Tante Astrid´s undervannsverden (side 91)

håper det går bedre neste gang du skal skifte lysrør tennere ,,men er det en fordel å skifte lysrør etter en stund,hvorfor kan de ikke skiftes slik en lys pere ,( når den ryker ), eller blir det dårligere lys i akvarie lysrørende etter en stund
Det høres veldig slitsomt og vanskelig ut ja! Jeg har enda ikke vært borti det da jeg ikke har fylt 1 år som akvarist, men gruer meg litt til slike ting:/
Heldigvis har jeg noen handy-man-assistenter som sikkert klarer den jobben
Ja, nesten så jeg missunner deg at du får hjelp til slikt Maren. Av og til kunne en akvarie-interessert mann ikke vært å forakte heller

Lysrør og tennere bør skiftes ut ca en gang i året, malla. Grunnen er at lyset endrer seg over tid, og selv om det fremdeles ser ok ut for våre øyne så vil plantene ikke trives så bra som de burde og algene har lettere for å ta overhånd. Fiskene derimot bryr seg nok ikke stort om lysrørene er gamle.
Tante Astrid
Ja, nesten så jeg missunner deg at du får hjelp til slikt Maren. Av og til kunne en akvarie-interessert mann ikke vært å forakte heller ;)


Jeg vet det;D
Har skjørtetetra som lever og no er over 3 år. Har også kongotetra som er over 3 år som fortsatt lever.
Rune Ness
Har skjørtetetra som lever og no er over 3 år. Har også kongotetra som er over 3 år som fortsatt lever.

Takk Rune! Skjørtetetra er allerede registrert med 6 år, men kongotetra er nå føyd til på listen
I dag har jeg vært og forhørt meg om priser på nye armaturer til de to rubin-karene. Må vel bare begynne å spare slik at jeg slipper å streve så voldsomt hver gang lysrør skal skiftes.

Røsket ut masse planter fra afrika-karet på onsdag. Så ikke en eneste killiyngel i bøtten da, men plukket en 5-6 stykker i går og enda 3 akkurat nå. Putter de bare sammen med de voksne og regner med at noen greier seg. Får vel bare la bøtten stå til alle eggene er klekket. Her er det ingen luftpumpe eller noe, bare en bøtte vann med plantene i, men det ser ut som om disse småtassene ikke har problem med det.

Det var tidligere snakk om å prøve å sende slam for klekking, men jeg tenker det fungerer likså greit med planter. Mine leker ihvertfall inni vegetasjonen ser det ut til.
Og da var det registrert oppdrett på klovnkilli
Tante Astrid
Fyttigrisen hvor sliten jeg er :( I forbindelse med vannbyttet i asiakaret så skulle jeg bytte lysrør og tennere. Er cirka et år siden sist så det er på tide. Grusomt vanskelig å få ut rørene og var redd for festene som mildt sagt er urovekkende løse. Så skulle tennerne ut og da røss faktisk plasten på dekslet helt fra hverandre. I tillegg så er det ekstremt vanskelig å få på plass nye, spesielt på baksiden hvor jeg ikke får sett skikkelig. Disse armaturene på Rubin-karene er rett og slett elendige. Fikk så på plass ene siden først og lyset virket. Byttet så andre siden, men da ble alt svart. Prøvde med det gamle lysrøret og tenner, men det var fremdeles ingen virkning. Etter mye vrikking og prøving så ga jeg opp, regnet armaturet for ødelagt og byttet tilbake til de gamle tennerne og rørene slik at det var klart for å leveres tilbake til butikken (tror jeg enda har garanti på dette). Da lyste plutselig rørene igjen. Aaaargh! Vel, det får bare være slik til jeg får testet de nye rørene og tennerne i en annen armatur for å se om det er noe galt med de. Er så sliten nå og har så vondt. Tatt meg en smertestillende tablett og er veldig glad for at dette bare må gjøres èn gang i året :b Vurderer sterkt å spare til bedre armatur i begge Rubin-karene. Det er på grensen til uforsvarlig å bruke de jeg har. Elendige greier.


Hihi, humrer godt for meg selv her. Ikke fordi det i utgangspunktet er så veldig morsomt, men fordi jeg kjenner meg meeeeget godt igjen her. Bare ikke gjør som meg, jeg holdt så hardt i det gamle lysrøret når jeg skulle ha det ut at det knuste. Jeg kuttet meg skikkelig og vi fikk aldri bort bitene så jeg måtte bare kaste hele armatuet og kjøpe et annet... Jeg vil egentlig bytte ut de fleste lystoppene mine, men det har ikke helt vært peng til det
Ja, det er nesten til å flire av, men jeg har ME så jeg blir veldig dårlig lenge etterpå når jeg stresser med noe slikt. I dag greide jeg ikke vaske håret i dusjen i en omgang en gang, men måtte ta pauser for å få melkesyren ut av muskulaturen i armene. Dette er altså på grunn av styret med armaturet for to dager siden.

Nesten slik at jeg bare må skifte armaturene pga av helserisikoen. Lettere å forsvare innkjøpet ovenfor samboeren min ved å fremstille det slik ;D
Da synes jeg godt han kan hjelpe deg! Min mann hjelper til selv om han synes det er mye styr og at skitne filtre er ekle, så hjelper han til hvis jeg spør veldig pent.
Problemet her i huset er at han er nesten sykere enn meg så jeg liker ikke å spørre selv om han sjelden er motvillig. Skal prøve meg om noen dager igjen når jeg har kommet meg litt og se om jeg får det til da. Hvis ikke så får jeg se om jeg ikke spør pent. Litt tragikomisk når jeg blir så dårlig av en slik liten filleting :b
Du har ikke tilfeldigvis en veldig snill nabo? Det må da være noen som kan hjelpel med det, så slipper det å gå utover både deg og samboeren din!

Grattis med oppdrett! Skikkelig artig, spesielt når du ventet så lenge!
Jeg sitter nå med PC`n på pulten med yngelkaret mitt ved siden av. Pygmégurami-yngelet er over 2mnd nå, men ikke over 1cm enda. Jeg föret jo de første ukene med flytende og kom sent i gang med microorm da jeg klarte å ta livet av hele boksen med ormene, noe som er veldig godt gjort:P Mulig det er årsaken til at de ikke er større enda.

Tok du yngelet ut av karet eller gikk de med foreldrene? Hva föret du dine med, de kunne jo ikke ha vært store fisken når de kom til de heller
Tante Astrid
Problemet her i huset er at han er nesten sykere enn meg så jeg liker ikke å spørre selv om han sjelden er motvillig. Skal prøve meg om noen dager igjen når jeg har kommet meg litt og se om jeg får det til da. Hvis ikke så får jeg se om jeg ikke spør pent. Litt tragikomisk når jeg blir så dårlig av en slik liten filleting :b


Sukk, ja da er det ikke så greit. Du får ta med deg hele armaturet til butikken neste gang og si at de må bytte for deg Ellers er jeg enig med MarenB snille folk hjelper til om man bare ber dem

Grattis med yngel, ja, glemte helt å si det. Jeg har (eller fiskene mine har) pause i sommervarmen, men jeg regner med å starte opp igjen til høsten. Gidder ikke prøve nå engang
Vil jo helst greie seg sjøl vet du, men det ordner seg nok på et eller annet vis.

Killi-ynglene har vokst opp i foreldrekaret uten spesiell oppfølging. Masse tett plantevekst der. Ph på 6 og kh og gh rundt 1. Regner med de spiser infusorier og annet smått de finner i karet før de er store nok til å spise det de voksne får. Fôrer variert her med levende artemia, levende mikroorm, avskallede artemiaegg, frosne cycklops og TetraMinJunior. De er bortskjemte ja
I går fant jeg en død stjernedanio. Det var ingen overraskelse egentlig siden jeg hadde sett en med en merkelig fasong på magen. Dessverre var det umulig å få tak i den så den hadde dødd av seg selv. I dag fant jeg plutselig skjelletet av en trilineatus. Det var helt renspist. Har ikke lagt merke til noen syk fisk her, men trillene ligger mye i skjul så det er ikke så lett å følge med de. Litt frafall må man vel uansett regne med fra tid til annen og de svakeste individene kan nok ha fått en knekk nå i varmen. Jeg er derfor ikke så veldig bekymret.

Ellers så er formen heldigvis litt bedre i dag. Tror jeg bryter meg løs på armaturen igjen på mandag.
Bøtten med planter fra killikaret har nå stått en uke og jeg har plukket yngel hver dag. Tør jo ikke kaste disse før all yngel er reddet over i hovedkaret. Det er nå smått i alle størrelser der inne og jeg er veldig glad for å se at noen ser ut til å ende opp som hunner. Det er nøytralt vann i bøttene jeg har hatt stående for klekking så det har muligens økt sjansen for hunner.

Ellers så har jeg en og annen killi innimellom med sopp i munnpartiet, men har valgt å ikke medisinere. Grunnen er at det går over av seg selv i løpet av noen dager før det etterhvert dukker opp hos noen andre. Hunnene slåss ved å bite hverandre i munnen har jeg sett og det virker også som det er hunner som nylig har lekt som får det. Mistenker derfor at det er skader som det går sopp i når hunnene blir stresset i forbindelse med lek. Tror jeg bare har sett det på hannene èn gang og da var ph nærmere 7. Det ser ut som tilfellene synker ved lavere ph.

Ingen av yngelen har hatt antydning så det styrker mine mistanker om at det er rifter etter slossing det går sopp i. Uansett så forsvinner det igjen etter et par dager så da ser jeg ikke hensikten med å medisinere.

I asia-karet oppdaget jeg et skumreir som ene pygmè-guramien voktet. Har mine tvil om det blir noen egg og yngel ut av det. Først og fremst fordi jeg mistenker at jeg bare har hanner (alle ser ihvertfall helt like ut), og også fordi de to darioene og stjernedanioene alle er fabelaktige jegere. Det skal noe til at yngel overlever her.

Er redd for at enda en av rekene er forsvunnet. Kan ihvertfall ikke telle mer enn 8. Tror kansje leiligheten her ikke passer så godt for slike vesen. Det blir nok for varmt for de.
Det er ikke sikkert det er akkurat sopp som gjør dem hvite rundt munnpartiet, Astrid? Jeg tenkte på at slimhinner som er skrapet opp (gjelder oss også, f.eks. inni munnen) får ofte et hvitaktig, slimete belegg mens det gror. Slimhinner gror veldig fort under dette hvitaktige laget, og når skaden er helet, forsvinner det. Det kan forklare hvorfor det forsvinner av seg selv i løpet av få dager

Skal ikke utelukke det, men det ligner veldig på sopp. Nesten slik at det flagrer lange, hvite slintrer enkelte ganger når det er veldig ille. Har ikke mistet mer enn en fisk, og det var en hann som ikke var plaget av slikt, så særlig farlig ser det ihvertfall ikke ut til å være.
Columnaris/munnsopp gir slike symptomer. Men siden de blir bra igjen av seg selv, tror jeg at jeg lar den teorien utgå. Columnaris er forøvrig svært smittsomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap