Marens akvarieverden (side 94)

Flotte filmer og bilder Maren. Mine simplexser har lekt de også. Det er et par som har funnet hverandre og de lekte trolig i dag for han hadde veldig store kjaker i dag da jeg kikket inn til dem. De jager litt på det andre paret så ville det vært lurt å ta det ene paret ut?
De som har lekt skal de bare få gå sammen å sulle de nå da.? Skal ha msse catappablad oppi til de så de har å gjemme seg. Jeg må lese meg litt opp på de og har du et tips hvor jeg finner info om simplexen?
Erik Rune Larsen
Ja, om 10 dager har du nok noen små Simplex unger. Hannen som ble igjen i Larvik, spytta ca 20 unger. Det er tøft å se de spiser Eddikål. Lykke til!!! Maren

Heisann!
Skal hilse fra alle fiskene her og si de savner deg og karet ditt!
Jeg har velger å la hannen spytte 1.gang i karet for å se om det jeg har lest om at de andre ikke bryr seg særlig om dem stemmer.

Jeg blir litt usikker når jeg ser i dette karet og hvordan hierakiet fungerer hos disse og hvordan reglene er??
Jeg ga de røde myggis i stad, men det ser ut som det kan ta tid å spise da det ser ut som at den ene har mer "rett" til å spise enn nr 2 som har mer "rett" til å spise enn nr 3 osv. Dermed tar det litt tid da kun 1 kan spise av gngen:P Tipper fiskene er skjemt bort på bedre mat hos deg Erik Rune!
Hunnene ser ut til å gå greit sammen i dag, men det har vært litt jaging i karet tidligere. Mulig det går litt i bølgedaler...!?!

Masse lykke til med yngelen!

Bettina
Kjempebra filmer, Maren. Veldig moro å se simplexen i lek

Filmene er kanskje ikke de beste, men man kan jo skimte hva som skjer i alle fall Jeg får bare mer og mer lyst til å kjøpe meg et slikt kamera Lisbeth har!
Du har kanskje hatt Simplex tidligere? Du har i alle fall utrolig mange fine bettaer, og en står veldig høyt hos meg altså!

Heidi Ingdal
Mine simplexser har lekt de også. Det er et par som har funnet hverandre og de lekte trolig i dag for han hadde veldig store kjaker i dag da jeg kikket inn til dem. De jager litt på det andre paret så ville det vært lurt å ta det ene paret ut? De som har lekt skal de bare få gå sammen å sulle de nå da.? Skal ha msse catappablad oppi til de så de har å gjemme seg. Jeg må lese meg litt opp på de og har du et tips hvor jeg finner info om simplexen? :-)

Så artig at dine også har lekt!
Jeg vet egentlig svært lite om simplexene enda, eller mangler erfaring... Tror det blir litt prøving og feiling, så du må bare gjøre det du føler for Har lest en del jeg også, men prøver å ha de sammen en stund til. Jeg får jo ikke sett like mye som deg, så jeg vil gjerne ha råd fra deg!

Det finnes mange infolinker om du går på Labyirntfisk.no og på Betta Simplex. De kommer opp på venstre side og da er det bare å trykke på de forskjellige linkene

Jeg har bunnen full av eikeløv her og skal putte nedi noe catappa også. Det ser ut til at de liker å ha en del gjemmeplasser i bl.a. blader Jeg begynner faktisk å gå tom for eikeløv allerede, det er storforbruk her i huset!:p
B. splendensyngel
Jeg har bestemt meg for å kun fôre splendensyngelet med microorm 1 gang daglig fremover da jeg ser at de begynner å prøve seg på frossen artemia og røde myggiser
Jeg har spekulert litt på om det vil kunne skade dem på noe måte når jeg gir dem frossen artemia da nyklekt ikke er så bra for bettayngel... Om det gjelder både levende og frossen?

Disse ynglene vokser overraskende fort! Og det er så alt for mange av dem i 62Litern også!:O Jeg er spent på kjønnsfordelinga og håper på flest hunner

Jeg kan godt skjønne at de som driver med veldig seriøs kampfisk-oppdrett er nødt til å bruke norgesglass, for det må jo være et problem å finne karr til alle sammen! Regner med de godt kan ha oppi 100stk som vokser opp.
Alle mine ser ut til å bli blå, noe både mor og far er
Artig at simplexene deres har lekt! Mine har ikke gjort det enda, men de skal få artskar så snart mitt splendensyngel er frisvømmende, så da kan det hende

Men unnskyld for at jeg stiller spørsmål i tråden din, men hvorfor er ikke nyklekt artemia bra for yngelet?

Angående kar til hannene så har jeg kjøpt mange 5-litersbokser på ikea, "samla" heter de visst. Koster 12 kroner, men det blir jo bedre plass enn i et norgesglass, og man slipper å spise syltetøy hele dagen eller hva det nå er som er oppi dem:P
Bettina
Kjempebra filmer, Maren. Veldig moro å se simplexen i lek

MarenB
Filmene er kanskje ikke de beste, men man kan jo skimte hva som skjer i alle fall:) Jeg får bare mer og mer lyst til å kjøpe meg et slikt kamera Lisbeth har!:) Du har kanskje hatt Simplex tidligere? Du har i alle fall utrolig mange fine bettaer, og en står veldig høyt hos meg altså!;)

Nei, simplex har jeg ikke hatt, men det er en nydelig betta det også. Nå har jeg akkurat kjøpt meg betta enisae. En nydelig liten gjeng på 6 stk. Kommer tilbake etterhvert med bilder. Også kommer det b. albimarginata etterhvert også!
Jeg har også lyst på slikt kamera som Lisbeth, men nå har jeg eos500d, jeg kan filme med, er bare litt vanskelig fordi den ikke fokuserer så veldig når jeg zoomer, også har jeg et lite kompaktkamera som jeg har filmet stort sett det meste av mine filmer med. Så jeg tror jeg får nøye meg med det så lenge.

Maretard
Men unnskyld for at jeg stiller spørsmål i tråden din, men hvorfor er ikke nyklekt artemia bra for yngelet? Angående kar til hannene så har jeg kjøpt mange 5-litersbokser på ikea, "samla" heter de visst. Koster 12 kroner, men det blir jo bedre plass enn i et norgesglass, og man slipper å spise syltetøy hele dagen eller hva det nå er som er oppi dem:P

No excuses her! Her er det bare å skrive det man føler for!

Når jeg leser om betta generelt så kommer det noen ganger opp slik som f.eks. dette ang fôring: "some experts have also warned of health problems developing when they're fed excessive quantities of Artemia, especially in young fish."

Mener jeg har lest en artikkel også, men jeg finner den ikke så det kan godt være jeg har drømt:P

Det skal sikkert enorme mengder artemia til for at disse ekspertene ev skal få rett! Det er sikkert ikke noe man må tenke på, men pga denne artikkelen jeg sikkert har drømt om,så begynte jeg å tenke på det.

Ang oppbevaring av fisk, så synes jeg det alltid er trygt å tenke på at IKEA er like i nærheten om det skulle hende noe med et kar eller om det blir for store mengder av ungfisk osv! Jeg har brukt de store utgavene av "samla" tidligere, så da kommer jeg sikkert til å skaffe meg slike du har etter hvert, for her går det lite i syltetøy

Bettina
Nå har jeg akkurat kjøpt meg betta enisae. En nydelig liten gjeng på 6 stk. Kommer tilbake etterhvert med bilder. Også kommer det b. albimarginata etterhvert også!

Heldiggris!!! Prøver du å drette alle bettaene dine? Kunne godt tenkt meg yngel av Betta Dimidiata!
Ok. Jeg hadde tenkt å kjøpe frossen artemia til dem jeg da, men det skader jo ikke å skaffe noe annet smått i stedet, de har jo et variert utvalg av frossent for på TAM

Familiekarplanene gikk i vasken forresten, i går så jeg yngelet i en sverm rundt mor og far som storkosa seg.. Men fikk berga omtrendt 90 små om jeg har telt riktig:P
Jeg har fôret med frossen artemia selv de siste dagene da jeg ser yngelet begynner å prøve seg på "voksenfôr" De har også prøvd seg på røde mygg, så jeg tenkte å kjøpe svarte mygg i dag. Cyklops(sikkert feilstavet) må jo også være fint, men det er jeg tom for så det blir sikkert med hjem fra TAM deg også.

Jeg bruker forresten artemiaen fra "golden gate". Synes den er mye bedre og inneholder mye mindre vann enn "fina fisken". Kan trygt anbefale den i alle fall, selv om den er dyrere
Når kan de begynne å få smått frossent da tror du? Det er jo selvfølgelig mange faktorer som spiller inn, men jeg har rent vann med fine splendens-verdier og de vil få infusorier, liquid-fry og microorm i starten ihvertfall. Vet ikke helt hvordan du holder dine, men regner med det er ca det samme?
Reol
Jeg driver og planlegger reol som jeg skal ha på soverommet med 3 karr i. Jeg har disse karrene nå i en homemade reol, men har lyst til å skaffe en porsa-reol.

Har fått laget en tegning som viser litt hva jeg tenker....

De karrene jeg har nå er 2stk i helglass og et i det jeg tror heter rammekar, så planene er å ha 3stk helglass i den reolen. Men.... det jeg helst vil ha er 3stk av disse. Bare synd Moss er så langt unna! Dette karet fra Dahls Dyrerike har ca samme målene bortsett fra at den er lengere, altså 60 i stedet for 50cm. De har også alt man trenger som f.eks. lys og varmekolbe. Hvilket filter som følger med er jeg usikker på, men det kan sikkert brukes til noe ev i andre karr *drømme drømme*

Jeg har regnet ut at om jeg skal bruke disse i helglass vil det bli ca 11m med porsarør og om jeg hadde kjøpt dette karet på Moss vil det bli ca 11,5, så det er ikke store forskjellen.

Det jeg begynte å tenke på er hva karrene skal stå på i en slik reol og ev hva det koster..?
Reol
Jeg driver og planlegger reol som jeg skal ha på soverommet med 3 karr i. Jeg har disse karrene nå i en homemade reol, men har lyst til å skaffe en porsa-reol.

Har fått laget en tegning som viser litt hva jeg tenker som ligger v innlegget.

De karrene jeg har nå er 2stk i helglass og et i det jeg tror heter rammekar, så planene er å ha 3stk helglass i den reolen. Men.... det jeg helst vil ha er 3stk av disse. Bare synd Moss er så langt unna! Dette karet fra Dahls Dyrerike har ca samme målene bortsett fra at den er lengere, altså 60 i stedet for 50cm. De har også alt man trenger som f.eks. lys og varmekolbe. Hvilket filter som følger med er jeg usikker på, men det kan sikkert brukes til noe ev i andre karr *drømme drømme*

Jeg har regnet ut at om jeg skal bruke disse i helglass vil det bli ca 11m med porsarør og om jeg hadde kjøpt dette karet på Moss vil det bli ca 11,5, så det er ikke store forskjellen.

Det jeg begynte å tenke på er hva karrene skal stå på i en slik reol og ev hva det koster..?
Uuuuuuuups, glemte tegningen:p[External Image]
Maretard
Når kan de begynne å få smått frossent da tror du? Det er jo selvfølgelig mange faktorer som spiller inn, men jeg har rent vann med fine splendens-verdier og de vil få infusorier, liquid-fry og microorm i starten ihvertfall. Vet ikke helt hvordan du holder dine, men regner med det er ca det samme?

Jeg har nok gjort det samme ja Når man skal begynne med frossent tror jeg du bare må se an størrelsen. Jeg har yngel i alle størrelser, men jeg angrer fordi jeg ikke prøvede å gi eggeplomme når de var mindre. Det må jo være perfekt fôr for dem når de er blitt pittelitt større. Tror nok mine har fått mest microorm og jeg har bare observert at de har tatt frossent den siste uka eller 2 etter at jeg begynte å fôre coryene.
Channoidesyngel i 62litern
Jeg tenkte jeg skulle gjøre et lite prøveprosjekt her. Jeg har flyttet 4 små B. Channoidesyngel over i 62Litern hvor splendensyngelet og coryene går. Jeg vil se hvordan de vil vokse i forhold til de som går i yngelkaret og om de klarer seg. De er en del mindre enn de største splendene, men de er langt fra små nok til å bli spist. Det er mange splendensyngel som er mindre!

Porsareolen ser ut til å kunne bli virkelighet nå Har kontakt med Dahls og håper på å kanskje få sendt 3 slike 54Litere oppover og bruke de. Det skal uansett gå an å bruke helglassene på den reolen selv om den blir 10cm lengre enn med 54litre. 42liter=40cm 54=60cm.

Det koster ca 200+/karet å få de oppover. Reolen vet jeg ikke prisen på enda. Det blir litt i overkanten av hva jeg tenkte jeg skulle bruke, så jeg har ikke bestemt meg enda. Jeg skal prøve å finne noen som kjører trailer e.l. oppover og som kanskje kan ta med noe av tingene.

Ellers så har jeg observert Lene, kampfiskhunnen, ligge å hvile på bunnen i kveld, noe som er svært ulikt henne. Hun ser egentlig frisk og rask ut når hun nå er ferdig hvilt, kanskje litt rund, men forhåpentligvis ikke syk.

Corydoras Metae blir bare flottere og flottere for hver dag som går. De har fått en mye mørkere farge nå, så jeg håper de begynner å slå seg til ro. Det er lite å se til C. Pygmaeus, men det er spes 2 stk som ikke er like pinglete som de andre og kommer frem og spiser når det er mat
Da er heldigvis 8.februar overstått og jeg er har rukket å bli 1 år eldre:p
Det er bra man bare har en bursdag i året, for jeg er helt utkjørt!:O For en gang skyld var det godt å komme hjem litt sent i kveld til vannbytte i et par karr før jeg hoppet i køya

Jeg fanget B. Channoideshannen da jeg i dag så at hunnen er i full leksdrakt og det kan se ut til at han prøvde å unngå henne for å finne et passende sted å spytte. Jeg visste ikke helt sikkert om han hadde spyttet heller, så jeg tok han i fødenett så han får spist litt. Han hadde tydeligvisk ikke spyttet da han ikke ville ha noe mat... Det er litt rart, for han har den riktige rødfargen og var ikke særlig kjukk i kjakene når jeg flyttet han, men mulig han ikke er helt ferdig enda..!?! Det er jo "spyttedagen" i dag også.

Jeg har ikke mulighet til å ta vare på all yngelen som blir produsert her, så jeg vurderte å flytte hannen over i 62litern med alle andre yngel og coryer da det er større sjangse for overlevelse der og de små kan få et mer variert kost der.

Jeg synes de i 42litern (yngelkaret til channoidesene) vokser litt for sakte nå. Jeg har fryktelig lyst å sette inn en gruppe med Corydoras habrosus i det karet, så jeg kan begynne å fôre med frossen artemia osv uten å tenke på at det blir liggende igjen masse rester. Desverre er disse coryene umulig å finne på IMAZOs lister Detter er også en cory jeg kunne tenke meg ellers også, ikke bare til innkjøp pga yngelet Jeg vet ikke hvor lenge jeg har sett etter de på disse listene, men det er en liten evighet.

Jeg har ikke hørt noe mer om reolen, så jeg er spent hver dag når jeg skjekker mailen! Jeg har egentlig ikke penger til noe dyrt nå, så det passer egentlig fint.
Jeg fikk litt penger i gaver i dag, men alt er øremerket ny TV, noe som også ble presisert svart på hvit i bursdagskortene:p
De har vel skjønt at det er veien å gå om man skal få akvarister til å prioritere penger på andre ting enn akvariehobbyen!
Dette karet likte jeg godt!
<embed src="http://www.youtube.com/v/Iacg2s0_7_A&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Gratulerer med dagen!! Håper du har hatt en fin dag!

Nå etter at jeg flytta simplexene, tygger hannen min og. Eller tror jeg da, jeg er ikke helt i form i dag og var litt i ørska da jeg så det:P Karet står ved siden av senga. Men det blir gøy med små hvis de kommer

Håper det går bra med Simplexene, Marita!

Her ser det ut som at muligens alle 3 B.simplex hanner tygger. Det er en som har drøyet det en stund og begynte antagelig i går, mens de andre har tygd en stund nå. Det er litt dumt at jeg ikke får sett ordentlig i karet, for da mister jeg oversikten over hvem som har tygd når osv og vet derfor ikke når jeg bør ta ut hannene...
Det er i alle fall 2 stk som har forduftet og jeg håper de har gått under jorda og tygger *krysser fingrene*

Ellers så er ikke alt vel med B. Channoideshannen... Har har ikke de fine fargene, er ganske blek til tider og vil ikke spise. Jeg kan ikke se at han ruger heller og jeg tok han ut etter endt rugeperiode. Han har ikke spyttet i nettet, så mulig han gjorde det i karet. Han tygger neppe nå også, for hunnen har vist seg i sin fineste leksdrakt rundt nettet..
Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med han. Slippe han ut i karet igjen?

Jeg har nok en gang gjort en supertabbe i 62litern hvor coryene og splendensyngelene går:S Jeg slår av filteret noen ganger når jeg mater og...glemmer å slå det på igjen. Nå var det nitritt på nesten 1 da jeg virkelig har fôret hardt i det siste og ikke hatt noe filter gående...
Det blir mange store vannbytter fremover! Jeg har satt inn fluval 2+ som hjelp til det utvendige fluval 205 er oppe og går igjen.

Splendensyngelet har forresten blitt voldsom stor på kort tid!:O Noen er like stor som C. Pygmaeus nå!
Betta channoides
Da har jeg etter anbefaling sluppet ut B. Channoideshannen og fanget hunnen og har henne i nettet nå. Hannen har ikke fått tilbake den skarpe rødfargen enda, men håper det kommer seg! Dumme meg som ikke har skaffet meg jern for å ha i akvariet. Jeg fikk jo beskjed om å tilsette det i substratet, men fikk beskjed om å droppe det fra andre. Nå må jeg bare prøve å få tak i slik jern så fort som mulig!

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder, men det er ikke enkelt.
Insekt i yngelkaret!:o
Skulle gi yngelet microorm i kveld og fikk meg en skikkelig overrakselse!! Det var et langt insekt med vinger på under dekkglasset i vannflata!:O

Jeg aner ikke hva dette er og enda mindre hvor det kommer fra? Kan det være at denne har "vokst opp" under vannet og har blitt "forvandlet" til et vakkert flygende insekt som skal leve over vannet?

Beklager dårlig kvalitet! Dette krypet var vanskelig å få tatt noen bilder av i hele tatt, veldig aktiv!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap