som hadde fått navnet Måneskinn, død i dsg.

hun/han var nesten helt hvit unntatt en sort flekk.
Det så også ut som den var en dvergscalare.
Størrelsen var ikke mer enn en litt stor 5-kroning.
Har vært glad i livet og ikke beskjeden i matveien heller.

Her er hun/han..........[External Image]

Litt dårlig bilde men,
det er tatt med mobilen for en god stund siden.
Hei på dere.

Både hyggelig og ikke hyggelig lesning her.

Vannverdiene er:
Nitritt 0,0
PH 6,5
GH 6-7
KH ?

Nå den siste uka har det forsvunnet 6 colombiatetra.
Mulig dette er grunnet slossing.... Eller så er det bare det at dem ikke ville leve lengere.

Men i går så fant jeg ut at det har skjedd et mirakel også....
Vifterekene har vist nok fått unger for en stund siden...
Dem er 2-3cm store nå 2 stk. Dette skal jo ikke være mulige..... Har ferskvann......

OGSÅ.......

I dag fikk jeg meg en mindre hyggelig overraskelse....
Fant 2 rødfinnebotia døde.

Dem er litt over et år
Så i skrivende stund er det 4stk igjen av dem. Dette siden jeg først kjøpte 5 og så 1 til litt etter.

B. Andresen
Men i går så fant jeg ut at det har skjedd et mirakel også.... Vifterekene har vist nok fått unger for en stund siden... Dem er 2-3cm store nå 2 stk. Dette skal jo ikke være mulige..... Har ferskvann......

Dette høres fryktelig spennende ut Mulig å få tatt noen bilder av de små?
Hvis du har fått reprodusert viftereker i ferskvann så burde du legge ut en egen tråd om det! Med bilder selvfølgelig
Ja har hatt det i tankene, men vet enda ikke helt hva jeg skal skrive siden det har skjedd helt ut av det blå.... og siden jeg ikke har igjen noen voksne.

Så det og dokumentere det skikkelig er jo da ikke så lett.

Det eneste jeg selv vet er at ungene som har kommet frem nå er mye mindre en di jeg hadde før. Dem er godt under halve størrelsen.

Det eneste jeg fant igjen av di store var skallet som lå under ei rot. Men før jeg tenkte på og plukke det ut og måle det ved siden av en da unge så ble det fort mat for botiane og tetrane jeg har i samme kar....

Vannverdiene står i mitt forrige innlegg untatt temp,
Temp. ligger på 24-27grader

Bilde skal jeg få lagt ut her om ikke så lenge i allefall....

Men takk for tipset..

Dette ga meg en ekstra gnist.....
I dag har jeg luket i akvariet der keisertetrane går.

Når dem ble kjøpt var det 10 stk. 3 gutter og 7 jenter

Men etter en stund misten jeg først 1 gutt og så etter en stund døde 1 jente,
så da skulle det være igjen 8.
Men så da i dag da jeg plukket ut plantene for og luke så telte jeg like godt over keisertetrane.
Det for og sjekke at det ikke var flere borte, men det tallet jeg kom frem til overasket meg...

Der har det nemlig kommet yngel/unger.

2 har klart seg og det godt (1,5cm)
Og det uten at jeg har vært klar over det.

Så da er antallet tilbake til 10stk.

Det vil sikkert komme flere kull der etterhvert.

Det mates med tabletter, flakfôr og krill(flakfôr)

Røde mygglarver har jeg og prøvd men, det har bare blitt liggende urørt.
Jeg har ikke lykkes med og få tatt bilder av rekene siden dem gjemmer seg hele tiden nå.

Det er nok grunnet skall skifte for det skjer ofte da dem er små.

Håper bare jeg får tatt bilde av dem mens dem er små nok til og se at det er unger som ikke kjøpt.

Nok om rekene.....

Tror nok ar den største scalaren er blitt en smule for sint den siste tiden...
For på kort tid nå har jeg sett at han/hun har jaget vekk di andre og nappet etter dem, noe som egentlig har virket ganske harmløst.
Men nå etter og ha tenkt litt på det så er det mulig at det ikke har vært så harmløst likevel.
Det er 3 som har død. på ganske fort tid.

Så nå er det bare den størrste og nest størrste igjen. Han (Storegutt)svart med hvite/sølv flekker og den siste av di nyeste som er hvit med svarte flekke.
JA.....

Lyset ble satt på noe tidligere en vanlig siden jeg merket at det minste av scalarene ikke var seg selv og heller ikke tok til seg mat.
Den hadde bitemerker i finnene så jeg så fort at den hadde vært i hardt vær...

Den levde ikke mer enn noen få timer etter at jeg så den ikke var seg selv, jeg prøvde og få tak i den men siden den var såpass sky så gikk det ikke. Ville jo ikke jage den for mye heller for det kunne jo den ha død av på flekken så jeg håpet i det lengste at den ville klare seg bare den kom seg litt unna i en krok..... Men det gikk ikke...

Noen nye scalarer blir det ikke siden den jeg har igjen er såpass lunefull....
Jeg MÅ si jeg føler med deg, B.A, men som regel er det død og fordervelse en leser om her i tråden din. Er etter min mening tragisk at en ikke har annet å skrive om. Har ikke talt over eksakt, men antar at 70-80% av inleggene omhandler fiskedød eller lignende.

Det skjer vel også en del positivt som er mer intr å skrive om. Er ikke meningen å krittisere, men er bare så trist for oss som følger tråden din å lese
Håper det blir slutt på så mye død hos deg eg også..

Her glede eg meg veldig til møte i Bergen akvarieklubb onsdag.. Heilt hektet vi no)
Ja det er en del død her og da er det jo det det som kan skrives om,
men det kommer også noen få blinkskudd

Sånn som da det helt ut av det blå dukket opp viftereke yngel her og det i ferskvann.....

Også nå da det er blitt en del mindre fisker her så er det plass til noe nytt etterhvert.

Har i tankene Sebraciklider igjen....

Må bare vente til det er sikkert at det vil gå bra i akvariet...

Passe på at pumpene er 100% i orden++++

Godt og se dere henger med likevel.....

Skal gjøre mitt beste for at det blir lite av død fremover....
Om ikke jeg henger med og passer på deg B.A, hvem skal ellers passe på deg. Haha. Jeg har vært med siden starten din B.A og kommer til å fortsette med det.

Det som gjore inntrykk var ditt engasjemang og iver, derfor var jeg med som en av dem aller første her i tråden din.

Har selv hatt noen få frafall i løpet av sommeren, men kommer til å gå over kar og fisk i løpet av kort tid, for oppsdatering av gruppene med apistogramma.

Kunne også tenke meg en til to grupper med cory, da det er en art jeg savner i karene mine. Kunne også tenke meg en gruppe med litt størrelse til den ene 160L, men vet ikke hva det blir enda.

Får se hva som dukker opp på klubben fremover, da det begynner igjen 8.september. Mulig jeg kommer over noe der. Hadde vært gøy å prøve f.ek en trio med scalarer i 160L som artskar
Hei Loffa (alle som følger)

ja det er godt og se at det er noen som bryr seg på denne måten.

Jeg har nesten samme iveren enda, det er bare det at jeg blir nok litt stille i tråden da det ikke skjer noe som helst her.

Men det er jo veldig plagsomt for meg også at det ikke er så mye positivt som står.

Jeg kjøpte meg et par innvendige pumper av fluval U serien....
Snakk om dritt.... Den søplet mer en dem gjorde rent. så dem gikk fort ut igjen.

Vel .... Over på fisk:

Får se nå da scalaren er blitt alene igjen om ting roer seg....

Han/hun er ikke på langtnær så hissig nå.

Om ting går som planlagt så vil det komme noen nye innbyggere rett før neste helg.
Da skal det etter planen komme inn Sebraciklider.
Vet enda ikke om jeg skal kjøpe 2 eller 5.
Noen formening om dette? Tenker da dere som følger tråden?

Ta i betraktning at jeg har over en time reisevei ink. ferge dit jeg skal for og få kjøpt disse fiskene.

Vannet er fortsatt bra..... noe jeg passer på at det er

Der di nye skal gå er på 270l og over 120 i lengde.

Vel....

Det ser ut til at det ikke blir til og få tatt bilder av rekene for dem holder seg skjult så jeg ser bare så vidt halepartiet.

I går la jeg merke til at den ene skjørtetetra`en har fått noen ekstra flekker på seg(mørke/svarte) det ser ut som et utslett.

merket det samme på colombiane så døde også, men har trodd at det ikke var noen smittsomt.....

Jeg har kun vært inne på tanken at det kunne ha med maten og gjøre.

Og i 6-kant akvariet er det ikke lys og har ikke vært det siden i går. pæra har gått seg en tur. men sånt kan jo skje....

jeg var ikke på tanken at det ikke var så sikkert at den ville holde så lenge siden den fikk seg en tur på gulvet for meg her. Sånt skjer....

Heldigvis så står det akvariet her på stua med vinduer som sender lys bort på det. Sola passerer et smalt vindu høyt opp på veggen. å vet ikke om det kan kalles direkte sollys, Men det er ikke mer enn 5-10min om dagen i en mnd ca.
Så det har gått fint... for denne sommeren har det jo ikke vært klar himmel i det heletatt omtrent.
Nå innen uka som får scalaren et nytt hjem.
Han/hun går til angrep på glasset bare vi går forbi. Vel.. frem til i stad har jeg ikke tenkt så mye på det. Den har helt til nå vært snill etter det vi har sett i allefall. Men, i stad da jeg så at den fløy på den ene paradisfisken med full styrke helt uten videre så var jeg ikke sein om og bestemme meg for at den må bort.
Paradisfisken har det bra .....

Av og til er det fisk som ikke kan oppføre seg og som byr på problemer. EHHHH litt lik meg til tider egentlig, hehe.

Her B.A er det jubel og glede i dag. Har et artskar med Apistogramma Cf Borellii. Oppdaget 2 kull med yngler og en tredje hule med egg, så det er nok hannen som denne gangen har tatt for mye Møllers tran, hehe. Måtte flytte hula med egg og hua til et ledig kar, da det vil bli veldig trangt etter kort tid. De går i en 72L bare....

Denne gangen håper jeg at jeg klarer å få frem iallefall noen av ynglene. Oppdrett på Borellii er noe jeg mangler på "meritt" lista mi, og hadde vært kjempe gøy
Oi!

Dette var koselig og lese.

Og så fine bilder.

Ja får håpe det går bra for deg Loffa.

Ja nå har jeg hatt en hektisk kveld her.
Scalaren har prøvd seg på enda flere i dag og da fant jeg ut at det er heller bedre at den lever litt trangt noen dager, sånn at resten av fiskene mine oerlever.

Så det jeg da gjorde var og flytte ut det som var i 6-kant akvariet over i det store og sette scalaren der inntil jeg får reist og levert den fra meg.

Hei på dere!!!

Ja..

Torsdag for litt over en uke siden fikk endelig jeg levert fra meg scalaren. Fikk da vite at det er en hann....

Det var både godt og litt vondt...
Har hatt han i over et år.

Men nå har han fått et bra hjem som han vil trives i....
Har snakket med dem jeg leverte den inn til og fått vite at han har nå fått flytte inn i en kar på over 600l

Sånn eller så er det som vanlig her....

For dere som liker of følge med på hva som er i akvariene mine så får dere titte innom akvariene og se på lista der om noen er borte.
Jeg har bestemt meg for at det er det beste for nå i allefall. For da slipper jeg og skrie det her hva som ikke jeg har lengere.

DETTE HØRES SIKKERT DUMT UT MEN,....

Her er det sånn at dør først en så dør flere i de kommende dagene. Grunnen vet jeg ikke men jeg har lært meg og leve med det.

Her går det bra om dagen egentlig.....

Noe jeg har glemt og notere her er at den
1.9.11

Da kom det 4 nye delfin ciklider
(dem har baby flekkene enda så er ca 3-5cm store)

Skulle egentlig ikke ha dem igjen men dem er jo så fine så klarte ikke la være.

Håper bare dem lever såpass lenge at jeg selv ikke kan ha dem her grunnet plassen.

Nå er det helt sikkert at Vifterekene mine får unger selv i ferskvann siden der er bestanden økt med 2 stk. Men bildene jeg prøvde og ta ble det ikke noe av.
Skal prøve igjen da jeg har tid.
Men det kan ta en stund siden di små gjemmer seg godt og er dermed ikke lette og få tatt bra bilder av.
Og så er det at jeg vet ikke hvor lenge di elste lever siden forrige gang så døde di vifterekene som fikk unger.
Jeg sa at jeg ikke kom til og skrive opp dødsfall hele tiden, grunnet at det skjer ofte her, men tror nok at det kan komme noe en gang i blant grunnet at jeg bruker denne tråden som nærmest en dagbok for og se hvor gamle fiskene blir.

Vel, Med det sagt så...... ser det ut til at Dvergbotiane har nådd alderen dem kan her hos meg.
5stk død på 48t.
Jeg har 1 igjen, som heller ikke er helt seg selv, men den spiser og er rask til og gjemme seg unna for håven. Så den får bare være der til og enten ser at den er død eller at den ikke klarer og svømme fort vekk fra farer.

Dem ble kjøpt inn ganske raskt etter jeg startet opp igjen med akvarie hobbyen så dem er over 2år gamle.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap