Sissis våte drømmer (side 98)

Inaktiv bruker
Jeg hadde også avlivet de som ligner på Lolo Ferrari :S Grusomt! Synd med fisken, det er heldigvis flere fisk i både hav og vann.
Men det er uansett mega trist. Kondolerer.

Kardinaler er snodige. :P
Jeg må bare lure;

Er de som jobber i dyrebutikker virkelig så kunnskapsløse som de gir inntrykk av, eller er de noen kyniske djevler med null empati for dyreliv?

Jeg blir skuffa og trist hver gang jeg er innom en...
Oi, en ny opplevelse i dyrebutikk Sissimor?? Fortell, fortell!

Jeg så reprisen til Tid for hjem igår.. herregud...jeg ble helt målløs.
I dag flyttet jeg 4 av grenmallene over fra Trollskogen til Godteskåla. Disse var bare å plukke ut med handa, så veldig lettvindt. De to siste får jeg ta en annen gang.

Prøvde samtidig å fange eurythmicronene, med det gikk ihvertfall ikke! Så bare 2 av dem om gangen, så kanskje det ikke er flere igjen? De var jo godt voksne da jeg fikk dem, så mulig de rett og slett er i ferd med å dø ut? Tror faktisk de jeg så var en av hvert kjønn, så kanskje jeg skal prøve å drette dem? Om jeg klarer å fange dem tilslutt da...
Litt framgang i Fødestua. Har nå fylt i litt mer vann, fått inn ferskvannstang, og tilført mer filtergugge. Røttene lå noen dager i sterkt salmivann, så regner med at de avgir mat for bakteriene. Skal begynne med målinger og ordentlig salmitilsetning i morra.

Fortsatt skikkelig tåkete, av både forstyrret bunnlagsnæring og filtergrums...
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Sissimor
Jeg må bare lure; [I]Er de som jobber i dyrebutikker virkelig så kunnskapsløse som de gir inntrykk av, eller er de noen kyniske djevler med null empati for dyreliv?[/I]


Ja, jeg lurer jeg også!! Av egen erfaring, og alt som nybegynnerne forteller her inne at de har lært av den lokale dyrebutikken, så er det rett og slett skremmende!!
Har dessverre kun en butikk i 20 mils omkrets, få lokale akvarister med fisker til salgs, og få som driver med oppdrett... Så jeg er på en måte fastlåst til den lokale butikken... Kjiiipt!!

Hopper over til noe annet og myyye koseligere :0)
Fødestua blir kjempe fin!! Gleder meg til å se ferdig bilder med innbyggere og klart vann ;0) Har selv rotet opp bunnlaget når jeg hadde 120 literen min, og det ble skikkelig tåkelagt!! Men heldigvis ble det helt klart etter et par dager, brukte filter vatt for å få bort tåken.
Det handler nok i hovedsak om uvitenhet. Jeg tror de lærer gamle myter av hverandre, og det er slik uvitenheten går i arv fra ansatt til ansatt. Rekorden i uvitenhet må vel være den gangen jeg kom inn i en av de lokale dyrebutikkene, og jeg så de hadde salamandere (noe som definitivt ikke er tillatt). Da jeg spurte hva det var, påstod den ansatte hardnakket at det var palettcichlider. Hmm...jeg lurer på når fisk fikk føtter og tær og utvendige gjeller. Merkelig nok har jeg aldri sett den ansatte der igjen...
Hjelpe meg Inger Anne; så fullstendig skivebom har jeg heldigvis aldri opplevd. Men skremt blir jeg alikevel...

Tåka har lagt seg nå Kamilla, så det ser allerede bedre ut. Ihvertfall til neste gang jeg roter opp...

I dag jobber jeg hardt for å fange eurythmicronene, og har så langt fått tak i 1! Det er ihvertfall to til, og jeg gir meg ikke før jeg har dem. Tror jeg da ihvertfall...

Orker ikke tanken på å plukke ut alt fra karet, men er ganske godt på vei nå. Utrolig flinke til å gjemme seg disse, mens stjernedanioene svømmer inn i håven titt og stadig. Hmpf...
Det ble ut med den store rota i Trollskogen, og jeg satte den veeeldig foriktig ned igjen. Håper virkelig at ingen nysgjerrige coryer klarte å bli klemt under...

Fant 4 Microrasbora eurythmicron, og nå står de til aklimatisering i Barnehagen. Skal gjøre et lite oppdrettsforsøk, før de etterhvert skal over i Fødestua. Disse vil jo helst ha høyere både ph og gh enn det er i Trollskogen, og vil trives godt i vannverdiene til levedeføderne. Så nå er det bare å krysse fingrene for at det virkelig er begge kjønn representert, og at de har lyst til å gyte. Er jo litt lite med bare fire.

Fanget inn de to siste grenmallene også, så nå er alle 6 samlet i Godteskåla.
Salmi i fødestua...
Da har jeg tilført en "dæsj" salmi i Fødestua. Salmien har krystallisert seg ganske heftig i flaska, og er ristet opp med vann, så dette blir veldig uvitenskapelig. Tilsatte litt først, og fikk knapt utslag, så da helte jeg oppi en slump til, og målte nå 4 mg/l NH3. Blir spennende å måle igjen i morra, for jeg har jo tilsatt litt filtermudder.

Karet må være klart for sine første beboere i neste uke en gang, for da må endlersene flytte inn. Har nemmelig bestilt 8 Corydoras pygmaeus og 6 Betta Imbellis (VF fra Vietnam), som skal gå i karantene i Asylet (coryene blir vel boende der for alltid), og da må endlersene ut. Eller kanskje bettaene bør gå i Gavepakken? I såfall må milleriene og sakura-rekene også flytte over i Fødestua neste uke. Er jo veldig små fisk da, og ikke så veldig mange av dem, så det går vel bra uansett, så lenge jeg sanker inn litt mer bakterier fra karene rundt om.

Er fortsatt veldig på utkikk etter en lilla kampfisk, og angrer egentlig litt på at jeg ikke kjøpte den de hadde på Solsiden. Øynene dens var jo definitivt ikke bra, men klarer ikke slutte å tenke på den alikevel. Frykter at den ble solgt med et bittelite betta-kitt...

Har fortsatt våte drømmer om en sånn en:
[External Image]
Inaktiv bruker
Inger Anne
[URLBLOCK1]. ;-)

NICE! Den var kul. Var det den de sa var en palett? :P HAHAHA
Jørg1 AKA Spock
[QUOTE=Inger Anne][URLBLOCK1]. ;-)

NICE! Den var kul. Var det den de sa var en palett? :P HAHAHA

Hadde palettene virkelig sett sånn ut, så ville jeg også hatt dem! Men spørs om palettciklider hadde vært lovlige da ;D
Inaktiv bruker
palettciklider er jo ikke den styggeste fisken. ;P Men heller den salamanderen enn palettciklider.
Paletter er jo kjempefine, men de leker jo uansett! Passer dårlig sammen med coryer da, og ynglene er umulig å bli kvitt. Har vurdert å kjøpe noen hunner, men nei...
Jeg elsker paletter. De er utrolig nydelige fisker. Og for et foreldreinstinkt! Når palettene har yngel, merker jeg det ved at resten av fiskene i karet befinner seg i 1/4 av akvariet - resten av plassen opptas av et iltert palettpar. Men nå har det ikke vært palettbarn på en stund. Grunnen er at palettene har valgt et veldig dumt sted å ha hjemmet sitt. De bor i et Juwel-kar, og jeg har aldri tatt ut den kassa som filteret i sin tid stod i (jeg bruker ikke filteret, det er bare kassa som står igjen). Det var da en fin hule, tenkte de visst. Men særlig lurt er det ikke, da kun hunnen greier å komme seg inn igjennom hullet der filterutblåset stod før. Hannen er for feit til å komme igjennom der, og dermed blir det jo aldri noen barn. Han kan aldri komme inn for å befrukte egg. Snakker om korttenkt valg av hjem. Og sånn har de faktisk bodd i noen år nå.

Her er fruen før de flyttet inn i filterkassa, den tiden de ennå produserte barn.
[External Image]
Hun er 7-8 år gammel nå, og "still going strong". Hun er vel på sitt 4. eller 5. mannfolk nå. De har hun slitt ut, mens hun selv har vært frisk og fin. Jeg er veldig stolt av henne. Hun er knallvakker. Og så fine barn som hun lagde før. Bare utrolig vakre hanner, av en eller annen merkelig grunn. Det er egentlig greit at det ikke blir barn nå, for mannen hun har for tiden, er hennes egen sønn.
Sissimor
Da har jeg tilført en "dæsj" salmi i Fødestua. Salmien har krystallisert seg ganske heftig i flaska, og er ristet opp med vann, så dette blir veldig uvitenskapelig. Tilsatte litt først, og fikk knapt utslag, så da helte jeg oppi en slump til, og målte nå 4 mg/l NH3. Blir spennende å måle igjen i morra, for jeg har jo tilsatt litt filtermudder. Karet må være klart for sine første beboere i neste uke en gang, for da må endlersene flytte inn. Har nemmelig bestilt 8 Corydoras pygmaeus og 6 [URLBLOCK1] (VF fra Vietnam), som skal gå i karantene i Asylet (coryene blir vel boende der for alltid), og da må endlersene ut. Eller kanskje bettaene bør gå i Gavepakken? I såfall må milleriene og sakura-rekene også flytte over i Fødestua neste uke. Er jo veldig små fisk da, og ikke så veldig mange av dem, så det går vel bra uansett, så lenge jeg sanker inn litt mer bakterier fra karene rundt om. Er fortsatt veldig på utkikk etter en lilla kampfisk, og angrer egentlig litt på at jeg ikke kjøpte den de hadde på Solsiden. Øynene dens var jo definitivt ikke bra, men klarer ikke slutte å tenke på den alikevel. Frykter at den ble solgt med et bittelite betta-kitt... :( Har fortsatt våte drømmer om en sånn en: [IMG]http://ebetta.com/wp-content/uploads/2007/12/purple-betta-fish.jpg[/IMG]


Sjekket alle dyrebutikkene i Trondheim da?
Nei nå bare klarer jeg ikke å holde kjeft lenger. Kjempeflott nytt kar Sissimor! Og så får alle mennesker i verden yngel på alt mulig bortsett fra meg. Og så detter det inn den ene vakre Bettaen etter den andre her, og jeg har ikke tatt med meg en eneste hjem fra butikken fordi karene står i papp på klinikken og jeg er alene hjemme så jeg får ikke tatt klesvasken engang. Hulk...
Sissimor
Har fortsatt våte drømmer om en sånn en:


Nydelig!!

Har fått litt sansen her for kampfisk. Nå puttet jeg jo inn ei ho til hannen min i går. I dag flyttet jeg ut alle coryene, så nå er de to alene i 60-literen (+ en ancistrus). Vil ha coryer igjen, og lurer på panda....eller orange lazer. Vet du om det bruker å være trygt å ha to hoer sammen med hannen (i en 60-liter med en del planter)?

Nesten Vilje. Men har du sett en et sted, så blir jeg veldig glad om du tipser meg ;D

Har to hunner sammen med Odd i en 47-liter nå Bente, og det ser ut til å funke fint det.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap