- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- FerskFisk (side 9)
FerskFisk (side 9)
Postet 28.01.16 kl 23:50
Postet 28.01.16 kl 23:54
Paul NilsenBra jeg hadde merka glassene. Kork og glass er merket så jeg benytter riktig til hver test. Men da betyr vel det at alle bakteriene er på plass men at tanken bare må stabiliseres?
Nå roter du fælt, gitt...når du tester, la testglassene stå i holderen sin hele tiden (bortsett fra akkuart når du drypper/rister, og ikke ta mer enn max to tester av gangen. La hver glass-stand stå foran den esken den tilhører, så roter du dem ikke sammen. Men du ser jo på fargen i prøveglasset hva som er hva...ammoniakk grønn, nitritt rosa/rød, nitrat gul/orange.
Nei, alle bakteriene er ikke på plass...du har jo masse nitritt...
Men et vannbytte pga. høy nitrat er på sin plass, det er riktig
Postet 29.01.16 kl 00:03
Endret: 29.01.16 kl 00:05
Postet 29.01.16 kl 00:24
Postet 29.01.16 kl 00:32
Postet 29.01.16 kl 00:48
Paul NilsenMen da betyr vel det at alle bakteriene er på plass men at tanken bare må stabiliseres?
SilverShaded... Nei, alle bakteriene er ikke på plass...du har jo masse nitritt... Men et vannbytte pga. høy nitrat er på sin plass, det er riktig :-)
Men jeg har ikke funnet ut alt!
Fisken bæsjer
Ammoniakk frigjøres og Nitrosomonas bakterier etablerer en kultur og bryter stoffet ned til nitritt. Så dannes Nitrospirae bakteriene som bryter nitritten ned til nitrat. Men hva heter bakterien som bryter ned nitratet og hva produseres?
Postet 29.01.16 kl 01:16
Postet 29.01.16 kl 01:22
Endret: 29.01.16 kl 01:24
Nei, nitrat brytes ned i svært liten grad, det kalles de-nitrifikasjon og har ikke noe med svovel å gjøre. Dette er en anaerob process )i motsetning til nitrifikasjonsprosessen), den utføres altså av bakterier som får sin energi fra å forbruke NO3- i stedet for O2. Det er på en måte en "omvendt" prosess av nitrifikasjonen...men den produserer ikke ammoniakk, den produserer nitrogengass. Men vi har få anaerobe områder i et akvarium, systemet vi bruker er bygget for sirkulasjon av oksygen. I dype og tette bunnlag, særlig tett sand, kan imidlertid denitrifikasjon finne sted i noen grad.
Postet 29.01.16 kl 03:19
SilverShadedNei, nitrat brytes ned i svært liten grad, det kalles de-nitrifikasjon og har ikke noe med svovel å gjøre. Dette er en anaerob process )i motsetning til nitrifikasjonsprosessen), den utføres altså av bakterier som får sin energi fra å forbruke NO3- i stedet for O2. Det er på en måte en "omvendt" prosess av nitrifikasjonen...men den produserer ikke ammoniakk, den produserer nitrogengass. Men vi har få anaerobe områder i et akvarium, systemet vi bruker er bygget for sirkulasjon av oksygen. I dype og tette bunnlag, særlig tett sand, kan imidlertid denitrifikasjon finne sted i noen grad.
mhmm.. ok. Men bakterien, nitrogen.... skal lese mer om dette ja! :p
Takk SilverShaded!
Postet 29.01.16 kl 03:30
denitrifikasjonsprosessen ja..
Jeg fant helten. Pseudomonas-art bakterier... De eter ikke selve nitratet men forbruker oksygenet som er bundet til nitratet. "Derved reduseres nitrat via nitritt til fritt nitrogen"
Men de lever vel ikke bare av luft og kjærlighet?!
denitrifikasjon
Tror jeg stopper der i denne omgang :p Ikke bra å lure FOR mye heller.. Må spare litt liksom
Jeg fant helten. Pseudomonas-art bakterier... De eter ikke selve nitratet men forbruker oksygenet som er bundet til nitratet. "Derved reduseres nitrat via nitritt til fritt nitrogen"
Men de lever vel ikke bare av luft og kjærlighet?!
denitrifikasjon
Tror jeg stopper der i denne omgang :p Ikke bra å lure FOR mye heller.. Må spare litt liksom
Postet 29.01.16 kl 04:18
Postet 29.01.16 kl 09:09
Du har nok et meget forenklet syn på dette med både nitrifikasjons- og denitrifikasjons-bakterier. For eksempel er det langt fra kun Nitrosomonas-slekten som driver første steg nitrifikasjonsprosessen, og heller ikke bare Nitrospirea-slekten som driver neste steg.
Det er langt fra korrekt at denitrifikasjon er forbeholdt en (eller flere) Pseudomonas-arter. Det fins denitrifikasjons bakterier innenfor alle hoved-rekkene av bakterier. Pseudomonide arter er bare en av familiene i hovedrekken proteobakterier, og Pseudomonas er en stor slekt med mange arter.
Det bør legges til at en god del artsgrupper av denitrifikasjonsbakterier er opportunistiske patogener og kan forårsake sykdom både hos mennesker og i akvariet. Pseudomonas-arter er for eksempel til stede i alle akvarier og kan gi stygge infeksjoner hos fisk.
Det er langt fra korrekt at denitrifikasjon er forbeholdt en (eller flere) Pseudomonas-arter. Det fins denitrifikasjons bakterier innenfor alle hoved-rekkene av bakterier. Pseudomonide arter er bare en av familiene i hovedrekken proteobakterier, og Pseudomonas er en stor slekt med mange arter.
Det bør legges til at en god del artsgrupper av denitrifikasjonsbakterier er opportunistiske patogener og kan forårsake sykdom både hos mennesker og i akvariet. Pseudomonas-arter er for eksempel til stede i alle akvarier og kan gi stygge infeksjoner hos fisk.
Postet 29.01.16 kl 09:30
LivsforvalterenNitratet brukes vel hovedsaklig av plantene, og overskuddet tas ut i vannbytter...? Er liksom endestoppet, og grunnen til at aquaphonics er så bra. Eller misforstår jeg deg, Paul?
Helt riktig. Dette er nesten perfekt for jordbæra mi :p
Men noe brytes ned av bakterier. Jeg er bare nyskjerrig på om det er noe som kan la seg kontrollere på noen måte. Og det første jeg tekte var jo at jeg måtte ha navnet på den bakterien som hjelper til. For jobben den gjør er ikke ubetydelig om jeg har forstått riktig
Postet 29.01.16 kl 18:35
Postet 29.01.16 kl 18:40
Endret: 29.01.16 kl 18:42
SilverShadedGlem å "tenke på" denitrifikasjon...med mindre du bevisst skaper oksygen-døde soner i bunnlaget, er denitrifikasjon i akvariet ikke av noen stor betydning. Les hva jeg skrev...."den bakterien" blir helt feil.
Du har rett, og det er heller ikke helt relevant for det jeg driver med her nå. For komplisert og for mange bakterier.. Men jeg er så nyskjerrig av og til. Men nå har det gitt seg
Humans may rule the world...but bacteria run it.. right?
Postet 29.01.16 kl 18:51
Postet 29.01.16 kl 18:53
Postet 29.01.16 kl 18:57
SilverShadedJepp...men det betyr ikke at vi ønsker å avle frem mere potensielt patogene bakterier i akvariene våre. Det holder lenge med de vi har !
Planen har aldri vært å avle frem, heller det motsatte i så fall, så jeg kunne sluppet vannbyttene...bare påfyllinger. Dette dreide seg mer om "hva skjer, og hva kan jeg gjøre"
men appetitten min er mettet for øyeblikket. Jeg er en fersking med akvarium, men er det noe jeg lurer på så må det jo søkes og spørres, og graves litt
Det som skjer senere når den tid kommer er nok at selv en stor jordbærplante ikke klarer å utnytte alt som produseres i tanken. Og jeg må i det lange løp gi plantene riktig og nok næring. Men nå skal jeg først forsøke mestre stepp 1 hehe, innkjøring av en enorm 20 liter. Har mer enn nok å henge fingra i der ja
Takk for svarene!!
umm.. noen som har erfaring med sodastream adapter til co2 ?
EDIT: Og ja, livet i tanken har prioritet
Postet 29.01.16 kl 21:59
Endret: 29.01.16 kl 22:01
SilverShadedI tillegg skal man ikke glemme...
Det som du lirer av det i løpet av noen minutter bruker jeg timer på å finne ut av selv. Mange timer, 30 vinduer oppe i to nettlesere osv. :p
Du er gull!
Nå har jeg målt vannet:
pH = 7.8
NH4 = 0.05-
NO3 = 70
NO2 tok jeg på stips til rundt 9
GH på strips til rund 4
KH på strips til rundt 3-
Bør jeg teste noe mer eller bare tilsette en litt større dose salmi. eks 18 dråper?
Postet 29.01.16 kl 22:48