- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 93)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 93)
Enig med deg Mona. Skal man ha en brukbar maskin må man opp i den prisen. Vi har også AEG. Den kostet 8500 kr for 8 år siden. Har hatt rep. en gang. Må ha en maskin som tåler mye da vi er 4 i huset og vaskemaskinen går døgnet rundt. hvertall nå om dagen når det er så bløtt. Har med omtrent en pose med vått tøy hjem fra barnehagen hver eneste dag. Blir så lei ! Fikk også igjen på skatten men slipper heldigvis å bruke de på ny vaskemasin :o)
Kjempefin blogg forresten !!!
Kjempefin blogg forresten !!!
Postet 07.04.08 kl 21:49
Mine små Corydoras C-140 har nå levd utelukkende på "Brine Shrimp Sticks" i et døgn, og de spiser for harde livet De er tre uker gamle nå, så nå begynner jeg å føye til stadig litt mer ferdigfôr i kostholdet. De vil få nyklekt artemia en stund til, men ikke til hvert eneste måltid hver dag lenger.
Fastholder vannbytterutinene, 40% vannbytte hver dag, noe som ser ut til å trenges. Da jeg kastet et blikk inn i karet deres i kveld, egentlig første gang i dag siden jeg har hatt det litt travelt, merket jeg meg straks at nå begynner det å se ganske pakket ut der..."stinn brakke" som man sier De har vokst, og antallet deres merkes nå mye bedre. Det yrer av yngel overalt på bunnen. En uke til kanskje, så må de vel flyttes. Så det er nok lurt å fastholde daglige vannbytterutiner...
Det blir litt drøyt å stappe dem i en 98 liter allerede, det blir nok litt vel stort, men en 85 liter skal jeg kunne avse til dem. Må omrokkere litt. Skal forresten selge C. davidsandsi-flokken, så da blir det jo et ledig, innkjørt kar ledig der. Da blir det nok det som de flyttes til.
Skal ta nye bilder i morgen.
Fastholder vannbytterutinene, 40% vannbytte hver dag, noe som ser ut til å trenges. Da jeg kastet et blikk inn i karet deres i kveld, egentlig første gang i dag siden jeg har hatt det litt travelt, merket jeg meg straks at nå begynner det å se ganske pakket ut der..."stinn brakke" som man sier De har vokst, og antallet deres merkes nå mye bedre. Det yrer av yngel overalt på bunnen. En uke til kanskje, så må de vel flyttes. Så det er nok lurt å fastholde daglige vannbytterutiner...
Det blir litt drøyt å stappe dem i en 98 liter allerede, det blir nok litt vel stort, men en 85 liter skal jeg kunne avse til dem. Må omrokkere litt. Skal forresten selge C. davidsandsi-flokken, så da blir det jo et ledig, innkjørt kar ledig der. Da blir det nok det som de flyttes til.
Skal ta nye bilder i morgen.
Postet 08.04.08 kl 23:45
Endret: 08.04.08 kl 23:49
Nå er Corydoras weitzmani artikkelen min lagt ut!
Det er ca 20 bilder i den, en bildeserie jeg var utrolig heldig med.
Jeg håper artikkelen kanskje frelser noen nye Corydoras-entusiaster!
Det er ca 20 bilder i den, en bildeserie jeg var utrolig heldig med.
Jeg håper artikkelen kanskje frelser noen nye Corydoras-entusiaster!
Postet 09.04.08 kl 09:36
Hei Mona jeg tror du har inspirert menge til å skaffe seg cordydoras har det liksom på følelsen , veldig interesant å lese dine innlegg og ikke minst se på bildene .Den tid jeg skaffet mine første gikk disse fiskene som ryddefisk en trengte liksom ikke noen andre maller men det viser seg jo at tiden har forandret seg og takk for det .Lykke til vidre med yngelen .
Postet 09.04.08 kl 11:27
Postet 09.04.08 kl 18:41
Monas fantastiske artikler...
Jupp, Monas fantastiske artikler er som FLUEPAPIR på en stakars akvarist, og før man vet ordet av det - har man frivillig spasert rett ut i klisteret og kjøpt MANGE corydoras og ekstra yngelkar - for denna hobbyen er jo bare helt knall! Takk for at du skriver og skriver og knipser + publiserer i ett kjør. Du er et unikum
Postet 09.04.08 kl 18:47
Postet 09.04.08 kl 20:07
Pyrrhulina zigzag yngel
Nå som det ikke er Apistogrammaer i denne 128 literen lenger, yrer det av små tetra-yngel. De cruiser saaakte rundt i vannspeilet og leter etter ørsmå infusorier og spiselige microorganismer. Det finnes yngel fra minst 3 kull her, jeg har sett flere størrelser. Men ingen er "store" nok til å være stort annet enn to øyne og en sytråd i mellom De jeg har bilde av her, er de mest nyklekte, tidligere i dag eller i går antar jeg. Det finnes andre som er dobbelt så store som disse, men til tross for det er de fremdeles utrolig små. Tetrayngel er smått
Jeg gir litt levende, nyklekt artemia her for tiden, siden jeg likevel klekker det til Corydoras-yngelen. Det har satt fart i tetraene, og de verper i vei for tiden.
PS!
Tom C fanget egenhendig besteforeldrene til denne yngelen i jungelen i Peru
(Olympus-kamera er brukt)
På det siste bildet har jeg merket ut noen yngel med pil. De er litt vanskelige å se
Jeg gir litt levende, nyklekt artemia her for tiden, siden jeg likevel klekker det til Corydoras-yngelen. Det har satt fart i tetraene, og de verper i vei for tiden.
PS!
Tom C fanget egenhendig besteforeldrene til denne yngelen i jungelen i Peru
(Olympus-kamera er brukt)
På det siste bildet har jeg merket ut noen yngel med pil. De er litt vanskelige å se
Postet 09.04.08 kl 20:51
Endret: 09.04.08 kl 20:52
Postet 09.04.08 kl 23:10
Corydoras c140 yngelen er fire uker:-)
Det går veldig fint med C140-gjengen! Det er mange av dem! De er nå blitt fire uker gamle.
Frafallet, som skjedde iløpet av de første to ukene, kan ikke ha vært på mer enn 10-15 %.
Overlevelsesprosenten så langt er altså på hele 85-90%. Siden jeg ikke har fått tatt noen nøyaktig telling enda, så blir det bare omtrentlige tall. Men når jeg flytter dem ut fra dette karet og over i et større (neste helg, tenker jeg), så skal jeg forsøke å få telt dem samtidig. Da må jeg nok ha hjelp av gubben, som setter streker på et ark etterhvert som jeg håver over og teller antallet i hver håv, og så kan vi summere til slutt. Ellers kommer jeg bare ut av tellingen, det skjer bestandig
Her er 3 av 12 bilder jeg tok nå i ettermiddag.
PS!
Jeg har ikke skrapt glasset siden de flyttet inn her, så det er altså fire ukers møkk på glasset Litt støvete bilder her og der, altså.
Frafallet, som skjedde iløpet av de første to ukene, kan ikke ha vært på mer enn 10-15 %.
Overlevelsesprosenten så langt er altså på hele 85-90%. Siden jeg ikke har fått tatt noen nøyaktig telling enda, så blir det bare omtrentlige tall. Men når jeg flytter dem ut fra dette karet og over i et større (neste helg, tenker jeg), så skal jeg forsøke å få telt dem samtidig. Da må jeg nok ha hjelp av gubben, som setter streker på et ark etterhvert som jeg håver over og teller antallet i hver håv, og så kan vi summere til slutt. Ellers kommer jeg bare ut av tellingen, det skjer bestandig
Her er 3 av 12 bilder jeg tok nå i ettermiddag.
PS!
Jeg har ikke skrapt glasset siden de flyttet inn her, så det er altså fire ukers møkk på glasset Litt støvete bilder her og der, altså.
Postet 14.04.08 kl 18:25
Endret: 14.04.08 kl 18:27
Inaktiv bruker
Du skulle vært på storauksjonen til Moss Akvarieklubb. Mange fine og noen skjeldne corry's
Postet 14.04.08 kl 18:33
Banden med Corydoras C140 yngelen er nå blitt seks uker gamle, og det går strålende! Makan til sjarmtroll...!
Bare rene skjære antallet, en hel bråta små rakkere med banditt-briller som ligger der og glor tilbake på meg, det er man nødt til å bli i godt humør og smile av.
Tok noen bilder i formiddag, men oppdaget at alle var helt tåkelagte av brunalger på glasset...*host* Så jeg får vel skrubbe rent glasset for alger først, og så ta en ny serie bilder i morgen, bilder der det faktisk går an å se noe gjennom glasset....
Bare rene skjære antallet, en hel bråta små rakkere med banditt-briller som ligger der og glor tilbake på meg, det er man nødt til å bli i godt humør og smile av.
Tok noen bilder i formiddag, men oppdaget at alle var helt tåkelagte av brunalger på glasset...*host* Så jeg får vel skrubbe rent glasset for alger først, og så ta en ny serie bilder i morgen, bilder der det faktisk går an å se noe gjennom glasset....
Postet 28.04.08 kl 20:56
Endret: 28.04.08 kl 20:56
Postet 28.04.08 kl 21:06
Inaktiv bruker
Du er utrolig flink mona:)
Mona jeg syntes du er uutrolig flink med akvarier og fisk du er aldtid til godt hjelp og utrolig flink med oppdrett som jeg kan se
så jeg vil bare takke for at du en gang fant dette forumet og begynte med akvarium, og at du er så snill og behjelpelig som du er så jeg vil bare si til deg mona: tusen takk for at du er den du er Mona
så jeg vil bare takke for at du en gang fant dette forumet og begynte med akvarium, og at du er så snill og behjelpelig som du er så jeg vil bare si til deg mona: tusen takk for at du er den du er Mona
Postet 28.04.08 kl 21:13
Inaktiv bruker
fine fisker foresten
Postet 28.04.08 kl 21:14
Postet 28.04.08 kl 22:51
NilleDe er så fine!! Skjønner ikke helt hvorfor jeg alltid får lyst på cory-yngel når jeg er innom her :) Så de første krystallreke-barna i dag forresten :D Så søte!
Oj! Har de gravide hunnene jeg sendte deg begynt å slippe rekeyngelen nå altså? Så fint Det må man vel si var et godt kjøp? En gruppe på 10 ble kjapt en hel koloni Fortell gjerne senere hvordan yngelen blir når de vokser opp, om det viser seg at rekeyngelen får mye mere hvitt på seg enn hunnene selv. De kan jo ha paret seg med flotte hanner I begynnelsen, når de er veldig små, ser alle veldig fine og markerte ut med tydelige hvite og røde striper. Men etterhvert som de vokser, kan de hvite feltene "krympe" mens det blir mer rødt. Det er derfor spennende å se over tid hvordan de ender opp med å bli seende ut. De endelige fargene ser man ikke før de har fått en viss størrelse.
Lykke til
Postet 28.04.08 kl 22:53
Endret: 28.04.08 kl 22:57
Inaktiv bruker
bare hyggerlig jeg håper at du holder deg på dette forumet en goood stund til å jeg tror nok at ikek bare jeg ønsker det, men MANGE
Postet 28.04.08 kl 22:54
Jepp Kom hjem i dag og så en del bittesmå rekeyngel. Så mor nummer 1 har sluppet sine. Nå aner ikke jeg hvor store de egentlig er når de klekker, så det er jo ikke sikkert det skjedde i dag. Men de er bare 2-3 mm, og siden jeg ikke akkurat har hatt dem lenge kan de jo ikke være gamle knøttene
Ja, har lest om hvor lovende de kan se ut, for så å endres når de vokser til, så jeg skal følge godt med. Ga rekene novoprawn i dag, men de voksne stakk av med alle. Håper det er nok snacks i mosen til de små. Det burde være det
Skal si fra hvordan det går jeg vet du
Støtter ellers det Vegar sier
Imponert over arbeidet du legger ned i cory-yngelen. Men så ser man jammen resultater av det også, da!!
Ja, har lest om hvor lovende de kan se ut, for så å endres når de vokser til, så jeg skal følge godt med. Ga rekene novoprawn i dag, men de voksne stakk av med alle. Håper det er nok snacks i mosen til de små. Det burde være det
Skal si fra hvordan det går jeg vet du
Støtter ellers det Vegar sier
Imponert over arbeidet du legger ned i cory-yngelen. Men så ser man jammen resultater av det også, da!!
Postet 29.04.08 kl 00:16
Corydoras weitzmani oppdrettet mitt la egg i dag:)
I fjor sommer, den 1. juli 2007, la min stim med voksne Corydoras weitzmani egg for første gang. I denne gruppen er det fisk fra to forskjellige innkjøps-kilder; 5 viltfangede, kjøpt i butikk på Oslo City. Så er det 10 stk som er F1, kjøpt av Ian Fuller da han var på Norgesbesøk høsten 2006. Hans eget oppdrett av viltfangede fisk.
I dag så jeg noe morsomt da jeg kikket inn i "barnehagen" min, der Corydoras-oppdrettet mitt vokser opp. Det er en langtids-barnehage, for oppdrettet mitt har en tendens til å bli værende der inntil de er kjønnsmodne og begynner å leke... Det har skjedd mange ganger. Og i dag var det altså Corydoras weitzmani-oppdrettet mitt sin tur; de var i full lek. Det var en travel gjeng hanner som suste rundt, klistret til et par hunner. De går jo helt bananas, og de stakkars hunnene har gjerne tre-fire hanner klistret på seg til, inntil en hann greier å blokkere de andres tilgang og de trekker seg og drar avgårde for å finne en ny, villig hunn. Jeg er ikke sikker på hvor mange det er av dem, 10-12 stykker tror jeg.
Det er på tide å flytte hjemmefra for denne gjengen nå, tror jeg (*snufs*). Det er alltid så rart å skille seg av med noen "babyer", småtroll man selv har oppfostret fra de var egg
Dette innlegget skriver jeg fordi det er greit å ha et notat som en huskelapp. Nå vet jeg jo nøyaktig alder på disse og når de ble kjønnsmodne, siden jeg har oppfostret dem selv. 10 måneder gamle for denne arten, Corydoras weitzmani, altså
I dag så jeg noe morsomt da jeg kikket inn i "barnehagen" min, der Corydoras-oppdrettet mitt vokser opp. Det er en langtids-barnehage, for oppdrettet mitt har en tendens til å bli værende der inntil de er kjønnsmodne og begynner å leke... Det har skjedd mange ganger. Og i dag var det altså Corydoras weitzmani-oppdrettet mitt sin tur; de var i full lek. Det var en travel gjeng hanner som suste rundt, klistret til et par hunner. De går jo helt bananas, og de stakkars hunnene har gjerne tre-fire hanner klistret på seg til, inntil en hann greier å blokkere de andres tilgang og de trekker seg og drar avgårde for å finne en ny, villig hunn. Jeg er ikke sikker på hvor mange det er av dem, 10-12 stykker tror jeg.
Det er på tide å flytte hjemmefra for denne gjengen nå, tror jeg (*snufs*). Det er alltid så rart å skille seg av med noen "babyer", småtroll man selv har oppfostret fra de var egg
Dette innlegget skriver jeg fordi det er greit å ha et notat som en huskelapp. Nå vet jeg jo nøyaktig alder på disse og når de ble kjønnsmodne, siden jeg har oppfostret dem selv. 10 måneder gamle for denne arten, Corydoras weitzmani, altså
Postet 01.05.08 kl 15:10
Endret: 01.05.08 kl 15:17