Robin`s Mini-WaterWorld :) (side 9)

Åh, syns den så litt mer "trådete" ut. Men er vel gjerne heller at all javamose jeg har, har fremkommet i forskjellige situasjoner enn en dyrke/produksjonstank..

Grattis med nitrittkolonien Og lykke til med hjernevaskingen, tar gjerne imot tips til hvordan tenne gnisten! Har heldigvis henne med på laget i det at hun synes det er pent. En liten ekstra motivasjon til vedlikehold
Hvor lenge kan ett filter under innkjøring være av uten at prosessen stopper opp? Vi opplever strøm brudd her i dag, bare vert uten i noen minutter av gangen, men flere plasser er strømmen borte, er vel bare ett tids spørsmål til den forsvinner lenge her og
Filterbakteriene tåler noen timer, ihvertfal 4-5. Men hvis temperaturen er høy i karet, kan et stort temperaturfall være farlig. Vil derfor anbefale deg at du gjør klart litt byttevann som du kan holde oppe tempen i med vann fra varmtvannskrana (noe jeg vanligvis IKKE anbefaler, bruk vanntilberedningsmiddel !). Du kan også sette klar en luftestein under filteret, det gir litt sirkulasjon der det trengs mest.
HAr jo utvendig filter i den nye tanken Silvershaded, vanskelig å lufte den. Men jeg tenkte jeg kan jo pumpe manuellt med Primerèn på filterbøtten om det skulle ta for lang tid. Men heldigvs har blinkingen i lysene sluttet her nå, men er ett kraftig uvær ute. Sist vi hadde slikt vær hadde vi 23 timer uten strøm. Nabokommunen var enkelte oppe i 36 timer....

Har fyllt opp 100 liter med vann som står å sirkulerer med Aqua Safe og en varmekolbe oppi tønnen. Kolben står på full guffe.
Da vil jeg si meg ferdig plantet og dekorert. Heiv oppi noe flyteplanter av typen Salvini Natans også. Om det er noen flere planter som smelter nå så skal jeg bare la dem være i fred som det rådes her. Legger ut ett bilde, flere bilder finns under Mitt Akvarie
Da er den nye tanken min i full fart fremover med innkjøringen, all salmien forsvinner mellom måligene, så nå er det bare ett tidsspørsmål, men jeg kommer nok til å kjøre den uten fisk en god stund for jeg tenker den siste beplantningen treger litt mer tid på seg til å sette seg skikkelig før jeg slipper hyperaktive Sapper oppi.

Men opplevde i dag at KH droppet fra 4 til 2, men PH har vert stabil på 7,5. Da blir det å tilsette natron igjen da? Men hvor mye stiger PH med hver grad KH? Eller skal jeg gå til innkjøp av såkallt PH/KH+? Ble litt i suss nå, følte jeg hadde kontroll på dette etter hvert nå. For jeg vil jo ha PH ned igjen etter endt innkjøring til 6,5-7.
En pH på 6.5-7 er helt greit å bruke under innkjøringen. Bakteriene utvikler stammer som er best egnet for sine omgivelser.

pH holder seg stabil så lenge det fins buffer i karet, altså i dette tilfellet bikarbonat (KH). Når innkjøringen begynner å ta fart, med aktive nitritt-spisere, dannes det en del H+ ioner, og KH spises opp sakte men sikkert, og pH begynner å falle. Gjør som Guiden sier...tilsett natron når pH begynner å nærme seg 6. Kontroll er vel og bra...forståelse er bedre

pH+/KH+ er også bare natron (bikarbonat), så hva du bruker spiller liten rolle.
Silvershaded.... Hjelp....

Nitrat nivået kommer til 240mg/l hvert døgn nå, nitritt er over the scale, all salmi forsvinner hvert døgn. Har byttet 50% vann i 4 dager nå, men nitrat nivået spretter til 240++mg/l på 24 timer... Er noe hakkane galt her? mye brun alger også forresten.
Nitrat på 240 ppm ?? Det kan ikke være riktig. Sikker på at du tester riktig ? Reagensflasken må ristes GODT før du har i dråpene...
Hatt noe annet oppi der ? Hva er bunnlaget ditt ?
Det er helt korrekt mål. Har ett plantesubstrat i bunn; Tropica Plant Growth, halve akvariet er det råda sand oppå 1-3mm og andre halvdelen er det Easy Care Substrate. Har ikke hatt noe annet enn vann og salmi oppi. Hadde klart ett byttevann med Aqua safe da strømmen rotet litt her, men jeg brukte det ikke.
Hva er nitrat-nivået i det andre karet da ?
Og, har du målt kranvannet ? Ett eller annet sted er det forurensning...eller det er noe galt med testen.

Hvis du bytter 50% vann, går nitrat tilsvarende ned ?
Nitrat i det andre er ca 20mg/l. Kranvannet mitt er meget bløtt, ph 6,5 KH1 GH1.

Målte nå etter 50% vannbytte, da er den ett sted mellom 40 og 50mg/l. Så da er det å måle igjen i morgen. Alt annet går som normalt, salmi forsvinner hvær dag, nitritt er utenfor skala. Men er 4 dagen jeg måler nitrat til 240mg/l så synest det er rart om jeg gjør noen feil med testen og. Bruker det samme glasset hvær gang (vasker det selfølgelig i rent vann)

Skjønner ikke om det skal være noe forurensning, alt er vasket før det er satt i, jeg stikker ikke hendene mine nedi, jentungen rekker ikke opp til kanten engang heller.
Hvis den gikk ned til 40-50 ppm med et 50% vannbytte, kan den umulig ha vært på 240 før vannbyttet..
Synest det var mystisk selv. Men jeg skal ta en ny måling i morgen, og få min samboer til å se og, siden jeg har som sagt tidligere litt fargesvakt syn. Men jeg er 100% overbevist at fargen matchet høyest på skalaen, men nå er jeg ikke 100% overbevist at jeg har rett. Gjennstår å se i morgen om jeg fikk panikk unødvendig nå. Takker for kjappt svar og hjelp
På 240 ppm burde det ikke være å vanskelig å lese av...den er omtrent knallrød. Men som du sier...vi får se i morgen. Sjekk for sikkerhets skyld at ingen har "tilsatt" noe i akvariet..
Hmm, var visst falsk alarm.. Mulig jeg har ikke klart å se fargene klart nok, men nå måler jeg 40mg/l Nitrat så alt er normalt. Gjett om jeg føler meg dum ??
Heheh...det er tross alt bedre med en falsk alarm enn en krise.. Og det er i det øyeblikket man tror man har kontroll at det uventede skjer !
Jippi Da er endelig tanken min stabil, og fisker har flyttet gradivis inn i dag etter noen små justeringer på vann verdiene i går. Har som følger nå: PH 6,8, GH5, KH2 Temp 25º
Har da 4 stk SAP 3 stk Ancistrus SP (Som jeg ble fortalt da jkeg kjøpte dem var L144, noe som ikke stemmer, men oppdrettsvarianten, men men... Og noen NeonTetraer Vet at Tetraene er utenfor sin ideelle komfort sone, men.... Ja.... Har pratet med andre SAP eiere om dette, og... Jaja, slik blir det. Har også fått en Platy i retur, en kranglete hann. Vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre med han, han er oppi der han og, men han kan ikke være der. Så om noen vil ha en gull og sort Platy hann så kan de få den gratis, heller det enn at han lider i de vannverdiene, litt mykt vann og lav PH for han i min tank.
Nytt prosjekt.
Går her å tenker på å starte ett helt nytt prosjekt nå som alt går som det skal hos Sappene mine. Jeg akter å gripe fatt i plante demonen og starte en helt ren plante tank, der jeg skal begi meg ut på medium til vanskelig planter. Jeg akter å lage tanken selv for jeg har en bestemt plass jeg vil ha den og da må jeg lage den på mål, og den vil bli ca 44 liter. Jeg snakket med en plante entusiast i dag anng problemene mine med Rotala Bonsai som smelter og han mente substratet mitt var for fint (1-3mm).

Jeg må jo ha noe levende oppi tanken også. Har ikke kommet så langt at jeg har tenkt hva slags vesen jeg skal ha oppi, men her skal fisken komme i andre rekke til plantene, ikke at jeg skal la fisken lide, den skal få de vannverdier som den krever for å ha det helt toppers. men jeg har en visjon i hodet mitt om at alt av flater bortsett fra front platen da selfølgelig skal være dekket av planter. Mange tanker og visjoner jeg har nå, og det blir nok ikke påstartet denne uken.

Kom og over noe på nettet om en tank der en skulle gro en mini regnskog i, var noe hightech greier, men det var ikke satt i produksjon enda, det var på en slik side der en kan støtte ett prosjekt for at det skal bli realisert, crowdfounding tror jeg ordet er. BioPod heter produktet. Var noe med amfibier og reptiler der og, men det er ikke intresangt, men de har en versjon som kan ha fisk i. Har lyst på en slik og

Kan se en video av den HER

Jaja, det var nå dagens tanke skred. Blir nok satt ut i livet en eller annen dag.

Ellers så er jeg meget fornøyd med tanken min, Sappene har funnet roen i den grad en hyperaktiv fisk kan finne roen, Tetrane ser ut til å trives godt også, stimer fint og er sterke og fine i fargene. Sikkert ikke alle som er fornøyd med meg at jeg har de sammen med SAP, litt dobbelt moralistisk kansje?? Jo jeg er vel det, men jeg har en retrett mulighet om det ikke fungerer.
Litersyk, du Kjenner det i verkefoten jeg og!

Nå kommer jammen akvariet med egen app! Hva blir det neste? Kult å følge med via webcam, da! Ny bussaktivitet
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap