- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 94)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 94)
Har vært treg med å sette det sammen, men i dag tok jeg frem Canon EOS 400D kameraet og monterte macro-linsen, installerte software'en på pc'en, og gikk for å ta noen bilder med macrolinsen. Skulle hatt stativ så klart, men det orket jeg ikke dra frem nå. Jeg bare prøveskjøt noen bilder, uten å engang ha lest bruksanvisningene. Jeg tok en serie bilder fra guppykaret. Det ble mye rart av det
Sikkert fordi jeg ikke leste bruksanvisningen først, men linsa gjorde mye rart...
Her er de tre bildene som ble brukbare, de andre kunne slettes. Nå skal jeg lese bruksanvisningen, for både linsen (macro 60 mm ble brukt her) og så skal jeg ta flere bilder i kveld. Er veldig spent på dette Men jeg hater å lese bruksanvisninger, det er derfor jeg gruer meg og utsetter det så lenge som mulig (manualfobi, finnes det?)
Et lite utvalg guppyhanner hos meg
Tatt på litt lenger avstand enn de to øverste bildene:
Sikkert fordi jeg ikke leste bruksanvisningen først, men linsa gjorde mye rart...
Her er de tre bildene som ble brukbare, de andre kunne slettes. Nå skal jeg lese bruksanvisningen, for både linsen (macro 60 mm ble brukt her) og så skal jeg ta flere bilder i kveld. Er veldig spent på dette Men jeg hater å lese bruksanvisninger, det er derfor jeg gruer meg og utsetter det så lenge som mulig (manualfobi, finnes det?)
Et lite utvalg guppyhanner hos meg
Tatt på litt lenger avstand enn de to øverste bildene:
Postet 01.05.08 kl 17:27
Endret: 01.05.08 kl 17:29
Postet 01.05.08 kl 18:41
Jeg skjønner ikke helt greia med den macrolinsen enda. Det blir nok en del prøving og feiling.
Prøvde meg på noen rekebilder istedet, de står jo litt roligere enn guppyer :p
Men jeg får fokus på feil sted! Slettet mange bilder der klørne og bena på reka var sylskarpe, men hodet med øyne og følehorn ble uskarpt. Det gjentok seg på bilde etter bilde. Hm. Her må det leses litt, skjønner jeg...
Prøvde meg på noen rekebilder istedet, de står jo litt roligere enn guppyer :p
Men jeg får fokus på feil sted! Slettet mange bilder der klørne og bena på reka var sylskarpe, men hodet med øyne og følehorn ble uskarpt. Det gjentok seg på bilde etter bilde. Hm. Her må det leses litt, skjønner jeg...
Postet 01.05.08 kl 20:00
Endret: 01.05.08 kl 20:01
Inaktiv bruker
hvis du har samme sak som mitt camera, så er det en knapp like ved linsa der det står focus, hold den inne og den vil selv finne den rette fokusen bare øv så får du det til du er fortsatt flink Mona
Postet 01.05.08 kl 20:05
Har samme kamera om ikke samme linse. Når du ser på opplysningene bakpå skjermen, er det da et område som viser bare lyse firkanter eller er det en lys i midten og med grå firkanter rundt? Det første viser at kameraet stiller inn autozoomen etter flere punkter og den siste at det er fokusert på den midterste firkanten. Du endrer innstilling øverst til høyre bakpå kameraet hvor det er et lite "kryss" av små firkanter.
Postet 01.05.08 kl 20:14
Jeg finner ikke noen knapp overhodet som det står "focus" på? Hva slags Canon-modell har du?
vegar haugerudhvis du har samme sak som mitt camera, så er det en knapp like ved linsa der det står focus, hold den inne og den vil selv finne den rette fokusen:) bare øv så får du det til:) du er fortsatt flink Mona:)
Postet 01.05.08 kl 20:37
Nå begynner det å ligne noe! Har fremdeles ikke giddet å dra frem fotostativet, men det ser ut til at det er mulig å ha flaks innimellom også. Slettet sikkert 90% av bildene, men noen få ble brukbare. Jeg må bare øve og øve til det sitter i fingertuppene, bruken av dette nye kameraet med det nye macroobjektivet.
Regner med at det blir likt som før, når jeg setter på standardlinsen. Det vil nok være temmelig likt Canon 350D kameraet til mannen min, som jeg er vant til å bruke.
Test med bruk av stativ får bli neste skritt.
Dette er en av de vakreste tetraene som finnes;
Nannostomus mortenthaleri.
Bildene viser en hann. Jeg må ha flere av disse! Bare jeg kommer over dem i butikk igjen en vakker dag, så...
Regner med at det blir likt som før, når jeg setter på standardlinsen. Det vil nok være temmelig likt Canon 350D kameraet til mannen min, som jeg er vant til å bruke.
Test med bruk av stativ får bli neste skritt.
Dette er en av de vakreste tetraene som finnes;
Nannostomus mortenthaleri.
Bildene viser en hann. Jeg må ha flere av disse! Bare jeg kommer over dem i butikk igjen en vakker dag, så...
Postet 01.05.08 kl 21:03
Endret: 01.05.08 kl 21:05
Inaktiv bruker
det begynner å ligne noe nå
du får bare stå på mona, husk at livet varer ikke lenger en det man selv bestemmer
stå på
du får bare stå på mona, husk at livet varer ikke lenger en det man selv bestemmer
stå på
Postet 01.05.08 kl 22:20
Postet 02.05.08 kl 11:17
Inaktiv bruker
Mvjnz har helt rett jeg gjør dette, det er mye enklere å tar ikke mere plass enn det bildene jeg overfører tar
Postet 02.05.08 kl 11:19
Har dere samme kamera som jeg, begge to?
Grunnen til at jeg installerte programvaren, var fordi det forrige Canon speilreflekskameraet jeg brukte (Canon EOS 350D) ikke fungerte slik dere beskriver. Pc'en "fant ikke" kameraet, det kom ikke opp når man så på "Min datamaskin". Det var ingen kommunikasjon mellom pc og kamera, helt dødt.
Og selvsagt hadde mannen min mistet CD'en som fulgte kameraet hans. Løsningen var da å flytte minnebrikken fra speilreflekskameraet og over til et lite Canon digital-kompaktkamera som vi hadde liggende. DET kameraet fungerte på den måten dere beskriver. Så hver gang jeg skulle laste over bilder tatt med speilreflekskameraet hans, måtte jeg flytte minnebrikken over i kompaktkameraet og bruke det for å overføre bilder til pc'en.
Denne erfaringen gjorde at jeg installerte programvaren med en gang på mitt eget nye speilreflekskamera. Det stod forøvrig en tydelig advarsel i bruksanvisningen; IKKE koble til kameraet før software'en er installert, for da installeres den ikke riktig etterpå (får feilmeldinger).
Tok derfor ikke noen sjanser, jeg gjorde det slik det var beskrevet, ettersom erfaringer med forrige speilreflekskamera fra Canon viste at det ikke funket med overføringer uten software.
Mitt eget digitalkamera, Olympus C8080 (ikke speilrefleks), kunne jeg bruke slik dere beskriver og har alltid gjort det. Men altså ikke speilreflekskameraene.
PS!
Jeg har ny pc med stor lagerkapasitet (kjøpte den nettopp pga dette) så jeg valgte å gjøre det slik
Grunnen til at jeg installerte programvaren, var fordi det forrige Canon speilreflekskameraet jeg brukte (Canon EOS 350D) ikke fungerte slik dere beskriver. Pc'en "fant ikke" kameraet, det kom ikke opp når man så på "Min datamaskin". Det var ingen kommunikasjon mellom pc og kamera, helt dødt.
Og selvsagt hadde mannen min mistet CD'en som fulgte kameraet hans. Løsningen var da å flytte minnebrikken fra speilreflekskameraet og over til et lite Canon digital-kompaktkamera som vi hadde liggende. DET kameraet fungerte på den måten dere beskriver. Så hver gang jeg skulle laste over bilder tatt med speilreflekskameraet hans, måtte jeg flytte minnebrikken over i kompaktkameraet og bruke det for å overføre bilder til pc'en.
Denne erfaringen gjorde at jeg installerte programvaren med en gang på mitt eget nye speilreflekskamera. Det stod forøvrig en tydelig advarsel i bruksanvisningen; IKKE koble til kameraet før software'en er installert, for da installeres den ikke riktig etterpå (får feilmeldinger).
Tok derfor ikke noen sjanser, jeg gjorde det slik det var beskrevet, ettersom erfaringer med forrige speilreflekskamera fra Canon viste at det ikke funket med overføringer uten software.
Mitt eget digitalkamera, Olympus C8080 (ikke speilrefleks), kunne jeg bruke slik dere beskriver og har alltid gjort det. Men altså ikke speilreflekskameraene.
PS!
Jeg har ny pc med stor lagerkapasitet (kjøpte den nettopp pga dette) så jeg valgte å gjøre det slik
Postet 02.05.08 kl 12:00
Endret: 02.05.08 kl 12:02
Inaktiv bruker
det er smartest det Mona
ejg gjør dette fordi jeg rett og slett ikke gidder å instalere software:P
men det smarteste er å følge bruksanvisning
ejg gjør dette fordi jeg rett og slett ikke gidder å instalere software:P
men det smarteste er å følge bruksanvisning
Postet 02.05.08 kl 12:45
Jeg er litt spent på hva du får til med normallinsa som følger med. Jeg har skaffet meg samme kamera som du, men det ble først tatt fram igjen for et par dager siden etter noen mnd gjemt i skapet... jeg fikk fullstendig skrekken. Og jeg leste bruksanvisninga fra perm til perm! Har du funnet ut hvordan du kan koble ut blitzen samtidig som du fortsatt kan stille inn på portrett, landskap osv? Når jeg velger bortt blitzen (på hjulet) får jeg jo ikke lengre stille inn på noe annet.
Postet 02.05.08 kl 12:54
Postet 02.05.08 kl 13:35
Postet 02.05.08 kl 14:39
Oversiktsbilde av C-140 yngelen :-)
Det gikk plutselig opp for meg at jeg bare har lagt ut bilder av Corydoras C-140 yngelen "enkeltvis", altså nærbilder der bare en eller to yngel vises på hvert bilde. Men da får man jo ingen oppfatning av antallet!
Jeg hadde ikke tid å plundre med å bytte linse/objektiv på det nye Canon kameraet, så nå rasket jeg bare til meg Olympusen og løp inn for å ta bilder mens alle småtassene lå fremme for å spise. Hadde akkurat fôret med opphakkede mygglarver, så mesteparten av yngelen lå pent spredd utover i det åpne området for å spise. Men det er flere yngel til høyre (utenfor bildet) under mosen, løvet og bak i høyre del av karet.
Her er fem bilder jeg tok nå nettopp. Første 3 bilder her.
Kule, ikke sant??
Her ble litt av hjørnet på karet med på venstre side. Karet er i helstøpt glass, så hjørnene er buet/avrundet.
Jeg hadde ikke tid å plundre med å bytte linse/objektiv på det nye Canon kameraet, så nå rasket jeg bare til meg Olympusen og løp inn for å ta bilder mens alle småtassene lå fremme for å spise. Hadde akkurat fôret med opphakkede mygglarver, så mesteparten av yngelen lå pent spredd utover i det åpne området for å spise. Men det er flere yngel til høyre (utenfor bildet) under mosen, løvet og bak i høyre del av karet.
Her er fem bilder jeg tok nå nettopp. Første 3 bilder her.
Kule, ikke sant??
Her ble litt av hjørnet på karet med på venstre side. Karet er i helstøpt glass, så hjørnene er buet/avrundet.
Postet 02.05.08 kl 14:56
Endret: 02.05.08 kl 15:09
Flere bilder av c140 yngelen
De to siste bildene kommer her.
Se litt nøye på størrelsen på de ulike ynglene. Legg merke til at det innimellom er relativt store variasjoner på størrelse og mønsterfargeutvikling på dem. Det er spesielt tydelig på noen yngel i det tredje og siste bildet i innlegget over dette. Merkelig
Se litt nøye på størrelsen på de ulike ynglene. Legg merke til at det innimellom er relativt store variasjoner på størrelse og mønsterfargeutvikling på dem. Det er spesielt tydelig på noen yngel i det tredje og siste bildet i innlegget over dette. Merkelig
Postet 02.05.08 kl 14:59
Endret: 02.05.08 kl 15:02
Hmmm... det var jo rart...
Men et annet tips er å kjøpe en usb kortleser på ebay f eks. Jeg har ikke kortleser på pc'en, så jeg kjøpte en slik for $10 (50 kr) med frakt. Den ligner på en usb-minnepenn, som jeg kan la stå i pc'en, så når jeg vil overføre bilder bare tar jeg ut kortet fra kameraet og putter det i kortleseren. Og den vises i min datamaskin. Jeg synes hvertfall det er mye lettere enn å begynne å styre med ledninger hver gang jeg vil overføre et par bilder.
Men et annet tips er å kjøpe en usb kortleser på ebay f eks. Jeg har ikke kortleser på pc'en, så jeg kjøpte en slik for $10 (50 kr) med frakt. Den ligner på en usb-minnepenn, som jeg kan la stå i pc'en, så når jeg vil overføre bilder bare tar jeg ut kortet fra kameraet og putter det i kortleseren. Og den vises i min datamaskin. Jeg synes hvertfall det er mye lettere enn å begynne å styre med ledninger hver gang jeg vil overføre et par bilder.
Postet 02.05.08 kl 16:35
Haha Mona, du har gitt meg også cory-dilla Begynte vel å lese denne tråden rett før påske...og nå har jeg to cory-arter De er kjempesøte! I tillegg så har du en utrolig fengende måte å skrive på, jeg klarer liksom ikke slutte å lese
Det jeg egentlig ville, var å spørre akkurat hvilke innstillinger du bruker på kameraet når du tar bilder? Jeg sliter også, men ikke med det samme. Mine bilder blir av en eller annen grunn veldig mørke =/ Derfor jeg lurer... Har hatt mitt kamera i over et år nå (samme type som ditt), men er fortsatt ikke klok på det Har akkurat begynt å utforske "kreativ sone" på hjulet, der du kan velge P, TV osv.
Det jeg egentlig ville, var å spørre akkurat hvilke innstillinger du bruker på kameraet når du tar bilder? Jeg sliter også, men ikke med det samme. Mine bilder blir av en eller annen grunn veldig mørke =/ Derfor jeg lurer... Har hatt mitt kamera i over et år nå (samme type som ditt), men er fortsatt ikke klok på det Har akkurat begynt å utforske "kreativ sone" på hjulet, der du kan velge P, TV osv.
Postet 05.05.08 kl 15:10
Postet 05.05.08 kl 16:57