Tante Astrid´s undervannsverden (side 93)

Inger Anne
Nå går den i sterkt brakkvann, og jeg ser at den både får sterkere farger og blir mer aktiv og mindre sky jo mer salt vannet er. Det er ingen tvil om at den foretrekker mye salt framfor lite salt. Og, ja, jeg kjøpte den som ferskvannsfisk.

På TAM har de faktisk flyttet en del kulefisker til brakkvann sammen med noen andre fisker (de som spytter, kommer ikke på navnet) og krabber og det ser ut som de trives bra der! Kanskje ikke så rart da de gikk i vanlig "butikk-akvarium" tidligere.
Så på listen av Corydoras sterbai bare sto oppført med 5år foreløpig, men nå har jeg hatt mine i snart 11år. De er like sprek og blid den dag i dag!

Voops, dette ble postet i feil tråd, skulle vært i tråden om hvor gamle fiskene er!
Takk Laffzi! Alderen er nå korrigert og jeg har også fått på plass de to andre artene som ble postet i den andre tråden. Synes det er interessant å se at så mange av akvariefiskene med godt stell kan leve lenger enn mange andre kjæledyr
Ååå du svake sjel!
Det svømmer nå tre indianergoby i asia

Vel, egentlig er det bare to som svømmer rundt. Den siste var i dårlig form og hviler på bunnen, men det var bare tre igjen i butikken så jeg tenkte den fikk bli med hjem. Her har den ihvertfall en teoretisk mulighet til å komme seg til hektene igjen. Tror ikke den er syk på noe vis, men antagelig svekket etter transporten.

Jeg mener jeg har et friskt par og at den dårlige er en hann. De virker ikke skye, og heller ikke spesielt aggressive, selv om pygmèguramiene napper en del etter haleflekken på gobyene. Darioene undersøkte nykomlingene grundig på nært hold og mistet så interessen. Forhåpentligvis så går denne sammensetningen bra. Det går utrolig mye vakker fisk i dette karet nå!

Om det er noen Betta-entusiaster i nærheten så hadde de også fått inn Betta rutilans. INGEN på AF har registrert at de har denne arten og det er heller ingen bilder av den i basen. Her er det derimot noen bilder av den.
Du må legge ut noen bilder av de søte små da

-Tim
Jeg har sååå lyst til å legge ut nye bilder av ny innredning og nye fisk, men det er så lyst på stua at det bare blir reflekser i glasset og i tillegg er jeg i for dårlig forfatning for tiden. Lover at det blir bilder etterhvert, men kan ikke love når
Gratulerer så mye! Artig at det ble Indianergoby tilslutt!
Så de fine ut i butikken eller litt pjusk? Jeg håper du får oppdrett på disse
og hils pygmeguramien å si at de skal skygge unna! De er sikkert nydelig i fargene, blir nesten litt "Indianergoby-syk" selv jeg!
Jeg tror det bare var bra at du fikk deg goby nå! Selvfølgelig måtte du ta med alle 3 og ikke bare ett par, du tar deg godt av fiskene,-det er sikkert!!

Jeg måtte selvfølgelig lese litt om den bettaen du tipset om, -har jo blitt helt bettafrelst!
Takk Maren

De ser ikke så ille ut synes jeg. Litt slitt i brystfinnene og de kan godt bli litt rundere, men ellers kvikke og våkne, unntatt den ene da som nevnt. De er nok ikke helt utvokste heller og blir nok litt større.

De guramiene er faktisk ganske nappete av seg. Leste et sted om at en flokk pygmèer hadde barbert en kampfisk! Ikke så uskyldige som de ser ut til, nei. De og darioene har litt smånebbing om maten innimellom, men det ser ikke ut som noen blir skadet heldigvis.

Yngel tror jeg ikke det blir her med så mange jegere i karet.
Har hørt rykter om at noen her på forumet kjøper noen av de bettaene. Nydelige var de, men jeg er nok bitt av en annen basill
Gratulerer med flotte fisk, hadde to hunner en gang. (viste ikke bedre så jeg tok hannens hodeform som sykdom og kjøpte ikke den) :P

Ifølge Torstein på krizoo legger disse egg i rør, så er du heldig kan du få det til. Hvis du er medlem av NAF får du jo bladet, der har Gro skrevet om sine erfaringer ang denne fisken. Hun har oxo oppdrett på de.

Skjønne fisk jeg skal prøve meg på igjen en gang.
De har to kokosnøtthuler så jeg går ut fra at de kan bruke de om de vil prøve å formere seg. Det er vel hannen som passer eggene hos denne arten. Er ikke så viktig med yngel her hos meg, men de må nå få kose seg hvis de vil

Har ikke det bladet nei, men har prøvd å lese meg litt opp rundt på nett. Gleder meg til å mate med levendemat i kveld. Regner med de vil like det.

Det er jo den hodeformen som gjør de så sjarmerende synes jeg da
Mistenker at den litt slappe gobyen også er en hunn. Om det er to hunner og en hann så er det jo perfekt. Den slappe har god matlyst og virker litt bedre i dag. Den ligger fremdeles mye på bunnen, men når den er ute og svømmer litt så henger den ikke like mye med bakkroppen som i går. Kanskje den greier seg

De lar seg ikke like lett bølle av guramiene heller i dag så det virker mye roligere i karet. Om jeg bare får byttet lysrør her uten problemer så skal jeg være fornøyd. Foreløpig blir det utsatt gang etter gang, jeg gruer meg så veldig til å prøve igjen. Får se over helgen kanskje.

Har kjøpt inn en rot som skal byttes ut med roten i midten i søramerika. Den som er i karet nå er så ustabil at jeg er redd for å skvise fisk hver gang jeg bytter vann og den bikker. Den nye er ikke så fin, men har god plass for coryene under. Jeg skal bare få tak i noen bambushuler til parva-mallene så de også får et sted å være før jeg bytter den ut.

Ellers så ser alt rolig og greit ut i alle karene
Da er det ingen slappe fisk i karet mer. Hun virker nå helt fin og bøller faktisk litt med de to andre som er litt mindre enn henne. Jeg hadde ærlig talt ikke trodd at denne fisken kom til å komme seg. Den var jo faktisk ikke i stand til å svømme skikkelig da den kom og bikket over når den lå på bunnen. Det viser bare at man ikke skal gi opp riktig med en gang.

Gobyene var forresten ikke spesielt engstelige for fingrene mine mens jeg holdt på i karet under vannbyttet. De måtte nesten dyttes unna siden de var så nysgjerrige

Jeg har hatt juletremose (Vesicularia montagnei) festet med strikk til de to kokosnøttene i dette karet i flere måneder i håp om at den skulle gro fast, men i dag ga jeg opp og fjernet den. Får prøve en annen mose senere tror jeg, denne egner seg ihvertfall ikke til slikt. Da er nok den andre juletremosen mye bedre til å feste seg.
Jeg har vesicularia dubyana. Kalt Christmas hos Tropica. På akvaforum singapormose og javamose. Men den er mye tettere enn vanlig javamose. Den kryper på en måte. Helst oppover. På bunnen og sidelengs har den ikke vært så ivrig. Veldig saktevoksende, men nå har jeg svært dårlige lysforhold til den. Veldig enkel å ha med å gjøre.
Aha, da er det den jeg mente og ikke den som heter Vesicularia sp (siste linken). Den jeg mente kom nemlig fra Tropica under navnet Vesicularia dubayana 'Christmas', men jeg trodde det var den samme som V. sp.

Lett å surre med alle disse mosene som har lignende navn og ser veldig like ut. Den du nevner har jeg prøvd å få til i rekekaret, men pga mye BGA så har jeg fjernet den derfra. Har heldigvis litt stående i en liten vase i vinduet som jeg tenkte å prøve på kokosnøttene. Den fester seg ihvertfall så da håper jeg den fungerer bedre.

Har vanlig javamose i søramerika-karet så jeg har lyst på noe annet i asia-karet. Vil gjerne får dekket til de kokosnøttene. De er ikke spesielt pene :b
Tante Astrid
Ååå du svake sjel! Det svømmer nå tre indianergoby i asia ;) Om det er noen Betta-entusiaster i nærheten så hadde de også fått inn [URLBLOCK1]. INGEN på AF har registrert at de har denne arten og det er heller ingen bilder av den i basen. [URLBLOCK2] er det derimot noen bilder av den.

Gratulerer med gobyer, det var en fantastisk flott betta - skulle gjerne hatt et par av de ja Hvordan går det med klovnene dine? Blitt noen småklovner?
Gobyene ble en kortvarig fornøyelse. Alle tre ble plutselig veldig slappe. Prøvde å behandle med esha 2000, men den siste døde i dag. Ingen symptomer utenom at de ble slappe og la seg ned på bunnen. Snåle greier.

Greier ikke å holde liv i krystallrekene mine heller. Er ikke mange igjen nå. Regner med det er varmen som tar knekken på de. Denne leiligheten egner seg nok ikke til denne typen reker nei. Amanoene og viftereken ser derimot ut til å stortrives i asia-karet hvor tempen er høy hele året.

Når det gjelder klovnkilliene så kryr det av yngel i karet i alle størrelse og begge kjønn. Etter at jeg fyllte opp karet så har de god plass til å formere seg. Lurer på å luke litt blant plantene slik at tilskuddet av nye fisk ikke blir riktig så stort. Var jo redd for at varmen skulle bli for mye for disse også, men dette er kanskje den killi-arten som tåler varmen best. Jeg har ihvertfall ikke sett at de har vist tegn på ubehag, snarere tvert i mot, de leker hele tiden.

Så trist! Jeg regner med vannverdiene er skjekket!?! De som var her i Trondheim var også så slappe og jeg vet det var frafall, så mulig de er vanskelig å holde..? Skulle jo tro at om det er noen som kan holde de, så må det være du!
Kanskje det blir nye Gobyer?
Så trist med gobyene, men veldig morsomt at det går så bra med klovnene dine. Jeg mista et par av mine og nå er det plutselig bare hanner igjen (muligens en ung hunn, er ikke sikker ennå) Så jeg får nok prøve å få tak i flere. Er de fæle til å spise yngel eller?

Når det gjelder krystallreker så skjønner jeg egentlig ikke helt greia. Prøvde meg på dem tidligere en gang og de døde alle som en. Fikk derimot 10-12 stk av en dame og de har klart seg alle som en og jeg ser masse yngel på ca. 1 cm nå. Lærte i alle fall i fjor at skal en skaffe seg reker så må det være i god tid før sommeren og varmen kommer. Virket som de rekene som var godt innkjørte i karet sist klarte varmen mens de siste jeg kjøpte sent på våren tok kvelden.

En hyggelig overraskelse hos meg er at det vokser opp krytsallrekeyngel der hvor klovnkilliene går, så de er tydeligvis ikke så rovfisk som mange andre.
Vannverdiene var fine og de hadde ingen andre symptomer enn at de ble slappe og la seg på bunnen. Dette var unge fisk så jeg vet ikke om de tåler mindre enn voksne. Har ikke lest noe sted at de skal være spesielt vanskelige å holde heller. Tror likevel ikke at jeg kommer til å prøve de på nytt, spesielt siden jeg fikk en telefon fra Trondheim i dag om at det er sjanse for at det kan dukke opp noen damer til de to Dario dario mennene jeg har

Voksne klovnkilli ser ikke ut til å ta yngel, selv når de svømmer like i nærheten. De yngre killiene er nok mindre å stole på, men de svømmer ikke i buskaset og leter etter yngel heller. Mulig de er såpass "snille" fordi de fores godt med levendefôr. Kan tenke meg at de ellers ville vært mer ivrige. Her hos meg så ser det ut til at mesteparten av yngelen ender opp som hunner, noe som bare er positivt. Røsket ut masse planter i går så det er mulig at overlevelsesprosenten synker litt, men har igrunnen nok av småtasser allerede. Er ikke flink til å kvitte meg med fisk så det er kanskje best slik.

De fem siste krystallrekene bor nå sammen med klovnkilliene. Killiene bryr seg ikke om de i det hele tatt. Har prøvd å finne opplysninger om hvordan denne kombinasjonen egner seg og ut fra det jeg har lest så ser det ut til at killiene ikke er spesielt farlige for hverken reker eller avkom, men det advares om at rekene kan ta killi-egg.

Oppdaget forresten noe gledelig i dag. Da jeg kjøpte pygmèguramiene så ble det med 7 stykker hjem. Etter at de slapp ut i karet har jeg siden bare sett 6 av de i gangen og regnet med at en av de bukket under de første dagene. Pleier jo å telle de ved fòringstid og i dag ble det 7!. Helt utrolig at den ene har gjemt seg så godt i alle disse ukene
Har sett skumreir en gang, men tror ikke de har lekt.

Må bare si at jeg beklageligvis bare følger mine egne tråder for tiden. Har rett og slett lyst til å prioritere andre ting og da må jeg kutte ned på alt annet. Lover likevel noen bilder i løpet av uken. Jeg koser meg virkelig med akvariene akkurat nå
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap