Tante Astrid´s undervannsverden (side 92)

Ja, jeg var skikkelig nervøs da jeg oppdaget det på den første fisken, tenkte columnaris med en gang. Heldigvis så overtalte jeg meg selv til å se det litt an om noen av de andre fikk det, men det forsvant på denne fisken etter noen dager og dukket senere opp på noen andre. Da regnet jeg med at jeg kunne utelukke columnaris siden det er temmelig smittsomt og har høy dødelighet. Det har jo tross alt kommet og gått nå i flere måneder med bare ett frafall med helt andre symptomer (bukvannsott).

Klovnyngelen er forresten utrolig søte siden de får de voksne svart/hvit-fargene etter bare noen dager. De ser rett og slett ut som miniatyrvoksne, uten de fargerike finnene riktignok. Jeg har enda ikke sett yngel med dette problemet og om det er smittsom sykdom så burde disse også hatt det. Min beste teori er altså sopp etter skader i munnen når de sloss om revir og make.

Det er muligens best å holde denne arten i færre antall, eventuelt større kar. Tror at grunnen til at det går såpass bra som det gjør er den veldig tette planteveksten som både hindrer at de ser hverandre hele tiden og som gir mulighet til å gjemme seg og slappe av når de føler behov for det.
Oj, oj, oj! Så denne gobien på en akvariebutikk i går og nå er jeg alvorlig forelsket! Den så faktisk ut til å følge med meg på utsiden av akvariet, nesten som kulefisk gjør. Vakker var den også!

Må nok lese meg opp på denne før jeg ser om jeg har mulighet for å holde den. Kan ihvertfall ikke putte den i noen av karene jeg har så jeg får sette den på langtframitidønskelisten

Før eller siden så blir det gobier på meg!
Du er virkelig goby-frelst om dagen Denne ser ut til å være en du kan bryne deg på i alle fall! Passer bra for deg tror jeg

Jeg var forøvrig og så på indianergobyen i dag, men det var ett trist syn...
Ja, fikk med meg det. Synd de holder den i helt feil vann. De indianergobyene jeg har sett i butikkene har vært aktive og velfødde små fisk. Ser det er stor forskjell fra goby til goby hva slags verdier de krever. Den jeg forelsket meg i ser ut til å trives best i ferskvann (Fishbase) og best i brakkvann (mange andre steder). Sannelig ikke godt å skjønne hva man skal gå etter :b

Fishbase rapporterer ihvertfall at arten stort sett har blitt funnet i ferskvann. En del andre ser ut til å rapportere at den yngler lettest i brakkvann. Uansett så må den ha hardt vann med høy ph. Passer altså ikke inn i mine akvarier så jeg får rett og slett drømme om den frem til jeg får mulighet til å holde den

Den er av de mer vanlige artene så den burde uansett ikke bli vanskelig å få tak i når tiden kommer.
Fisk som går sammen med kampfisk?
Hei Astrid!
Jeg kjenner ei som kanskje skal starte opp med akvrie etter sommeren, helt fersk altså. Hun vil gjerne ha en kampfisk i karet, men gjerne en annen fisk også som kan gå sammen. Har du noen tips? Karet blir på 63Liter.
Ellers så er vi inne på guppy som alternativ

Har du noen forslag/innspill?
Guppy og kampfisk er ingen idèell kombinasjon. Har ikke prøvd det selv, men har lest en del historier hvor det ikke har gått så bra for å si det sånn. Enkelte har til og med opplevd at det, etter tilsynelatende fred og fordragelighet i lang tid mellom artene, til sist har endt opp med katastrofe. Jeg vil ihvertfall ikke anbefale det.

Kampfisk kan gå helt utmerket med bunnfisk som cory eller kuhliiål. De ser ikke ut til å føle seg truet av bunnfiskene. Er det mye plantevekst og gjemmesteder så kan det også fungere fint med en type små, raske stimfisk, for eksempel stjernedanio og de mindre rasbora-artene. Disse er også langt sunnere og mindre utsatt for sykdom enn guppy. Selv om enkelte har kampfisk sammen med neon- og kardinaltetra så fungerer det ikke like bra for alle. De fleste tetra-arter er nappete av natur og da er lange slør veldig fristende.

Med andre fisk i karet sammen med kampfisken så blir det ofte et kompromiss når det gjelder sirkulasjon. Settes det inn røtter og plantes til så er det mulig å skape stille lommer for kampfisken samtidig som vannoverflaten andre steder i karet har nok bevegelse til at de andre fiskene også trives der.
Det kommer inn indianergoby i butikken rett over helgen. Noen som har gode råd mot fristelsen
Tante Astrid
Det kommer inn indianergoby i butikken rett over helgen. Noen som har gode råd mot fristelsen ;)




Gi etter?

Da går den garantert vekk.



-Tim
Se an litt hvordan form de er i... Som sagt, de som kom in her er svært pjuske og det har vært frafall. Men de kan jo kvikne til hjemme hos deg! Go for it!!

Takk for kampfisk hjelpen! Det er ikke aktuelt med guppy og kamfisk sammen, men en av fiskene som "hovedfisk" (guppy eller kampfisk)
Jeg får se hvor fristet jeg er når jeg ser de. Egentlig så har jeg ikke plass og bør prioritere de fiskene jeg allerede har. Håper jeg har tålmodighet til å vente til det passer bedre både for meg og fiskene.

Misforstod guppy/kampfisk-spørsmålet, men jeg er ihvertfall ikke i tvil hva jeg ville valgt av de to artene
Hadde det vært meg så hadde det blitt stjerner og kampfisk! Jeg har aldri hatt noen kuhliål heller, så kanskje...
Jeg har lyst på dario dario, Astrid, men lurer på hvilken pris de ligger på ca? Bare nysgjerrig
Husker ikke helt, men de var ikke dyre. Under 50-lappen ihvertfall. Dyr kilopris selvfølgelig
Jeg tenkte jeg skulle ta en prat met Christer på TAM, sjefen over alle sjefer når det gjelder fisk, og nevne Dario Dario og problemet med hanner. Mulig jeg kan få han til å bestille Dario Dario, men tror du da det vil kun være hanner som kommer da?
Ja, ut fra det jeg har lest av andres erfaringer, så er det ekstremt vanskelig å få tak i hunner siden forsendelsene bare inneholder de mer fargerike hannene. Det hender en sjelden gang at noen har vært heldig og funnet en hunn (det er tross alt registrert oppdrett på den her på AF), så du får bare krysse fingre
Kampfisk og c. habrosus?
Hei igjen!
Nå har vi tenkt litt mer og funnet ut at Kampfisk og C. Habrosus kan passe bra sammen Det er litt mer artig med fisker man ser og som er ganske aktive, noe habrosus er kjent for å kunne være Jeg tror ikke dette skal bli noe problemer, men har du noen innspill?

Vi tenkte en stund å spørre deg om klovnkillien ville gå, men nå ser det ut til at det kanskje ikke vil bli noen av de...

Lykke til med Indianergobien!
Om det hadde fungert med klovnkilli er jeg ikke sikker på. De fleste killier er finnenappere og selv om klovnene er av de snillere killifiskene så tror jeg ikke jeg ville tatt sjansen siden de beveger seg i samme nivå i karet. Kampfisken hadde garantert forsynt seg med yngel ihvertfall.

Habrosus høres derimot ut som en god match. Med noen sebra- eller tigersnegler som algespisere er det et godt oppsett. Innredes det med plenty mose kan det hende hun til og med kan holde kirsebærreker eller amanoreker i tillegg.
Tante Astrid
Den jeg forelsket meg i ser ut til å trives best i ferskvann (Fishbase) og best i brakkvann (mange andre steder). Sannelig ikke godt å skjønne hva man skal gå etter :b

Stol ikke på Fishbase når det gjelder hva slags vann fisker skal holdes i. Jeg har sett mye feil i forhold til kulefisker i hvert fall. Det er mulig at det kommer av at enkelte fisker faktisk krever annen type vann i akvarier enn i frihet. I naturen kan de veksle mellom ulike typer, alt ettersom hva de ønsker, og kan derfor finnes i vann der de normalt ikke lever, hvor de kun er på besøk. Derfor må man høre på erfarne akvarister som holder de ulike typene fisk. De har erfart hva de trenger i fangenskap. Jeg har opplevd dette som svært viktig i forhold til kulefisker. Det er flere kulefisker som lever sitt unge liv i ferskvann, for så å flytte på seg når de blir eldre. I butikkene selges de derfor som ferskvannsfisk, men når de holdes i fangenskap, viser det seg at de har dårligere helse og får kortere liv hvis de holdes i ferskvann. Jeg har opplevd det veldig sterkt i forhold til grønn kulefisk, en fisk som selges som ferskvannsfisk verden over. Gang på gang opplever vi akvarister som mister den ene etter den andre, pga. at de holder den i ferskvann. Min egen grønne kulefisk har vært veldig sky. Nå går den i sterkt brakkvann, og jeg ser at den både får sterkere farger og blir mer aktiv og mindre sky jo mer salt vannet er. Det er ingen tvil om at den foretrekker mye salt framfor lite salt. Og, ja, jeg kjøpte den som ferskvannsfisk.
Tante Astrid
Oj, oj, oj! Så [URLBLOCK1] gobien på en akvariebutikk i går og nå er jeg alvorlig forelsket! Den så faktisk ut til å følge med meg på utsiden av akvariet, nesten som kulefisk gjør. Vakker var den også! Må nok lese meg opp på denne før jeg ser om jeg har mulighet for å holde den. Kan ihvertfall ikke putte den i noen av karene jeg har så jeg får sette den på langtframitidønskelisten ;) Før eller siden så blir det gobier på meg!


Jeg måtte også stoppe opp litt ekstra da jeg så denne fantastiske gobyen i butikk. Førhørte meg litt, det kunne jo alltids være en mikroskopisk sjanse for at akkurat denne typen ville passe i et av mine kar. Men nei...

Uansett, fargene og fremtoningen var utrolig fet, for meg minnet den av utseende om en saltvannsfisk. Bildene her i fiskebasen yter den vel ikke helt rettferdighet. Jeg vet bare at skulle jeg en gang skaffet meg en goby måtte det nok bli denne
Heldigvis så er ikke Riddergoby (tror den kalles det) en sjelden goby så det blir nok mulig å få tak i den en gang i fremtiden om jeg skulle få plass til den. Det kan jo uansett være en fin erfaring å prøve et brakkvannskar. Om karet er stort nok kan det jo holdes flere brakkvannsarter i samme kar, humlegoby for eksempel.

Jeg er veldig begeistret for alle fiskene mine på hvert sitt vis, men jeg lurer nesten på om jeg endelig har funnet "min" artsgruppe. Gobyer tiltaler meg på alle vis.

Jeg regner med at det har kommet inn indianergoby i butikken i dag. Skal innom å se på de ihvertfall. Nå er visst ikke dette en "ekte" goby ut fra det jeg har lest, men den er veldig lik en goby og trives heldigvis i bløtt vann. Lurer veldig på om jeg kan ha et par sammen med klovnene. Greit om de holder antall yngel nede, men jeg håper ikke de går etter de voksne. Noen som har erfaring eller synspunkt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap