Den forvirrede amatør (side 9)

Levende, røde mygglarver? Kjenner jeg grøsser litt på ryggen nå...
Jeg fins ikke hverken pysete eller fysen, men det med sånne kravlende larver...
Tror det henger sammen med en opplevelse med masse maggot i et sår på et levende dyr...

Med så mye nye, flotte fisk, så må det da komme bilder???
Altså, før jeg kjøpte larvene laget jeg en avtale med gubben, jeg orker virkelig ikke forholde meg til de ekle vesenene der. Så mannen i huset stod for foringa i går kveld, og jeg tror han storkoste seg. Dro med seg en stol og satt foran ett og ett akvarie og håndforet og kommenterte og syntes det var veldig fascinerende. Men han skal visst kjøpe pinsett til meg....

Bilder ja. Det kommer nok. Men kampfiskhunnene gjemmer seg bare, og killiene er så små og vanskelige å ta bilde av.
I går var vi borte hele dagen, var i Solør og besøkte gamlinger (har både foreldre og svigerforeldre der, samt var i bursdag til storesøstra mi). For å oppdage da vi kom hjem at ene kampfiskhunnen hadde avgått i løpet av dagen. Hun var halvveis oppspist, så var ikke lett å se om noe var galt. Men hun var i fin form da vi reiste tidlig i går. Trist. Men av og til skjer det vel uventede dødsfall i fiskeverdenen..

Jeg driver og planlegger tur til Trondheim over helga. Men lurer på hvordan jeg skal få til det? Her er det masse nysnø, og det er spådd at det skal fortsette å snø utover uka. Jeg bor "på fjellet" og kunne ikke drømme om å skifte hjul enda. Men jeg kan vel ikke dra til mer siviliserte strøk med piggdekk? Ta med hjula og skifte på en rasteplass når jeg har passert Kvikne tror jeg rett og slett ikke jeg orker. Hva gjør jeg da tro? Blir jeg hengt hvis jeg blir stoppet tro - når jeg kan dokumentere at jeg bor i vinterland?
Synd med kampfisk-damen, men det er helt klart slikt som skjer. Tror intensiv avl på disse har skapt svakere individer, slik det er med guppy. Men det er trist hver gang alikevel...

Du må jo få lov til å ha piggdekk når du bor i Nordøsterdalen! Er ikke trygt sommerføre der før langt uti juni jo (husker godt 20 cm nysnø 7. juli et år). Det er nok flere i Trondheim som kjører rundt med viterdekk ei stund enda, for mange har hytte på fjellet...
Ser at glasset ikke er helt rent, men fisken er nå fin da..... :ø)

[External Image]

[External Image]
Og enda finere når man har pusset glasset, så jeg tok det et tak jeg...
[External Image]

Hemmeligheten er et billedredigeringsprogram av ett eller annet slag, og så finne "retusjer" eller "retouch" eller "clone brush" eller ett eller annet annet som gir deg en sirkelformet "pusseklut".

Nå lønner det seg å rydde opp før man forminsker bildet, med så lav oppløsning ble det ikke vinduspuss, det ble hammer og meisel, så for at ikke poenget skulle gå helt tapt tok jeg det opp i et redigeringsprogram jeg aner hvordan virker (Corel PaintShop ProX4) og fjernet litt støy og gjorde bakgrunnen litt mer uskarp for å skjule mine spor. Hvis du synes dette ble i overkant mye tråkk i tråden din er det bare å slette ivei!
:ø)

Ingen fare Linda, jeg må bare takke jeg. Jeg er en analfabet når det gjelder data og alle mulighetene som finnes. Skulle gjerne lært meg mer, men finner aldri tid og energi nok.
Nå har jeg pakket 2 scalarer, den med kjempefinnene og kameraten hans. De skal få et nytt hjem i et større kar enn jeg har å tilby. Gubben er rasende, for de er jo så fine. Men her får man tenke på fiskene først.

Tror jeg skal flytte perleguramiene over i det karet der nå.... tenke litt - plutselig plass er skummelt. Jeg skal IKKE kjøpe noe nytt! Nei nei nei nei nei.
Scalarer er jo en av de artene som vrkelig trenger plassen, så her tenker du helt riktig

Men du skal da til Trondheim snart, og her fins det mye som kan fylle eventuell ledig plass...
Ja, jeg fikk dem som bittesmå, og har hele tiden hatt som plan å levere dem videre når de blir for store for karet mitt. Så dette var planlagt.

Jeg har vært i dyrebutikken og drukket kaffe og pratet bort et par timer. Ikke smart å gå dit..... Nå ligger det en pose og dupper i karet. En ting er helt sikkert, jeg mangler fullstendig selvdisiplin!

Men det var noen prakteksemplarer av noen keisertetraer i butikken som bare måtte bli med hjem. Det er fisker jeg alltid har likt, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt dem før?
Sent i går kveld oppdaget jeg at paradis-hannen drev og strevde fælt, han laget et kjempefint skumrede. Like etterpå begynte han og den ene nye hunnen fra Dahls å danse tango under der. Jeg ble sittende helt fascinert, og fikk ikke lagt meg før langt på natt. Jeg tror ikke det ble noe egg - så ikke noe ihvertfall, men noe er tydeligvis på gang. Ettersom jeg ble så sen med å slå av lyset i natt er det fortsatt mørkt i karet, men nå tror jeg ikke jeg klarer å styre meg lenger, nå må jeg få på litt lys og sjekke redet...

Men fy, jeg så en stygg ting mens jeg satt der og kopte inn i karet. Jeg har noen kobbertetra, og de virrer jo fælt rundt. Så fikk jeg øye på en av de minste av dem (det er veldig stor forskjell på størrelsen av disse kobbertetraene selv om alle var like da jeg kjøpte dem) inni kjeften på paradisfisken - den hadde nok kommet for nærme stakkar. Paradisfisken ristet den skikkelig og møkka rett og slett sprutet. Jeg tviler på at den vesle nysgjerrigperen lever i dag egentlig. Det var ikke noe koselig å se. Men sånn er vel naturen.
I dag er skumredet borte. Jeg tror egentlig ikke det var noen egg i det, men paradismannen har passet det veldig godt - og jeg ble litt usikker. Nå ser det ut som han starter å lage et nytt.

Jeg satte poliaci-killien i en 60-liter med et par kakadueciklider. Det ser ut til å gå fint. Men de er veldig små og blir liksom borte oppi der. Så nå har jeg lyst til å lage til et nytt hus til dem der de kanskje kommer fram bedre. Jeg har et ubrukt 20 liter (eller noe sånt) stående på boden. Men hvor skal jeg sette det i så fall? Det er en fin plass for det på do, men der er det ingen kontakter til varme og kolbe. Jeg leser at killi ikke trenger det, men har egentlig mine tvil om hvor gode forholdene blir uten filter ihvertfall. Må nok tenke litt mer på det.

Nå skal jeg starte litt vannbytte her snart, det trengs litt stell i karene ser jeg. Pussing av ruter og litt algefjerning her og der. Det store algeproblemet jeg hadde er heldigvis over, men noe blir det jo.

Men jeg er litt i tvil om jeg skal starte opp noe stort prosjekt. Pappa ble syk og innlagt i går kveld, og jeg går og venter på telefon om tingenes tilstand. Kanskje jeg må ta en tur sørover.
Jeg har ordnet i 180-litern, og flyttet bl.a. moppen til killiene litt. De har ikke vist særlig interesse for den det jeg har sett. Nå ble den flyttet 30 cm til venstre, og plutselig fikk killiene det kjempetravelt inni der. Det driver helt tydelig et par og leker. Såååå fascinerende! Om det blir egg/ yngel er en annen sak.

Paradisfisken strever med skumredet sitt. Men han får ikke med seg noen hunne borttil. Stakkar, han jobber virkelig med saken han. Men damene er ikke interessert. Uff, det er neimen ikke lett å være mann..... ;ø)
Jeg leverte jo to av scalarene mine i uka. Har to igjen som ikke er så store. Selv om jeg har for lite kar til scalare tenkte jeg de kunne være der til de blir for store. Men disse to er jo eldre enn de to andre som ble nesten dobbelt så store? Litt pussig egentlig.

Ihvertfall, akkurat nå driver de og legger egg for harde livet. Jeg har aldri sett disse to har hatt noe lek eller annet på gang. Men altså, nå har vi et blad fullt av egg. Og jeg som skulle begynne med pussing av glass og vannbytte oppi der nå. Tror jeg får vente en dag eller to da kanskje.

Tetraene er veldig frekke, og de klarer å stjele noen egg ser jeg. Så det er ikke sikkert at noen lever opp. Men det hadde vært moro med et par stk. Det er jo første gang dette paret (jeg visste ikke at det var forskjellige kjønn før akkurat nå) prøver seg.

Nå har jeg ingen intensjoner om å starte scalare-oppdrett. Men jeg må innrømme at det er fryktelig spennende når de nå finner på slike fantestreker.

Hvorfor har de ikke lekt før, de er godt over ett år gamle. Min teori: Det var fire, og det var for trangt og for mye krangling. Kan det være sånn?
De stolte foreldre

[External Image]
I dag var bladet rensket for egg. Ingen overraskelse det da. Regner med at Æsj ligger inni båten sin og raper.....
tante
Men det var noen prakteksemplarer av noen keisertetraer i butikken som bare måtte bli med hjem. Det er fisker jeg alltid har likt, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt dem før?

Jeg har også nettopp kjøpt keisertetra, men mine er ganske små foreløbig, så jeg ble egentlig litt skuffet, siden jeg hadde ønsket meg dem lenge, og bare hadde sett dem på bilder. Får håpe mine blir prakteksemplarer også, når de bare får litt tid på seg.

Kanskje de scalarene dine som plutselig har begynt å leke og legge egg merker at de nå kan breie seg i akvariet uten å bli forstyrret av de store som du fikk omplassert? Kanskje de kommer til å vokse også? Hvor store er de sånn omtrent, uten finneprakten?
Nå spør du vanskelig Tove. Jeg har aldri skjønt det der med å måle fisk. Ihvertfall ikke de runde? Og ettersom disse går i hjørneakvariet blir størrelsen veldig feil gjennom buet glass synes jeg. Hannen er ganske mye større enn dama selv om de var like store som barn, men det er vel kanskje normalt? Det paret jeg leverte var det også ganske stor størrelseforskjell på. Med et grovt øyemål vil jeg si det er som åpningen i en kaffekopp pluss minus. Hah, der fikk jeg målet der tenker jeg! ;ø) Nei, jeg aner virkelig ikke. Kurs i måling av rund fisk tas imot med takk.

Keisertetraene er dritfine! Jeg elsker dem! Jeg kjøpte jo 8 stk. Men synes kanskje det ble litt lite og hentet inn 4 til i går. (Rødme beskjemmet).

Nå sitter jeg og venter på kontakt med mine foreldre. Hvis tilstanden der er uforandret eller bedre tror jeg at jeg kaster meg i bilen og tar en tur til Trondheim i dag. En tur uten mål og mening - helt alene. Det har jeg vel aldri gjort før. Enten har vi vært flere på tur, eller så har jeg hatt avtaler og planer så det har blitt bare stress. Men på den annen side, med de bensinprisene som er nå (fylte full tank i går - stønn) er det vel galskap å kjøre så langt bare for å hente opp noen planter hos Sissimor og evt treffe noen damer og drikke kaffe, innom en dyrebutikk eller to, og kanskje hilse på noen hjemløse katter.

I tillegg fikk jeg kontakt i går kveld med en som bor langs veien som har L144 til salgs.... Skummelt! Jeg har bare en og innbiller meg at den er litt ensom i karet sitt.

Nå skal jeg ta meg en kaffekopp til, og når klokka blir rundt 9 kan jeg ringe sørover. Innen da må jeg bestemme meg om jeg skal reise eller ikke.
I går var jeg på akvarie-turne til Trondheim. Det ble en flott dag uten stress og mas. Og jeg kom hjem med litt påfyll til akvariene. Så mye fint!

Først, øksefiskstimen har hatt et par frafall gjennom året, og nå kjøpte jeg 3 nye. Da ble det mye penere med en gang selv om de nye fortsatt blir litt jaget av gamlingene. Og jeg ser at jeg nok godt kunne kjøpt et par til. Men det blir vel sjanse til det etter hvert.

Så økte jeg sterbai-kolonien med 4 nye individer. Hadde 4 fra før, så nå kan de vel kalles en flokk.

Så var jeg innom Sissimor. Kjempekoselig å hilse på henne. Og kattene hennes. Det er alltid morsomt å kunne sette et ansikt på de man "prater med" på forum. Skikkelig spennende å glane på alle raritetene hun hadde i karene sine. Og ikke minst ble jeg imponert over hvor grønt og frodig det var. Ikke rent lite misunnelig på det nei. Men snille Sissimor plukket masse planter til meg, så nå håper jeg på grønnere tider her i huset også. Hun hadde et par små L144 i et kar også, og jammen ble de med meg hjem.....

På veien hjem var jeg innom Kristned. Der var det skummelt! Såååå mye fint spesielt i maller. Mange typer jeg aldri har sett før, og en del jeg heller aldri har hørt om. Og for en hyggelig kar! Også han hadde fineste kattepusene. Sorry Kristned for at jeg la beslag på det meste av kvelden din, men jeg hadde store problemer med å rive meg løs derfra.... ;ø). Og selvfølgelig hadde jeg med meg noe hjem. Kunne tenkt meg å kjøpe full bilen, men var flink og hard mot meg selv, og hadde bare med meg to små L201 og to store flotte L239. Kjempespennende!

I dag lever alle de nye. Dessverre fant jeg en død kobbertetra, men de virker litt svakelige, og stimen på 12 som jeg en gang kjøpte tror jeg nå bare det er 5 igjen av. Det er ingen massedød, men jeg finner en død av og til. Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere av dem.

Nå skal jeg gå løs på plantene fra Sissimor som bare har ligget i bløt i natt. De skal fordeles og puttes på plass, det blir antagelig litt av en seanse når jeg skal finne ut hva ting er og hvor de skal plasseres.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap