Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 93)

Glaser har på sine lister C.cf bicolor. Dette er C142.
JAG
Glaser har på sine lister C.cf bicolor. Dette er C142.

Den var jo nydelig, da Har du hørt noe om hva som er forskjellen på den og den ekte C. bicolor...? De få bildene jeg har sett av Bicolor, ser det ut til at de ikke har noe mønster (ikke prikker e.l.) i halefinnen...? Det har C142 ser det ut til. Men utrolig fin var den. Lurer på om dette er noe jeg er nødt til å bestille, hehe [External Image]

Sølvi Gullaksen
He he ,tror de må bli flere kar på deg Mona ;)

Du kommer ALDRI til å tro meg, men jeg var faktisk fremme med tommestokken her i stad og målte litt, hehe Passa på å gjøre det mens gubben var i butikken da, ellers hadde han blitt mistenksom, hehe
mona o
[QUOTE=JAG]Glaser har på sine lister C.cf bicolor. Dette er C142.

Den var jo nydelig, da Har du hørt noe om hva som er forskjellen på den og den ekte C. bicolor...? De få bildene jeg har sett av Bicolor, ser det ut til at de ikke har noe mønster (ikke prikker e.l.) i halefinnen...? Det har C142 ser det ut til. Men utrolig fin var den. Lurer på om dette er noe jeg er nødt til å bestille, hehe [External Image]

Regner med at du har lest svaret fra Ian på CW. Og det er vel litt bedre forklart enn hva jeg hadde klart på stående fot,men å se forskjellen er ikke ekstremt vanskelig. Se deg bare ikke blind på ting.

har du bestilt reol nr 2 ennå.
JAG
Regner med at du har lest svaret fra Ian på CW. Og det er vel litt bedre forklart enn hva jeg hadde klart på stående fot,men å se forskjellen er ikke ekstremt vanskelig. Se deg bare ikke blind på ting. har du bestilt reol nr 2 ennå. :-)


Ja, jeg leste svaret hans tidligere i dag. Hva mente du forresten med "se deg bare ikke blind på ting"?

Iflg Ian er de temmelig sjeldne i hobbyen, så jeg vet ikke helt hva som dukker opp om man bestiller fra en liste... Det er jo vanligvis noe som ligner veldig iallefall, men f.eks. C142 er jo fra Brasil, så den er det vel heller ikke.
Nå glemte jeg å spørre hvem det var fra, denne listen, men det eneste jeg hørte var "liste fra Colombia". Og Colombia er, la oss se, en - to - tre land unna Surinam..? Det de har felles er at de ligger helt nord i Sør-Amerika. Men det er vel ikke utenkelig at det foregår en del kryssing av grenser når det gjelder handel og fisk der oppe? Colombia er liksom ikke helt ukjent med korrupsjon og det som verre er...:p

Og jeg vet ikke helt det med reol nr 2, for til våren blir det født et kull med hundevalper hos en kennel jeg følger med på, og som jeg har lyst på en valp fra De koster 13.000 spenn.... og da må jeg velge, enten hund nr to eller reol nr to Vi får se.


Plussmedlem
Tenkt på størrelse på evt. ny reol, da?

Plussmedlem
Hva slags hund er det da?
milo
Hva slags hund er det da?

Shetland sheepdog, samme rase som jeg har fra før. Ingen over, ingen ved siden
Nydelige, smarte og lettrente hunder!

Anders Kaste
Tenkt på størrelse på evt. ny reol, da? :-)

Tommestokken sier 6 x 63 liters reol.... Kan til nød skvises inn. Da må et møbel ut først...
Vi får se, vi får se. Det er kanskje litt mye med to hunder. Pass til èn hund er enklere, det blir verre med to. Må tenke litt på det også. Vi har en nabo som gjerne passer den ene hunden vi har nå, men om vi får to, vet jeg ikke om de så villig sier ja lengre...
mona o
[QUOTE=milo]Hva slags hund er det da?

Shetland sheepdog, samme rase som jeg har fra før. Ingen over, ingen ved siden
Nydelige, smarte og lettrente hunder!

Som lykkelig sheltie-eier må jeg si meg meget enig i dette!
mona o
og da må jeg velge, enten hund nr to eller reol nr to ;-) Vi får se.


Oj, allerede i gang med hund nr. 2! Du begrenser deg ikke mye når du først holder på med noe du liker hehe. Gå for hund nr. 2
Jeg vet ikke 100% sikkert enda da, Lisbeth. Som sagt, jeg "har lyst på" en valp fra det kullet, men det er ikke det samme som "skal ha"
Ja, jeg leste svaret hans tidligere i dag. Hva mente du forresten med "se deg bare ikke blind på ting"?

Det er noe jeg en tendens til,blir for opphengt i likheter at jeg ikke ser forskjellene.
Et exempel er C eques og Cw 43. Det tok noe tid men det er ulikheter jeg fant etter å ha sett meg blind på likhetene.Diskuterte dette noe med Hans Georg i våres og vi hadde kommet til samme konklusjon. Det skal sies at det er enklere når du ser fisken med egne øyne.Det var også da "lyset" slo seg på.
JAG
Det skal sies at det er enklere når du ser fisken med egne øyne.

Det er liten sjanse for at jeg er i en situasjonen at jeg har f.eks. ekte C. bicolor og C142 foran meg og kan sammenligne, men ....

Jeg finner dessverre ikke igjen boka mi, "Identifying Corydoradinae catfish" (eller hva den nå het) den boka til Ian Fuller. Jeg har oppdrettsboka, men ikke id-boka. Den ligger her et sted, det vet jeg, men jeg finner den bare ikke. Grr! Ikke at den vil oppklare alt sammen men den er kjekk å ha.
Plussmedlem
mona o
Jeg vet ikke 100% sikkert enda da, Lisbeth. Som sagt, jeg "har lyst på" en valp fra det kullet, men det er ikke det samme som "skal ha" :-)


2 hunder krever atskillig mer enn 1, så det blir en vurdering du må gjøre selv utfra hva du føler du orker, har lyst og har tid til...
Du har sikkert oppdratt valp før, så da vet du hva som kreves av jobb der.
Men måtte jeg selv valgt mellom hund og kar er det ikke tvil om hva jeg ville valgt. Hvilket minner meg på at jeg fortsatt ikke har svart dama på hva jeg hadde valgt om jeg måtte velge, ho eller hundene... Godt ho ikke er mye her inne på forumet... :-p
Hva slags hunder har du Milo?
Tro det eller ei Mona, men corydoras sterbai albino yngel nr 2 er født. Er det mulig å ha slike treff da? To stykker på så få dager....... Kan det være at en av foreldrene kan ha albino gener eller hva det heter, i seg?

Sprøtt og spennende iallefall. Prøver å legge ut noen bilder i tråden min i løpet av kvelden. Ikke lett å få gode bilder nede i en isboks med mitt billig kamera. Legger ved et her som er greit iallefall

LOFFA

[External Image]
Plussmedlem
Rottweiler Mona, beste hunden som fins...
LOFFA
Tro det eller ei Mona, men corydoras sterbai albino yngel nr 2 er født. Er det mulig å ha slike treff da? To stykker på så få dager....... Kan det være at en av foreldrene kan ha albino gener eller hva det heter, i seg?

Da tror jeg nok du har to Sterbai i gruppen din med genetisk anlegg for albinisme, to som tilfeldigvis har paret seg, og derfor resultert i et par albino yngel. Jeg tror det må dobbel dose til at albinogenet (dvs begge foreldrene må ha anlegg for det), ellers hadde du sett det før fra f.eks. hunnen. Vet du om akkurat den hunnen har hatt egg før? Har du hatt henne lenge eller er det en ny gruppe? Har du tilført noen nye fisk i Sterbai gruppen?
mona o
[QUOTE=LOFFA]Tro det eller ei Mona, men corydoras sterbai albino yngel nr 2 er født. Er det mulig å ha slike treff da? To stykker på så få dager....... Kan det være at en av foreldrene kan ha albino gener eller hva det heter, i seg?

Da tror jeg nok du har to Sterbai i gruppen din med genetisk anlegg for albinisme, to som tilfeldigvis har paret seg, og derfor resultert i et par albino yngel. Jeg tror det må dobbel dose til at albinogenet (dvs begge foreldrene må ha anlegg for det), ellers hadde du sett det før fra f.eks. hunnen. Vet du om akkurat den hunnen har hatt egg før? Har du hatt henne lenge eller er det en ny gruppe? Har du tilført noen nye fisk i Sterbai gruppen?


Gruppen har jeg kjøpt "nylig". Tok ut 10 stk av gruppen og satte dem i en 54L for oppdrett. Så drettingen er helt ny for meg med denne gruppen. Ingen andre individer er lagt til, heller at jeg har minket gruppen ned til 10. Synes det var mer enn nok i et så lite kar.

Tidligere har disse gått i selskapskar med grus, ciklider og malawi for å nevne noe av det jeg vet. Fleste parten har fått tilbake bartene sine. Dog en som ikke har barter, ryggfinne eller halefinne. Den ser ut til å ha det greit, og har blitt min.....
litt på samme nivå som den ene c.metae dama jeg fikk med på kjøpet av deg, med syn bare på et øye. Blir litt spesielt for meg med slike fisk. Duller litt ekstra for dem.

Avliver den ikke for å si det slik, selv om det ikke SER godt ut. Den svømmer og spiser helt greit
Jeg må si meg enig med Mona: du har nok minst to i stimen som er bærer av genene som gir albinisme. Albinisme er et såkalt recessivt gen, dvs. at fisken kun kan ha disse genene for å bli albino, og ikke ha gener som gir vanlige farger. Det betyr at hvis to albino individer leker, vil du bare få albino fisk, da de ikke har gener for noe annet. Hvis en albino og en som bare bærer genet leker, vil du få begge deler. Hvis to som bare er bærere av genet leker, vil du få begge deler, men betydelig færre albino enn vanlige. Hvis minst en av fiskene som leker derimot ikke har genet, vil du ikke få albino individer.

Jeg må rette på Milo: den beste hunden som finnes er selvsagt Kleiner Münsterländer.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap