Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 97)

Stine Sofie
Kjenner jeg deg rett, er du vel i gang med research på Biltemasanda? Si gjerne ifra hvis du finner ut noe, for jeg vil virkelig kunne bruke den.

Jeg leste (i tråden din) årsaken til at Biltema sanda fikk "skylda", og da tok jeg det helt med ro. For det var ikke sanda som var problemet.
ALLE akvarier får problemer med ph-dropp etter noen års drift, pga akkumulering av biologisk avfall og skitt. Skifter du bunnlag og gjør om karet helt, forsvinner problemet, selv om du brukte Biltema (men fra ny sekk) en gang til.... karet blir som nytt igjen. Og ph er stabil igjen....inntil det har gått et to til fire nye år! Da kommer problemet med fallende ph igjen, og det blir stadig vanskeligere å holde ph stabil og oppe.

Det problemet har jeg hatt flere ganger i akvarier som har vært i drift over lang tid, og det har vært med Rådasand Når jeg da har tatt en total makeover og byttet bunnlag og freshet opp karet generelt, blir plutselig ph-problemet borte.

Jeg velger derfor Biltemasand til alle mine neste kar fremdeles

Jeg ser med forventning frem til oppdrettet ditt av N. mortenthaleri Det hadde vært skikkelig moro om du fikk det til! NB! Stå klar med kamera og skriveblokk, for du må fortelle oss alt! Hehe
Åh, det var utrolig godt å høre! Takk for beroligende ord Er det andre ting man kan gjøre ved denne "noen års-krisa", eller er et skifte av bunnlag det enkleste?

Forsøk på oppdrett vil bli dokumentert, da blir det nok straks flere innlegg fra meg i min personlige akvarietråd
Kan vel koke sanden og bruke den på nytt ? Da burde vel noe av problemet være borte ?
Koking fjerner ikke møkk. Møkka blir jo værende selv om man koker den. Det er god, gammeldags skylling med rent vann som gjelder.
Men jeg er såpass lat at jeg koster heller på ny sand [External Image] Jeg gidder ikke stå og vaske/skylle 15 kilo skitten sand i timesvis, når jeg kan ta ny fra en sekk og bare tømme rett i karet og så fylle på vann igjen Jeg overlater eksperimentet med timesvis med skylling av sand og så koking av den til andre personer som er interessert i å gjøre det.

Jeg bruker å ta den skitne sanda og tømme den ut ved roser og andre planter i hagen så de kan få den næringen som er i den. Hekken f.eks, har også godt av næringsrik sand. Noe raker jeg utover som toppdressing på plenen.

Stine Sofie
Er det andre ting man kan gjøre ved denne "noen års-krisa", eller er et skifte av bunnlag det enkleste?

Nei, det blir som å se etter noe annet man kan gjøre istedenfor en storrengjøring en gang i året hjemme Ikke noe som kan erstatte god, gammeldags rengjøring.

Jeg har ikke prøvd å bruke gammel sand om igjen, jeg har alltid tatt ny. Så jeg vet ikke om det gjør samme nytten, og om man faktisk er i stand til å skylle sand som er brukt i årevis ren nok.

Man bør forresten også prøve å bytte mangrove-røtter, i samme slengen (hvis man har det). Da den prosessen som forårsaker nedbrytning av biologiske materialer virker forsurende på vannet, vil den altså senke ph, og en gammel rot under vann er medvirkende til ph-senkning. Mer og mer for hvert år som går. Etterhvert som det blir oppsamlet mer og mer nedbrutt materiale rundt om i karet og bl.a. trerøttene er blitt svært myke og langt i prosessen, vil den ph-senkende effekten bli mer og mer merkbar.
Skifte av bunnlag får ut alt det biologiske materialet, og skifte av trerot gjør at prosessen med råtning av den starter fra scratch.

De karene jeg har merket denne ph-senkende effekten i (det blir umulig å holde ph oppe, selv med bruk av KH+ pulver), har gjerne vært i drift i minst 2, men vanligvis ca 3 år.

Et eksempel jeg husker spesielt godt pga vannet ble rene syrebadet.....:
Husker jeg syns Corydoras weitzmani'ene mine var så bleke... testet ph i 98 literen deres, og fant stadig ph på 4-tallet...! *iiik* Jeg ga KH + pulver ved hvert vannbytte, men likevel sank ph så faretruende på èn uke til neste vannbytte! Det ga seg ikke før jeg gjorde om karet totalt, det hadde vært i drift i 3 år, nesten 4.
Etter omgjøring, der jeg bytta Rådasand med Biltema-sand, var problemet borte og ph stabil igjen.

Måtte bare si for en utrolig fin hund du hadde, Shetland sheepdogene er jo bare ekstra sjarmerende når de har blå øyne
Ellers lykke til med reoloppsetting og akvarie dekorering. Gleder meg til å se resultatet
Takket være denne tråden og innleggene om pH-dropp, har jeg endelig fått svar på mysteriet med lav pH. Akvariet mitt med biltemasand har nå vært i drift i noen år, og det siste året har jeg vært nødt til å tilsette natron ved hvert vannbytte. I løpet av uka synker pH til under 5, kranvannet ligger på rundt 7. Siden det er uheldig med plutselig endring av pH øker jeg pHverdien over et par dager fra under 5 til ca 6,5 ved å tilsette oppløst natron, men ved neste vannbytte er jo pH for lav igjen. Det er mer jobb å måle og styre med dette enn å skifte bunnlaget tror jeg. Tusen takk for oppklaringen!

Dette viser hvor nyttig det kan være å følge Monas tråd (og råd). Gullkornene dukker opp når man minst aner det.

(Jeg gjorde forresten et søk på pH-dropp for å se om jeg kunne finne igjen dette innlegget. Det ble mange treff men jeg klarte ikke å finne igjen dette, kanskje jeg ikke lette lenge nok.)
Takk for svar, Mona. Da kan jeg med trygghet bruke yndlingssanda!
Siden jeg har fått forsiktige antydninger på at akvariene og reolen min KANSKJE kan komme i morgen, så kom jeg plutselig på at det da kunne lønne seg å ha hele dagen fri og være tilstede hjemme.... :-p

Jeg hadde veterinæravtale med hunden i morgen, siden hunden har en melketann i overkjeven som enda ikke har falt ut av seg selv. Den skulle ha falt ut for flere måneder siden! Den har vært sånn halvløs i noen uker, men sitter fast ennå og vil ikke komme ut om jeg vrikker forsiktig på den heller. Det er derfor på høy tid å hjelpe tanna på sin vei ut på profesjonelt vis, dvs den må trekkes hos veterinær (1100,- spenn takk...midt i julegavestria!).

Kastet meg rundt nå på morgenen og fikk heldigvis gjort om på fredags-timen hos veterinæren; hun fikk time i dag istedet! Jeg leverer hunden der litt senere på dagen i dag, og så henter gubben henne på vei hjem fra jobben. Veterinæren vil ha hunden der til den er våknet ordentlig av narkosen for å sjekke at det går som det skal, og jeg gidder ikke sitte der borte og glo så lenge og vente. Jeg kjører jo ikke bil, og det er ikke fair overfor hunden å forlange at hun halvgroggy og kanskje sjanglete skal gå på egne bein en halvtime for å komme hjem. Hun begynner å bli for stor til at jeg orker å bære henne særlig langt... (9 kg)
Derfor bare leverer jeg henne, deretter drar jeg hjem, så blir hunden heller hentet med bil senere. Hun vil ikke like det, men det må hun bare finne seg i.

Er litt nervøs da, det er jo alltid litt usikkert med narkoser....
Uff ja ,ikke kjekkt med disse narkosene,en slapper ikke skikkelig av før alt hunden er oppegående igjen. Men dessverre er det noe som må gjøres av og til.

Krysser fingrene for at du får karene i morgen,synes du har vært utrolig tålmodig .
I dag fikk jeg email om at alle lysarmaturene + T5 lysrør er sendt fra Aquaristiskshop i Tyskland.
Det blir ikke noe planting før de er kommet, tror jeg, for ellers visner vel alt av planter i mørket.. Har jeg flaks tar det fra en uke til 10 dager fra nå av før jeg har dem i hus, men det er desember (årets pakkekaos-måned) og da kan ting fort ta mye lenger tid!

Jeg har vært så opptatt av reolen og at den skal komme, at jeg ikke har tenkt over at lysarmaturene heller ikke har kommet...

Nå sitter jeg og venter håpefullt på telefon fra Webzoo også....hvis det blir noe i dag, da!
Plussmedlem
Vi får hjelpe deg å krysse det vi kan krysse da...
Fingre, tær, øyne.....
Jeg beundrer din tålmodighet Mona. Jeg ville blitt fly f..... om jeg måtte vente så lenge som du har gjort. Når jeg vil ha noe så vil jeg ha det med en gang... Hehe. Når en venter på noe som ikke kommer når en forventer det, går gjerne tiden enda tregere-

Antar du forventet at ting var på stell til jul. Er litt tid igjen til det, men det er jo "litt" annet å styre med i disse dager. Vi sier tvi tvi på at det ordner seg

Klemz fra LOFFA
Plussmedlem
Sitter her og håper på at reolen din kommer i dag Har gledet meg ekstra hver fredag til å sjekke tråden din!
Vært nok så stille på deg idag Mona så enten er du i full sving og ikke har tid til noe annet eller så gråter du stille i ett hjørne...
Dette innlegget blir ganske ikke-akvaristisk. Fordi...vel, det kom ingen telefon om leveranse i dag heller. Og veit dere hva, jeg syns jeg har vært så sinnsykt tålmodig og bare godtatt at ukene går... men i dag, da jeg så at klokka tikket og det ikke ble noe i dag heller, så ble jeg rett og slett MØKKASUR, på godt gammeldags vis...! Dette betyr at jeg må vente enda en uke på levering, og når vi kommer til det tidspunktet, er det gått nesten TO MÅNEDER siden jeg bestilte...! Tålmodighet...[External Image]

Så sur ble jeg at jeg følte for å tenke på noe helt annet enn akvarium. Jeg var så sur at man kunne skjære seg på meg, så det var best jeg holdt meg for meg selv en stund!

Det første jeg gjorde for å avlede tankene, var å gå en tur i sluddeværet med hunden. Kaldt. Hadde glemt lua hjemme.
Vel hjemme, forsøkte jeg å lese, men klarte ikke helt å konsentrere meg, så jeg la vekk lesestoffet og tok frem symaskinen og sysakene igjen. Jeg holder på å sy et hjerte-teppe i patchwork for tiden, og det tok ikke lang tid før jeg sank helt inn i konsentrasjonen og holdt på med det noen timer. Jeg blir helt oppslukt når jeg sysler med det, det er moro og kreativt og ha som hobby

Senere så avbrøt jeg syingen en stund på oppfordring fra sønnen min, som ønsket at vi skulle bake noe sammen. Noe han hadde i heimkunnskapboka si under overskriften "Juletradisjoner", en oppskrift på noe som het "Brune pinner" (!) Øh? Servere nystekte, brune pinner høres jo fint ut...jajamensann, hehe. De kunne godt hatt et litt mer fantasifullt navn på dem da?
Men vi bakte dem, det var sirup i, masse smør, kanel, egg og mel i dem blant annet, og de ble penselet med egg og strødd med hakkede mandelflak. De ble faktisk veldig gode, og det var noe med den smaken av sirup som fremkalte julestemning, faktisk

Dette var litt om min AKVARIELØSE hverdag i dag! Joda, jeg er blidere nå, men brummer litt fremdeles da.... :p
Plussmedlem
Regnet nesten med noe sånt, siden du ikke hadde skrevet noe...
Ille da...
Må nesten spørre, har du betalt reolen alt? For jeg vet at jeg selv aldri hadde godtatt noe sånt som dette, og hvertfall ikke betalt full pris sånn ting har vært...

Har snakket om å bestille inn kar til 2, kanskje 3 reoler her hjemme (totalt da 6-9 kar) og jeg tror nok det blir Aquamanias som får vår bestilling om det blir noe av...
Nei, jeg har ikke betalt noe som helst enda!
Og det er jo strengt tatt ikke Webzoo sin feil dette her da, det er leverandøren av helglass-akvariene som bommet og leverte det ene feil. Det er erstatningen for dette som var feil og som ble returnert, som har gjort at det har drøyd så innmari lenge.
Dette må jeg jo i rettferdighetens navn si at ikke er Webzoo sin feil.
Det er egentlig ikke Webzoo sin feil, det er jeg enig i. Men hadde jeg drevet akvaristisk nettbutikk hadde jeg fulgt med på AF. Og da hadde du hatt del-levering helt fraktfritt Mona, at du sliter med butikken enten det er deres feil eller ei er ikke verdens beste reklame vil jeg si! Halve AF følger spent med her, en egen bil med to kar på døra akkurat når som helst hadde de helt sikkert tjent på!
Uff ja, forstår godt at selv du går lei og du har virkelig hatt en engels tålmodighet.
Vi føler alle med deg og håper at det snart faller på plass for deg slik at du får dine vakre i hus og kan dele mange flere gode opplevelser med oss.
Jeg er virkelig helt enig med Linda, og har tenkt det flere ganger! Du skulle jo fått alt de hadde da reolen kom, for allerede da var leveransen forsinka. Dette er faktisk dårlig service, selv om det ikke er deres feil at det siste karet mangler...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap