Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 97)

Ja de mannfolkene, sære er de. Høres utrolig gøy ut det der, må jo bare være litt av et syn.
Hei Mona!

Måtte bare stikke innom å si tuuusen takk! Hadde det ikke vært for deg og denne tråden hadde jeg ikke hatt peiling på hva jeg skulle gjort.

Det første yngelet er trygt ute av skallet sitt nå for minutter siden. Så glad for å se at han kom seg ut av egget selv om det var løst. De 6 andre eggene ser like ut, så jeg håper de klekker også

Også har jeg 19 nye egg som kom i dag

Nå har jeg fått cory-syken for alvor. Også finnes det ingen vaksine engang! :o

Hehe, stakkars tetraen din. Får håpe han finner et blad som lever opp til hans meget høye standard!
Nille
Hehe, stakkars tetraen din. Får håpe han finner et blad som lever opp til hans meget høye standard!

Det gikk bra! Jeg så at leken var i gang i ettermiddag, han har endelig gjort sitt valg mht blad, og jeg stoppet opp litt for å se slik at jeg til senere skulle vite nøyaktig hvilket blad eggene var på. Å få øye på dem i etterkant er søren ikke lett, de er helt glassklare og svært vanskelige å se spesielt hvis han har valgt et sted som ikke er rett i glaninga ved frontglasset. Men han har igjen valgt et blad som er få cm fra frontglasset, så dette ble lett

Det viste seg forresten at han valgte et av bladene jeg hadde arrangert da jeg var nedi karet for andre gang Hehe! Jeg kjenner'n godt etterhvert, vet hva han liker! (Og jeg passet jo på å ordne de beste bladene nær frontglasset, sånn at jeg kan glane! )

Litt lite blad denne gang, tipper en del egg drysset utenfor. Men han har en pen samling gjennomsiktige egg der, som han hauker over med livet som innsats.
Det var umulig å ta bilde av bladet med eggene på uten å få med den linselusa av en far,
men her er de: Far & barn i familien Zigzag!

[External Image]

Pga vinkelen dette bildet er tatt fra, ser man på lettere eggene på bladet:
blanke, små og helt gjennomsiktige.
[External Image]

Ser man veldig nøye etter, kan man faktisk se flere egg som har ramlet utenfor og festet seg på planterøttene som henger nedenfor bladet.
[External Image]
Sinnsykt kult, nydelige bilder Mona!
mona o
Nå begynner det å ligne noe! :-) Har fremdeles ikke giddet å dra frem fotostativet, men det ser ut til at det er mulig å ha flaks innimellom også. Slettet sikkert 90% av bildene, men noen få ble brukbare. Jeg må bare øve og øve til det sitter i fingertuppene, bruken av dette nye kameraet med det nye macroobjektivet. Regner med at det blir likt som før, når jeg setter på standardlinsen. Det vil nok være temmelig likt Canon 350D kameraet til mannen min, som jeg er vant til å bruke. Test med bruk av stativ får bli neste skritt. Dette er en av de vakreste tetraene som finnes; [I]Nannostomus mortenthaleri[/I]. Bildene viser en hann. Jeg må ha flere av disse! Bare jeg kommer over dem i butikk igjen en vakker dag, så... [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080501210311_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080501210311_2.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080501210311_3.jpg[/IMG]

Hei Mona. Disse nydelige tetrane dine, har du prøvd å ha de sammen med krystallrekene dine? Eller jakter de på små rekebarn?
De jakter på reker, ja. Har forsøkt å ha kirsebærreker sammen med disse, og de nappet i seg alt de kunne av rekeyngel. Jeg satte også inn et par killier etter en tid, så jeg er ikke 100% sikker på hvem som tok flest reker, men....jeg har uansett ikke sett en kirsebærreke i karet der på månedsvis De voksne rekene holdt ut lengst, men også de forsvant til slutt.

Generelt er det vel lite lurt å ha reker sammen med tetraer, dersom man ønsker at rekene skal formere seg. Tetraer er jo små rovfisk. Ser man et close-up macrobilde av munnen på en tetra, ser den ut som en liten piraya - tett med bittesmå tenner i munnen.

Men er ikke det noe viktig tema at rekene skal formere seg, så kan man jo forsøke fullvoksne reker i samme kar, men da må det være veldig tett beplantet og helst inneholde mye mose o.l. Jeg ville likevel ikke tatt sjansen på noen kostbare eller sjeldne reke-arter i selskap med annen fisk enn kun Corydoras og L-maller

mona o
De jakter på reker, ja. Har forsøkt å ha kirsebærreker sammen med disse, og de nappet i seg alt de kunne av rekeyngel. Jeg satte også inn et par killier etter en tid, så jeg er ikke 100% sikker på hvem som tok flest reker, men....jeg har uansett ikke sett en kirsebærreke i karet der på månedsvis :-) De voksne rekene holdt ut lengst, men også de forsvant til slutt. Generelt er det vel lite lurt å ha reker sammen med tetraer, dersom man ønsker at rekene skal formere seg. Tetraer er jo små rovfisk. Ser man et close-up macrobilde av munnen på en tetra, ser den ut som en liten piraya - tett med bittesmå tenner i munnen. Men er ikke det noe viktig tema at rekene skal formere seg, så kan man jo forsøke fullvoksne reker i samme kar, men da må det være veldig tett beplantet og helst inneholde mye mose o.l. Jeg ville likevel ikke tatt sjansen på noen kostbare eller sjeldne reke-arter i selskap med annen fisk enn kun Corydoras og L-maller :-)

Hupps, da lar jeg det være. Skal prøve meg på noen av de litt dyre rekene

Takk for raskt og utfyllende svar
ikke rart at dere sier at tetraer og pirrajaer ligner de er i slekt
Huffda.... :-( corydoras adolfoi i do?
I dag har jeg kanskje, ufrivillig, tømt noen Corydoras adolfoi yngel i do...!

Det har lenge vært på tide med en real filter-rens av det utvendige Eheim tønnefilteret til den 85 literen jeg har min lille gruppe Corydoras adolfoi i. Men jeg har bare utsatt det, og utsatt det... men i dag så jeg at det ikke var noen bønn lenger. Det var skrale greier, den vannstrømmen som kom ut av utstrålingsrøret, og vannet i akvariet var rett og slett grumsete! Så ille har det aldri vært før. Jeg kan egentlig ikke huske jeg har renset dette filteret noengang, etter at det ble satt i gang i april i fjor. Så nå, nå skulle det til pers!

Da jeg åpnet så bare grøsset jeg. Fytterakker'n, der var det virkelig tjukt av brun gjørme. Da jeg løftet opp filtervatten på toppen, gikk den i biter. Kurvene var så fulle av gørr at når jeg løftet en opp av grumset i filtertønna, så rant ikke vannet ut av kurven med en gang... det ble stående pga all gjørma i filtermediet.

Det ble satt frem et par bøtter vann å skylle kurvene i, vasket "propellen" og delene i lokket, fikset og ordnet og ble ferdig til slutt. Da filteret var satt i gang igjen og alt i orden, var det på tide å tømme tre bøtter fulle av gjørmevann. Først en bøtte i do, så neste bøtte, og til slutt den siste... akkurat i det siste rest av vannet i bøtta rant ned i do, så jeg noe som rørte på seg på bøttekanten. Skjønte øyeblikkelig hva det var, og formelig brakk bøtta lynsnart tilbake mot meg. Og i bunnen av bøtta, tom for vann, lå det en liten Corydoras adolfoi klistret. Plutselig sprellet den og jeg fikk opp farta!

Det var bare å løpe inn på akvarierommet igjen og forsiktig lirke fisken ut av bøtta og slenge den i akvariet. For en blek stakkar! Litt tynn, men ellers forbausende fin til å ha levd hele sitt liv i brun gjørme.... Så stor den tross alt er, tenkte jeg. Den må være flere mnd gammel. Den lå der og glippet forbauset med øya...lys? Det var sikkert fryktelig rart å se for første gang

Jeg gikk ut på badet igjen, og stirret sørgelig ned i do. Jeg hadde ikke hatt tid til å trekke ned etter siste gjørme-bøtte, og jeg stod der og stirret ned på det og lurte på...."Hvor mange små C. adolfoi'er kan jeg muligens ha tømt i kloakken i dag...?" *snufs*

Akkurat nå håper jeg inderlig at den jeg slapp ut i karet igjen, var den eneste yngelen i filteret.... Nå får vi bare håpe den klarer seg. Skikkelig mat i magen har den vel aldri fått før, det kan bli et sjokk.

Sist jeg solgte unna C. adolfoi oppdrett, solgte jeg rubb og stubb av ungfisk og beholdt bare mine voksne VF, i trygg forvissning om at jeg ville være selvforsynt og raskt få flere igjen.... Lite visste jeg da at det ikke skulle bli noen flere kull! De har holdt helt opp med egglegging, jeg har ikke sett et egg der på lang, lang tid. Jeg kan iallefall ikke huske noen egglegginger det siste halvåret... Så denne vesle tassen jeg fant i dag var et velkomment lite tilskudd på Adolfoi-stammen.
Jeg skal aldri "kødde" med en leksgruppe Corydoras mer ved å sette inn andre fisk til dem. Det var da jeg plasserte guppy-gjengen min i karet deres at Coryene holdt opp å legge egg. Det ble en skikkelig p-pille å få andre fisk i karet, de la ikke et egg etter det. Og selv om det nå er minst et par måneder, kanskje tre mnd?, siden jeg fjernet guppyene, så har de fremdeles ikke lagt noen flere egg. Vel og merke som jeg har observert da... det er så mye mose der at de kan ha gjemt noen få der, men jeg vet altså ikke om noen egglegginger. De pleide alltid å klistre iallefall noen av eggene sine på glasset, så jeg burde ha sett det om det var noen egglegginger.

Nei, nå skal jeg stelle pent med dem fremover. Renske skikkelig opp i karet deres, javamosen drukner nå nesten alt der og har kuppet mer enn halvparten av volumet! Den når helt opp til overflaten nå, og inne i slik mose gjemmer det seg uhyggelig mye skitt og rusk.

"Total make over" er på trappene!

PS!
Sist jeg fant yngel i en filtertønne, lovet jeg meg selv å sile all filtergørr gjennom en grovmasket håv heretter før det ble tømt i do...det glemte jeg jo selvfølgelig!

[External Image]

Inaktiv bruker
hei igjen mona nå kom jeg innom akvarierommet ditt for å se hvordan det gikk, men orker søren klype meg ikke å lese gjennom 193 sider, så jeg så på kun den siste så du har lagt inn bilder av tetra?? trodde du hadde mest mulig coryer jeg:S
Jeg har en viss forkjærlighet for visse små tetra- eller stimfisk-arter, ja Ofte veldig pene fisker, små av størrelse, skaper farge og liv i karet. Ingen store bøller får innpass her, nei

Jeg liker også andre små og fredelige stimfisk, som f.eks. Venusfisk: White Cloud Mountain Minnow og Pseudomugil gertrudae (i hodet mitt kaller jeg den bare Gertrude .

De to sistnevnte skal jeg ha kloa i snart. Jeg må ha minst 10, helt 20 av hver! Og så er jeg på jakt etter flere Korallrød Smykketetra. Synd de er så svinaktig dyre! De koster søren meg hundre spenn stykket, det er mye for en liten stimfisk som man da selvsagt må kjøpe mange av. De er bare råflotte! Jeg har Galaxyrasbora, ca 10 stk, men den har jeg lyst å bytte ut med en av de ovenfornevnte artene i stedet.

Jeg kjenner jeg har litt lyst å prøve meg på tetra- eller stimfisk oppdrett, av en av de artene. Kunne vært fryktelig moro å få til noe helt nytt
Tips, Mona...

Istedet for white cloud, let heller etter de jeg har - dvergkardinal (T. micagemmae). Veldig like white minnow - bare enda penere!

Bildene i basen yter de ikke helt rettferdighet. I hvert fall mine har veldig mye rødfarge, og med de hvite kantene på finnene er de virkelig et syn når de spiller for hverandre (spesielt hannene såklart, men hunnene har like fin farge).

Nydelig fisk. Synes faktisk disse er penere enn P. gertrudae - og det sier en hel del
Du har rett, jeg bommet på navnet! Det er dvergkardinalfisken jeg mente, altså "Vietnamese minnow".

Jeg bare må ha meg den der!
Ja - det må du!

Nå har jeg 5 yngel her, og skal prøve å få de i lek igjen, så om det blir helt håpløst bør jeg vel få noen jeg kan avse sånn litt etterhvert
Nille
Ja - det må du! ;) Nå har jeg 5 yngel her, og skal prøve å få de i lek igjen, så om det blir helt håpløst bør jeg vel få noen jeg kan avse sånn litt etterhvert :D

Bare sett i gang og lær deg dette, nå med en gang, sånn at jeg kan spørre og grave når det blir min tur å forsøke oppdrett på dem Hehe!
Får vel ta meg en tur rundt i noen akvariebutikker snart.
Hehe! Ja, den dagen skulle jeg likt å se komme - da du spør meg om noe!

Men joda - jeg skal teste ut litt tenkte jeg.. se om jeg klarer å få de til å leke en gang til. Første gangen var ren og skjær flaks.

Du kan jo ringe Dahls og sjekke der.. var jo der jeg fikk tak i mine. Kanskje litt langt, men det må da være en buss som går nedover der også!
Nille
Du kan jo ringe Dahls og sjekke der.. var jo der jeg fikk tak i mine. Kanskje litt langt, men det må da være en buss som går nedover der også!

Ja, jeg kan ringe dem. Så sender jeg bare gubben avgårde for å hente fiskene til meg
Hehe, jeg visste det var noe fornuftig å bruke slike gubber til
Nille
Tips, Mona... ;) Istedet for white cloud, let heller etter de jeg har - dvergkardinal ([URLBLOCK1]). Veldig like white minnow - bare [I]enda[/I] penere! Bildene i basen yter de ikke helt rettferdighet. I hvert fall mine har veldig mye rødfarge, og med de hvite kantene på finnene er de virkelig et syn når de spiller for hverandre (spesielt hannene såklart, men hunnene har like fin farge). Nydelig fisk. Synes faktisk disse er penere enn P. gertrudae - og det sier en hel del :)

Dvergkardinalene var virkelig flotte! De er nå lagt til i min favorittliste (med så mye annet) Har sansen for stimfisk som ikke lager trøbbel i karet (som ikke er aggresive eller alt for glupske), og disse var i tillegg nydelige! Bra tips!
Halleluja, jeg oppdaget nettopp nå at jeg er bare 2 små bilder unna GULLmedalje for antall bilder til Fiskebasen! Hehe, det var jeg ikke klar over!

Når bare denne leie migrenen gir seg (det kjennes ut som et to-dagers anfall dette...) skal jeg ta frem Canon-kameraet mitt og blåse støvet av det. Hittil har jeg av gammel vane røsket til meg gode gamle Olympus'en fra hylla. Canon'en, nytt og dyrebart som det er, er jo behørig pakket ned i sin spesial-ryggsekk fra Canon for speilreflekskameraer - fint skal det være Da blir det litt pes å pakke det frem hvis jeg skal bråknipse en spesiell situasjon eller raskt skal ta noen spontane bilder.

To nye små bilder må jeg vel greie ganske raskt!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap