Sølvi sine coryer og litt til :) (side 90)

Venezuelanusene går helt amok for tiden ,de legger egg hver dag nå .Klarer heldigvis å motstå fristelsen til å plukke de i motsetning til for noen dager siden
Sølvi Gullaksen
Venezuelanusene går helt amok for tiden ,de legger egg hver dag nå .Klarer heldigvis å motstå fristelsen til å plukke de i motsetning til for noen dager siden;)

Alltid hyggelig når de holder på sånn Jeg skjønner ikke at de ikke blir slitne! Ser at pustefrekvensen under lek på adolfoiene mine går vesentlig opp når de holder på.

Ang. villnisse-karet ditt; hvor er villnisset? Jeg ser ikke noe villniss
Anna U.
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Venezuelanusene går helt amok for tiden ,de legger egg hver dag nå .Klarer heldigvis å motstå fristelsen til å plukke de i motsetning til for noen dager siden;)

Alltid hyggelig når de holder på sånn Jeg skjønner ikke at de ikke blir slitne! Ser at pustefrekvensen under lek på adolfoiene mine går vesentlig opp når de holder på.

Ang. villnisse-karet ditt; hvor er villnisset? Jeg ser ikke noe villniss

He he takk skal du ha Anna,er bare litt overgrodd føler jeg .Men liker jo og når det er litt begrodd.tror fiskene liker det og

Burde forresten rettet det til villnisset og ikke villnisse

Det er bare helt utrolig at de orker å holde på i et sett ja,har lurt mangen en gang på hvordan de orker.
Kjekkt at Adolfoiene dine er i gang og da ,mine la bare noen få egg en gang og så var det stopp. Håper de kommer i gang igjen snart ,de er jo forholdsvis unge men klare nok tydeligvis .

Kanskje den store lotusen og den store sverdplanta som gjør at det ser ut som mye planter? Jeg har planter på hjernen for tida, og straks det blir varmt nok skal jeg få tilsendt noen arter jeg ikke har selv fra sør. Planen er å sette ned planter på hvert ledige sted på sanda, slik at det nesten ikke blir noe synlig sand bortsett fra i front. Om teorien funker i praksis gjenstår å se

Adolfoiene mine startet opp i høst igjen etter sommerferie og har holdt det gående 1-2 ganger per uke siden da. Men hyggelig for meg at de ikke blir "slitne", for da kan jeg plukke egg når jeg synes det passer. Er veldig spent på om jeg får til oppdrettet mitt på ca ti stk nå. De ble klekket i romjula, og har begynt å vise seg ute i den åpne delen av yngelkaret nå. Så søte og veldig artig å se at det er liv i dem og at de spiser. Men bekymrer meg nok litt vel mye over at de av en eller annen grunn skal falle fra. Men sånn er det vel når det er første gangen

Håper også at du får adolfoiene dine i gang for alvor! Vakrere fisk finnes ikke for min del.
det funker veldig bra med masse planter! jeg har også utrolig med planter for tiden spesielt i det ene karet, skal få prøve å ta bilder av det en dag, men er egentlig bare hjørnene og front/ midten som ikke er planter på , ser veldig fint ut etter min smak hvertfall
Sølvi Gullaksen
Burde forresten rettet det til villnisset og ikke villnisse :)

Ja, søren heller! Vi kan ikke ha noen ville nisser løpende rundt og rote i akvariene våre! Hehe!
Anna U
Ang. villnisse-karet ditt; hvor er villnisset? Jeg ser ikke noe villniss;-)

Jeg ser heller ikke noe villniss, bare et nydelig akvarium! De røttene var plassert veldig pent.
mona o
[QUOTE=Sølvi Gullaksen] Burde forresten rettet det til villnisset og ikke villnisse :)

Ja, søren heller! Vi kan ikke ha noen ville nisser løpende rundt og rote i akvariene våre! Hehe!

Kunne jo vært et artig blikkfang i karet det Mona

Men måtte nok ha temmet de litt før he he.
Takker ellers for fine tilbakemeldinger på karet
Med tanke på at jeg nettopp har rusket opp en god del og tatt vekk alle flyteplantene, så får jeg vel heller si at det var et villniss og ikke er. Når jeg ser på bildene så ser det ikke ille ut som jeg ville ha det til.

Men luke må jeg stadig vekk for at det ikke skal ta helt overhånd.
Er glad jeg tok vekk Pistiaen for den stjal for mye lys.
Nå gjenstår det å bli helt kvitt andematen,men det er jo en tålmodighetsprøvelse
Da har det dukket opp en til eplesnegle-klase ,håper det blir noe av de.Den første bør jo snart begynne å klekke hvis jeg ikke husker helt feilt.

Har ellers sett en Sakura-reke med egg under magen nå hurra
Hadde vært gøy med småttiser av disse og ,utrolig flott farge på de ,selv enkelte hanner er skikkelig rød i fargen.

Men ellers er jeg skuffet over liten respons på Hestenese -paret mitt som ligger for salg. Det er jo er skikkelig kupp å få et etablert lekspar til nærmest gi-bort-pris.
Skal man kjøpe disse fiskene ellers ,så ,må man kjøpe en hel gruppe i håp om at to vil bli et par og det er ikke bare-bare, prisen på en enkelt fisk er heller ikke liten.
Men som vanlig så får jeg bare spørsmål om jeg kan sende,om jeg skal til Oslo osv.
Bergensområdet er tragisk når det gjelder litt uvanlige fisker enten det gjelder Malawi,Tanganyika,skjeldne cory og mye ,mye annet .Skulle nok bodd et helt annet sted når det gjelder denne hobbyen

Heldigvis har jeg klart å skaffe meg mye skjelden fisk via nettet og velvillige personer, men ikke alle er så heldig som meg . Men det er synd at ikke flere bergenserne kan få øynene opp for litt annet enn det som finnes i butikkene
Må si meg så enig Sølvi! Nå bor jeg ikke i Bergen, men i Sogn og Fjordane og har inntrykk av at det stort sett er vanlig fisk som finnes der ute! Vanskelig og få tak på spennende fisk. Og så må en sitte og sikle på annonser på østlandet..... men så er det vel kanskje selvvalgt og bo her vestpå og....
Men skulle absolutt ønsket mer utvalg!
MVH Pål
Hei.

Ser du holder til på Sotra og vil selge mose og ein ancistrus. Om det er ei ho så kunne vi tenke oss kjøpe den. Usikker på om vi har noe du vil bytte med siden vi ikkje har drevet på så lenge. Eneste er vårt kanon bomkjøp av 5 kg med Gh/th middel da om du trenger øke konsentrasjonen i vannet ditt.

Fine dei andre fiskene så eg forstår ikkje heilt att ingen vil kjøpe dei av deg.

Ivar og Tone
Hei. Ser du holder til på Sotra og vil selge mose og ein ancistrus. Om det er ei ho så kunne vi tenke oss kjøpe den. Usikker på om vi har noe du vil bytte med siden vi ikkje har drevet på så lenge. Eneste er vårt kanon bomkjøp av 5 kg med Gh/th middel da om du trenger øke konsentrasjonen i vannet ditt. Fine dei andre fiskene så eg forstår ikkje heilt att ingen vil kjøpe dei av deg.

Ancitrusen er nok for ung til at jeg kan se kjønn på den dessverre
Har ellers 1 porsjon av mosen igjen om dere er interessert i den ?

Ja mose trenger vi også. Kjøpt ein ny rot i dag som vi har tenkt å feste planter på.

Skal ikkje inn til Sartor i dag, men i morgen burde det gå fint. Eller i helgen om det passer bedre..
Har svart dere på mail

Ellers så er jeg ganske så oppgitt i kveld

Kom hjem fra jobb i 21-tiden i kveld og så Adolfoiene holdt på å legge egg og tenkte ,i dag må jeg vel klare å få tak i noen. Men neida, hunnen føk rundt om kring med eggene sine flere ganger og jeg satt pal foran karet for å se hvor hun la de. Ikke tale om at jeg klarte å finne de og dette er ikke første gangen. Hun må gjemme de noe helt ekstremt godt eller så spiser de andre eggene før jeg får nubbetjans til å se det. Karet er jo ikke av det største,så burde jo ha en mulighet ,ihvertfall når jeg sitter foran karet.
Arghh blir helt frustrert over dette ,vil ha,vil ha egg fra disse .
Mosen er no på plass på den nye rota si

Takk for handelen..

Ha ein fin helg)

Det høres bra ut og takk i likeså

Ha en fin helg dere og .
Da har det begynt å klekke små eplesneglebarn
Jammen er det lenge siden jeg har hatt det i hus,men kjenner jeg meg selv rett ,så går det ikke lang tid før jeg synes det blir for mange.

De har jo en tendens til å formere seg i ett sett når de først setter i gang.For øyeblikket er det 2 klaser i karet.

Ellers så tror jeg ikke den breeding-boksen er tingen for meg. Nå er det andre gangen jeg prøver den og yngelen bare forsvinner

Denne gangen hadde jeg mange Venezuelanus-yngel oppi,det krydde av de under eikebladene. Så begynte det å minke og minke og nå er det 1 enslig igjen.
Det som er så rart er jo at jeg ikke ser noen døde yngel, så jeg tror rett og slett at de klarer å komme seg gjennom vannutstrømmings-filteret . Dette er en plastdings med rille i som vannet renner ut gjennom.

I dette karet er det en Fluval3+ i ,modifisert riktignok, men langt fra yngelsikker,så må nok regne med at ikke yngelene klarer seg her. De er i tillegg så bitte små disse Venezuelanus-babyene.

Hadde så inderlig håpt at jeg kunne brukt denne boksen da det hadde gjort ting mye lettere til tider. Men ,men ,kanskje det er meg som gjør noe galt ,ikke vet jeg, andre bruker den jo med stort hell.

Har forresten bestilt noen mineralsteiner som jeg skal ha i Sakura-rekekaret.
Dette skal visst være bra for de på mange måter. Har ikke hatt så god erfaring med disse rekene tidligere,så nå prøver jeg å tilrettelegge det litt bedre for de i håp om at de vil trives.
Litt oppdateringer på hva som skjer i karene.Først å fremst så ser det ut til at to stk. Dragefinner har funnet hverandre
Hadde 4 hanner og en hun ,men de andre hannene har forsvunnet dessverre.Vet ikke om hannene har tatt livet av hverandre eller hva som har skjedd her. I allefall de to som er igjen ser ut til å kose seg .De har flyttet over i kjøkkenkaret sammen med cory-yngelene og de holder seg tett sammen hele tiden.Det er bare så artig å følge med de

Så forresten en liten Venezuelanus-yngel i foreldrekaret i går kveld,så kanskje noen klarer seg likevel til tross for pumpen.

Albimarginata-hannen spyttet ut yngel i går, men siden han går i 222 literen ,er det ikke så lett å fange hverken han eller yngel.Har heller ikke kar til å fostre disse opp i heller for øyeblikket,men det kommer nok flere sjanser vil jeg tro.
De som jeg har fostret opp begynner nå å bli store og snart salgsklare. Men har store problemer med å se om det er hunner blandt de, tror det er overflod av hanner.Greit nok at det kanskje er best med flere hanner til en hun, men noen hunner hadde jo vært ønskelig

Til min forskrekkelse så jeg at de Boilivianske sommerfugl-ungdommene som også går i 222 literen, , plaget de små C121 Burgessi-ungdommene ved foringstid i går kveld. Dette har jeg ikke registrert før,så her må jeg følge med. Kan jo ikke la de jage de vekk hele tiden heller. Men hvis de fortsetter med dette ,så aner jeg ikke hvor jeg skal plassere de hen heller.Alle karene mine er det jo coryer i så da er det ikke en løsning å flytte de til et annet kar heller hvis det er så at de ikke "liker" coryer. Litt merkelig egentlig for de vanlige sommerfuglene har aldri brydd seg om de. Kunne forstått det hvis det hadde dreiet seg om lek men det er de for unge til.

I kjøkkenkaret er det liv og røre med yngel av div. coryer .Legger ved et bilde av noen av de ved foringstid. Bildet er litt uskarpt men det virvles mye opp fra sanden når de suser av gårde på jakt etter mat

[External Image]
Jeg lurer på om det er stor dødelighet på dragefinner? Jeg opplevde jo selv at mine 20 datt fra etter nokså kort tid. Veldig synd for dette er jo fantastisk flotte fisk! Kanskje du får yngel på dine hvis de nå får gå litt i fred. hadde vært kult. Du har sikkert sett denne siden før, men lenker til den likevel
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap